Folklora bağlı sənətkar həmişə
müasirdir
Dünyanın bütün dəyərlərindən
yüksəkdə dayanan
söz zirvəsi var.
Bu zirvəni fəth etmək məqsədi ilə minillərdir milyonlarla müsafir yol gəlir, amma Söz zirvəsini
fəth etmək xoşbəxtliyi barmaqla sayılacaq qədər az yolçunun
qismətinə düşüb.
Söz zirvəsinə yüksəlmək
məqsədi ilə qoyulan söz pillələri zərgər
dəqiqliyi ilə elə cilalanmalıdır
ki, onlardan heç birini yerindən tərpətmək
mümkün olmasın.
Azərbaycan ədəbiyyatının
dünya ədəbiyyatına
bəxş elədiyi
korifey ədibləri:
Nizami, Nəsimi, Xaqani, Füzuli, Vaqif, Sabir, Cavid,
Mirzə Cəlil və başqaları sözü qədərində
işlədib, qədrini
biliblər. Bu dahi ədiblərin yaradıcılığında xalq müdrikliyindən gələn, şifahi ədəbiyyatın hikmətlərindən
qaynaqlanan çoxlu əlamətlər vardır
və bu əlamətlər də mənəvi sərvətlərimizi
öyrənmək, tədqiq
etmək, araşdırmaq
məqsədinə xidmət
edir.
Tarixən sənət adamlarının
söz boxçaları
nağıl, dastan, bayatı, qoşma və məsəllərlə
dolu olub. Xalqın həyatını,
işini, məişətini,
onun bədii yaradıcılığından ayrı təsəvvür
etmək mümkün
olmadığı kimi
yaradıcılıqda da,
xalq həyatının
tərənnümü əsas
şərt kimi qəbul edilib. İnsan bütün ömrü boyu xalq ədəbiyyatı
ilə təmas bağlayıb və ondan qidalanıb. Hər bir insanın dünyagörüşünün formalaşmasında, onun yetkinləşməsində folklorun
müstəsna rolu danılmazdır. Xüsusilə də yaradıcı, söz zirvəsini fəth etməyə çalışan adamların
həyatında folklora
münasibət, folklordan
yararlanmaq, hətta bəzən foklorun zənginləşməsində töhfələr vermək
önəmli yer alır. Bu baxımdan
tədqiqatçıların apardığı araşdırmalar
zamanı yaradıcı
ziyalıların əsərlərində
rast gəlinən folklor məziyyətləri
həmin ədiblərin
sənətkarlıq xüsusiyyətlərindən
sayılıb, folklordan
bəhrələnmə xalqla
yaxınlığın əlaməti
kimi görülüb.
XX əsr Azərbaycan
ədəbiyyatında folklorizm
özünü mütəşəkkil
formada, yeni məzmunda göstərməyə
başladı. Hüseyn Cavid, Cəfər Cabbarlı, Mikayıl Müşfiq, Səməd
Vurğun və başqaları öz əsərlərində foklordan
geniş istifadə edir və ədəbiyyata
yeni məzmun və məna gətirirdilər. Bu hal xalq tərəfindən
sevilir, müsbət cəhət kimi qəbul edilirdisə də, 30-cu illərin tənqidçiləri tərəfindən
gerilik, ətalət əlamətləri kimi qiymətləndirilir və
kəskin tənqid atəşinə tutulurdu.
Məhz bu dövrün ədəbi tənqidçiləri də
xalqın ruhu ilə köklənmiş,
əsərlərində milli-mənəvi
dəyərlərimizi yaşadan,
onu yazılı ədəbiyyata gətirən,
yeni baxış, yeni formada oxucuya
təqdim edən mütərəqqi yazıçı və
şairləri "köhnəliyin
qalığı" kimi
qiymətləndirir, onlara
"xırda burjua yazarları" damğası
vurur, hakimiyyətin yanında gözdən salır, hər vəchlə xalq ədəbiyyatına bağlılığı
xalq müdrikliyinə
arxa çevirməklə
əvəzləməyə çalışırdılar. Xalq ruhundan qaynaqlanan, kənd həyatının
və məişətinin
təsviri, məhəbbət
motivli yazılar gerilik, köhnəpərəstlik
xüsusiyyətləri kimi
tənqid olunur, şairlər, yazıçılar
sovet həyat tərzini tərənnüm
etməyə çağırılırdı.
Bu azmış kimi 30-cu illərin axırlarında
Azərbaycanın görkəmli
ziyalılarına qarşı
repressiyalar başladı
və bu repressiyaların da ilk qurbanları Mikayıl Müşfiq, Əhməd
Cavad, Hacıkərim Sanılı, Hənəfi
Zeynallı və Hüseyn Cavid oldu. Ədəbi mühitin dalana dirəndiyi bu dövrün ədəbi mənzərəsini filologiya
üzrə elmlər doktoru, professor Kamran Əliyev belə təsvir edir: "O illərin ağrısını,
o illərin mətbuatını
vərəqləyən hər
hansı bir adam elə
həmin anı yaşamağa başlayır.
O illərdə evlər,
küçələr bütövlükdə
torpaq deyil, əqidələr, saatlar,
bütövlükdə zaman
özü zəlzələ
keçirirdi. Bu zəlzələ adamların
ömrünü yarıda
saxlayır, onlara bütün keçmişi
və gələcəyi
unutdurur, gündüzün
nə vaxt başlayıb, nə vaxt qurtardığını
yaddaşlardan silirdi.
Çox çətin
və mürəkkəb
vəziyyət yaranmışdı:
Bu gün atəşə
tutan, sabah atəşə tutulurdu".
Bu dövrdən başlayaraq
Azərbaycan ədəbiyyatında
sovet həyat tərzinin tərənnümü
ön plana çəkilir. Yeni yazılan əsərlərdə
foklorizm elemetləri müəyyən qədər
zəifləyir, mətnaltı
məzmunda görünməz
hala gəlir, amma tamamilə yox olub sıradan
çıxmır. Belə ki,
milli-mənəvi dəyərlər,
xalq hərəkatı
qəhrəmanlarının həyatı, mərasim və rituallarla bağlı xalq oyunlarının yeni məzmunu bir sıra əsərlərdə
özünü göstərməyə
başlayır. Yusif
Vəzir Çəmənzəminlinin
"Qızlar bulağı",
Süleyman Rəhimovun
"Aynalı", Süleyman
Rüstəmin "Qaçaq
Nəbi" əsərlərində
foklorizm yeni şəkildə özünü
biruzə verir.
Ancaq bütün bunlara baxmayaraq, folklor janrının ədəbiyyatda
təzahürü çox
da genişlənmir, təqribən 20 il
müddətində Azərbaycan
ədəbiyyatında foklorizmin
sükunət halı
davam edir. Bu, şübhəsiz ki, həmin dövrdə həm kollektivləşmə, həm
də Böyük Vətən müharibəsi
ilə bağlı olaraq müharibə mövzusunun ədəbiyyata
gəlməsi ilə də əlaqədardır.
Müharibədən sonrakı dövrdə
Azərbaycan ədəbiyyatında
foklorizm yenidən canlanmağa başladı.
Məmməd Səid Ordubadinin, Mirzə İbrahimovun, İlyas Əfəndiyevin, İsmayıl
Şıxlının, Rəsul
Rzanın, Süleyman Rüstəmin, Səməd
Vurğunun, Bəxtiyar
Vahabzadənin və başqa ədiblərin əsərlərində milli
dəyərlərə qayıdış
meylləri özünü
göstərdi. Daha sonra
60-cı illərin yaradıcı
gəncliyi arasında
xalq ədəbiyyatına
müraciət geniş
vüsət aldı.
Şifahi xalq ədəbiyyatı ilə yazılı ədəbiyyatın əlaqəsi
bütün dövrlərdə
ədəbi-nəzəri fikrin
aktual problemlərindən
olub. Azərbaycan folklorşünaslığında
son zamanlar bu məsələnin araşdırılmasına,
problemlərin elmi-nəzəri
baxımdan ümumiləşdirilməsinə
milli maraq daha da artıb.
Müstəqillik əldə olunması
bütün sahələrdə
olduğu kimi, ədəbiyyatın da mənalı, sərbəst,
obyektiv inkişafına
zəmin və əlverişli şərait
yaradıb. Bu baxımdan yazılı ədəbiyyat və folklor probleminin öyrənilməsi bu gün daha önəmli,
daha aktualdır.
Müasir əsərlərin bədii-estetik dəyəri,
məna-məzmun dərinliyi
o zaman hərtərəfli
qiymətləndirilə bilər
ki, onun məzmununa hopdurulmuş folklor ruhu, xalq
düşüncə tərzi
üzə çıxarılıb
ümumiləşdirilsin.
Folklorun yaradıcısı xalqdır
və folklora qayıdış xalqın
keçmişinə, milli
ənənələrinə və kökünə qayıdış deməkdir. Mənəvi yaddaşı dirçəltmək
isə ona yenidən ruh verməkdir.
Müstəqil Azərbaycan Respublikasında
gənclərin vətənpərvərlik,
milli-mənəvi özünüdərk
ruhunda inkişaf etməsi xalqın bədii təfəkkürünün
zəngin nümunələrini
dərindən öyrənib
mənimsəməkdən asılıdır. Şifahi xalq
ədəbiyyatı ucu-bucağı
görünməyən söz
xəzinəsidir. Bədii söz,
gözəl, yaddaqalan
ifadələr və dolğun kəlamlar mənəvi ehtiyacdan doğub. Ta qədim dövrlərdən ən
qiymətli, ən yaxşı əsərlər
- nağıllar, əfsanələr,
bayatılar, qoşmalar,
dastanlar və s. xalqın arzusuna, zövqünə, istək
və amalına uyğun yaradılıb. Yazıçı və şairlər
məhz buna görə də şifahi xalq ədəbiyyatından hər
zaman məharətlə
bəhrələniblər. Ən istedadlı şair və qüdrətli yazıçı belə
folklor kimi dərin bir ümmana baş vurmadan keçinə bilməz. Əfzələddin
Xaqani, Nizami Gəncəvi, İmadəddin
Nəsimi, Məhəmməd
Füzuli, Molla Pənah Vaqif, Molla Vəli Vidadi, Hüseyn Cavid, Səməd Vurğun və başqa söz korifeylərimizin yaradıcılıq
uğurları öncə
mənsub olduqları xalqın zəngin şifahi xalq yaradıcılığına dərindən
bələdliyi ilə
əlaqədardır. Folklora bağlı
sənətkar həmişə
müasirdir, o, yaradıcılığında
zəmanəsinin düşündürücü
problemlərini dolğun
və hərtərəfli,
yüksək sənət
meyarları ilə əks etdirə bilir, elə buna görə də xalqın yaddaşında əbədi
yaşamaq hüququ qazanır.
Nizami Muradoğlu,
araşdırmaçı
Xalq Cəbhəsi.- 2014.- 19 fevral.- S.13.