Azadfikirliliyin
qurbanları
Abay Dağlı və Cəfər
Rəmzi öz fikirlərini mətbuat səhifələrində
də yayıblar
Abay Dağlı 1906-cı ildə Şuşada anadan
olub. Əsl adı Cəmildir. 1913-cü
ildə Şuşada ikinci dərəcəli məktəbdə
təhsil alıb. 1927-29-cu illərdə Azərbaycanda
fəaliyyət göstərən Mərkəzi Partiya məktəbində
oxuyub. 1940-cı ilə qədər Azərbaycanın
müxtəlif rayonlarında, o cümlədən 1929-32-ci illərdə
Şəmkir rayonunda müəllimlik edib. 1932-ci
ildə indiki Azərbaycan Dövlət Pedaqoji Universitetinin dil
və ədəbiyat fakültəsinə daxil olur. 1936-cı ildə həmin fakültəni bitirdikdən
sonra Şəkidəki Pedaqoji məktəbdə müəllim
işləyir. Onun bu dövrdə müəllimliklə
yanaşı Şəkidə nəşr olunan qəzetlərdə
"Şuşalı" təxəllüsü ilə
şeir və məqalələr yazaraq çap etdirməsi məlumdur.
O, həmçinin jurnalistlik fəaliyyəti ilə də məşğul
olub. Bu müddətdə elmi fəaliyyətlə
məşğul olmaq qərarına gəlir. Aspiranturaya daxil olan Abay Dağlı 1940-cı ildə
Hizami muzeyində elmi işçi vəzifəsində
çalışıb. 1941-ci ildə gənc
alim İkinci Dünya müharibəsinə göndərilir.
Lakin Abay Dağlı müharibədən sonra
Azərbaycana qayıtmır, ömrünün sonuna kimi
mühacirətdə yaşayır. O, əvvəl
Münhendə, sonralar Ankarada və İstanbulda yaşadı.
Abay Dağlı vətənində
gördüyü haqsızlıqları, yurdunun imperiya
caynağında olmasını, xalqının başına gətirilən
zülm-zillətləri heç cür həzm edə bilmir,
bu səbəbdən də mühacirətdə
qalmağı, yurdunun ağrı-acılarını
dünyaya çatdırmağı qərara alır. O,
1918-20-ci illərdə mövcud olmuş Azərbaycan Demokratik
Respublikasını devirərək onun yerində sosialist Azərbaycanı
quran imperiyanın qayda-qanunlarını qəbul edə bilmir.
Araşdırmaçı
Maarif Teymur bildirir ki, onun bu dövrdə yazdığı
şeirlərində vətənə, yurda, ulusa
bağlılıq motivləri çox güclüdür:
""Xanəndə Xana" adlı şeiri bu baxımdan
çox xarakterikdir. Abay Dağlı doğulub
boya-başa çatdığı Şuşaya, Xarı
bülbülə yanıqlı şeirlər həsr edib.
Bu şeirlərdə onun vətən həsrəti
bütün aydınlığı ilə görünür,
bilinir. "Səslərəm" adlı
şeirində də bu motiv hədsiz güclüdür.
Abay 30-cu illərdə Azərbaycanın dəyərli
oğul və qızlarının başlarına gətirilən
müsibətləri görmüş, eşitmişdi. Bütün bu hadisələr onun mənəvi aləmində
daim gedişata qarşı bir üsyan yaradırdı. Abay Dağlı vaxtilə yazırdı ki, biz
güllü-çiçəkli torpaqlarımızı,
suyumuzu, meşələrimizi heç zaman düşmənin əsarəti
altında qoymamalıyıq. Obrazlı
şəkildə deyirdi ki, bir bağçada gül əkdim,
onun ən yaxşılarını yağı düşmən
dərdi. Almaz İldırımın
yaradıcılığında da bu motivlər
güclüdür".
Abay
Dağlının Almaniyada, Münhendə bir müddət
yaşaması təsadüfi deyildi. O, burada müəyən
müddət yaşamağa məcbur olsa da, uzun müddət
qərar tuta bilmir. Artıq o, 1955-ci ildə Türkiyədə
idi: "1989-cu ilə kimi bu ölkədə yaşayır.
Hazırda Abay Dağlının nəslini yaşadanlar az deyil. O, bu müddət ərzində
qohumlarına məktublar yazır, çətinliklə də
olsa onlardan hal-əhval tutur. Sovet rejiminin mahiyyətini
bütünlüklə anlayan Abay Dağlı qohumlarına
yazdığı məktularda deyirdi ki, nə etməli, əbədi
bir həsrət içindəyik. O, qohumları ilə məktublaşmasına
görə doğmalarına əziyyət veriləcəyindən
çox narahat olurdu. Abay Dağlının
1960-1969-cu illərdə qohumlarına yazdığı 10-a qədər
məktubu hazırda Dövlət Ədəbiyyat və İncəsənət
arxivində qorunur. Məktublarda adı
xatırlanan Xanım Abay Dağlının
bacısıdır. Bir neçə il
əvvəl 90 yaşlı qardaş həsrətli
bacının vəfat etdiyini eşitdim. Abay
Dağlının adına Dövlət
Ədəbiyyat və İncəsənət arxivində
açılmış şəxsi fondda Abayın yazdığı
300-ə qədər şeiri, tərcümeyi-halı və s.
qorunur".
Abay Dağlı vaxtilə klassik ədəbiyyatımızı
böyük bir səylə öyrənib. Onun arzusu bu
yöndə maraqlı bir dissertasiya yazmaq idi. Ancaq 1941-ci
ildə elmi işçi kimi çalışdığı
muzeydə ixtisara düşür və müharibəyə
göndərilir: "Onun müharibəyə gedənə qədər
yazdığı şeirlərini bacısı Xanım uzun
illər ərzində qoruyub-saxladı. Dövrün
xofunun təsirindən Xanım qardaşı Abay
Dağlının millətçiliyə həsr olunmuş
şeirlərini qayçı ilə kəsib
götürür ki, rejim qardaşını bu şeirlərə
görə incitməsin. Hə
yaxşı ki, Xanım xala qardaşının şeirlərini
böyük bir sevgi ilə qoruyaraq bugünümüzə
çatdırdı. Onun təqdim etdiyi materiallar əsasında
Abay Dağlının adına arxivimizdə
şəxsi fond açdıq, sonradan Abay Dağlının
yaradıcılığından hansı soraqların
qalmasını aradıq. 1991-ci ildə Ramiz
Abutalıbov Parisdən gətirdiyi çoxsaylı sənədlərin
içərisində Abay Dağlıya aid soraqlar
tapıldı".
Bu kitab gündəliklər əsasında
yazılıb.
Abay Dağlı yazır ki, biz qoca türk məmləkətinin
tarixini daim öyrənməliyik. Hə qədər
ki, yurdumuzun tarixini öyrənməmişik, daim məhrumiyyətlərə,
məğlubiyyətlərə məruz qalacağıq.
Abay Dağlı "Onlar Türklərdir"
kitabını Məhəmməd Əmin Rəsulzadəyə
ithaf edib. "Onlar türklərdir"
kitabında Sibirə sürgün edilən 30 nəfər
ziyalının başına gətirilən müsibətlərdən
bəhs edilir.
İndi də Cəfər Rəmzi haqında. Onu 1935-ci ilin
iyulunda həbs etdilər. Yeganə səbəb
isə onların azadfikirli olmaları, Vətənsevərliyi
idi. 21 il, 2 ay həbsdə - qaranlıq, üfunətli
dörd divar arasında yaşayan gənc isə "Sufi"
təxəllüslü şair Cəfər Rəmzi -
İsmayılzadə Cəfər Balaəmi oğlu idi. M.Teymur
onun haqqında fikirlərini bölüşür: "Cəfər
Rəmzilər 13-15 yaşlarında Şərqdə ilk dəfə
olaraq Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin günəş
işığında isinməyə (1918-1920) başlayarkən
tiranlar bu azadlığı yalançı azadlıqla əvəz
etdilər. Cəfər Rəmzi artıq bu zaman
öz kövrək şeirlərini yazırdı - "Cəfər
Sufi" imzasıyla (1954-ci ilə qədər). Şərq klassiklərini vaxtı ilə öyrənərkən
yeni hücumlara da rast gələn Cəfər müəllim həbsxanadan
azad olandan sonra yenə də "Cəfər Rəmzi" təxəllüsü
ilə yazıb-yaratmağa başlayır. 1922-1927-ci illərdə
Bakı Darülmüəllimini başa vurur, 1929-32-ci illərdə
isə keçmiş Lenin adına
APİ-nin ədəbiyyat fakultəsini bitirir. Elə
arzularının şirinliyi ilə yol gedən zaman birdən
qara buludlar göy üzünü alır, Cəfər Rəmzi
1935-ci ildə həbs olunur".
Azadlıq
şərbətini içindən sonra (həbsdən
buraxılması) candan artıq sevdiyi Abşeron şairlərinin
ədəbi irsini araşdırır və sabahımıza
cild-cild arxiv sənədləri yadigar qoyub, cismani olaraq
dünyasını dəyişir Cəfər Rəmzi: "Həddən
artıq sadə, əməli işilə başqasını
da insanlığa çağıran Cəfər Rəmzi ilə
bu sətirlərin müəllifi 1990-cı illərdə
tez-tez görüşərdi. Almaz
İldırım adlı şairin həyat və
yaradıcılığının öyrəndiyini ona deyərkən,
gülümsəməsi isə heç vaxt yadından
çıxmır. Gündəlikdən kiçik qeydlər:
"Bu gün (24 mart 1992-ci il) başı bəlalar çəkmiş,
haqsız həbs edilərək 21 ildən artıq həbsxanada
"cəza"sını vüqarla çəkən Cəfər
Rəmzinin nikbinliyi mənə danışdığı və
başına gələn söhbətləri ilə birləşəndə
1930-cu illərin haqsızlığına söz tapmadım. Axşamdır, ondan ayrılıram. Amma razılaşdıq ki, şəxsi arxiv sənədlərini
yaxın günlərdə dövlət mühafizəsinə
qəbul edək".
Arxiv sənədləri ilə dolu olan qovluqlar, albomlar,
kitablar məni heyrətləndirmişdi. Sənədləri
elmi-texniki cəhətdən işlədikdən sonra elmi
siyahısını tərtib etdik. C.Rəmzinin
yüzlərlə şeirləri, məqalələri, xatirə
və tərcümələri, tərcümeyi-hal sənədləri,
oxuduğu kitablar, istifadə etdiyi arxiv sənədləri daha
çox diqqəti cəlb edir. Cəfər
Rəmzi həm də çox ciddi
araşdırmaçı-alimdir. Müxtəlif
yüzilliklərdə Bakıda və Abşeronda
yaşayıb-yaratmış və az qala
unudulmuş yazarların əsərlərini bir yerə
toplayıb, tədqiq edib, onların xronoloji
ardıcıllıqla salnaməsini yaradıb. On
beşdən çox albom tərtib edib, yüzlərlə
fotoşəkili həmin alboma daxildir. "Deyilən
söz yadigardır" ("Yazıçı", 1981)
kitabına daxil olmayan şəxslər haqqında Cəfər
müəllimin tərtib etdiyi albomlardakı sənəd
materiallarından da geniş istifadə etmək olar.
Həmin kitaba cəmi 87 şəxsin yaradıcılığından nümunələr və qısa informasiya daxil edilib. Bu kitaba daxil edilmiş şairlər klassik ədəbiyyatımızın görkəmli nümayəndələri səviyyəsinə yüksələ bilməsələr də, Azərbaycan poeziyasının inkişaf prosesində müəyyən dərəcədə işlər görmüşlər. XIII əsrin sonu, XIV əsrin əvvələrində yaşayıb-yaratmış Bakuvinin kitaba daxil olmuş müxəmməsi diqqəti cəlb edir. Şəxsi arxivində irəli sürdüyü şəxslər haqqındakı fikirlərini ömrünün sonuna kimi araşdırıb və yeni yazarları müəyyənləşdirib. Onun 1987-ci ildə nəşr etdirdiyi kitabda artıq 119 şəxsin yaradıcılığını görürük. XIII-XX yüzilliklərdə yaşamış və Abşeronun əbədi vurğunları olan şəxslərdən Nəsir Bakuyidən Əlabbas Müznibə qədərki şəxsiyyətlərin bizə çatan əsərləri çox maraqlıdır. Əbədiyyatımızın klassiki, poeziyamızın XX yüzillikdə günəş kimi parlayan Hüseyn Cavidin aşağıdakı mirsalarını özünə əməli-düstur hesab edən C.Rəmzi son nəfəsinə qədər yorulmaz zəhmətə qatlaşaraq gələcək nəsillər üçün əbədi yadigarlar toplayıb. C.Rəmzi 91 il yaşadı. Sabirsayağı yazan Abşeron şairlərinin də bir neçəsini aradı, tapdı və bizə çatdırdı. Cəfər müəllimlə görüşüm zamanı dedi: "Sabir şerinin təsiri altında yazan Abşeron şairlərindən bir neçəsi Həsənoğlu, Əliheydər Asif, Əlabbas Müznib, Məhəmməd Səmədoğlu, Əsgər Heybət, Məhəmməd Saib və b. poeziyasında M.Ə.Sabirin dəsti-xətti duyulur, istəyirəm ki, bu qisim şairlərin şeirlərini ayrıca toplayıb nəşr etdirim".
Lakin bu unudulmaz görüşümüzdən iki il sonra Cəfər Rəmzi Abşeron torpağında əbədiyyətə qovuşdu. Həbsxanaya düşməsini sonralar C.Rəmzi belə nəql etmişdi: "Orta məktəbdə müəllim işlədiyim vaxt cəza tədbirləri şiddətlənməyə başladı. Məni nahaq həbs etdilər. Məhkəməsiz düz 21 il iki ay dustaq oldum, arzularımdan ayrıldım, yurduma həsrət qaldım. Stalinin cəllad gözləri qapanandan sonra bəraət aldım".
C.Rəmzi həbsdən qayıtdıqdan sonra 1959-cu ildən ardıcıl olaraq mətbuat səhifələrində yorulmadan yazdığı şeirlərini, elmi əsərlərindən parçalar, Abşeron torpağında yaşayıb-yaradanları bir-bir tapıb dərc etdirib. İranda, Türkiyədə, Bolqarıstanda, ərəb ölkələrinin bəzilərində 500-dən çox şeir, tərcümə və elmi əsərlərini dərc etdirən C.Rəmzi 1968-ci ildə "İran şairi Yəğma Cəndəqənin poeziyası" adlı dissertasiyanı uğurla müdafiə edib. Həyatda çox ağır günlər keçirdiyinə baxmayaraq o, həmişə ümidlə yaşayıb, əqidəsinə sadiq qalmışdı. Quruluşun, hakim məmurun, ədalətsizliyin hücumlarına mərdliklə sinə gərən Cəfər Rəmzinin yüksək insanlığını da xüsusilə qeyd etmək yerinə düşərdi.
Uğur
Xalq Cəbhəsi.- 2014.- 4 fevral.-
S.11.