Dini plüralizm
Mail Yaqub:
"Dini plüralizm yeni ilahiyyatın və din fəlsəfəsinin
mühüm bəhslərindən
biri sayılır"
Biz müxtəlif əqidə
və mədəniyyətlərin
zühur etdiyi əsrdə yaşayırıq. Bu gün
insanlar planetin ən ucqar nöqtələrinə
səyahətə çıxır,
fərqli adət-ənənələr
və mədəniyyətlərlə
tanış olurlar. Müasir həyatın bütün
sahələri kimi dini etiqad sahəsi
də rəngarəngliyi
ilə insan üçün adiləşib.
Bu gün insan təfəkkürünü nisbiliyin
kuliminasiya nöqtəsində
bilsək, yanılmarıq.
Plüarizmin mahiyyəti barədə
danışan fəlsəfə
doktoru Mail Yaqub onu bəşər həyatının müxtəlif
sahələrindəki çoxluğu
və müxtəlifliyi
təbliğ edən,
eyni zamanda onların hamısını
eyni vaxtda təsdiqləyən baxış
kimi qiymətləndirir:
"Plüralizm latın
dilində "plüral"
sözündən götürülüb
və "çox"
mənasını ifadə
edir".
Bu yazıda məqsədimiz
plüralizmin din sahəsindəki
cərəyanı və
bu cərəyanın
digər dini baxışlarla fərqini
araşdırmaqdır.
Dini plüralizm
yeni ilahiyyatın və din fəlsəfəsinin
mühüm bəhslərindən
biri sayılır. Bütün dinlərin
haqq olduğunu israr edən bu cərəyanın banisi keşiş və filosof Con Hikdir. O, XX əsrin ortalarında bu məsələni din fəlsəfəsində
müzakirəyə çıxarıb.
Onun plüralist görüşlərlə
çıxış etməsinin
əsas səbəbi bir çox dinlərə mənsub insanlarla həmkarlıq etməsi idi. Bu əlaqələr onu müxtəlif dinlər barədə düşünməyə vadar
etdi və nəhayət, Hik xristianlıqla bağlı
əqidələrindən daşınaraq
bütün dinlərə
sitayiş edən insanların səadətə
çatacağına inandığını
bildirdi.
Con Hikin dini plüralizm
haqqında fikirlərinin
izahına keçməzdən
öncə müqəddimə
olaraq deməliyik ki, din fəlsəfəsinin
ən aktual mövzularından birinə
çevrilən dini plüralizm bəhsi etika və ya
sosiologiya mənzərəsindən
tədqiq olunmur. Burada ortaya qoyulan suallar sırf rasional xarakter daşıyır. Yəni dinin
çoxluğunu təsdiq
etməkdə məqsəd
müxtəlif dinlərə
etiqad edən şəxslərin bir-biri
ilə tolerantlıq şəraitində yaşaması
deyil. Çünki dini plüralizmi
rədd edənlər
belə başqa dinlərə mənsub insanlarla sülh şəraitində yaşamalıdırlar.
Con Hik (1922) din çoxluğu
mövzusundakı nəzəriyyələri
üç hissəyə
ayırır. Bunlar inhisarçı
baxış, (eksklüzivizm,)
dinin çoxluğunu
tam təsdiq edən baxış (pülüralizm)
və hümullu baxışdan (inklusivizm) ibarətdir.
İnhisarçı baxış, eksklüzivizm
Dini etiqadda inhisarçı mövqedən
çıxış edənlərin
fikrincə, xoşbəxtlik,
qurtuluş, kamillik, dinin nəhayət amalı hesab olunan hər hansı bir zirvə yalnız bir din vasitəsi ilə əldə oluna bilər. Başqa dinlərin
hər hansı biri müəyyən miqdarda həqiqətə malik olsalar da,
təkcə bir din səadət yolunu göstərə bilər.
Beləliklə, digər dinlərə
pərəstiş edənlər
etika baxımından doğru yolda olsalar da, öz
dinləri onları xoşbəxtliyə çatdıra
bilməz. Biz bəşəriyyətin qurtuluşu
üçün yeganə
səadət yolunu onlara təqdim etməliyik. Məhz bu
inanca görədir ki, insanlar mənsub
olduqları dini yüksək maraqla təbliğ edirlər.
İnhisarçılar öz əqidələrini
sübut etməyə
çalışırlar. Onlardan bir
çoxunun fikrincə,
səadət və xoşbəxtlik yalnız Tanrının insanlara mərhəmətindən asılıdır.
Bu səbəbdən ilahi mərhəmətin harada təzahür etdiyini bilməliyik. Bizə qurtuluş bəxş edən ilahi mərhəmətin hansı
dində zühur etdiyini bildikdən sonra səadət dalınca başqa dinlərin sorağınca
getmək mənasız
görünər.
Protestant ilahiyyatçı Karl Bart
(1886-1968) inhisarçı fikirlərlə
çıxış edən
ilahiyyatçılardan biridir. Onun bu mövzuda sübutları tamamilə xristian ilahiyyatından qaynaqlanır.
Bart bildirir ki,
şəriət və
"ilahi təzahür"
bir-birinə zidd olan iki məfhumdur.
Şəriət günahkar insanın
əməlidir. İlahi təzahür
isə Allaha məxsusdur. Lovğa insan
şəriət vasitəsilə
qeyri-mümkün bir istəyə çatmaq niyyətindədir. O, Allahı
öz günahkar baxışları ilə
tanımaq istəyir. Bunun mümkünsüzlüyü ondan
irəli gəlir ki, insan Allah haqqında nə qədər düzgün təsəvvürə nail olmağa
çalışsa da,
öz zehnindəki varlığı sitayiş
edir. Bundan əlavə, o bilməlidir
ki, insanın Allaha qovuşması təkcə Allah tərəfindən
mümkündür.
Plüralist baxış
İnhisarçı yanaşmadan uzaqlaşıb
bütün dinlərin
həqiqətə uyğunluğuna
inansaq, dini plüralizm əqidəsinin
təmsilçisi olarıq. Con Hik dini plüralizm nəzəriyyəsinin təmsilçisi
olaraq bir neçə məsələni
aydınlaşdırmağa çalışır.
Müxtəlif dinlərin Allah barədə
ziddiyətli təsəvvürlərini
eyni vaxtda həqiqətə uyğun
hesab etmək olarmı? Hik bu sualın cavabında deyir: "Düzdür, bəzi dinlərdə ilahi varlıq qeyri-müəyyən,
tərif verilməyən
və insan həyatından xəbərsiz
bir həqiqət kimi təqdim olunur. Halbuki başqa dinlərdə
Tanrı həqiqəti
müəyyən bir varlıqdır, yaradıcı
və insan həyatında yüksək
idarəedici rola malikdir. Allah həqiqətinin bu iki təqdimatı bir araya sığmır.
Lakin biz mahiyyətin noumen və fenomen formalarını fərqləndirməliyik.
Hikin fikirlərini
izah etməzdən öncə qeyd etməliyik ki, məşhur alman filosofu İmmanuel Kant mahiyyəti iki hissəyə, yəni noumen və fenomenə ayırmaqla nəzəri fəlsəfədə
yeni söz deyib. Kanta görə, həqiqətin
bizə görünən
və insanların dərk edə biləcəyi tərəfi
fenomen, insanın hiss orqanları tərəfindən
qavranmayan tərəfi
isə noumen adlanır. Kant bildirib ki, insanlar
həmişə fenomenlərlə
qarşılıqlı əlaqə
yarada bilirlər.
Con Hik dini plüralizmdə
yaranan ilk suala Kantın tezisi ilə cavab vermək istəyir. Hik bildirir ki, din öz-özlüyündə bir
varlıq və noumendir. Din noumeninə
müxtəlif insanlar
tərəfindən pərəstiş
olunub. Bu vaxt
hər bir şəxs öz baxışları və dünyagörüşü ilə
dini araşdırmağa
başlayır və nəticədə hər bir şəxs dindən özünəməxsus
fenomen əldə edir. İnsanların dinlə bağlı
düşüncələri tam həqiqətə uyğun
olmasa da, biz onları qınaya bilmərik. Çünki hər bir insanın öz dünyası var və o yalnız öz mövqeyindən noumenləri təfsir etmək qabiliyyətindədir.
Nəticə: din vahid
bir həqiqət olsa da, dindarların
müxtəlif baxışları
onun rəngarəng fenomenlərə bölünməsinə
səbəb olur. Bu isə qaçılmazdır.
Hümullu baxış (inklusivizm)
Con Hik din çoxluğuna aid
üçüncü nəzəriyyəni
inklusivizm adlandırır.
İnklusivizmi qlobal baxış
kimi izah etmək olar. Dini etiqada qlobal çərçivədən baxanlar
iki əsas suala cavab vermək
əzmindədirlər. Onlar öncə mütləq və vahid həqiqətin
olmasını araşdırır,
sonra isə digər dinlərə sitayiş edənlərin səadətə çatmaq
ehtimalını müəyyənləşdirmək
istəyirdilər. Qlobal baxışlı
filosoflar inhisarçılar
kimi səadət yolunun yalnız bir dində xülasələşdiyini bildirirlər.
Lakin inhisarçılardan fərqli
olaraq bu yolu tutanlar digər
dinlərə mənsub
olanların öz dinlərindəki qanunlara sadiq qalmaqla səadətə çata
biləcəyinə inanır.
Digər
tərəfdən qlobal
nəzəriyyə daşıyıcıları
plüralistlərin görüşlərinə
uyğun olaraq ilahi mərhəmətin müxtəlif dinlərdə
cilvələnməsinə inanırlar. Deməli, qlobal
baxış inhisarçı
baxışın fövqündə
dayanır. Çünki yeganə dinin haqq din olmasına iddia etsə də, digər dinə pərəstiş
edənlərin xoşbəxt
olmasını istisna etmir.
Katolik ilahiyyatçı Karl Rayner
(1904-1984) inanırdı ki,
insanlar təkcə bir etiqad sayəsində
xoşbəxt ola bilərlər. Xristianlıq vahid dindir və başqa bir dinə bağlanmaqla səadətə nail olmaq
mümkünsüzdür. Bəli, Allah bütün insanların xoşbəxtliyini istəyir.
Elə bu səbəbdən də tarixi baxımdan xristianlıq civarında yaşayanları
da ilahi varlıqla təmas yaratmağa dəvət edib və onlara
xoşbəxtlik imkanı
yaradıb.
Bu misala diqqət
yetirək. Bir şəhərdə bir neçə yoxsul insan yaşayır.
Onlar öz gəlirləri ilə
borclarını ödəyə bilmirlər. Başqa bir şəhərdə yaşayan varlı
bir şəxs onların acınacaqlı vəziyyətindən
xəbər tutur və onların bank hesabına külli
miqdarda pul köçürür. Yoxsullar
borclarını öz gücləri ilə ödəyə
bilmədiklərindən səxavətli şəxsin köməyi
onların ağır həyat şəraitinin
yaxşılaşmasında çox vacib amildir. Eyni zamanda həmin xeyirxah şəxslə
tanışlığın onların bu vəziyyətdən
qurtarmasında heç bir rolu yoxdur. Onlar
xeyirxah şəxsi tanımırlar. Lakin onun səxavəti
sayəsində borclarını ödəyir və həyat səviyyələrini
yaxşılaşdırırlar .
Rayner deyir ki, tarixi baxımdan xristianlıq dini İsa Məsihlə
başlasa da, xristianlıqdan əvvəlki dövrdə
yaşayan insanlar, yəni yəhudilər və başqa dinlərə
sitayiş edənlər öz əqidələrinə sadiq
qaldıqları üçün nicat əhli hesab olunurlar. Xristianlıqdan
öncə yaşayan dindarlar səadət əhli hesab
olunurlarsa, xristianlıqdan sonrakı dini təriqətlərin
də insanları səadətə aparması məntiqəuyğundur.
Əgər Allah insanları xoşbəxt etmək
əzmindədirsə, bütün dinlərə sitayiş edən
həqiqi möminlərin ilahi xoşbəxtliyə
çatacağı məntiqli görünür. Rayner belə dindarları "Adsız xristianlar"
adlandırır. Çünki zahirdə
xristian dininə mənsub olmasalar da, həqiqətən
sitayiş edir və iman bəsləyirlər.
Xristianlıq xalis və həqiqi din kimi qəbul edildiyi
halda digər dinlərə aid insanları nicat əhli hesab etsək,
bu vaxt qeyri-xristianlar öz dinlərində qalmağa
haqlıdırlarmı? Rayner cavab verir: "Dini etiqad və iman təkcə
daxili proses deyil. Bundan əlavə dini əqidənin
ictimai təzahürü var. Hər bir dinin ictimai cəhəti
onun şəriət qanunlarında ciləvələnib.
Müxtəlif dinlərin hər biri həqiqəti
müəyyən həddə əks etdirdiyi kimi onların
özünəməxsus şəriət qanunları var. Həmin
dinlərin ictimai qanunlarına riayət edən insanlar da ilahi
mərhəmətə çatacaqlar. Hərçənd
bu mərhəmətin kamil dərəcəsi xristian dinində
təzahür edib".
Burada digər bir məsələ bizi düşünməyə
vadar edir. Raynerin əqidəsinə görə, digər dinlərə
etiqad edən insanlar səadət imkanı qazansalar da, ilahi mərhəmətin
tam forması yalnız xristian dinində olanlara aiddir. Belə olan halda başqa dinlərə mənsub
olanlar da eyni əqidə ilə çıxış edə
bilərlər. Məsələn, müsəlman mütəfəkkir
yalnız islam dininə iman gətirən
şəxsin kamillik dərəcəsinə çatmasına
inanar və digər dinlərin sadiq insanlarını adsız
müsəlman adlandırar. Bu zaman müxtəlif
dinlərdən birini seçmək zorunda qalan şəxs nə
etməli və hansı meyarla öz dinini doğru sayıb ona
etiqad etməlidir?
Deməli, Raynerin təklif etdiyi yol problemi həll etmir, hətta
onu bir addım geri çəkir. Rayner digər dinlərdə
olan insanları bədbəxt qələmə verməsə də
nəhayətdə xristian dinini kamil din hesab edir.
Cavid
Xalq Cəbhəsi.- 2014.- 27 fevral.- S.11.