Sözə can
yanğısı
Yaradıcı insanlar üçün
söz-yaradıcıdır, söz nəfəsdir, söz -
aqibətdir.
Şair-publisist Əli Rza Xələflinin Sabir Bəşirovun
yaradıcılığı haqqındakı düşüncələri
bu baxımdan maraqlıdır: "Sənin kimi tək-tək
uzaqlardakı tənhalar cəmiyyətin, təbiətin - həyatın
ağrılarını lakmus (suçəkən) kimi
özünə çəkir. Mühitin bütün
sıxıntılarına sinə gərib dözmək,
taleyini bağladığın, bəlkə də ilk məhəbbətin
böyük eşqin, sevdan olan "Söz"dən
"uzaqda" yaşamaq, bu həsrətin yanğıları
ilə baş-başa qalmaq, zənnimcə, böyük fədakarlıqdır.
Bəlkə də elə uzaqlığın
yanğısı olmasaydı, sənin yazıların da
ümumi axının rəngindən fərqlənməzdi.
Yoxsa "Sözün köhnə kişisi", "Bir
ömrün nağılı", "İdrakla hissin vəhdəti"...
kimi fikir işığında yazılmış
esse-monoqrafiyalar necə yarana bilərdi? Bu tədqiqatların
- səksənincilərin taleyində (və bütün 80-ci
illərin ədəbiyyatının və ədəbi
dövrünün) mühüm rol oynayıb. İstər Əlabbas, istər Xanəli Kərimli,
istərsə də F.Mustafa ədəbiyyatımızın səksənincilərini
təmsil baxımından diqqətəlayiq
yazarlığın cəmiyyət qarşısındakı
borcunu ödəmiş sənətkarlardır. Dağlara sığınıb bir institutun işini
görmək, özü də ləyaqətlə, sözə
- böyük sözə təzimlə, sözün
urvatını qoruyaraq yazıb-yaratmaq fədakarlıq deyilsə,
bəs nədir? Sənin tədqiqatlarını
fərqləndirən bir xüsusiyyəti diqqətə
çəkmək istərdim. Ədəbiyyata
dünya ədəbiyyatı müstəvisindən baxa bilmək,
"ümumiləşdirməyə meyil", sənətin
yaşarılığını təmin edən cəhətləri,
fərqli yaradıcılıq üslublarını şərtləndirən
keyfiyyətləri üzə çıxarmaq, görə bilmək...
nəzəri aspektdə bunları yüksək yazı mədəniyyətilə
ifadə etmək üçün təkcə peşəkarlıq
və ixtisas hazırlığı bəs eləməzdi.
Bunun üçün sözə can yanğısı, sözə
sevdalılıq və ən başlıcası, istedad da əsas
şərtdir. Burada sənin
yaradıcılığını zənginləşdirən
bir keyfiyyəti - müasir dünya ədəbiyyatından
geniş, ardıcıl, davamlı məlumatlılığını
da gərək unutmayam".
Ə.Xələfli
daha sonra bildirir: "Ancaq "Bir ömrün
nağılı" esse-tədqiqatına (monoqrafiya) akademik
İsa Həbibbəylinin "Ön söz"ü göstərir
ki, "Sabir Bəşirov" imzası ədəbi-elmi
düşüncədə kifayət qədər görünən
gücdədir: "Cəmiyyətin indiki inkişaf mərhələsində
geniş mənada maarifçilik missiyasını yerinə
yetirməklə, həm də o böyük vətəndaşlıq
işini də həyata keçirmiş olur. Həmin
qəbildən olan bədii nümunələrdəki
obrazlı düşüncə, bədiilik, sərrast fikir
söyləmək qabiliyyəti və müdriklik birləşərək
yeni tipli ədəbiyyatın yaranması ilə nəticələnir".
Akademikin düşüncələrinin yekunundakı məqam
isə çox mətləbdən xəbər verir:
"Ümid edirəm ki, Xanəli Kərimli haqqında
oxuculara təqdim olunan ilk elmi kitab onun bədii
yaradıcılığı, çoxcəhətli fəaliyyətilə
əhatəli şəkildə tanış olmaq istəyənlər
üçün bələdçi rolunu oynaya biləcək"
Vaqif
Əjdəroğlunun "Sözün köhnə
kişisi"nə yazdığı qeydlərindən bir məqam
da görüşlərinin orijinallığına təsdiqdir:
"Sabir Bəşirov yeri gəldikcə bir sıra şair və
yazıçıların (R.Rza, F.Qoca, Anar, Ə.Əylisli,
Elçin) Belinski, Engels, Qorki kimi məşhur simaların
fikirlərinə söykənməsəydi belə, bizcə
kitabın elmi dəyərinə ciddi xələl gəlməzdi.
Onun öz qənaətləri yetərincə
tutarlı, effektli və obyektivdir". Çünki
sən özünlə Tanrı arasında yeganə vasitəçi
kimi müəllifi yox, müəllifin sözünü
görürsən. Hərçənd ki, müəllifin
mənəvi-əxlaqi keyfiyyətlər baxımından təbiəti
(şəxsiyyəti) də az əhəmiyyət
kəsb etmir. Sənin "İdrakla hissin vəhdəti"
əsərini isə "ədəbi portret"adlandırsan
da, bu, çərçivəyə sığmır.
Öz üslubuna sadiq qalaraq (ancaq burada daha geniş və əhatəli)
F.Mustafanın nəsrindən bəhs etmək müstəvisindən
çıxır, müasir Azərbaycan və dünya nəsri
haqqında çox maraqlı mühakimələr irəli
sürür, dəyərli şərhlərlə oxucunu
öz cazibəndə saxlayırsan: "Tənqidçi
üçün yüksək elmi-nəzəri
hazırlıq, mənsub olduğu xalqın ədəbiyyatını,
dünya ədəbiyyatını dərindən bilmək və
bədii-estetik duyum mətni başa düşmək əsas
şərtlərdəndir... Əslində tənqidçi
əsəri ən azı yazıçı qədər
duymalı, yazıçının demək istədiklərini,
əsərin ideyasını incəliklərinə qədər
bilməlidir. Əgər bunlar yoxdursa, tənqiddən
danışmağa dəyməz...". Məşhur
Artur Heyli ("Aeroport" romanı) demiş: "Axı
"insan ada deyil". Yaxşı olanı, təqdirəlayiq
olanı insan insanlar arasında daha yaxşı dərk
edir"".
"Sözün
Vətəni insan, insanın Vətəni isə
torpaqdır"-deyir Ə.Xələfli: "Əzəməti,
gücü ilə görünən nəhəng, mənəviyyat
sarayları ("Bilqamıs", "Manas", "Dədə
Qorqud" kitabı...) bu sütunlarsız bərqərar
olmazdı. Mənə elə gəlir ki, sən
də Firuz Mustafanın zəngin və əhatəli
yaradıcılığının kütləvi oxucu
üçün örtüdə olan tərəflərini elə
bu meyara istinadla açmağa çalışırsan.
Yazıçını yaxşı öyrənməyin,
ədəbiyyatı ardıcıl izləməyin imkan verib ki,
sənətkarın sənətin ecazkar dili ilə insanlara bəxş
elədiyi estetik mənəvi zövqün, hisslərlə
qavranılan məmnunluğun mahiyyətini açasan.
Ümumiyyələ, Firuz Mustafanın nəsri, özəlliklə
də hekayələrinə münasibətdə "kənar
adamın" müşahidəsindən söhbət belə
gedə bilməz. "At günü" hekayəsinin ədəbi-tənqidin
müasir fikir müstəvisində məhək daşına
çəkilməsi göstərir ki, "at
günü"nü yaşayan insanlarla (buraya əsərin
müəllifi də daxildir) təmasda çoxlarının
görə bilmədiyi bir obraz da var. Bu, tənqidçinin
obrazıdır. Başqa sözlə,
proseslərin psixoloji məntiqində olmayan tənqidçi
asanlıqla ayrılıqların, təklənmələrin
hüdudlarını - o hüdudlarını ki, hər kəsin
öz siması qədərincə görünür - görə
bilməzdi. Xeyr, qənaətimdə ziddiyyət
yoxdur. Bu qədərincə görünən
simaları müşahidə etmək, qavramaqda hər kəsə
(tənqidçiyə, araşdırıcıya...) nəsib
olmur. Başqa cür əsərin özü qədər
- müvafiq hissələrə uyğun olaraq idrakla hissin vəhdətində
görünən mənzərəni necə yaratmaq olardı:
"İnsan da (bizim misalda dayçanın sahibi) hər
yamanlığa, ona edilən alçaqlığa dözür
və infarkt olur. Ancaq dözümün də bir həddi var və
o hədd o yana ölümüdür - dərd
onu öldürür. Sahib təkdir. Tək olduğu üçün də güclüyə
qarşı mübarizə apara bilmir. Bu təkləri
çox, güclü edə bilən "qüvvə" də
yoxdur. Qonşunun arvadı da itin
günündə yaşayır (buna yaşamaq demək
mümkün olmasa da) və bu it gününə
dözür. Qonşunun arvadı da təkdir.
Onlar cüt ola - güclü ola bilərdilər.
Ancaq qızı istədiyinin əlindən
almaqla qonşu hər ikisini təkləyib - gücsüzləşdirib".
Esseist üslubu, bir neçə cümlənin
içərisinə yığılan fəlsəfi yük,
insan-cəmiyyət probleminə özünəxas münasibət
ona görə ayrıca təəssürat yaradır ki, sən
təkcə əsər və müəllif mövqeyindən
danışmır, ümumi məsələyə fərdi
münasibət yönümündən yanaşmırsan.
Çünki həmin anlarda sən öz aləmindəsən,
öz əsərini yaradırsan. "İdrakla
hissin vəhdəti" əsərində yanaşmanın
orijinallığı "Dəniz köçü"
povestinə münasibətdə də qorunur. Özün qeyd etdiyin kimi, "İnsanla təbiətin
harmoniyası" ilahi bir nizamdır. Onu
yalnız müqəddəsliyini qorumaq, ona müdaxilə etməməkdə
bu harmoniyanın əbədiliyini, nəticədə
insanın (təbiətin) əbədiliyini təmin etmək
olar. Firuz Mustafanın zəngin
yaradıcılığı (həm forma, həm məzmun)
tam olmasa da əsas istiqamətlərinə görə əsərdə
tədqiqata cəlb olunur. "Qapı"
romanı, satiraları, dramaturgiyası qibtəyəlayiq
şirin, cazibəli esse üslubu, ədəbi-fəlsəfi
fikir yükü, süslənmiş ifadə tərzi ilə
oxucu ruhuna yol tapır, düşündürücülük
gücü ilə mənaya, mahiyyətə varmağa
çağırır".
O, qənaətlərini
belə ümumiləşdirir: "Əziz dostum, hər bir
insan öz hissləri, duyğuları düşüncələri
ilə təkdir, tənhadır. Həqiqətən hər kəsin
öz həyəcanları var. Və kimsə asanlıqla
şəxsin daxili aləmində yaşayan bu duyğulara
şərik ola bilmir. Dedim axı, mənim
də bezdiyim, hətta imkanı daxilində qəzeti himayə
etmək gücündə olan bir dostu - ən
başlıcası, ədəbiyyat adamının
ögeyliyini görmək mənim üçün
ağırdır. Yadındadır, Belinskiyə
müraciətlə məktub yazmışdım. Ölməz
ruha xitabən dediklərimdən bir-iki kəlmə burada da
yerinə düşür: "Biz zamanın
ağrılarını, dərdlərini başa
düşdükcə, ən azı öz ətrafımızdakı
adamların ən yaxın, ən ehtiramlı və bəlkə
də təskinedici duyğularına möhtac olduğumuz bir
dövrdə bu adamların biganəliyini,
sayğısızlığını gördükcə daha
çox dərk edirik ki, heç də sənin dövründən
və zəmanəndən çox da uzaqda deyilik... Möhtaclıq, diqqət və sayğı
umacaqları... cavabsız suallar kimi özümə
qayıdır. Sanki cəmiyyət gözəgörünməz
bir dirijorun çubuğu ilə idarə olunur. Burada
ladlar az və sadədir; kor, kar və
lal... Budur bizim cəmiyyətin - (həyatın, taleyin bəxş
elədiyi fiziki, cismani kəm-kəsirdən
söhbətin getmədiyi aydındır) iç üzü,
mənəvi siması. Görünür,
karlığa və lallığa məhkum olunmuş cəmiyyətdən
bizim (mənim) payımıza yalnız sıxıntı
düşür. Bu, nə deməkdir?
Kimsənin mənə verməyəcəyi bu
sualın cavabını Ustad (Ölməz Ruh)
üçün də demək artıqdır.
Çünki hansısa bir formada heç də indikindən az olmayan dərəcədə o (hər kəs)
öz dövründə bu sıxıntını (həmin sualın
cavabını) yaşayıb. Mənim
üçün (bizlər üçün) bu, o qədər
mənəvi sıxıntıdır ki, insanın insana qəzəbi
və son dərəcə nifrəti buradan başlanır.
İnanıram ki, cəmiyyətin daxilində
yeraltı maqma kimi yetişən sosial partlayışların
da əsas səbəbi budur". Nə qədər
ürək göynədən olsa da bu gün də öz
gücünü saxlayan həqiqətdir. Əzizim,
nə qədər ki, düşünə bilirik, dünyadan
keçə bilmərik, yazımızla, sözümüzlə
onun yenə də yaşamalı bir dünya olduğunu qərəzsizliklə,
vicdani bir səslə bizdən sonrakılara deməliyik.
Lap elə dünya bizdən keçsə də...
Əziz dostum, Sabir, heç bir şablona, stereotipə tabe olmayan, sənin istedadından, hazırlığından güc alan yaradıcılığın üçün bir ilham mənbəyi (bəlkə də əsas) də sənin sığındığın təbiətdir. Vəfasına güvəndiyin, səfasından yaşarılıq enerjisi aldığın dağlardır. Əsas odur ki, olduğun yeri, yurdu sevəsən. Bu mənada dağın-düzün fərqi yoxdur. Əsas ruhi bağlılıqdır. Bu bağlanmanın da mərhələləri fərqlənir: bir var "istək", bir var "sevgi", bir var "məhəbbət", bir də var "eşq"... Mənə elə gəlir sən təbiətə (sənətə), insanlara (sözə) bağlanmanın eşq mərtəbəsindəsən. Sənin tam haqqın var ki, deyəsən "Mən Tanrıya daha yaxınam". Bəli, bu Tanrı dağında yaşamığın halal haqqıdır".
Uğur
Xalqcebhəsi.-2014.-4 iyul.-S.11.