«Humayun»u Mirzə kimi gözəl oxuyan
görmədim...
O, zil tembrli zurnanı
peşəkar kamera alətinə çevirib
Məşhur balabançı Əli Kərimovun (el
arasında ona Kalvalı Əli Dədə də deyiblər) sənəti
ilə bağlı danışmaq, doğrusu, məndən
ötrü böyük məsuliyyətdir. Xalq mahnılarını,
aşıq havalarını, muğamlarımızı dinləyəndə
bir anlığa özümü unuduram. Özüm
də musiqi ilə bağlıyam, rus-alman savaşında
şəhid olmuş atamın əmanət qoyub getdiyi tar məndən
5 «yaş» böyükdür. Ağlım
söz kəsəndən onu dilləndirməyə
çalışmışam. Ancaq, nədəndirsə,
qara zurnanın, yastı balabanın səsi gələndə
ruhum bütünlüklə yenidən köklənir. O
ki ola Əli Dədənin bənzərsiz,
sehrli çalğısında. Onun
çalğısı möcüzəli, ruhani səsdir.
Mən ustadın havacatlarını dinləyəndə, su
kimi yumşaq, qayalar kimi sərt, buludlar kimi uca, gün kimi
odlu, qış kimi soyuq oluram…
Ə.Kərimovla bağlı el arasında çoxlu
xatirələr var. Mən onlardan bacardığım qədər
toplaya bildim. Ustadın sənətinin daha ciddi, elmi yöndən
araşdırlmasına gərək var. Ə.Kərimovun
adı XIX əsrin sonu XX əsrin birinci yarısı peşəkar
xalq yaradıcılığının ən görkəmli
nümayəndələri ilə bir sırada durur. O,
Q.Pirimov, C.Qaryağdıoğlu, S.Şuşinski, Keçəçi
oğlu Məhəmməd, Mirzə Məhəmmədhəsən,
aşıqlardan Hüseyn Bozalqanlı, Ələsgər, Mirzə
Bilal, Aşıq Əsəd, Aşıq Mirzə, Dədə
Şəmşir, Ü.Hacıbəyli, S.Rüstəmov,
Ə.Bakıxanov, Bülbül kimi görkəmli sənətkarların
yaxın dostu və çağdaşı olub.
Əli Kərimov zurna, balaban, tütək kimi nəfəsli
alətlərdə çox böyük sənətkarlıqla
çalıb, eləcə də onların imkanlarını
texniki baxımdan genişləndirib. Ustadın böyük
işi odur ki, o, zil tembrli zurnanı peşəkar kamera alətinə
çevirib. O, təkcə çalğıçı
yox, həm də çoxlu mahnıların yiyəsi, Azərbaycan
milli musiqisinin irəliləməsində önəmli rol
oynayan sənətkar olub. Əli Dədənin
çalğısı bugünkü çalğıya oxşamır.
Onun çalğısında türkün qədimliyi,
döyüşkənliyi görünür, eşidilir,
duyulur. Onun çalğısı əski
türk yurdu olan Kalvadan ucalan ulu babalarımızın səsidir.
Həmin səs həmişə bizimlədir.
Əli dədədən öncə də
Kalvada zurna sənəti olub, indi də qalmaqdadır. Əli Zülfüqar oğlu Kərimov 1874-cü ildə
keçmiş Şamaxı qəzasının (indiki Ağsu
rayonunun) Kalva kəndində yoxsul kəndli ailəsində
anadan olub. Böyük bir ailədə dünyaya göz
açan Əli kişinin ilk dəfə sənətə gəlişi
çox çətin və keşməkeşli olub…
Deyilənə görə, Şahvələd adlı
qonşu oğlana atası balaban alıbmış. O, bu alətdə
çalmaqla bütün məhəllə
uşaqlarını sehrə salarmış. Onların
içərisində daha çox balabanın sehrinə
düşən Əli olur. Əli
qarşısında məqsəd qoyur ki, necə varsa bu aləti
çalmağın sirlərini öyrənəcək. Bir gün Əli ormandan qayıdarkən iki
qamış kəsir, birini o birinə geydirib kiçik
gölməçənin qırağında uzanaraq burunu ilə
nəfəs alır və suya üfləyir. Su köpüklənərək cürbəcür
biçimə düşür, o isə çox sevinirdi.
Sonlar ustad o günlərindən belə danışardı:
«Məndə balabanı çala biləcəyim haqqında dərin
inam hissi ilk dəfə belə yarandı. Elə
oradaca mən bir qamış kəsib, üzərində 3
deşik açdım, özümün ilk «musiqimi»
çalmağa başladım. Sevincim
aşıb-daşırdı. Bundan iki il sonra atam çətinliklə
mənə qara zurna aldı.»
O çağlar
Əli böyük qardaşı İxtiyarla molla məktəbinə
gedirmiş. Ataları Zülfüqar kişinin bir məqsədi
var id: heç olmazsa, bu iki oğluna dini təhsil vermək.
Odur ki, Zülfüqar kişi hər
axşam uşaqlarından molla məktəbində nə
öyrəndiklərini soruşarmış. İxtiyar
qorxudan öyrəndiklərini əzbər söyləyərdi.
Atası da sevinərdi ki, artıq böyük
oğlu dindar olacaq. Əli kişi
söyləyirdi ki, mənə növbə çatanda
atamın qanı qaralardı: «Qardaşım İxtiyarla molla
məktəbinə getsəm də, fikrim qarğıdan
düzəltdiyim, həm də gizlində çaldığım
«musiqi aləti»nin yanında idi. Ona görə də elə
ki, atam molladan nə öyrəndiyimi soruşardı, heç
nə bilməz, daha da atamın kötəklərini yeyərdim…
Hələ bu nədir ki, bir gün ölümlə
üz-üzə qaldım. Atam öz növbəti cəzasını
verdikdən sonra böyük qardaşım İxtiyara dedi ki, əl-üz
dəsmalını bura gətir. İndiki kimi
yadımdadır, uzun, üstündə xoruz şəkli olan əl-üz
dəsmalı idi. O, ciddi görkəmdə qorxulu səslə
qardaşıma göstəriş verdi:
- Sal bu dəsmalı
Əlinin boynuna, bu otaqda yeddi dəfə ora-bura sürüklə.
İxtiyar başkəsən kimi göstərişi yerinə
yetirdi. Bu ağır cəzadan huşumu itirərəm.
Yerdə ölü kimi qaldığımı
görcək atam əl-ayağa düşər,
qardaşımın dediyinə görə, üz-gözümə
su çiləyər, çox çətinliklə məni
ölümün əlindən qopararlar. Yadımdadır,
atamın ondan sonra mənə yazığı gəldi və
«yaxşı daha səni döyməyəcəyəm», - deyib
məni qucaqladı. Mən elə onda da
ölə bilərdim. Daha atam məni
döymədi. Sonra içimdən gələn
güclü duyğu ilə musiqiyə bağlandım».
Yuxarıdakı deyilənlər göstərir ki, Əli
kişinin sənətə bağlılığı vergi
idi, o, mütləq çətin imtahanlardan keçməli
imiş…
Hər
bir sənətdə olduğu kimi, musiqi
ifaçılığının da öz yolu var: nəfəs
almaq, temp və ritm təmizliyi, adi nəfəsalma
texnikasının musiqiyə uyğunluğu, geniş dinləyici
kütləsi üçün bu yoldan yararlanma. Bir də bizim heç birimizin fərqinə
varmadığımız çoxlu sayda yol, vasitə və fərqlər.
Ona görə də bütün bu sirləri
bilmək üçün Əli ustaddan dərs almalı idi.
Sonralar o, sənətin incəliklərini
Əngəxaranlı Aşıq İbrahimdən
(Şamaxının Əngəxaran kəndi) öyrənib.
1890-cı ildən başlayaraq o, 10 il
aşığı balabanda izləyib.
Əli Kərimovun ilk ustadı kalvalı Allahverən
Şıxıoğlu olub. O zaman Allahverən güclü
zurnaçı sayılarmış. Əli Dədə deyərdi
ki, mən iki il ustadım Allahverənə
şəyirdlik etmişəm. Deməli, zurna sənətinin
Kalvada dərin kökləri varmış. Eləcə də XVIII yüzildə
yaşamış kalvalı Aşıq Babanın
yaradıcılığı onun peşəkar bir
sazçı olduğunu göstərir. Beləlikə,
demək olar ki, Kalva türkün iki böyük dəyərinin
sazın və zurnanın yaranıb
yaşadıldığı yer olub. Üstəlik,
nəzərə alaq ki, Əli Dədə təkcə
zurna-balabanın ustadı olmayıb, ulusal musiqi alətlərimizdən
olan sazda, tarda, nağara və qoşa nağarada gözəl
çalmağı bacarıb. Əli
Zülfüqaroğlu haradasa 16 yaşlarında Şirvan
bölgəsində tanınmağa başlayır…
O, Azərbaycan
aşıqlarının I və II qurultaylarının
iştirakçısı olub. Ustad sənətkar
Böyük Vətən müharibəsi illərində «Rəşadətli
əməyə görə» medalı və «Şərəf
Nişanı» ordeni ilə təltif edilib. Kalva kənd
Mədəniyyət Evinin bədii rəhbəri olmaqla
yan-yörədəki bölgələrdə
çalıb-çağırardı. Onun
yaradıcılığı folklor və xalq
yaradacılığından yararlandığı
üçün belə yüksək səviyyəyə
çatmışdı. Əli Kərimovun
altı qardaşı olub. Onlardan yalnız
Abbas və Bəxtiyar Əlinin sənət yoldaşı olub.
Əfşan Kərimova (Abbas Kərimovun həyat
yoldaşı – Q.S.) deyərdi ki, Abbas məşhur
zurnaçı Əli Kərimovun doğmaca qardaşı idi. Özü də
Əli ilə sənətə gedirdi. Zurnada,
balabanda, tarda gözəl çalırdı. O, kəndçi
oğlu idi, mən isə bəy qızı. Bir-birimizi
sevirdik. Atamgilin bəhanəsi bu idi ki, həyətində
zoğal ağacı olmayan evə qız vermirik. Üstəlik, Abbas zurnaçıdır. Qısası, biz zurnaçıya qız vermirik.
Abbas sənəti məhəbbətə qurban verdi.
O, çıxılmaz durumda qalıb sənəti atdı, biz
həyat qurduq. Abbas balaca mağaza açdı.
Bu əhvalat 1917-ci ildə olub. Sonradan Abbas kolxozun ilk mühasiblərindən biri
oldu. 1932-ci ildə isə onu tutdular…
Əli Kərimovun
4 övladı olub: Narınc, Lumu, Ağalar, Muxtar. Oğlu Ağalar Kərimovun 11 övladı olub.
Onlardan dördü – Adil, Fikrət, Fazil və
Ərəstun Əliyevlər babalarının yolu ilə
gediblər.Ustad 1962-cı ildə ölüb, sonevi (qəbri)
Kalva kəndindədir.
Əli Kərimov milli muğamlarımızın sirrini
çağının kamil və məşhur xanəndəsi,
öz sehrli sənəti ilə ən çox
Şirvan-Qarabağ məclislərinin bəzəyi olan Mirzə
Məhəmmədhəsəndən (1831-1916) öyrənib,
uzun müddət balabanda onu izləyib. Mirzə Məhəmmədhəsən
Şamaxıda ən çox Mahmud ağanın məclislərində
və bir də varlı şəxslərin toylarında
oxuyardı.
Böyük
Hüseyn Cavidin bəstəkar oğlu Ərtoğrulun Mirzə
Məhəmmədhəsənlə bağlı qeydlərindən:
“…Mirzə Məhəmmədhəsən «Humayun» və
«Şur» dəstgahlarını məharətlə
oxuyarmış. Onun tarçısı Məşədi
Səlimin tarı böyük, səsi də gur oxuyanda
çox gərgin olurmuş. Bəzən zəngulə
vura-vura dizin-dizin məclisin ortasına kimi gələrmiş.
O, uzun illər balabançı Əli Zeynalov, ustad sənətkar
Əli Kərimovla da yoldaşlıq etmişdir. Özü kasıblığın hər
üzünü gördüyündən xalqa münasibəti
də çox yaxşı olub. Varlı toylarında
saatı 300 manata oxumasına baxmayaraq yoxsul toylarında
oxumağından başqa pul da paylayarmış…
“…Əli
kişi ömrünün sonuna qədər Mirzə Məhəmmədhəsəni
unutmadı. Təəssüflə deyərdi: Heyf Mirzədən
ki, ömrünün sonu zillətlə keçdi. Onun balabançısı mən idim. Bilalla ikimiz bütün muğamların incəliklərini
ondan öyrənmişdik. Mirzənin
oxuduğu «Çahərzəm» və «Rakindi»
muğamlarını indi heç bir sənətkar oxumur».
Yaxşı yadımdadır, Kalvadakı indiki mədəniyyət
evinin bir otağında radio qovşağı yerləşirdi. Mərhum
Ağabala Seyidov babası Əli kişinin
çalğılarını (Bayram Hüseynlinin
iştirakı ilə) maqnitofon lentinə yazır, sonra da radio
qovşağı vasitəsilə kəndə yayırdı.
Mənim onda 11-12 yaşım olardı.
Əli dədə «Humayun»un 17 şöbəsini
saat yarıma çalardı. Ona görə deyirəm ki,
Əli kişi bu muğamı vaxtilə
Mirzə Məhəmmədhəsəndən öyrənmişdi.
Millət
vəkili, akademik Rafael Hüseynov Mirzə Məhəmmədhəsən,
Əli Kərimov və Aşıq Bilal üçlüyü
haqqında ürəkdolusu məhəbbətlə söz
açaraq deyir: “… Onların üçündə
də həm yüksək ifa bacarığı, həm də
bəstəçilik vardı. (Mirzə Məhəmmədhəsən,
Əli Kərimov və Mirzə Bilal – Q.S.) Və
bu üç nəfər Azərbaycanımızın zəngin,
əlvan musiqi xəritəsində
özümlülüyü ilə seçilən Şirvan
musiqisinin üç qanadını inkişaf etdirdilər,
maraqlı ifaçılar nəsli yetişdirdilər. Mirzə Məhəmmədhəsən xanəndəlikdə
bu vəzifəni yerinə yetirdi. Əli Kərimov
balaban, zurna ifaçılığında bu işi
gördü. Mirzə Bilalsa, aşıq sənətində”.
Rafael
Hüseynov «Humayun» muğamı ilə bağlı yazır:
“Humayun» muğamlarımızın ən qədimlərindəndir.
Lüğəti açaq. Bu sözün
anlamlarına baxın: uğurlu, səadətli, mübarək…
Nə dürlü bir ziddiyyət… Uğur və qəm; səadət
və qəm”; Nəhayət, - Mübarək qəm. Uğur,
səadət adlı bir qəmli muğamı Mirzə Məhəmmədhəsən
iki-üç saata oxuyub başa vurarmış…
Tanımlı el sənətçisi balabançalan
Əli Kərimov bu muğamın Mirzə Məhəmmədhəsəndən
öyrəndiyi 17 şöbəsini saat yarıma
çalardı. Şəyirdlərinə, sənətini öyrətdiyi
oğlu və nəvələrinə həmişə bir həqiqəti
çatdırardı: ««Humayun»u Mirzə kimi gözəl oxuyan
görmədim”. Unutmayaq: bu sözləri məşhur
kalvalı ustad Əli kişi deyib. O
Əli kişi ki, 86 illik ömrü boyu onlarla bilgin, bitkin sənətkarla
çalıb-çağırmışdı”.
Qalib
Soltanoğlu,
araşdırmaçı
Xalq Cəbhəsi.-
2014.- 10 dekabr.- S.14.