Azərbaycan mətbuatının fədailəri
Ə.Müznib: "Mətbuatın kəlamı əsrin kəlamı olmalıdır"
XX yüzilin əvvəllərində
Azərbaycan mətbuatının
inkişafında müxtəlif
meyllər müşahidə
olunurdu. Bu baxımdan
mətbuat tarixində
Haşım bəy Vəzirovun özünəməxsus
xidmətləri var. Bu yazıda
Azərbaycan mətbuat
tarixinin tanınmış
araşdırmaçılarından olan Akif Aşırlının
qənaətlərinə əsaslanacağıq.
O, bildirir ki, H.Vəzirov çətin və mürəkkəb şəraitdə "Təzə
həyat"ın çapına
razılıq alır.
1907-ci ilin aprel
ayının 1-də qəzetin
ilk sayı işıq
üzü görür.
Qəzetin "Məqsədimiz"
adlı baş yazısında vurğulanırdı:
"Təzə həyat"
öz məsləkində
bir an hürriyyət,
müsavat, ədalət
və bunların eyni olan islamiyyət
caddasından xaric olmayacaq. Bu halda
nəinki Rusiya müsəlmanlarının, bəlkə
cəmi aləmi-islamın
həyatı, dolanacağı
və məişətləri
tazə bir şəklə düşüb
və düşür.
Ona görə də "Tazə həyat" müsəlmanların bu tazə məişət şərtlərinə düşməyə,
bu yolda nə sayaq ilə
getmək lazımdırsa,
həmin yola çəkməyə xidmət
edəcəkdir".
A.Aşırlı qeyd edir ki, H.Vəzirovun yaradıcılığında və "Təzə həyat”ın ideya-siyasi istiqamətlərindən doğan
millətçilik də
vardı və ona görə də bəzən bu mətbu orqanı
"panislamizm"də, "pantürkizm"də suçlayırdılar:
“Haşım bəyin
milli düşüncələri
onun vətənpərvərliyindən,
millətini sevməkdən
və islami dəyərlərindən doğurdu.
Onun üçün "millətin
tək-tək şəxslərinin
hamısı qiymətli
bir üz idi" və Haşım bəy "əhli sərvətlə,
rəncbəri, rəiyyəti"
fərqləndirmirdi. O, əlinin əməyi, zəhməti hesabına dolananları, cəmiyyətin
bütün təbəqələrini
əhatə edən çalışqan insanı
millətinin sərvəti
hesab edirdi. Siyasi baxımdan “Təzə həyat”ın "tərəqqipərəstlik
yolu tutacağına",
"Rusiyada rus millətinə verilən hüquq və imtiyazların" müsəlmanlara
da tətbiq olunması üçün
mübarizə aparacağına
işarələr verilirdi.
Dil məsələsində qəzet
"mümkün olan
qədər camaətin
çoxuna aşina olmadan ləfçlərdən,
istilahlardan qaçacağını,
sadə dildə yazacağını" qarşısına
əsas məqsəd qoymuşdu. Qəzet öz ətrafına dövrün tanınmış
qələm əhlini,
publisistləri toplamışdı
ki, bu sırada
M.Ə.Sabir, M.Hadi, M.S.Ordubadi, Məşədi
Azər, Hacı İbrahim Qasımov, Axund Yusif Ziya
Talıbzadənin adları
var”.
Araşdırmadan məlum olur ki, “Təzə həyat”ın 1907-ci il aprelin 1-dən dekabrın 31-dək 209, 1908-ci ildə
isə 230 nömrəsi
işıq üzü
görüb. 1906-cı ilin sentyabr ayında
Bakı general qubernatorun
əmri ilə "zərərli istiqamətinə
görə" qəzetin
nəşrinə xitam
verilib. Onun "İttifaq" adlı növbəti qəzeti
1908-ci ilin dekabrın
1-də çıxıb: “Siyasi, ictimai və ədəbi qəzet olan "İttifaq" gündəlik
nəşr olunurdu. Bu mətbu orqanın
ən fəal əməkdaşları Məhəmməd
Hadi və Əlabbas Müznib idi. Azərbaycan romantic ədəbiyyatının
nümayəndəsi olan
Hadi yazdığı
şeirləri bu qəzetdə çap etdirirdi. Rus ədəbiyyatının klassiklərindən L.N.Tolstoy,
İ.V.Qoqol, Qriboyedov,
Nekrasov barədə qəzetdə ardıcıl
yazılar nəşr
olunur, Güney Azərbaycanda gedən azadlıq hərəkatına,
onların fəallarına
geniş yer verilirdi. H.Vəzirovun
özü "İttifaq"da
həm açıq, həm də gizli imzalarla çıxış edir,
dövrün oxucularına
tanış gələn
"Keyfim gələndə"
başlığı ilə
dərc etdiyi yazıları "Birisi"
imzası ilə çapa verirdi”.
"İttifaq" 1909-cu ilin oktyabrın 3-də bağlanır,
H.Vəzirov 1910-cu il martın 9-da "Səda"nın nəşrini
gerçəkləşdirir. "Səda"nın məramı ilə bağlı H.Vəzirov yazırdı: "Qəzetin
məsləki millətimizin
tərəqqi və təalasına çalışıb
müsəlmanları ittifaq
və ittihada dəvət etməkdən
ibarət olacaq, dili isə türk,
sadə Azərbaycan dili olacaq".
A.Aşırlı yazır: “Bu qəzetin
nəşrindən sonra
da yerli hakimiyyət orqanları, Senzura Komitəsi əməkdaşları H.Vəzirovun
sakit tərzdə qəzetçilik işi ilə məşğul
olmasına imkan vermədilər. Bütün
təqib, təzyiq kampaniyasına, həbsinə
və cərimələnməsinə
baxmayaraq, Vəzirov
öz məfkurə istiqamətini qətiyyətlə
müdafiə edə bildi. Bəzi hallarda Haşım bəy "zərərli məqalələr" yazdığını
Bakı Şəhər
İdarəsi rəisinə,
polis idarəsinə, jandarma
rəisinə bildirmişdisə
də, bu, yalnız manevr idi, fikri yayındırmaqla
bağlanmış qəzetlərin
çapına yenidən
icazə verilməsi üçün atılırdı”.
Sonra "Nida"
adlı qəzet nəşr etmək istəyindən olan Vəzirovun bu istəyi baş tutmur. Məcburən rus
dilində "Kafkazets"
qəzetinin çapına
icazə alan
Vəzirovun bu istəyi də uzun müddətə reallaşmır. "Səda"nın
bağlanmasından 40 gün
sonra "Kafkazets"
işıq üzü
görür və cəmi 11 nömrəsindən
sonra "zərərli
fəaliyyətinə" görə
nəşri dayandırılır.
Gündəlik nəşr olunan,
Vəzirovun çap etdirdiyi qəzetlərin ən uzunömürlüsü
"Sədayi-həqq" ədəbi-siyasi,
fənni, iqtisadi ictimai qəzeti idi. Qəzetin
1914-cü il dekabrın 18-də çap
olunmuş sayında H.Vəzirovun "Birisi"
imzası ilə çıxan "Sarı
qamış" felyetonu
ilə "Sədayi-həqq"in
çətin günləri
başladı. Bu dövrdə Birinci Dünya savaşında Qafqaz cəbhəsində ağır döyüşlər
gedir, türk qoşunları Qara dəniz limanlarını ələ keçirirdilər.
Hərbi senzura Sarıqamış ətrafında
gedən əməliyyatları
və rus ordusunun məğlubiyyətini
nəzərə alıb
"Sədayi-həqq"də gedən "Sarıqamış"
felyetonunu "cəmiyyət
üçün zərərli"
sayaraq qəzetin bağlanmasına qərar
verdi”.
"Bəsirət"in 1914-cü ilin
aprelin 14-də ilk sayı
çıxdı: “Hacı
İbrahim Qasımovun
baş redaktorluğu ilə işıq üzü görən bu mətbu orqan
Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti dövründə
də nəşrinə
nail oldu. 1920-ci il aprel ayının 27-də baş
verən bolşevik işğalı qəzetin
fəaliyyətinə son qoydu.
İşğaldan sonra bir neçə sayın
çapını həyata keçirmək mümkün
oldusa da, sonradan qarşıya çıxan çətinliklər,
ideoloji basqılar “Bəsirət”i tarixin salnaməsinə
çevirdi. 7 il fəaliyyət
göstərən “Bəsirət”də dövrün örkəmli
publisistləri, siyasi-ictimai xadimləri, o cümlədən
M.Ə.Rəsulzadə, N.Nərimanov, M.B.Məmmədzadə
çıxış edirdilər. Hər on beş
gündən bir nəşr olunan "Dirilik" 1914-cü
ilin sentyabr ayının 16-da mətbu həyata qədəm
qoydu. Bu jurnal M.B.Məmmədzadənin
yazdığı kimi həm də siyasi bir türk məcmuəsi
idi. 1914-cü ildə 8, 1915-ci ildə 9,
üçüncü il isə 7 nömrəsi
çıxmış və 1916-cı ilin rtalarında nəşri
dayandırılmışdı. Məcmuənin
sahibi-imtiyazı Əbülfəzl Mətləbzadə,
müdiri isə Əliabbas Müznibi idi. M.Ə.Rəsulzadənin,
Kazımoğlunun, Əbdülxalıq Cənnəti Qafarzadənin,
Əli Səttarlı, Cəfər Cabbarlının,
Əliağa Vahidin iştirak etdiyi bu məcmuədə ədəbi
nümunələr də oxuculara
çatdırılırdı. Mətbuat
tarixinin araşdırıcıları "Dirilik"
jurnalını ədəbi-məfkurə mərkəzlərindən
biri hesab edirlər”.
Araşdırmaçı bildirir ki, M.Ə.Rəsulzadənin
milli şüur konsepsiyasının proqramı olan "Dirilik
nədir?" adlı məşhur əsəri də bu
jurnalda çıxıb. Rus imperiyasının dünyaya hakim
olmaq planlarından bəhs edən "Rus imperatoru
Böyük Pyotrun vəsiyyətnaməsi" adlı tarixi sənəd
də "Dirilik"də dərc olunub: “
Məcmuənin ən başlıca məqsəd və məramı
Azərbaycan türklərinin siyasi şüurunu
formalaşdırmaq, onu milli varlığını qoruyub
saxlamaq uğrunda mübarizədə birləşdirmək
idi. Jurnalın ilk sayında baş mühərrir
Ə.Müznib "Məqsədimiz" adlı məqaləsində
bəşəriyyətin son üç-dörd minillik tarixinə
səyahət edir, fikirlərini ümumiləşdirir, xalqı
bu tarixi imtahanlardan ibrət dərsi almağa səsləyir,
fiziki və mənəvi diriliyin ölüm-dirim mübarizəsi
ilə əldə edildiyini göstərir. "Dirlik"də XX əsrin əvvəlləri Azərbaycan
romantik ədəbiyyatının bir sıra dəyərli
nümunələri çap olunmuş, ədəbi-bədii
fikrin formalaşmasına xidmət edib. "Dirilik"
bütün fəaliyyəti boyunca Azərbaycan xalqında
milli mənlik şüurunun yüksəlişinə xidmət
etdi. "Dirilik" Azərbaycan mətbuatı
tarixində ideya rəhbəri Ə.Müznibinin 1911-ci ildə
arzu etdiyi "Mətbuatın kəlamı, əsrin kəlamı
olmalıdır" şüarı ilə nəşr edildi və
tarixiləşdi. Öz ideya-siyasi istiqaməti ilə
bütöv bir dövr, məxsusi olaraq da Cümhuriyyət
dövrü mətbatına təsir edən "Açıq
söz" qəzeti istiqlal amallı mətbu orqanların
yaranmasına təkan oldu”.
Araşdırmaçı
vurğulayır ki, 1915-ci ilin oktyabrın 2-də ilk sayı
işıq üzü görən bu mətbu orqan ilk dəfə
olaraq milli kimliyimizi "müsəlman" və
"tatar" sözlərindən "xilas" edərək
"türk" sözü ilə dəyişdiridi: “Qəzetin
ilk sayı Məhəmməd Əmin Rəsulzadənin
müdirliyi və M.Ə.Rəsulzadənin baş mühərrirliyi
ilə "İqdam" mətbəəsində nəşr
olundu. "Açıq söz" qarşıya qoyduğu məqsəd
və məramı ilk sayında işıq üzü görən
proqram xarakterli məqaləsində açıqlayaraq
yazırdı: "Dəhşətlərinə şahid
olduğumuz böyük müharibə böyük bir həqiqəti
- əsrimizin
millətçilik əsiri olduğunu isbat etdi". "Dünyanın
xəritəsi qəribə dəyişəcək" deyə
heyrət qarışıq bir cümlə indi bir çox
ağızlarda eşidilməkdədir. Özlərinin
lüzumunca bilib də istiqlal üçün müəyyən
bir ideal məfkurə bəsləyən millət, şübhəsiz
ki, böyük bir qüvvə təşkil edir. Bu sürətlə ayrı-ayrı millətlər
bir millət olaraq yaşaya bilmək üçün hər
şeydən əvvəl özlərini bilməli, müəyyən
fikir və əməllər ətrafında birləşərək
böyük bir məfkurəyə, qayeyi-xəyala hədəf
olacaq o işıqlı ulduza sahib olmalıdırlar. Çünki müttəhid bir ruh və müştərək
bir qayəyə malik olmayan millətlərlə yeni əsaslar
üzərində qurulacaq həyat hesablaşmayacaq və belə
bir silahdan məhrum qalan cəmaətlər kimsəyə
söz eşitdirə bilməyəcəklər". "Açıq söz" ilk sayında xalqı
milli varlığını qorumağa, haqq
hüquqlarını tələb etməyə
çağırır, onları "müəyyən fikir və
əməl" ətrafında birliyə səsləyirdi.
Qəzet demokratik prinsiplər ətrafında xalqın
bütün zümrələrinin birliyinin son nəticədə
Azərbaycan xalqının milli-mənəvi, dini sahələrdə
dinamik inkişafı ilə nəticələnəcəyi qənaətində
idi.
Çarizmin Qafqazdakı senzor komitələrinin nümayəndələri
olan Qaraxanov və Kişmişovların türk
xalqarının birlik və inkişafının
qarşısını almaq üçün uydurduqları
"panislamizm", "pantürkizm"dən uzq olan
"Açıq söz"ün birliyə
çağırışı yalnız xoş məram və
məqsədlərdən doğurdu. Qəzet ilk
sayından etibarən Rusiyanın daxilində gedən
ictimai-siyasi proseslər, Azərbaycanda baş verən hadisələr,
milli dirçəliş, milli-mədəni muxtariyyat məsələləri
və müharibənin xalqların həyatına gətirdiyi
faciələr barəsində yazılar dərc edirdi.
"Açıq söz"ün mövzu rəngarəngliyində
dövrün görkəmli publisistləri, ictimai-siyasi xadimlərindən
Ömər Faiq Nemanzadənin, Həsən bəy Ağayevin,
Hüseyn Cavidin, Abdulla Şaiqin, Əhməd Cavadın, Şəfiqə
xanım Əfəndizadənin, Tağı Şahbazinin
böyük xidmətləri olmuşdur.
Uğur
Xalq Cəbhəsi.- 2014.- 6 dekabr.- S.11.