Bir adın iziylə - Təklə
II yazı
XIX yüzilliyin axırlarında
Azərbaycanda Təklə
tayfasının Təklə-Mirzəbaba,
Təklə-Sofu, Təklə-Şatullu,
Təklə-Abdulla, Təklə-Xol,
Təklə-Ağsaqlar, Təklə-Ağamollalar,
Boşçalar, Xəlifəqullular,
Talıbxanlı, Budaqlı,
Ağamalılar, Avdallar,
Buludlu, Hacılı, Bozçalar, Aşıqlı
və sair tirələri yaşayırdı.
Tarixdə təklələr döyüşkən və
mübariz tayfa kimi şöhrət tapıb. Heç də təsadüfi
deyil ki, XIX yüzillikdə və XX yüzilliyin əvvəllərində
təklələrin xələfləri
bir çox məşhur hərbçilər,
o cümlədən generallar
nəsli yetişdirib.
Məşhur sərkərdələr nəsli Yadigarovlar, o cümlədən İsrafil
bəy Yadigarov, Həsən bəy Yadigarov və başqaları Borçalının
Aran bölgəsində
məskunlaşan Təklə
tayfasındandırlar. Qarabağ
xanlığında Təklə tayfasından olan Əlimərdan
bəy Təklə, Cahangir bəy Təklə, Əmiralı
bəy Əlimərdan bəy oğlu Təklə, Məmmədvəli
bəy Təklə və başqa bəylər oba
başçıları olublar. Süleyman Əlisa təklələrin
Səvəfi xanədanlığındakı mövqei
haqqında maraqlı məlumatlar verir: “Səfəvilərin 7
sütunundan biri - Təklə-Təkəli tayfası Təklə
tayfası XV yüzillikdə Şah İsmayıl Səfəvinin
tərəfinə keçərək Azərbaycana gəlmiş
və Qızılbaşlara qoşulmuşdu. Onlar
XVI əsrin əvvəllərində Şah I
İsmayılın apardığı döyüşlərdə
fəal iştirak edib və Səfəvi dövlətinin
yaranmasında mühüm rol oynayıblar. Ona görə də Təbriz alındıqdan sonra
göstərdikləri xidmətlərə görə Təkəli
bəyi Sarı Əli möhürdar, bir qədər sonra isə
Təkəli bəyi Burun Sultan Məşhəd əmiri təyin
olunmuşdu. Bunlardan başqa Təkəlı
Yekan Sultan, Çuxa Sultan, Rəis bəy və Şərafəddin
bəy də hələ Şahqulu hadisələrindən
öncə Şah İsmayılın yaxın tərəfdarları
idilər. Səfəvilər dövlətinin
siyasi həyatında mühüm rol oynayan təklələrin
bir hissəsi sonralar mərkəzi hakimiyyətə
qarşı çıxdığına görə,
1596-cı ildə I Şah Abbas tərəfindən məhv
edilib, qalanları Azərbaycanın müxtəlif yerlərinə
yayılıblar. Tarixdən məlumdur ki,
“Səfəvi dövlətinin yeddi sütunundan biri” sayılan
təklələr-təkəlilər 1514-cü ildə
Şah İsmayılın Çaldıran
döyüşündə Sultan Səlimə məğlub
olmasından və Osmanlı İmperiyasının Səfəvilər
dövlətinin işğalına yönələn siyasətindən
narazı idilər. Bu və ya digər səbəblərdən
əski Azərbaycan torpaqlarının geri
qaytarılmasında Səfəvilər onların
gücündən istifadə edə bilərdilər. Məlum olduğu kimi, Səfəvi dövlətinin
qurulmasında rumlular mühüm rol oynamışdılar.
Nur Əli bəy, Piri bəy və Div Sultan bu
tayfanın ən tanınmış bəyləri idi. Şah İsmayılın və onun varislərinin
dövründə hakimiyyətdə mühüm vəzifələri
tutan bu rumlu bəylərinin yanında Təkəli bəylərinin
də xüsusi yeri vardı. İmperiyaya
müxalifətdə olan Ustaclılara qarşı mübarizədə
böyük igidlik göstərən Burun Sultan Təkəli və
Qaraca Sultan Təkəli öldürülsələr də,
ustaclılar məğlub oldular. Şah Təhmasib
dövründə hakimiyyətə yaxın olan Div Sultanı
öldürtdürərək onun vəzifəsini ələ
keçirən Çuxa Sultan təkəli bəylərini bir
çox vilayətlərə rəhbər təyin etdirərək
onlara xan rütbəsi, sultan dərəcəsi verdirdi”.
Süleyman Əlisa daha sonra yazır ki, təklələrin
Səfəvi xanədanlığındakı
hökmranlığı çox uzun sürmədi. Tezliklə Təkəli
Üləma xan şaha qarşı üsyan qaldırdı.
Hətta o, osmanlılarla Ferdinandın savaşına
qatılıb osmanlı sultanına sədaqətini
göstərdi. Səfəvi tarixində bu hadisə
“Afəti Təkəli”, yəni Təkəli müsibəti
adlanır. Çünki Şah I Təhmasib
onların üsyanını amansızlıqla yatırtdı,
Üləma xan Osmanlı sultanının himayəsində
qaldı. O, fürsət tapan kimi qızılbaşlarla
döyüşlər aparırdı. 1534-cü ildə
Osmanlı Sultanı Süleyman Azərbaycana hücum edərkən
Üləma xan da 10 min qoşunla ona qoşuldu və başda
Təbriz olmaqla Azərbaycanın cənub hissəsinin, o
cümlədən Təbrizin zəbt olunmasında iştirak
etdi. Təkəlilər Səfəvi
hökmdarı Şah Abbasın dövründə (1596-1597)
öldürücü zərbə aldılar. Dövlət
qulluğunda dəyərli yerlər ala bilməyən təkəlilər
Amul hakimi məlik Bəhmənin hizmətinə daxil
olduqları üçün Şah Abbas onların
hamısının öldürülməsi haqqında əmr
verdi. Sağ qalan təkəli camaatı
ölkənin müxtəlif yelərinə
dağılışmaqla canlarını qurtara
bildilər. Bütün bunlara baxmayaraq, təkəlilər
Səfəvi dövlətinin mədəni-siyasi həyatında
mühüm rol oynadılar. Onların
içərisindən şairlər, mahir bəstəkarlar
çıxıb. Araşdırıcılar
Təkəli tayfası ilə “Koroğlu” dastanı
arasında bağlılıq görürlər. Həm
Osmanlı, həm də Səfəvi imperiyalarında hərəkata
başlayan tayfa eyni soykökə malik idi, Təklə-Təkəli
tayfasıydı. “Koroğlu” dastanının Təbriz
variantında Koroğlu Səfəvi hakimləri ilə deyil, əsasən
Osmanlı paşaları, o cümlədən Osmanlı
imperiyasına qatılan Dərbənd hakimi, Kürdüstan
valisi və digərləri ilə vuruşur. Dastanda
Cəlaliləri Səfəvi hakimiyyətinə bağlayan
maraqlı faktlar var ki, bunlar Təkə-Türkman və Cəlali
tayfalarının eyni soykökə
bağlılığını göstərir. Süleyman Əlisanın dastandakı şeir
parçalarından gətirdiyi nümunələr olduqca
maraqlıdır. Koroğlu öz qoşmalarında fəxrlə
deyir: “Təkə-Türkman, Cəlali tək elim var”, “Bolu bəg
dutub Eyvəz balını, Deyün Təkəlidən ellərim
gəlsin”. Koroğlunun özünü tanıdan
türkülərində Yomut tayfasının adına
da rast gəlirik: “Əslim gedər Təkə -Türkman –
Yomuta”. Başqa bir yerdə Koroğlu öz tayfasının
haralı olmasını belə söyləyir: “Muradbəyli
derlər bizə, Meydanda mərdlik işləni”, “Ərəb
paşa, sənə bir ərz eyləyim, Yerim xəbər
alsan Muradbəyliyəm”. Koroğlunun sevimli
aşığı Aşıq Cunun da əslən Təklə
tayfasından idi. O, gənclik illərindən
yaxşı tanıdığı Təkə-Türkman
obasına gəlir. Burada qəssab Alının
oğlu gənc Eyvazı yüz igidin içindən
seçib bəyənir və onu Koroğluya və Nigar
xanıma layiq bilir. Beləliklə, demək olar ki,
Koroğlu indiki Ağdamın Muradbəyli, Eyvaz Bərdənin
Türkmən, Aşıq Cunun isə Ağcabədinin Arasbar
kəndlərində dünyaya gəliblər və Təklə
tayfasındandırlar. Təklələrin təsərrüfat
həyatı, mətbəx mədəniyyəti, toy adət-ənənələri
tərəkəmə aləminə və prinsiplərinə
aydınlıq gətirir.
Təklələrin musiqi duyumu, dini inancları ayrıca
araşdırılmağa layiqdir. Bütün bunları nəzərə
alan Süleyman Əlisa Təklə
yazarlarının əsərlərindən bəzi nümunələri,
Təklə elinin söz boxçasını kitabına daxil
etməklə bu elin inkişaf səviyyəsini açıb
göstərir. Professor Həsənbala
Sadıqov yazır ki, Azərbaycanda kəndlilərin oturaq həyata
keçmələri Səfəvilər dövründə
tamamlanıb. Azərbaycan tərəkəmələri
heç vaxt yaşadıqları kəndləri boş
qoymurdular. Onların bir hissəsi
mal-qaranı, qoyun-quzunu yaylağa aparanda bir qismi də kənddə
qalıb əkinçiliklə, təsərrüfatla məşğul
olurdular. Ona görə də tərəkəmə
təklələr köçəri deyil, köçəri
maldarlar idilər. Dünyanın müxtəlif
guşələrinə səpələnmiş təkləlilərin
qəbiristanlıqları onların həmin yerlərdə
yaşadıqlarını əks etdirən daş salnamələrdir.
Tərəkəmələrin həyat tərzi tarixi ədəbiyyatda
fərqlidir. Tərəkəmə təkləlilərin
yaşadıqları məkanlarda iki yurd yeri və iki qəbiristanlığının
olması onların həyat tərzinin müəyyən edilməsində
mühüm rol oynayır. Belə ki,
köçərilərin getdikləri yer olur, amma geri dönməli
yerləri olmur. Tərəkəmə təkləliləri
tarix boyu iki yurd yeri arasında hərəkət ediblər və
hər iki yurdda öz daş kitabələrini əzizləri
ilə birlikdə torpağın sinəsinə sancıblar.
Bilal Alarlı,
filologiya üzrə fəlsəfə doktoru
Xalq Cəbhəsi.- 2014.- 4 dekabr.- S.14.