Könlümün
sevinci, qəmi bu torpaq...
Tanınmış şair-alim Adil Cəmilin 60 yaşı tamam oldu. Onun ilk şeiri
"Bahar" 1970 ci ildə "Mingəçevir
işıqları" qəzetində
dərc edilib. İlk şeirlər kitabı
"İşıqlar, pərvanələr"
isə 1980-ci ildə
"Yazıçı" nəşriyyatında işıq
üzü görüb.
Adil Cəmilin yaradıcılığında
yurd həsrəti ayrıca yer tutur. 20 ildən
çoxdur ki, o, Kəlbəcər itkisi ilə yaşayır.
Onun şeirlərində
bu dönəmdən sonra açıq-aşkar
duyulan kədər motivinin səbəbi aydındır…
Yaylağım qovuşmaz, yaylam
bitişməz,
Baharı gətirən bayram bitişməz.
İki parçalanmış laylam
bitişməz-
Bölünmüş beşiyin körpəsiyəm
mən.
Qaradağ, Qarabağ-qədim mahalım,
Al sınıq könlümü,
qoyma yuxalım.
Yetər
Savalana, yetər bu halım-
Yurdumun nisgilli Kəpəziyəm mən.
Yaramı
açmayın-aranı açın,
Qəribdir qardaşım, yalqızdır
bacım.
Bu tayda göyərən yaşıl ağacın
O tayda qaralan kölgəsiyəm
mən.
Ömrümdən-günümdən baxan Arazdır,
Araz aramızdan axan Arazdır,
Desələr günahkar o xan
Arazdır,
Arazı gözümdən səpəsiyəm
mən.
Könlümdən sevinci, qəmi-bu
torpaq,
Sünbülə döndərər dəni
bu torpaq.
“Çiyninə aşırıb”
məni bu torpaq-
O taylı, bu taylı heybəsiyəm mən.
Onun yaradıcılığı haqqında
kitab yazmış tənqidçi Vaqif Yusiflinin fikirlərinə varaq: “İlk şeiri 16 yaşında,
ilk kitabı isə 26
yaşında... Bir şairin ədəbiyyata gəlişi üçün
bu on il
kifayət qədər
yetərlidir. Yəni Adil
Cəmil hay-küylə,
“mən varam” iddiası ilə ədəbiyyata gəlməyib.
Onu poeziyaya gətirən daxili bir inam
olub və bu inam Adilin
bütün ömrü
boyu onu tərk etməyən təvazökarlığı ilə
qoşa adımlayıb”.
Onun fikrincə, Adil Cəmil elə ilk şeirlərindən həssas
müşahidə qabiliyyətinə
malik olan bir şair kimi
diqqəti cəlb edirdi. Kənddən, təbiətdən, onun gözəlliklərindən
söz açan şeirlərində işlənən
detallar Adilin təsvir etdiyi obyektə dərindən bələd olduğunu sübut edirdi”. V.Yusifli Bəxtiyar Vahabzadənin “Söz məcaza çevriləndə” məqaləsini
xatırladır: “Məqalə
Adil Cəmilin “Aylı gecə nağılı” kitabına
öz söz kimi yazılıb, belə başlayırdı:
"Hər söz ayrılıqda yalnız bir məna daşıyır.
Söz sənətkarı bir mənalı sözlərə
öz duyğu vəhəyəcanlarını yükləyəndə sözlər
şeirləşir, nəğmələşir.
Buna sözlərdən toxunmuş həyəcan, duyğu hörgüsü,
yəni şeir deyilir”. B.Vahabzadə Adil Cəmilin
simasında ədəbiyyata
təzə bir nəfəs gəldiyini, onun şeirlərinin xalq ruhundan süzüldüyünü
söyləyirdi, gənc
müəllifin şeirlərindəki
ayrı- ayrı uğurlu misralar, ifadələr, təşbihlər
haqqında ürəklə
söz açırdı”.
Kəlbəcərin ağır günlərində
Adil Cəmil tez- tez ata
yurduna, doğma ocağa baş çəkir. Amma o, Vətəndə qəriblik
havası duyur: “Bu torpaq, bu meşə,
bu dağlar mənim, Bəs niyə bağrıma basa bilmirəm. Yuvası dağılmış budaqlar
mənim- Ay ellər, dərdimi yaza bilmirəm”.
AMEA Folklor İnstitutunun direktoru, AMEA-nın müxbir üzvü Muxtar Kazımoğlu Adil Cəmilin ədəbiyyatşünas, publisist,
başlıcası, şair
kimi özünəməxsus
keyfiyyətlərini belə
dəyərləndirir: “Adilin
ailmliyi də, publisistliyi də, tərcüməçiliyi də
onun şairliyindən
doğulub. Onun bütün fəaliyyət
sahələrinin mərkəzində
sözün sehri deyilən gövhər, maya var, hər
şey oradan qidalanır. Adil Cəmilin
publisistikasının özəyində
də bir şair ovqatı var. Bədii təxəyyülü
iştirak etməsəydi,
o, tərcümələrini ortaya qoya bilməzdi.
Adil Cəmil təkcə türk xalqları ədəbiyyatından
yox, müxtəlif xalqların ədəbiyyatından
(belarus, rus, moldav və
s.) tərcümələr eləyib. Adil Cəmil “Manas
eposu və türk dastançılıq
ənənəsi” adlı
əsərini yazıb.
O əsərdə Adilin
türk mədəniyyətinə
böyük sevgisi
var. Bu sevgi öz mayasını Kəlbəcər
ədəbi mühitindən,
xüsusən bu mühit üçün çox səciyyəvi olan aşıq sənətindən alır.
Adilin 9 yaşınadək həyatı
Kəlbəcərlə sıx
bağlı olub.
Bu müddət isə onun şair
taleyində öz sözünü deyib.
Adil Cəmilin ikicildliyini oxuyandan sonra onu bir şair
kimi yenidən tanıdım. Kəlbəcərin işğalından sonra həsrət şeirləri
yazmaq, əlbəttə,
adi haldır. Maraqlı burasıdır ki, Adil Kəlbəcərin işğalına qədər
də özünü
bir həsrət şairi kimi təqdim edib. Onun belə bir misrası var: “Adım ayrılıqdır, həsrət
oğluyam”. Hesab edirəm ki,
bu misra Adili bir şair
kimi tanımaqda açar rolu oynayır”.
Professor Kamran Əliyevin fikrincə, yaradıcı
insan olaraq o, hərtərəflidir: “Adil
Cəmil adidə qeyri-adini görə bilir. Şair bir şeirində
“Ağaclar torpağın
azadlığıdır” - deyir. Onun şeirlərində insan təbiətə qovuşur”. Filologiya üzrə elmlər doktoru Əfzələddin
Əsgər əsas diqqəti onun alimliyinə çəkir,
ilk növbədə Adil
Cəmilin manasşünas
alim kimi toxunduğu məsələlərdən
söz açır:
“Onun “Manas” dastanındakı söyləyicilikdən
yazması çox əhəmiyyətlidir. Adil
Cəmilin “Manas”la bağlı tədqiqatı
bizim türk dastan ənənəsi haqqındakı təsəvvürümüzü
genişləndirdi”.
Professor Nizami Tağısoyun
fikrincə, Adil Cəmil “Manas”ı oxucuya elə çatdırır ki, hər kəs onun dediyini anlaya
bilir. Araşdırmaçı Əli Şamil
bildirir ki, onun milli şüuru
yüksəldən, insana
qayğı ifadə edən şeirlərini həmişə dəyərləndirib.
Uğur
Xalq Cəbhəsi.- 2014.- 23 dekabr.- S.14.