Cümhuriyyət dövrünün mətbuatında
azadlıq ideyaları
Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti dövründə mətbuat
mövzusu həmişə aktuallığını qoruyub
saxlayır. Bunun əsas səbəbi artıq
çağımızdan 100 ilə yaxın dönəmdə
bizdən uzaqda olan AXC-nin insana, ulusa, bəşəriliyə
düşüncəyə, özgürlüyə münasibəti
məsələsidir. Bu kimi məsələlərin
təhlili bizə daha düzgün qənaətlərə gəlməyə
imkan verir. Azərbaycan mətbuatının
tanınmış araşdırıcılarından olan Akif
Aşırlı bildirir ki, XX əsrin əvvəlində
başlayan istiqlal hərəkatı və bu hərəkatın
məntiqi nəticəsi kimi yaranan Azərbaycan Xalq
Cümhuriyyəti milli mətbuatda davamlı şəkildə
aparılan ideoloji-siyasi mübarizələr meydanında
yarandı: “Muxtariyyətçilik fikrindən
istiqlalçılığa, cümhuriyyətçiliyə
keçidin siyasi-ideoloji təməlini yaradan milli mətbuat
orqanları say etibarilə əks mövqedə dayanan qəzetlərə
nisbətən çox az idi. 1918-ci ilin 31 mart
hadisələrinədək Azərbaycanda 15-ə yaxın ana
dilində qəzet və jurnal çap olunurdu. Bu dövrə qədər isə
bütövlükdə nəşr olunan qəzetlərin,
jurnal və dərgilərin sayı 80-i ötüb
keçmişdi. Partiyalaşma prosesinin
sürətləndiyi bu illərdə demək olar ki, müxtəlif
istiqaməti, siyasi-ideoloji dünyagörüşü
özündə əks etdirən qəzetlərin əksəriyyəti
partiyalı mətbuat ömrünün yeni inkişaf mərhələsini
və çətinliklərini yaşayırdı. Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti dövrünün
mətbuat tədqiqatçıları və
biblioqraflarının apardıqları araşdırma və tədqiqatların
nəticəsində maraqlı bir mənzərə
yaranıb. Milli mətbuatımızın
ilk nümunəsi olan "Əkinçi" qəzetinin
yaranmasından 1918-ci ilin mayına qədərki dövrdə
cəmi 40 adda qəzet çıxmışdısa, AXC-nin 23
aylıq hakimiyyət dövründə qəzetlərin
sayı 200-ə yaxın olmuşdu. Dövri
mətbuatın statistikasındakı bu qeyri-adi artımın
səbəbləri, hər şeydən əvvəl Azərbaycanda
olan mövcud demokratik idarəçilik sistemi, əks-fikirliliyə
tolerant yanaşma, polemika və disskusiyalara verilən meydanla
bağlı idi. Burada əsas faktlardan biri
də Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti liderlərinin
böyük əksəriyyətinin jurnalist
olmalarındadır. Demokratik yönümlü
mətbuat orqanları xalqı narahat edən problemlərə
həssas yanaşır, həllini gözləyən məsələlərə
toxunur, azadlıq, istiqlalçılıq,
türkçülük ideyalarını təbliğ edir və
bir növ siyasi maarifçilik işi aparırdı.
Türk-Ədəmi-Mərkəziyyət "Müsavat"
firqəsinin siyasi nöqteyi-nəzərini özündə əks
etdirən "Açıq söz" qəzeti 1918-ci ilin 4
yanvar tarixli sayında ilk dəfə olaraq cümhuriyyətçilik
fikrini ortaya qoyaraq, qurulacaq dövlətin ideoloji təməl
prinsiplərini açıqladı: "Türkləşmək,
islamlaşmaq, müasirləşmək"
şüarını müdafiə edirik...
Xalq Cümhuriyyəti yaratmaq, hakimiyyət və
torpağı xalqa qaytarmaq istəyi ilə mübarizə
aparanların qarşısında çox ciddi, çətin
vəzifələr dururdu. Bolşevik mətbuat
orqanlarında hürriyyət və cümhuriyyət
arzularının əleyhinə məqalələr çap
olunur, bu istəyin real olmadığı fikri təbliğ
edilirdi. Qafqaz canişinin missiyasını Bakıda həyata
keçirməyə çalışan, Bakı Xalq
Komissarları Sovetinin sədri S.Şaumyan hələ mart
ayında "Bakinskiy raboçi" qəzetində
yazırdı: "Azərbaycan muxtariyyətini istəyən
müsavatçılar nəticədə bir xarabazar
alacaqlar". Daşnak və bolşeviklərin ruporu kimi
çıxış edən "Bakinskiy raboçi",
"Bakı və onun ətrafı Şurasının əxbarı",
"İzvestiya raboçix deputatov sovetov", sol eserlərin
mətbu orqanı "Naşe znamya", "Naş trud"
qəzetləri milli qüvvələrə qarşı
çıxışlar edirdilər.
Cümhuriyyətin
qurulmasınadək olan dövrdə çıxan qə zetlərin
qayəsini təhlil edən araşdırmaçı Akif
Aşırlı bu qənaıətə gəlir: “1918-ci ilin
mart ayının əvvəlində vətənin
bütövlüyü, müstəqilliyi, xalq hakimiyyəti
yaratmaq uğrunda çağırışlar müxtəlif
partiyaların mətbu orqanlarının əsas
mövzularına çevrilmişdi. Manşetlərdən, məqalələrin
başlıqlarından hər şey aydın
görünürdü: "Birlik tələb olunur",
"Birləşəlim", "İttifaq edəlim",
"İttihad gərək".
Görkəmli
Azərbaycan jurnalisti, dramaturqu, Mirzə Bala Məhəmmədzadə
"Açıq söz"ün 1918-ci il
mart ayının 15-dəki sayında "Azərbaycan
çağırıyor" məqaləsində
yazırdı: "Ey gənc türklər! Bu gün Kəbeyi-müqəddəsiniz
olan vətənimizi azad ediniz... Vətənin yolunda can verməyən,
milli muxtariyyəti yolunda can verməyən, milli
muxtariyyəti yolunda varından keçməyən bir millət
yaşamaq istəmir deməkdir".
Bakı
Xalq Komissarları Sovetinin mətbuat bürosunun qərarı
ilə "mart hadisələrinə düzgün qiymət
vermədiyi, açıqdan-açığa qərəzli məqalələr
çap etdirdiklərinə və vahid sosialist cəbhəsində
dayanmadıqlarına görə "Kaspi", "Baku",
"Bakinets", "Vesti Baku" və menşeviklərin
"Naş qolos" qəzetləri bağlanıldı, bəyanatların,
əhaliyə müraciətlərin çapı qadağan
olundu. Ermənilərin törətdikləri qətliamda
dinc və silahsız əhalinin qurbanları sırasında Azərbaycanın
qüdrətli qələm sahibləri Məhəmməd Hadi,
Abbas Səhhət və Cəfər Bünyadzadənin də
adları var.
"Azərbaycan"
qəzetinin 13 noyabr 1918-ci il sayında
M.Hadi və A.Səhhətin vəfatı ilə bağlı
yazıda qeyd edilir ki, A.Səhhət bolşeviklərin
Şamaxıya hücumu zamanı Gəncəyə getmək
istəmiş, onu yolda erməni-bolşevik quldurları qarət
etmişlər. Ağır sarsıntı
keçirən şair Gəncəyə gələn zaman,
aldığı xəsarətlərdən
dünyasını dəyişmişdi. M.Hadinin
isə Gəncədə erməni-bolşevik birləşmələrinə
qarşı aparılan hərbi əməliyyatlar zamanı vəfat
etməsi də tarixi faktlardandır. Mətbuat tariximizə
bir sıra sol yönümlü qəzetlərin fəal əməkdaşı,
həmçinin "Tuti" jurnalının
redaktoru
olmuş Cəfər Bünyadzadə də martın 31-də
Bakıda ermənilərin törətdikləri vəhşiliyin
qurbanı olub. Bu barədə "Füqəra-kasibəsi"
qəzetində C.Bünyadzadənin qardaşı Dadaş
Bünyadzadə ona ünvanlanan baş sağlıqlarına
etdiyi minnətdarlıq elanında bildirirdi: "Bir il bundan əqdəm
"Tuti" məzhəkə jurnalının müdiri, bəradərim
Cəfər Bünyadzadənin erməni
daşnaksütyunları tərəfindən qətl
olunduğunu eşidib-bilən yoldaşlarım Həştərxandan
qayıdandan sonra təəssüf məktubları
almaqdayam"”.
Ü.Hacıbəyli
"Azərbaycan" qəzetinin 31 mart 1919-cu il
tarixli sayında qırğınlarla bağlı
yazmışdı: "Mart hadisatı Azərbaycan tarixində
mühüm bir səhifə işğal edib Azəri türklərinin
istiqlal yolunda can verib qan tökdüklərini gələcək
nəslə oxutduracaqdır. Bugünkü vəzifəmiz isə
o qara günləri yaddan çıxartmamaq və buna görə
də həmişə və hər an
hazır olmaqdır. Böylə hazırlıq
ki, bu hadisələr bir də təkrar edərsə,
müdafiəsinə hazır olalım, bunun üçün
həm hökumətimizin, həm də millətimizin
yaşaması lazımdır".
A.Aşırlı Türkiyədən Azərbaycana gələn
Əhməd bəy Ağaoğlunun Gəncədə “Türk
yurdu” adlı qəzet nəşr etməsindən yazır: “Azərbaycan
uğrunda gedən hərbi savaş və mətbə
imkansızlığı ucbatından qəzetin cəmi
üç sayı işıq üzü gördü. Tiflisdən Gəncəyə
köçən milli Azərbaycan hökuməti Azərbaycanın
bütövlüyü savaşında mətbu imkanların
yoxluğunu hiss etdi və bir sıra tədbirlər görməyə
başladı. "Azərbaycan"ın ilk
sayında Bakının azad olunması, Qafqaz İslam Ordusunun
qardaş köməyi barəsində yazılar, informasiyalar
kifayət qədər maraq doğurur”.
Fətəli
Xan Xoyskinin Nuru Paşaya təşəkkürü: “Qafqaz
İslam Ordusu komandanı səadətli Nuru Paşa həzrətlərinə,
təhti komandanıza olan cəsur türk əsgərləriniz
tərəfindən Azərbaycanın paytaxtı olan
Bakının düşməndən azad edildiyi münasibətilə
millətin zati ali həmiyyətpərvərənlərinizi
dünyanın ən nəcib əsgəri olan türk
oğullarına minnətdar olduğunu ərz etməklə
ixtiyar edirəm, əfəndim. Heyəti vüsəla
rəisi Fətəli xan".
"Azərbaycan"ın
ilk sayında Nuru Paşanın sentyabrın 15-də Gəncəyə
göndərdiyi teleqram da dərc olunub: "Gəncədə
Azərbaycan Cümhuriyyəti Rəyasəti - Alisinə. Azərbaycan Cümhuriyyətinin paytaxtı olan
Bakı şəhərini ziyarət etmək üzrə Heyəti
- Vükəlanın yarın Bakıya təşriflərinə
müntəzirəm, əfəndim. 15.9.34. Yavərani-həzrəti-şəhriyaridən
Fərik-Nuru". "Azərbaycan" qəzetinin verdiyi məlumata
əsasən, hökumət üzvləri həqiqətən
"yarın", yəni sentyabrın 17-də qatarla
Bakıya yola düşmüş, şəhərin azad
olunması münasibətilə keçirilən hərbi
paradda iştirak etmişlər””.
M.Ə.Rəsulzadənin
“Azərbaycan” qəzetində çap olunmuş ("Azərbaycan"
qəzeti, 1918, kanuni-əvvəlin, ¹ 3, 6,19,31) yazısına
diqqət çəkən araşdırmaçı bildirir:
“Onun Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin yarandığı
ilk günlərdə qələmə aldığı
"Azərbaycan paytaxtı" adlı tarixi-publisist məqaləsi
öz ictimai-siyasi əhəmiyyətinə görə,
tariximizin və istiqlal savaşımızın tədqiqi
baxımından əhəmiyyətini bu gün də qoruyub
saxlayır. Bakı erməni-daşnak, ingilis hərbi birləşmələrindən
azad olunub, Azərbaycana qovuşandan sonra cümhuriyyətin
paytaxtının tarixi barədə kifayət qədər
materialların olmamasından təəssüf hissi keçirən
M.Ə.Rəsulzadə bu barədə yazırdı: "Mən
mətbuatı çox aradım. Lakin Bakı
barədə bir yazıya rast gəlmədim. Bu həvəs
mənə cəsarət verdi: müxtəsər
də olsa, Bakının tarixi haqqında bir kaç yarpaq
qaralayalım. Şübhəsiz ki, bu sətirlərlə
veriləcək məlumat Azərbaycanın paytaxtının
şan və heysiyyatı və hüciyyəti ilə
olmayacaq... Düşündüm ki, nəqis də
olsa, bir şey olsun. Biz nəqisini başlarıq, mütəşəbbüs
gənclərimiz də çalışar, vətən
eşqi, məmləkət məhəbbəti ilə səy
edər, bu başlancığı təkmil edərlər..."
Yusif Vəzir
Çəmənzəminli (1887-1943) Azərbaycan muxtariyyəti"
kitabçasının "Ayıl, toplaşın"
adlı müqəddiməsində ("Açıq
söz" qəzeti, 20 noyabr 1917-ci il)
yazırdı: "Ey nəcib türk milləti, ayıl! Bir rəşadətli
balalarını yad et. Şan
və şövkət ilə ömür sürülməlidir.
Köhnə rus məmurlarının çəkməsi
altında tapdandığı kifayət edər.
Ayılın, toplaşın! Rusiyanın siyasi həyatı
yeni bir dairəyə girir. Rusiyada
yaşayan millətlər üçün tarix yeni bir səhifə
hazırlayır".
Araşdırmaçı yazır: “"Azərbaycan" qəzetinin 1919-cu il 31 iyul, 1-i və 4-ü avqust saylarında çap olunan məruzələrində Yusif Vəzir Çəmənzəminli səfiri olduğu Ukrayna ilə Azərbaycanın vəziyyətini müqayisə edir, ölkəmizin maraq və mənafeləri üçün bir sıra tədbirlərin görülməsinin vacibliyinə diqqətə gətirirdi. Onun milli müstəqilliyimizin uğurlu təmini üçün üstünlük verdiyi zəruri məsələlərdən biri, bəlkə də birincisi milli ordu hissələrinin təşkili ilə bağlı idi. Siyasi hesabat mahiyyəti daşıyan bu məruzə məqalələrində o, ordu quruculuğuna böyük önəm verərək yazırdı: "İndidən ölkələrimizin idarəsini öz əlimizə almalıyıq və camaatın rahat yaşamasını təmin etməliyik. Bu işlərdə də ümdə iş görən qoşun olacaq".
Uğur
Xalq Cəbhəsi.-
2014.- 12 dekabr.- S.11.