“Qəzetin muradı xalqın
gözünü açmaqdır...”
Həsən bəy Zərdabi: "Qəzet
dərviş kimi nağıl deyə bilməz, onun borcudur
işlərin yaxşı və yamanlığını ayna
kimi xalqa göstərsin"
I yazı
Bu gün Azərbaycan mətbuatının 139 illiyidir. Hər il
milli mətbuat günü qeyd olunur: milli mətbuatımızın
inkişafında göstərdiyi xidmətlərə görə
Həsən bəy Zərdabinini xatirəsi yad edirlir. Həsən bəy Moskva Universitetinin riyaziyyat-təbiət
fakültəsində təhsil alıb vətəninə
dönüb və bütün şüurlu həyatını
millətin maariflənməsinə sərf edib. Şərq qəflətində yatmış bir
xalqı oyatmaq, bisavad camaata öz hüquqlarını
anlatmaq, hər şeyin ağır senzura, ciddi nəzarət və
sərt yasaqlar şəraitində olduğu bir zəmanədə
bu işləri görmək həqiqətən böyük qəhrəmanlıq
sayılır. Hələ öz zamanında Həsən
bəylə Bakıda görüşən bir fransız
jurnalist ona heyrətini gizlətmədən belə demişdi:
"Doğrusu, siz əsl qəhrəmansınız! Bizim
Fransada belə bir yoxsul qəzet üçün işləmək
istəyən adam tapmaq olmazdı. Sizin qüvvənizə heyrət edirəm. Belə məlum olur ki, siz öz xalqınızı
çox istəyirsiniz". Naşiri
olduğu "Əkinçi" qəzeti təkcə milli mətbuatımızın
yaranma tarixi deyil, eyni zamanda xalqımızın milli
şüurunun, azadlıq mücadiləsinin, cəhalətə
qarşı mübarizəsinin başlanma tarixidir. İctimai-siyasi proseslərin salnaməsi və
aynasıdır. Həsən bəyin
idealları və "Əkinçi" ənənələri
ilə mayalanan milli mətbuatımız şərəfli bir
yol keçərək xalqı sözün qüdrəti ilə
istiqlala qovuşdurdu.
Həsən bəy Zərdabi təkcə milli mətbuatın
banisi deyil, həm də xalq müəllimi, teatr həvəskarı,
"qara camaat"ın könüllü vəkili idi. Yeddi illik səylərdən
sonra çar hökumətindən "Əkinçi"nin çapına icazə alan Həsən bəy
ilk sayda qəzetin əsas məqsəd və vəzifəsini
şərh edərək yazırdı: "Qəzetin
muradı xalqın gözünü açmaqdır... Qəzet dərviş kimi nağıl deyə bilməz,
onun borcudur işlərin yaxşı və
yamanlığını ayna kimi xalqa göstərsin, ta ki xalq
nikubədindən xəbərdar olub onun əlacının
dalınca olsun".
O zaman
Qafqazda ərəb əlifbası ilə çap işi yox dərəcəsində
olduğundan işi milli mətbəənin təşkilindən
başlamaq lazım gəlirdi. İstanbulun "Babi-Ali cadəsi"ndə
mətbuat və kitab ticarətində olan azərbaycanlıların
köməyi ilə ərəb qrafikası ilə mətbəə
matrisaları əldə edən Həsən bəy
"Əkinçi"ni ərsəyə gətirmək
üçün çox böyük əziyyətlərə
qatılmışdı. Bəzi xırda imla qüsurları
üçün oxuculardan üzr istəyən redaktor
yazırdı: "Dünyada hər qəzeti 5 və ya 10 adam inşa edir. Onu çap edən,
hərflərini düzən, qələtlərini düzəldən
başqa kişilər olur. Amma bu işlərin
hamısını gərək mən özüm
görüm... Ey bizə diqqət edənlər! Bu qəzetin kəsirini görəndə gülməyin.
Siz ağlayın ki, bizim müsəlmanların bircə qəzetini
də basdırmağa adam yoxdur".
"Əkinçi" öz səhifələrində
xalqın dərd-sərindən, müşküllərindən
yazırdı, zülmətdə qalan millətin bəsirət
gözünü açırdı. Qəzetin öz dövrünün
ictimai-siyasi həyatdakı roluna və
"Əkinçi" - Zərdabi vəhdətinə toxunan
görkəmli siyasi xadim Əlimərdan bəy
Topçuboşov 1925-ci ildə deyirdi:
""Əkinçi" müstəqil Azərbaycanın,
onun dilinin, xalq mahnılarının, ədəbiyyatının,
tarixinin möcüzəvi emblemidir. Bu bütün Azərbaycan
xalqının emblemi və nişanıdır, onun
gücünün, azad əməyə sevgisinin, ideya və
ideallarının aşkara çıxmasıdır. "Əkinçi" və Həsən bəy Məlikov-Zərdabi
- bu adlar tarixdə və xalq yaddaşında elə
qaynayıb-qovuşub ki, bir-birindən ayrılmazdır. Onlar birlikdədir və ayrılmazdır. Azərbaycan barədə danışanda, Həsən
bəyi xatırlayanda, haqlı olaraq onun Azərbaycanın və
bütün Qafqazın mədəniyyət və maarif, siyasi
və iqtisadi inkişaf tarixində ən şərəfli
yerlərdən birini tutduğu görünür. Həsən bəy nişanverici və xilasedici bir
mayak yaratdı. Belə faydalı və
ruhlandırıcı işıq mənbəyini ehtiramla yad
etmək bütün Azərbaycanın və hər bir azərbaycanlının
əxlaqi, vətənpərvərlik borcudur".
Qəzetin aynasında öz tipik simalarını görənlər
naşirə hədyanlar yağdırmağa
başlamışdılar. Həsən bəyin
siyasi-ictimai həyatda artan nüfuzu çar məmurlarını
da təşvişə salırdı. 1878-ci ildə təzyiqlərə
məruz qalan Zərdabi təbiət müəllimi işlədiyi
Bakı Realnı məktəbindən xaric edilir və 2 il işsiz qalır. 1880-ci ildə ailəsi ilə
birlikdə Zərdaba köçərək 16 il
kənd yerində yaşayır. Burada o,
hüquqları tapdanan camaata könüllü vəkillik
yardımı göstərir, onları öz
hüquqlarının müdafiəsi üçün maarifləndirirdi.
Bakıya bir də 1896-cı ildə dönən Həsən
bəyi onu yaxşı tanıyan Bakı ziyalıları və
xüsusilə bu ziyalıları çox sevən
böyük maarifpərvər mesenat Hacı Zeynalabdin
Tağıyev səmimi qarşıladı. Öz millətinin maariflənməsinə
can yandıran Tağıyev o dövrdə "Kaspi" qəzetini
erməni naşirlərindən böyük pula - 57 min
"Nikolay onluğu"na satın alaraq
Əlimərdan bəy Topçubaşova vermişdi ki, millətimiz
üçün nəşr etsin. Həsən bəy
Bakıya gələndən ömrünün sonunadək
"Kaspi"də çalışdı.
Təzə Pir məscidi yaxınlığında
yaşayan Həsən bəyin Tağıyevlə münasibəti
Azərbaycan xalqı üçün tarixi bir şans oldu. Həsən bəyin
dəyərli ideyalarını öz şəxsi sərmayəsi
ilə gerçəkləşdirən Hacı Zeynalabdin
Tağıyev ona böyük ehtiramla yanaşırdı.
Bakıda Qızlar Məktəbinin
açılmasının ilk təşəbbüskarı da
Həsən bəy olmuşdu. Həsən
bəy və onun kürəkəni, həm də
Tağıyev kontorunun vəkili Əlimərdan bəy
Topçubaşovun Qafqaz canişininə və çara
yazdığı ərizələri Tağıyev
ünvanlarına aparmış, məmurlara böyük hədiyyələr
müqabilində məktəbin tikintisinə razılıq
almışdı.
Nəhayət,
1900-cü ilin oktyabrında böyük maliyyə hesabına
Şərqdə ilk qız məktəbinin təntənəli
açılışına qatılan Tağıyev, Məlikov
və Topçubaşovun sevincləri onların gözlərindəki
yaşda parlayırdı... Məktəbə
müdirlik etmək üçün Tağıyev heç
düşünmədən Həsən bəyin
ömür-gün yoldaşı və ideya həmfikri Hənifə
xanım Məlikovanı məsləhət
görmüşdü. Bu məktəbə
millətin qız övladlarının cəlb olunması
üçünsə onlar gərgin
çalışmışdılar. Sonralar
bu məktəbi bitirən gənc qızlar qadın azadlığının
carçısı, maarif fədailəri oldular və ölkənin
ictimai həyatında mühüm rol oynadılar.
Uzun illər şəhər Dumasında deputat olan Həsən
bəyin cəsarətli səsini çar məmurları
heç bir vasitə ilə boğa bilmirdilər. 1907-ci il
noyabrın 7-də İçərişəhərdə, Qoşa
qala qapısının arxasındakı sadə evində iflic
xəstəliyindən əziyyət çəkən
böyük maarifçi ölüm yatağında vəsiyyət
edirdi: "Sizdən xahiş edirəm: təntənəli dəfn
mərasimi düzəltməyin, məni çox sadə dəfn
edin. Dəfn üçün xərclənməsi
lazım gələn vəsaiti müsəlmanlar arasında
savab yayan cəmiyyətə verin. Bu mənim
başı bəlalar çəkmiş xalqım
üçün daha faydalı olar".
Lakin bütün şəhər axışıb gəlmişdi. Xalq öz fədakar
oğlunu böyük bir ehtiramla Bibiheybət qəbiristanlığında
dəfn etdi. 30-cü illərdə
böyük yol çəkilişi ilə bağlı Həsən
bəyin məzarı şəhər qəbiristanlığında
uyuyan sadiq məsləkdaşı Hənifə xanımın
yanına köçürüldü. 1957-ci
ildə onun nəşi yenidən
köçürülür. Bu dəfə xalqın
hörmət bəslədiyi böyük şəxsiyyətlərinin
uyuduğu bir məkana - Fəxri Xiyabana... Bu
gün Həsən bəyin Fəxri Xiyabandakı məzarı
Azərbaycan jurnalistlərinin ehtiramla baş çəkdikləri
müqəddəs ünvandır.
Görkəmli
ictimai xadim, fədakar xalq müəllimi və təbiətşünas
alim, milli teatrımızın banisi, ilk qız məktəbinin
yaradıcısı, 1-ci müəllimlər qurultayının
təşkilatçısı və sədri, ilk xeyriyyə cəmiyyətinin
rəhbəri və nəhayət, milli mətbuatımızın
yaradıcısı...".
O dövrün ictimai siyasi proseslərindən və onun mətbuatda işıqlandırılmiasından danışan "31 mart soyqırımı: 1918-1920-ci illər mətbuatında" kitabının müəllifi jurnalist və mətbuat araşdırıcısı Akif Aşırlı bildirib ki, o zaman 1 Mart hadisələrini təkcə erməni-bolşevik birləşmələrinin dinc əhaliyə qarşı kütləvi qırğını kimi yox, həm də Azərbaycan Milli mətbuatına qarşı soyqırım kimi qiymətləndirməliyik. Onun sözlərinə görə, araşdırmalar milli mətbuat orqanlarımızın axırıncı saylarının 1918-ci il martın 17-də çıxdığını göstərir. "Hadisələr başlayan kimi "Kaspi" və "Açıq söz" qəzetlərinin redaksiyaları, Orucov qardaşlarının mətbəəsi yandırıldı. Hətta "Kaspi"nin mətbəəsində olan 5 min "Quran" məhv edildi. "İsmailiyə" binasında yerləşən milli təşkilatlarımız - Bakı Müsəlman Xeyriyyə Cəmiyyəti, "Müsavat" partiyası, "Səfa" Cəmiyyəti, Əlimərdan bəy Topçubaşovun rəhbərlik etdiyi Milli Müsəlman Şurası dağıdıldı. Ona görə deyirəm ki, bu həm də mədəni genosid idi. Törətdikləri faciələrin izini silmək üçün isə mətbuat sıradan çıxarıldı".
Akif Aşırlının bildirdiyinə görə, Azərbaycanda martın 31-dən sentyabrın 15-nə qədər anadilli mətbuatdan iki qəzet nəşr olunurdu: "Hümmət" və Bakı şurasının "Əxbar"ı. Çünki mövqe etibarilə bolşeviklərə yaxın idi. Ona görə də, o qəzetlərə dəymədilər. Ancaq Bakının işğaldan azad olunmasından sonra milli mətbuat orqanlarımız işıq üzü görməyə başladı".
Akif Aşırlı o dövrdə Tiflisdə Azərbaycan mətbuat tarixinə düşməyən anadilli bir qəzetin çıxdığını söylədi: "Bu qəzet noyabrın 12-də işıq üzü görüb. İki səhifəsi ərəb əlifbası ilə Azərbaycan dilində, iki səhifəsi isə rus dilində-böyük formatda". Mətbuat araşdırıcısı bu qəzetin noyabrın 12-də çıxdığına xüsusi diqqət ayırır və o tarixdə artıq Bakını azad edən türk ordusunun geri qayıtdığını vurğulayır. "Azərbaycanlıların köməksiz durumundan istifadə edib uydurdular ki, guya Bakının azad olunması uğrunda döyüşlərdə ermənilər də itki verib. Hətta Tiflis Dumasında (o vaxt Tiflisdə Avropa ölkələrinin səfirlikləri, konsulluqları yerləşirdi) bu məsələni müzakirə etməyə çalışırdılar. "Qardaş qayğısı" qəzeti ermənilərə cavab kimi buraxılmışdı".
Akif Aşırlının dediyinə görə, qəzetin üstündə redaksiya heyəti tərəfindən buraxıldığı yazılsa da, əsas fiqur sonralar mühacirət tariximizin görkəmli nümayəndələrindən biri kimi məşhurlaşan Mirzə Bala Məmmədzadə idi: "Qəzetdə Mirzə Bala Məmmədzadə həmin ittihamlara cavab verirdi. Bakının paytaxt olmasını istəməyənlərə, müstəqilliyimizi həzm edə bilməyənlərə qarşı, "Azərbaycanlılar mədəni millət deyil", "Dövlət qurmaq xülyaları boş və mənasızdır"- fikirlərini ortaya atanlara yerini göstərirdi. "Bu millət dövlət qurmağa, onu yaşatmağa qadirdir"- deyirdi...".
Əli
Xalqcəbhəsi.-2014.-22 iyul.-S.11.