Noqay ədəbiyyatında
yeniləşmə gedir
Son yüzillərdə
noqayların dağınıq halda yaşamaları ədəbi
dilin formalaşmasına mənfi təsir göstərib
Hoqaylar ədəbiyyat
tarixlərini miladi V-X yüzildə yazılmış Orxon-Yenisey
qəbirüstü abidələrindən, Mahmud
Kaşğarlının "Divani-lüğat
it-türk"ündən (XI yüzillik), Yusif Balasaqunlunun
"Kutadqu biliq"indən, Əhməd Yəsəvinin
"Hikmətlər"indən (XII yüzillik), Süleyman
Bakırkanlının (XII yüzillik), Əhməd Yügnəkinin
(XIII yüzillik), Rabğuzinin (XIV yüzillik)
yaradıcılığından, "Nahsül feradis" kimi
əsərlərdən başlayırlar. Hətta
bəzi araşdırıcılar bu siyahını daha da
genişləndirərək Xarəzminin "Məhəbbətnamə"sini,
Qütbünün "Husrevü Şirin"inini, "Kodeks
kumanikus"u və başqa əsərləri də buraya
daxil edirlər.
Hoqay yazılı ədəbiyyatının XIV yüzildən
başladığı bildirilir. Sıbra Jırayı
noqay şairlərinin babası hesab edilir. Onun adına nadir hallarda
"Şopbaşlı" epiteti əlavə edilməz: bu da
"zərif başlı" deməkdir. XIV əsrin
sonlarında yarandığı güman edilən, dastanlarda
180 yaşlı qoca kimi tanıdılan və şeirləri
dillər əzbəri olan şairin xalq arasında nüfuzu
olduqca böyükdür. Bu cür
öygülər onu "Kitabi-Dədə Qorqud"dakı
ozan Qorquda bənzədir. XIV yüzildə
bədii sözün görkəmli ustası olan Sıbra noqay
tayfalarının müstəqil dövlət yaratmaq
uğrunda Qızıl Orda xanları ilə mübarizəsinin
tərəfdarı kimi tanınır. Sıbra
çoxlu xalq mahnılarının yaradıcısı
sayılır. Lakin bizim günlərə
onlardan yalnız bir neçə poetik monoloq (tolkau) gəlib
çatıb. Xalq yaddaşında onun
adı ilə bağlı olan bu monoloqlarda yazar Toxtamış
xanın və onun sələflərinin siyasətini tənqid
edir. O, noqay tayfa başçılarının
ağıllı tədbirlərini rəğbətlə
qarşılayır və onların tərəfində
olduğunu açıq söyləyir. Çünki
onlar xalqı incidən Qızıl Orda xanlarının
özbaşınalıqlarına qarşı
çıxış edirdilər. Sıbranın
xalq arasında geniş tanınması məhz bunda irəli gəlir.
Sıbradan sonrakı yüzillərdə
yaşayan noqay şairləri onu poetik sözün banisi kimi təsvir
edirlər.
Sıbradan sonra Parızdak Şaban ulunu bu ədəbiyyatın
böyük siması sayırlar. XV yüzildə yaşamış
Şal Kiyiz Tileniş ulu, XVI yüzildə yaşamış
Asan Kaykılı, Dosmambet Azaylı, Jirenşe Şeşen,
XVII yüzildə yaşamış Kazı Tuman Suyunişi ulu
və başqalarının yaradıcılımında
doğrunun yalan, haqqın, həqiqətin zülm üzərində
qələbəsi, sevgi aparıcı mövzudur. Şal Kiyiz Tileniş ulunun şeirlərindəki
axıcılıq, dilin şirinliyi, Asan Kaykılının
poeziyasındakı dərin fəlsəfi fikir yalnız
çağdaşlarını deyil, sonrakı nəsilləri,
noqaylara qonaq olmuş səyyahları da heyrətə
salmışdı.
Noqaylar islamı qəbul etdikdən sonra XVIII yüzildən
uyğur əlifbası ilə yanaşı ərəb əlifbasından
da istifadə ediblər. Ərəb əlifbası ilə
yazılarda saitlərin olmaması və türk dillərindəki
bəzi samitlərin ərəb əlifbasında bir neçə
hərflə yazılması bugünkü
araşdırıcıya klassiklərin əsərlərini
çağdaş yazı qaydalarına uyğun oxumağa
imkan vermir. Son yüzillərdə noqayların Həştərxanda,
Kuban çöllərində, Bucaqda, Quzey Qafqazda, Krımda və
Türkiyədə dağınıq halda yaşamaları,
onlar arasında sıx əlaqənin olmaması ədəbi
dilin formalaşmasına mənfi təsir göstərib. Bu
kimi çətinliklərə və məcburi köçlərə,
savaşlara, həbs və sürgünlərə baxmayaraq Fəxrəddin
Abuşahman ulu (1808-1883), Sadıkbay Alkaydar (1811-1876),
Abdulhalık Abdulraşid ulu (1858-1913), Aslan Şaban ulu (1858-1912),
Baymırza Manap ulu (1888-1918), Acı Molla Noğman ulu
(1884-1930), Taram Qumuq ulu, Menkilişeyh İsmail ulu, Abdulkadır
Bekbay ulu kimi ənənəvi poeziyanı davam etdirib yırlau
(şeir), destan (poema), tolkau (monoloq), maktau (oda), munklau
(ağı) və başqa janrlarda
yaradıcılıqlarını davam etdirən sənətkarlar
yeni noqay ədəbiyyatının formalaşması
üçün zəngin bir baza yaradıblar.
Abdurrahman Ömərov (1867-1933) mədrəsələr
üçün dərs kitablarını redaktə və nəşr
edir, siyasi və ədəbi qəzet və jurnallara maarifçilik
ruhunda məqalələr yazır, folklor nümunələri
toplayaraq çap etdirirdi. Onun 1913-cü ildə
nəşr etdirdiyi "Noqay jırları" kitabına
yazdığı ön söz bu gün də elmi əhəmiyyətini
itirməyib. Həbibulla Ömərov, Nəsib
Mevluberdiyev, Abdurrahman Əliyev, Əli Hosayev, Kurbanəli
Erembetov kimi maarifçi aydınlar 1914-cü ilədək Həştərxanda
"Toy", "İslah" və "Maarif" adlı
jurnallar nəşr ediblər. Siyasi
baxışlarına görə çar məmurları bu
jurnalları qapadıb, onları nəşr edənləri
sürgünə göndəriblər. Birinci Dünya
Savaşı, 1917-ci ildə baş verən fevral və oktyabr
devrimləri, vətəndaş savaşları noqay ədəbiyyatının
da inkişafına olduqca mənfi təsir göstərmişdi.
Vətəndaş savaşı başa
çatdıqdan sonra bolşeviklər öz ideyalarını
xalq arasında geniş yaymaq üçün azsaylı
xalqların dillərində məktəblər
açılmasına, dərsliklər yaradılmasına, qəzet-jurnal
buraxılmasına da diqqəti artırmışdılar.
Sovetlər Birliyində gedən ideoloji mübarizə
noqay ədəbiyyatından da yan keçmədi. Xalqın
dastanlar söyləyən, özü də yeni dastanlar
qoşan Acı Molla Noğman ulu Sovet hökumətinin tərənnümçüsünə
çevrildi. Çağdaş noqay ədəbiyyatının
inkişafında və formalaşmasında Abdulhamid Canıbəyovun
(1879-1955) xidməti böyük idi. O, etnoqrafik və
tarixi materiallar toplamaqla, nəşriyyat işi və pedaqoji fəaliyyətlə
məşğul olurdu. 1926-cı ildə
Bakıda keçirilən Birinci Türkoloji Qurultayın
iştirakçısı olmaq onu yaradıcılığa
daha da həvəsləndirdi. Milli məsələyə
diqqətini artırdı və türk xalqlarının latın qrafikalı vahid əlifbasının
yaradılması uğrunda çalışan
aydınların sırasına qoşdu. Ədəbiyyata
yeni gələn Musa Kurmanaliyev (1894-1972) və Zeit Kaybəliyev
(1898-1979) kimi gənclər sinfi mübarizəni aparıcı
mövzuya çevirməyə, ənənəvi poeziyanı
yeniləşdirməyə çalışırdılar.
Bununla yanaşı Basir Abdulin 1932-ci ildə yazdığı
"Düşmən yenildi", "Batrak", 1934-cü ildə
yazdığı "Əməyin yendiyi zaman", Hasan
Bulatıkov 1936-cı ildə yazdığı
"Fatimat" pyesləri ilə noqay ədəbiyyatında
dramçılığın əsasını qoyurlar. Basir Mesid ulu Abdulin (1892, Həştərxan vilayətinin
Tiyek kəndi-1937). İlk təhsilini mollaxanada alan Basir sonralar Həştərxan və Kazan
şəhərlərində mədrəsə təhsili
görmüşdü. Ərəb, rus və
türk dillərini bilən ədib xalqının tarixini və
folklorunu öyrənməyə də həvəs göstərmişdi.
Öyrəndiklərindən sonralar bədii əsərlərdə
geniş istifadə etmişdi. Sosializmin tərənnümçüsü
kimi tanınmasına baxmayaraq 1937-ci ilin irticasından o da
qurtara bilməmişdi. Yalnız B.Abdulin və
H.Bulatıkov deyil, onlarla aydın, yazıçı həbs
edilir və güllələnir. Sağ qalanlar qorxu
içərisində yaşadıqlarından cəsarətlə
ədəbi axtarışlara girişmir, kommunist
partiyasının qərar və göstərişlərini, rəhbər
partiya işçilərinin məruzə və
çıxışlarını bədii şəkildə
xalqa çatdırmaqla yetərlənirlər.
Sosializm quruculuğunun ilk illərində ədəbiyyatla
məşğul olanların yazdıqlarından çox,
onların tərcümeyi-hallarına diqqət yetirilirdi. Kasıb ailədən
olan gənclərə daha geniş imkanlar açır,
onları yazıb-yaratmağa həvəsləndirir, əsərlərini
nəşr edir, pyeslərini səhnələşdirirdilər.
Kasıb ailədə doğulub ədəbiyyata
gələn gənclərdən biri də Fazil Apas ulu Abdulcəlilov
idi. II Dünya Savaşının
başlanması da ədəbiyyatda bədii dəyərlərin
arxa plana keçməsinə, publisistikanın qabarmasına
şərait yaradır. 1941-1950-ci illərdə
yazılan şeir, hekayə, roman və pyeslər bədii cəhətdən
zəif olub qəzet və jurnal məqalələrini
xatırladır. 50-ci illərdən sonra
faşist Almaniyası üzərində Sovetlər Birliyinin qələbəsi
ədəbiyyatın əsas mövzusuna çevrilir. Fazil Abdulcəlilovun "Güclülər ailəsi"
(1950), Suyun Qarayevin "Tazasu sərgisi" (1965),
"Durnacık" (1974) və b. noqay ədəbiyyatının
savaş mövzusunda ən yaxşı əsərləri
sayılır.
Sovetlər dönəmində Noqayların ədəbi və
elmi mərkəzləri Karaçay-Çərkəz Muxtar
Vilayətində və Dağıstan Muxtar Respublikasında fəaliyyətə
başladı.
Karaçay-Çərkəzdə Fazil Abdulcəlilov (1913-74),
Salechgan Zalyandin (1924-73), Söyün Qarayev (1927-2001), Maqomet
Kirimov (1927), Canbolad Türkmenov (1935), Askerbiy Kireyev (1938),
Gülcamal Mirzayeva(1940), Keldixan Kumratova (1944-2003),
Dağıstanda isə Musa Kurmanalıyev (1894-1972), Zeit
Kaybalıyev(1898-1979), Kuruptursun Orazbayev(1924-90), Qamzat
Asıgeldiyev (1939-66), Anvarbek Kultayev (1941), Kadriya Temurbulatova
(1948-78) və b. yazıçı və şairlər
yazıb-yaradıb və yaradırlar.
1960-cı illərdə Sovet ədəbiyyatında
baş verən dəyişiklik noqay ədəbiyyatından da
yan keçə bilməzdi. Ədəbiyyatda
"60-cı illər nəsli" deyə bir ifadə işlədilməyə
başladı. Bu nəslin nümayəndələri
20-50-ci illərin ədəbi simaları kimi ideologiyaya daha
çox önəm vermir, sənətkarlığı önə
çəkir, bədii təsvir vasitələrinə
üstünlük verirdilər. Bekbiyke Kulunchakova (1946),
Valeri Kazakov (1948), İsa Qarayev (1949) və b. yeni nəsil
peşəkar şair və yazıçıların meydana
çıxması ədəbiyyata marağı
artırdı. İ.Qarayevin
yaradıcılığı çağdaş problemlərə
yönəlib, insanın gündəlik qayğıları
yazıçının əsas mövzusudur. Onun qəhrəmanları insanlıq ləyaqəti,
mənəvi borc, sevgi və ləyaqət haqqında
düşünür. Yazıçı
keçmişdən mənəvi dəyərləri alaraq gələcəklə
birləşdirməyə çalışır. İ.Qarayevin yaradıcılıq
axtarışları bədii cəhətdən də
dolğundur. İsa Söyün ulu Qarayev
noqay ədəbiyyatında araşdırıcı ədib
kimi tanınır. Atası Söyün
Qarayev noqay ədəbiyyatının görkəmli
simalarındandır. 1975-ci ildə "Xurcun",
"Berdazi", 1985-ci ildə "Qarmanıstika",
"Dünya ömürlü senin gözlerinde"
"Reklama" povestlərini, 1982-ci ildə
"Vağzal", 1989-cu ildə "Sülder"
romanlarını nəşr etdirib. "Sülder"
romanını ikinci cildi 1991-ci ildə oxucuların mühakiməsinə
verilib. 1970-1990-cı illərdə sosial-əxlaqi
problemlər (Murat Kirimov) gündəmə gətirilir, epik və
lirik xalq dastanları əsasında pyeslər (Askerbiy Kireyev)
yazır.
Sovetlər Birliyinin çöküşündən
yararlanan noqaylar coğrafi olaraq
"dağılmış" soydaşlarının ictimai və
ədəbi qüvvələrini birləşdirməyə
çalışırlar. Bu məqsədlə
1989-cu ildə Rusiya Yazıçılar İttifaqının
Noqay Yazıçılar Birliyi yanında "Birlik"
ictimai-siyasi təşkilatı yaradılıb. Hoqay ədəbiyyatında sürətli bir yeniləşmə
gedir. Bu yeniləşmə tarixə
obyektiv yanaşma, milli miraslara yiyə çıxma, milli
özünüdərk, qapalı Sovet məkanından
çıxıb çoxçalarlı dünya
sivilizasiyasına canatma şəklində özünü
göstərir.
Əli Şamil,
araşdırmaçı
Xalq Cəbhəsi.-
2014.- 13 fevral.- S.14.