Yeni mediada fotoqrafiya
prinsipləri
Yücel
Tunca: “Yeni medianın ortaya fərqli, yeni bir fotoqrafiya çıxardığını düşünmürəm”
”Hər birimiz fotoqraf ola
bilərik, sadəcə
çox yaxşı fotoqraf olmaq uzun zaman çalışmaq,
bir az da
fərdi bacarıqları
da əlavə etməklə mümkündür”
Yeni media (yeni
mühit, yeni vasitələr, yeni məcralar) kompüterlərin
əməliyyat gücü
olmadan yaradıla bilməyəcək və
ya istifadə edilə bilməyəcək
olan mühitlərə
deyilir. Ümumiyyətlə, dicital olub istifadəçisinə və
ya hədəf kütləsinə təsir
imkanını təmin
edəi. Yeni
media olaraq sayıla biləcək mühitlər
mübahisəli olsa da, aşağıdakılar
bu terminə daxil edilir: kompüter
oyunları, virtual mühit,
multimedya (çox mühitli: səs, video, interaktiv platformalar, animasiya, mətn v., proqram, veb saytları
(bloglar, wikilər də daxil olmaq
üzrə), elektron məktub, elektron kiosklar, interaktiv televiziya, mobil media, podcast,
hypertext ədəbiyyatı, blog.
Bu dəfə yeni
mediada fotoqrafiya məsələlərindən bəhs
edəcəyik. Müasir, ya da Post-Fotoqrafik dönəmdə
fotoqrafiyanın özündə
nələr dəyişiyir?
Rəqəmsal (dijital) fotoqrafiya
yeni mediada necə görünür?
Yeni medianın təməl prinsipləri olan dijitallıq, interaktivlik, zaman-məkan azadlığı
verən mobilliyin fotoqrafiyaya qatdığı
üstünlüklər nədir?
Bunlar hamısı bu gün müzakirə olunmağa və üzərində bir balaca düşünməyə
dəyər suallardır.
Türkiyənin İstanbul şəhərində
Galata Fotoqraf Studiosunda çalışan
fotoqraf Yücel Tunca Yeni Mediada
Fotoqrafiya haqqında fikirlərini “25-ci Kadr” jurnalında paylaşır. Yücel Tunca
Azərbaycanda olub.
Bakı Jurnalistika Məktəbində
gənc fotojurnalistlərə
seminar keçib. Yücel Tunca
deyir ki, Galata Fotoqraf Studiosu hazırda Azərbaycandan da gənc fotoqrafların qatılacağı layihə
üzərində işləyir.
O bildirib ki, Photoshop-a qarşı olan fotoqraflardan deyil: “Hələ 1840-cı illərdə
çəkilən ilk fotolarda
dövrün texniki problemlərindən dolayı
fotolara müdaxilələr
olurdu; Türkçəyə
belə Fransızcadan
“rötuş” olaraq keçən İngiliscədə
“retouch” deyilən sözün
anlamı da o günlərə dayanır.
İlk fotoların fotoqraflarla rəssamların
iş birliyi ilə ortaya çıxan məhsullar olduğunu görürük.
Bu gün photoshop
kimi proqramlar fotonun bir parçası
olub-olmaması çox
da üzərində israrla durulması lazım olan bir şey deyil.
Sadəcə belə bir
durum var, ilk Dagerotayp-lardan
sonra özəlliklə
1900-cü illərin başından
etibarən qaranlıq
otaq texnikaları inkişaf etməyə başladı. Misal üçün, Man Ray, Laszlo Moholy-Nagy kimi Dadaist fotoqraflar o qədər yoğun bir biçimdə fotolara qaranlıq otaq müdaxiləsi etdilər ki! Dərslərimdə bu fotoları
örnək olaraq göstərməyi lazım
bilirəm və deyirəm ki, “bu foto fotoluğundan
çıxmışmı sizin üçün?”
İşin tarixçəsini bilməyənlər varsa
“Photoshop’la işlənib.”
deyir. Xeyr, əslində analoq
fotoqrafiyanın məbədi
dediyimiz o qırmızı
işıqlı qaranlıq
otaqdan çıxıb
bunlar. Dövrün texnikası bu
cür müdaxilələr
etməyə imkan verirmiş. İndi bu günün
texnologiyası ilə
də başqa şeylər eləməyə
çalışırıq. Bu səbəblə bu cür müdaxilələri
normal görürəm”.
Fotoqraf daha sonra bildirib ki, müzakirə etmək lazım olan məsələlərdən
biri də orijinallıq məsələsidir. Yəni rəqəmsal
fotonun kompüter proqramları ilə manipulyasiyaya uğraması
problem deyil, əsas məsələ bunun foto dünyasındakı və sənət tarixindəki yerinin araşdırılmasıdır.
Photoshop-un gətirdiyi rahatlıq
budur: əvvəllər
qaranlıq otaq deyilən şey həqiqətən fotoqrafdan
əlavə bilgilər
tələb edirdi. Bu gün isə proqramları çox daha asan öyrənmək
olur, daha praktikdirlər: “Foto çəkərkən bəzi
insanlarla tanış oluram. Məndən soruşurlar: “Foto kameranı neçəyə
aldın?”. Misal üçün deyirsən
ki, 2500 dollara. Ala bilər deyə
düşünür. “Obyektivə nə
qədər verdin?”
1000 dollar. Onu da ala bilər! Ştativə nə qədər
pul verdin? 400 dollar, eh o da alına
bilər. Və belə
bir hesablama aparırlar. Mən də
onları ruhlandırıram
ki, alsınlar, bundan sonra özləri
çəksinlər. Amma çəkə bilmirlər.
Çəkə bilməzlər. Fotokamera dediyiniz şey arxasındakı fotoqrafla bərabər var olan bir şeydir.
Tək başına fotokamera hər hansı bir detalı görə bilməz.
İşıq ayrımı edə
bilməz. Estetizə edə
bilməz. Dolayısıyla
hər kəs fotokamera alar və çox asanlıqla istifadə edə bilər, amma professionallaşma dediyimiz şey ancaq əməklə ola bilər.
Hər birimiz fotoqraf ola bilərik, sadəcə
çox yaxşı fotoqraf olmaq uzun zaman çalışmaq,
bir az da fərdi bacarıqları da əlavə etməklə
mümkündür. Çox yaxşı marka
bir skripkanız varsa bu sizi bir musiqi dühası etməz, amma
siz musiqi dühasına sahibsinizsə keyfiyyətli skripka sizi
daha irəliyə götürə bilər”.
Yücel
Tunca yeni mediada post-fotoqrafiyanın problemlərindən də bəhs
edib: “Məncə, indikilər çox kiçik problemlərdir.
Cavabını bilmədiyim problem isə budur: Fotoqrafın
davranış və yanaşma biçimini dəyişdirdiyini
düşündüyüm böyük bir problem var. Analoq
dönəmində foto çəkərkən çox daha
zehinsəl bir süzgəcdən keçirərək foto
çəkməyə önəm verilirdi. Mövzu
ilə daha dərin əlaqə qurulurdu. İndi
isə fotokameranın sürətli istifadəsi bir biçimdə
zehin prosesini də dəyişdirdi. Fotokamerayla
sürətli çəkirlər, bunu kliplər
çağı olaraq da adlandıra biləcəyimiz bir
çağın qaçılmaz sonucu olaraq da görə bilərik.
İzlədiyiniz filmlərdə, kliplərdə,
reklamlarda səhnələr o qədər sürətlə dəyişir
ki, bir neçə saniyə içində dəyişən
bu görüntülər sizə oturduğunuz yerdən həyatın
içində sürətlə axıb gedirmişsiniz kimi bir
hiss yaradır. Ağıl sanki bədənin sürətli
ritmindən bir az daha geridə qalır. Təhlükə budur. Bir də nə yazıq
ki, fotolar fotoqrafın süzgəcindən də çox az keçir. Ona görə də bu sosial şəbəkələrdə
müdhiş bir foto bombardımanı var. Bundan 10-15 il öncə də foto bombardımanından bəhs
edərdik, amma daha sistematik başqa bombardımandı. Reklam, dezinformasiya bu anlamlarda ortaya çıxan bir
foto bombardımanı idi. İndi bunu
özümüz yaratmağa başladıq. Foto seçimi etmək də çətinləşməyə
başladı. Amma yenə də bunu iddia
edirəm ki, mədəniyyət hər zaman öz süzgəcini
yaradacaq və çağını təyin edən
fotoları digərlərindən ayıra biləcək”.
Fotoqraf
onu da qeyd edib ki, yeni medianın ortaya fərqli, yeni bir
fotoqrafiya çıxardığını
düşünmür: “Yeni medianın doğuşu rəqəmsal
texnologiyadan bir az daha gec olduğu üçün, fotoqraflar
çəkdikləri fotoları çəkməyə davam
edirlər, sadəcə paylaşmada bir
çılğınlıq var. Sosial mediada foto ilə,
vizuallıqla bağlı ilk ağlına gələn şey
nədir? - deyə soruşsanız, mən
ona paylaşım çılğınlığı deyərəm.
Bu paylaşmaların da əslində belə bir yanı var: təkyönlü
bir paylaşma! Bu da paylaşma sözünün
anlamına ziddir. Paylaşma interaktiv bir
şeydir. Bu olmayınca paylaşma təqdimata
dönür. Fotoqraflar çəkdiklərini
o qədər çox sərgiləməyə həvəslidirlər
ki, sosial mediada dönüb başqa fotoqrafların nə
çəkdiyinə baxmaq ehtiyacı duymurlar. Bu da zatən inkişafı zəiflədir. Başqa bir şəkildə var olma ehtiyacı
insanları sosial mediaya sürükləyir. Özünüifadə etmənin ən asan
yollarından biri də foto çəkməkdir. Misal üçün, rəssam olmaq çətindir,
fotokameradan istifadə etmək isə ən asan olandır.
Bir sıra proqramlarla heç də pis olmayan
işlər ortaya qoya bilirsən. Amma bu sənsənmi?
Cavabı olmayan bir sual. Çünki onun
üçün önəmli olan nə qədər “like”gəlməsidir...
Çünki bu “like”lar onu xoşbəxt
edir. Bir tərəfdən də çox pozitiv
görünür. Amma yalan təsəllidir
əslində”.
O, həmçinin yeni media dönəmində fotoqrafiyada müəllif hüquqları, etik problemlərin necə həll olunduğu barədə danışıb. Bildirib ki,Türkiyədə fikir və sənət əsərləri qanunu daim yenilənir: “Amma misal üçün, kommersiya məqsədi ilə foto çəkərkən bir sıra firma sizinlə müqavilə imzalayır. Çəkdiyiniz foto üzərində sahiblik haqqınızı bir anlamda firmaya vermiş olursunuz. Əslində isə qanunlar çox açıq şəkildə - əsər onu istehsal edənindir- deyir, bu haqq kimsəyə verilə bilməz. Bir müqavilə ilə vermiş olsanız belə xoşunuza gəlməyən bir davranış gördüyünüzdə etiraz etmə şansınız var. Amma bu reallıqda nə qədər işləkdir? Çox az. Çünki fotoqraflar bu mövzuda bilgisizdirlər. Fotolar hər zaman oğurlanıb. Amma bilgi sahibi olub haqq arayışına girənlər çox vaxt haqlarını qazanırlar. Bir fotoqraf əgər özəlliklə də sosial mediada fotolarını paylaşırsa rəqəmsal imza atma bilgisinə sahib olmalıdır. İmza silinmiş olsa belə, çəkilən hər bir kadrın bir an öncəsi və bir sonrası vardır. Dolayısıyla bunu sübut etmək mümkündür. Özəlliklə də fotoların exif bilgiləri də deşifrə edildiyində müəllif hüquqları qoruna bilir. Amma təzminatlar da çox az olduğu üçün bir fotoqraf buna baş qoşmaq istəmir. Həm də bunu bir etik problem kimi də dəyərləndirmədiyi üçün heç bir hərəkət etmir. Halbuki bununla etik olaraq da mübarizə aparmaq lazımdır”.
Cavid
Xalq Cəbhəsi.- 2014.- 18 dekabr.- S.11