“Ədəbiyyat cəmiyyətin
güzgüsüdür”
Sabir Bəşirov: "Dərdsiz, qəmsiz,
kədərsiz poeziya yoxdur"
Əsl yaradıcılıq - özünəməxsus
düşüncə, həmin düşüncənin
insanlığa uyğun gerçəkləşməsi,
insanın var olmasıdır.
Zamanlar keçir gedir, ancaq insanlığa layiq
düşüncələr yaşayır, insanlar bu əsasda
var olurlar. Fəlsəfə doktoru Sabir Bəşirov
düşünür ki, cəmiyyətdə baş verən
proseslər - fərdin duyğusundan böyük hadisələrə
qədər - inqilablar, müharibələr öz əksini bədii
ədəbiyyatda tapır. Ədəbiyyat cəmiyyətin
güzgüsüdür və cəmiyyətdə baş verən
proseslər bu güzgüdə əks olunmursa, o ədəbiyyat
həqiqi, böyük ədəbiyyat ola
bilməz: "Dərdsiz, qəmsiz, kədərsiz poeziya yoxdur.
Dərd, qəm, kədər, nisgil, həsrət,
vüsal ümidi böyük poeziyanın əbədi yol
yoldaşıdır.
Bütün
yaradıcılığında gözəlliyi, gözəlləri
vəsf edən Molla Pənah Vaqif kimi nikbin şair də sonda
bu qənaətə gəlmişdi: "Mən cahan
mülkündə mütləq doğru halət görmədim..."
Sabir Bəşirov qənaətlərini şair Avdı
Qoşqarın yaradıcılığı üstə
bölüşür: "Onun şeirlərində qəm, kədər,
dərd fərqli şəkildədir. Dünyanın hər
üzünə bələd olan şair deyir: "Heç bir
umacağım yoxdur əslində - nə
yaşamağından, nə oxunmağından (burada A.Qoşqar
öz şeirlərini nəzərdə tutur - S.B). Heç yaşamasın, heç oxunan günü
olmasın. Mənə nə gün verib
ki, oxuyana, yaşadana nə gün ağlasın?! Ən yaxşı halda ya başına bəla gətirəcək,
ya da beynini xarab edəcək. Məni kimi əlini
işdən soyudacaq, ürəyini təpərdən. Bir
də yaşadığı dünyanı gözündən
salacaq..."
Bu qənaətdə dünyanın işlərinə
belə qiymət verməkdə qəzəb də var,
etiraz-asilik də, qarğış da, yaşanmış
ömrün peşmançılığı da. Ancaq nə qəzəb,
nə etiraz - asilik, nə qarğış, nə
peşmançılıq dünyanın axarını dəyişmir.
Ancaq oxucunu ilğımdan, illüziyadan xəbərdar
edir. Xəbərdar edir ki, özünü
aldatmayasan, "Hər şey irəlidədir", "Hər
şey yaxşı olacaq" xülyasına
qapılmayasan".
S.Bəşirov
düşünür: "Dünyanın ağır dərdləri
var: vətənsizlik, doğma torpaqda - öz Vətənində
qaçqın olmaq, öz Vətənində qərib olmaq, dədə-babaların,
əzizlərin, yaxınların, doğmaların... qəbirlərinin
düşmən tapdağı altında olması, anlamaq,
anlaşılmamaq, haqsızlıqla, ədalətsizliklə
barışmaq məcburiyyəti, çirkaba, rəzalətə
göz yummaq, uyğunlaşmaq, laqeydlik xəstəliyi... Barışmaq - çarəsizlikdir. Necə ki, insan ölümlə barışır.
Barışmaq - unutmaqdır. Barışdıqdan sonra rəzilliyə,
çirkaba alışmaq, uyğunlaşmaq, laqeydləşmək,
biganəlik "mərhələləri" gəlir.
Əgər unudub barışırsansa, pisliyə
uyğunlaşırsansa, hər şeyə biganələşirsənsə,
ruhən yox olmağa doğru gedirsən...
Çamırlıqda
ömür sürmək -
çamırlıqla -
barışmaq kimi bir şeydi...
Haqqın
kəsilən səsinə -
alışmaq kimi bir şeydi..."
Araşdırmaçı
bu fikirdədir ki, Avdı Qoşqarın
yaradıcılığında qəribə bir nostalji var:
"Əslində bu nostaljini sözlə ifadə etmək də
çətindir. Nədir bu nostalji?
Qapını
qar kəsdi, sifəti ayaz,
Qaldı uzaqlarda Vətən yolları.
Gözümü
açanda duyğularımda,
Yumanda yaddaşda bitən yolları.
Qayğıya
bürünüb axır ruhumdan,
Doğma
Qıpçaq çölü, çətən
yolları...
Etməyə
ərkim yox, dözməyə səbrim,
İlğıma
çevrilib itən yolları...
"Bir ucu İraqda, biri Dərbənddə, biri
Borçalıda, bir yanı Ərdəbil, bir yanı
Altay". "Dünyanın bu başı, o başı
bizim" olan bu nəhəng coğrafiyanı - coğrafi ərazini
gəzməyə, görməyə bir insan ömrü yetmir.
Gəzməklə
qurtarmır, çəkməklə bitmir,
Nə yol
göynərtisi, nə yurd həsrəti
Bağrının
başında yaralı Vətən,
Gözüyün
içində boz qurd həsrəti...
Bir də:
Bu
yaşımda
ürəyim dincə qoyulmuş
torpaqdı.
Şumlanmadı
sevgi kotanıyla,
eləcə xam qaldı.
Halısanmı bu sirrimdən?!
...Gedən
yaşdı, ömürdü...
fəqət qalan sevgilər,
Yer
adlı xarabada,
talan-talan
sevgilər...
...Qalan
bir ilahi eşq,
bir də
yurddu, Vətəndi -
vətəninlə, elinlə, yurdunla qəlbimdəsən.
Bu sevgini, bu odu gizləmək də günahdı.
"Dağları
duman alsa,
o da mən
çəkən ahdı"
halısanmı bu sirrimdən..."
S.Bəşirovun
fikrincə, dünyamızın iki gerçəkliyi var: yalan
və zor: "Burada gerçəklik sözünü
dırnaqda yazmaq istəsəm də yaza bilmirəm. Ancaq yalan və zor həqiqətdirmi?!
Dünyamızın daha bir gerçəkliyi
dünyanın özünü yalana
alışdırmaqdır.
Yalan
toxuyurlar -
ipəkqurdu tək,
Ərişi,
arğacı
qızılı yalan.
Kitaba
düşməyən,
dilə
gəlməyən,
Sözün
kölgəsinə
yazılı yalan!
Yalan
toxuyurlar -
dil
götürməyən,
Kitaba
sığmayan -
yalan ələnir.
Tutub
çətir kimi
yalanı
göyə,
Onun
kölgəsində
xalq
"sərinlənir".
...Düzlükdən
köynək gey
dünya
götürmür,
Haqdı,
həqiqətdi -
yenə
təklənir.
Dünyanın
ən böyük
kürsülərindən -
bizim
üstümüzə
yalan
şəklənir...
Müasir masonluğun XVIII əsrin əvvəllərində
İngiltərədə və Avropada təşəkkül
tapıb dünyanın hər yerinə
yayıldığı da məlumdur. Ancaq Masonluğun gördüyü
işləri çox-çox əvvəl Avropa dövlətləri
görüblər... David Rokfellerin (1915-1996)
ölümündən xeyli sonra - 2013-cü ildə üzə
çıxardılan "Son yüz ilin böyük
etirafları"nda ABŞ və Qərbi Avropanın Yer planeti
əhalisinin başına gətirdiklərindən danışılır.
Çox maraqlıdır ki, əsas hədəf
türklər və Türkiyədir. Bunun
səbəbini də D.Rokfeller izah edir. O, yazır:
"Bu türklər əslində birləşib bir araya gəlsələr,
qarşılarında heç bir güc dayanmaz". Türklərin birləşib bir araya gəlməməsi
üçün Avropa dövlətləri nə
lazımdırsa ediblər və edirlər. Başda
Türkiyə və türk dünyası olmaqla
dünyanın 5 milyard əhalisi eksperiment
meydanıdır..."
S.Bəşirov
düşünür ki, A.Qoşqarın "Oyun"
şeirində əvvəldə qeyd etdiyim siyasət oyununun nəticələrindən
danışılır: "Çaldıran düzü,
Şah İsmayıl, Sultan Səlim yada salınır. Türkün faciəsidir ki, parçalanıb indiki
vəziyyətə düşüb. Türkün
qılıncı dəfələrlə Avropa dövlətlərini
yox olmaq təhlükəsi ilə üz-üzə qoyub, ancaq
sonda Avropa istəyinə nail olub. Əmir Teymuru
Yıldırım Bəyazidlə, Uzun Həsəni Sultan Məhəmməd
Fatehlə, Şah İsmayılı Sultan Səlimlə,
Şah Təhmasibi Sultan Süleyman Qanuni ilə müharibəyə
sövq edib... Bu qanlı savaşlarda isə ölən
türk olub...
...Çaldıran
düzündə torpaq qan qoxur, -
Qardaş
qanı ilə
suvandı bu yurd.
Dayan,
Şah İsmayıl,
hiylə
qurulub
Dayan,
Sultan Səlim,
qəzəbini ud -
Siyasət
oyunu gedirdi, baba!
Sizlərə
qalmışdı -
bu boyda
dünya,
Torpaqmı
azıydı,
yermi
darıydı?
Nə qədər
idi ki -
arada
boşluq?!
Yoxsa ki,
araya -
girən
varıydı?!
...Başımıza
enən öz qılıncımız,
Həqiqəti
deyib -
kənarda qalan,
Qanına
boyanan -
söz
qılıncımız!
Siyasət
oyunu gedirdi, baba!
Bizim nəsibimiz budurmu, baba?!
"Udan"
sabahını hərraca qoyur,
Uduzan -
sabahı udurdu, baba -
Siyasət
oyunu gedirdi, baba!
Avdı Qoşqarın hələlik sonuncu kitabı
"Daş tərəzi" adlanır. Şairin
yaradıcılığını anlamaq üçün bu
kitabda toplanmış "Daş tərəzi",
"Çamırlıqda ömür sürmək...",
"Yalan", "Şükranlıq", "Oyun",
"Mən bilən..." şeirləri kifayətdir...
Nə üçün tərəzi yox, daş tərəzi? Görünür,
şair adamları insanlıqdan uzaqlaşdıran ən
müasir texnologiyalara, o cümlədən müasir tərəzilərə
də etibar etmir və düzü düz, əyrini əyri
çəkmək üçün daş tərəziyə
üz tutur, hətta bu daş tərəzinin də düz
çəkəcəyinə inanmır. Çünki
"göz gördüyündən qorxar" - deyiblər.
Hər
şey ortadadı,
nəyi
çəkim ki?!
Ha çəksən,
əyrisi
düzü əyəcək.
Yüz
ağıl qomunu
bu tərəfə
yığ -
Yenə o
biri yan -
bizi əyəcək!..
...Əyilib
ölçüsü daş tərəzinin
Bu qədər
ah-vayı gözünə yüklə -
Vecinə də deyil yaş tərəzinin.
Nəyi
var olduğu kimi çəkəcək...
...Onun nə
vecinə, - çəkməkdi işi,
Çəkilən, ələnən, talanan bizik.
Ağzı
açıq qalmış -
qır
qazanında,
Çırtaçırtla
yanıb qalanan bizik...
Poeziyanın
ənənəvi müraciət "obyektləri" var -
dağlar, çərxi-fələk... (bu,
həm də şifahi xalq ədəbiyyatına, xüsusən
bayatılara, ağılara aiddir...)
Müasir ədəbiyyatın müraciət "obyektlərindən"
biri də qapıdır. Qapı hərfi mənasından daha
çox başqa mənalarda işlənir, sanki getdikcə
sirr, müəmma, bilinməzlik... pərdəsinə
bürünür. Qapı - bağlı
qapılar arxasında nəinki fərdlərin, hətta
xalqların və dövlətlərin taleyi həll olunur.
Ona görə də qapı ilə bağlı onlarca deyim də
yaranıb...
"Daş tərəzi" kitabında 37 şeir
toplanıb və şeirlərin əksəriyyəti acı həqiqətlərin
etirafı və ifadəsidir. Böyük rus tənqidçisi və
mütəfəkkiri V.Q.Belinski yazırdı: "Elə iyrənc
və çirkin şeylər var ki, onlara qarşı nifrət
hissi oyatmaq üçün onları, əslində necə
varsa, olduqları kimi göstərmək və ya onları
öz adları ilə adlandırmaq kifayətdir...".
Bu
şeirlərin bir qayəsi var: çamırlıqda
ömür sürülməsin, çamırlıqla
barışılmasın, "ət uğrunda, sümük
üstdə" yarışılmasın, pisliyə öyrənilməsin,
yalana haqq qazandırılmasın, "oyunların"
iştirakçısı, oyunlara alət olunmasın...
Çünki şairin dərin inamı var ki:
Mən
bilən bu işlər
çox
gedə bilməz.
Belə
başa varmaz
bu
qeylü-qallar.
Bu boyda
haramı -
Tanrı
götürməz,
Bu boyda
sınağa
dözməz halallar.
Bu boyda
yalanı
Tanrı
götürməz,
Elə
sınağa da
dözməz mən bilən,
Bu boyda
haram ki,
başdan
ələnir,
Buna haram
demə,
qandı
tökülən...
Bu yollar
sonacan
çox
gedə bilməz, -
Ya
yolçu bezəcək,
ya yol
duracaq...
Şükranlıq nəyəsə səbr etmək,
boyun əymək, tabe olmaq deyil. Bu dünyada hər
şey keçici olsa da insanın fiziki mövcudluğu,
yaşamağı düşünməsi... qənimətdir.
Şükranlığın bir əsas anlamı da "bundan
daha pis ola bilərdi" - kimi
düşünüb olanlara (hətta bizi razı salmasa belə)
qane olub, daha yaxşı gələcəyə inanmaqdır. Əslində, lap iynənin ucu boyda olsa belə bu
inam hissi olmasa insan yaşaya bilməz.
Uğur
Xalq cəbhəsi.-2014.-19 iyul.-S.11.