“Fyüzat”ın
Krım - tatar müəllifi
... XX əsrin əvvəlində
Azərbaycan mətbuatı
təkcə öz xalqının həyatında
deyil, həm də digər türk dilli xalqların həyatında,
publisistikasında əhəmiyyətli
rol oynamışdı.
Azərbaycan mətbuatı diğər
türk dilli yazarlar üçün də açıq idi və onların
da yazılarına geniş yer verilirdi. "Füyuzat"ın
əvəzsiz əməkdaşı
Asan Səbri kimi... Krım-tatar ədəbiyyatının klassiki, yazıçı,
tənqidçi, tərcüməçi
və publisist Asan Səbri Ayvazov (1878-1938) Krım yarımadasının Alupka
şəhərində, kasıb
odunçu ailəsində
doğulmuşdu. Yerli
mədrəsədə bir
neçə il oxuduqdan sonra qohumlarından biri onu İstanbula
aparmışdı. Tərcümeyi-halında
yazdığına görə,
burada ali
pedaqoji təhsil almışdı. Siyasi proseslərlə
maraqlanması və ictimai fəallığı
nəticəsində bir
neçə tələbə
yoldaşı ilə birlikdə türk polisi tərəfindən həbs edilsə də Rusiya təbəəsi olduğu
üçün ölkədən
çıxarılmışdı.
1898-ci ildə Vətənə
dönən Asan Səbri az
sonra Alupkada dərslərin səsli üsulla tədris edildiyi, oğlanlarla qızların birlikdə təhsil aldığı,
proqramında tatar dili, coğrafiya, tarix kimi fənlərin
mühüm yer tutduğu məktəb açmışdı. Dünyəvi biliklərin tədrisinə
görə yerli sakinlər arasında populyarlıq qazanan dörd sinifli məktəbin ilk buraxılışı
1902-ci ildə olmuşdu.
Quran təliminin əsas yer tutduğu
təlim proqramından
imtina nəticəsində
qaragüruhçuların təqibinə
məruz qalmış,
hətta həyatına
sui-qəsd cəhdinə
əl atılmışdı.
Mətbuatla əməkdaşlığı
erkən yaşlarından,
"Tərcüman" səhifələrində
başlanmışdı. İstanbuldan
göndərdiyi məqalə
və xəbərlər
bu qəzetdə nəşr edilirdi. Həmin dövrdə artıq türkçülük hərəkatının
öncüllərindən biri
kimi tanınan azərbaycanlı fikir adamı Əli bəy Hüseynzadə ilə ilk tanışlığı
da çox güman ki, Osmanlı imperiyasının
paytaxtında baş tutmuşdu. Tənqidçi
Vilayət Quliyev yazır ki, Krım-tatar ədəbiyyatının
bir sıra digər tanınmış
təmsilçiləri kimi
Asan Səbrinin də fikri inkişafında
XX əsrin əvvəllərindəki
Azərbaycan ədəbi
mühiti və mətbuatının, ilk növbədə
isə Əlimərdan
bəy Topçubaşov,
Əli bəy Hüseynzadə, Əhməd
bəy Ağayev kimi görkəmli simaların rolu çox mühümdür.
"Füyuzat"da ilk məqalələri çap
olunanda Asan Səbri artıq bir maarif xadimi
və jurnalist kimi həmvətənləri
arasında bəlli populyarlıq qazanmışdı.
Onu "Füyuzat"la
sıx əməkdaşlığa
cəlb edən başqa bir mühüm amil də vardı: bu da Əli
bəy Hüseynzadənin
yeni nəşrin ilk sayında yer alan "məcmuənin
səhifələri qüdrətli,
ədəbi qələm
sahibi cəmi hürriyyətpərvər mühərrirlərə
açıq bulunacaqdır"
- vədi idi. Həmin dövrdə hələ otuz yaşına çatmamış
Asan Səbri "qüdrətli qələm
sahibləri" sırasına
daxil olmasa da, artıq Rusiya imperiyasındakı türk xalqlarının azadlığı, milli inkişafı, siyasi haqlarına sahib durması,
vahid dil əsasında birləşmələri
ideyasının qızğın
tərəfdarlarından biri
kimi tanınırdı.
Ötən əsrin əvvəllərindəki Azərbaycan-Krım
ədəbi əlaqələri
baxımından diqqəti
çəkən digər
cəhətin isə Asan Səbri ilə birlikdə Əli Rza Krımzadə,
Bəkir Əməkdar
və s. krımlı
müəlliflərin də
məcmuədə yaxından
iştirakı sayılmalıdır.
Ömrü bir ildən də az davam
edən və cəmisi 32 sayı çıxan "Füyuzat"ın
24 nömrəsində Asan
Səbrinin materialları
çap olunub. Bura onun yazıldığı
dövrdə ədəbi-ictimai
fikrin diqqətini çəkən, 1907-ci ildə
Bakıda ayrıca kitab halında nəşr olunan və bəzi məlumatlara görə Azərbaycan teatrının
səhnəsində tamaşaya
qoyulan "Nədən
bu hala qaldıq?"
pyesi və müxtəlif ədəbi-fəlsəfi
məsələləri əhatə
edən məqalələri
daxildir. Mövzu baxımından yazıların
əhatə dairəsi
kifayət qədər
geniş idi. Burada qələmə alındıqları
dövrdə türk-islam
dünyasını düşündürən
əsas problemlər öz əksini tapmışdı. Baş redaktor
Əli bəy Hüseynzadə və Məhəmməd Hadi ilə birlikdə Asan Səbri məcmuənin yazı işlərinin əsas ağırlığını öz üzərinə götürən üç
aparıcı ədəbi
simadan biri sayılmalıdır. Çox güman
ki, fəallığına
və məcmuə qarşısındakı xidmətlərinə
görə "Füyuzat"
özünün 27 iyul
1907-ci ildə çıxan
23-cü sayının üz
qabığında "Mühərrirlərimizdən
Həsən Səbri Ayvazov" alt yazısı
ilə onun böyük portretini vermişdi. Krım-tatar müəllifin "Füyuzat"dakı ilk məqaləsi
Azərbaycan mətbuat
tarixinin iki mühüm hadisəsinə
- "Həyat" qəzetinin
bağlanmasına və
"Füyuzat" məcmuəsinin
nəşrə başlamasına
həsr edilmişdi.
Yeri gəlmişkən, ilk saylarından
etibarən Asan Səbri "Həyat"ın
da fəal müəllifləri sırasında
yer almışdı.
Rusiya türklərinin milli və siyasi zəmində təşkilatlanmasında
onun əhəmiyyətini,
ayıldıcı və
birləşdirici gücünü
aydın başa düşürdü. Bu baxımdan
da qəzetin nəşrinin dayanmasını
"millət və Vətən uğrunda qələm çalanların
qara günü" kimi dəyərləndirərək
yazırdı: "Bununçün
"Həyat"ın vidasından
ən ziyadə mütəəssir və mütəəllim olanların
biri də şu sətirləri qaralayan acizdir... "Həyat"ın vidanaməsini oxuduğumda
şiddəti-təəssürümdən
acı-acı ağladım.
Axıtdığım göz yaşları
nə üçün
idi? Altı-yeddi
milyonluq bir cəmaəti-islamiyyənin iki
qəzetəyi ("Tərcüman"
və "Həyat"
nəzərdə tutulur.)
maddətən idarə
və müntəzəmən
davam etdirəcək qədər müavinət,
qeyrət, həmiyyət
ibraz edəmədikləri,
daha doğrusu, əsrlərdən bəri
xaki-məzəllət içərisində
dalmış olduqları
xabi-qəflətdən hənuz
oyanmadıqlarına idi?
Asan Səbrinin "Həyat"dan
sonra nəşrə başlayan "Füyuzat"dan
gözləntiləri böyük
idi. Bütünlükdə
o, türk ruhunun oyanışını yalnız
İstanbulda deyil, həm də Qafqazda arayırdı, təqib və basqılara baxmayaraq Azərbaycan türklərinin
aparıcı mövqe
tutduqları bu bölgənin öz səsini duyuracağına,
mübarizənin önündə
gedəcəyinə ürəkdən
inanırdı: "Qafqaz
qiteyi-mübarəkəsi heç
mücahidsiz qalırmı?
Cahanın ən qaranlıq,
aləmi-bəşəriyyətin ən vəhşi zamanlarında belə Qafqaz əqtari-ərzə
nur saçıyordu.
Millətimizin bu günkü
gündən bəlkə
də yüz dərəcə də cahil bulunan bir
zamanında Rusiya müsəlmanları arasında
mətbəəyi-islamiyyə ilk Qafqazda açılmışdır.
"Əkinçi"lər,
"Kəşkül"çülər
Qafqaz övladları,
Qafqaz qəhrəmanlarıdır.
Bunun üçün Qafqaz qitəsi boş qalmayacaqdır. Orası bir
ictihadi-mədəniyyətpərvəranə
meydanı olacaqdır".
"Qafqaz" dedikdə Asan Səbri ilk növbədə
Azərbaycanı və
Azərbaycan türklərini
nəzərdə tuturdu.
Asan Səbrinin "Füyuzat"dakı
yazıları əsasən
ictimai-siyasi səciyyəsi
ilə seçilirdi.
Toxunduğu məsələlərin əksəriyyəti milli ziyalılar tərəfindən
mətbuat səhifələrində,
ictimai fikirdə fəal müzakirə olunan mövzular idi. Bu da
hər şeydən öncə dövrün tələblərindən, cəmiyyət
həyatının diqtə
etdiyi şərtlərdən
irəli gəlirdi.
Tənqidçi Vilayət Quliyev yazır ki, Asan
Səbri Rusiya türklərini ilk növbədə maarifə
yiyələnməyə, bunun ardınca qəzet və nəşriyyatlar
açmağa, öz hüquqlarını bilən savadlı
vətəndaşlar yetirməyə və bu zəmində
milli müstəqillik uğrunda mübarizəyə səsləyirdi.
Çünki: "qüvvət ilə əldə edilən
bir iqbal, bir mədəniyyət nə qədər parlaq olsa
da, kəndisini məğlub edəcək digər bir qüvvəti-qalibə
ilə məğlub olacağı təbiidir". Müəllif iddia edir ki, yalnız ictimai fəallıq
sayəsində ayrı-ayrı fərdlərdən ibarət
millət vəhdət halında birləşərək
öz hürriyyət və istiqlalını, maddi rifah və
mənəvi tərəqqisini təmin edə bilər. Yalnız bu yolla digər millətlər
qarşısında şərəf və azadlığı
qorumaq mümkündür. İctimai həyatı
"yəni siyasi institutları, mətbuatı, maarifi,
partiyaları, ümumişlək nəzarət mexanizmləri
güclü olan millət zamanın bütün dəyişiklik
və təzyiqlərinə davam gətirməyə qabildir.
Avropa xalqları tərəqqiyə yalnız
silah deyil, həm də ictimai fəallıq yolu ilə nail
olublar. Türk xalqları da eyni yolu
keçməlidirlər. Millətlərin ayaqda
qalmasının əsas şərtlərindən biri kimi maddi
imkan ilə mənəvi qüvvənin mövcudluğunu
ön plana çəkən müəllif birincini ticarət, əkinçilik
(kənd təsərrüfatı), sənaye və xidmət
sahəsi adı altında dörd yerə bölür və dərin
təəssüf hissi ilə yazırdı: "Biz müsəlmanlarda
əsbabi-məzkurənin heç birisi də yoxdur desək
yalan olmaz. Ziraət bilməriz, bilsək belə
ziraətçilik etməyə torpağımız
qalmayıb. Sənət (burada sənaye mənasında
) ilə dost deyiliz. Ticarətin isə
yabançısıyız. Xidmət desək,
heç yox. Bu halda hali-pürməlalımızın pək
acınacaqlı bir hal olduğunu təsmimdən başqa
heç bir çarəmiz yoxdur?. Asan Səbrinin "Füyuzat" səhifələrində
toxunduğu mühüm məsələlərdən biri də
dillə, daha doğrusu müştərək dil problemi ilə
bağlı idi. Onun fikrincə,
dünyanın iki qitəsinə yayılmış,
özü imperiyalar quran və fərqli imperiyalar arasında
bölünmüş türklər daha yüksək
inkişaf səviyyəsinə yüksələn Osmanlı
türkcəsini ümumi dil kimi qəbul etməli idilər.
Tənqidçi Vilayət Quliyev yazır ki, eyni
fikir və mövqe daha ardıcıl və qətiyyətli
şəkildə "Füyuzat" redaktoru Əli bəy
Hüseynzadənin "Turani" imzası ilə çap
olunan məqalələrində irəli sürülür.
Məsələn, Əli bəy məcmuənin 6 fevral 1907-ci il tarixli 9-cu sayındakı "Türk dilinin
vəzifeyi-mədəniyyəsi" adlı məqaləsində
yazırdı: "Ərəb dili din və məzhəb dili
oldu. Fars dili şeir və ədəb dili oldu.
Türk dili isə dövri-cədid
üçün tərəqqi və mədəniyyət dili
olur. Bu həm zamanın, həm də məkanın
iqtizaatındadır". Vilayət Quliyev qeyd edir ki, osmanlı türkcəsinin bazasında yaranan
ümumi dil ideyasının tərəfdarları bir
mühüm cəhəti unudurdular - türk xalqları
aralarındakı mövcud mədəni və mənəvi
bağların möhkəmliyinə baxmayaraq kütləvi
şəkildə osmanlılaşmaq fikri birmənalı şəkildə
qəbul edilmirdi. Osmanlı dövlətinin
Rusiya əsarətindəki türklər üçün bir
arxa, bir cazibə mərkəzi olması həqiqəti
heç kimdə şübhə, yaxud etiraz doğurmurdu.
Lakin hətta bu mühüm amil də ana dilindən
imtina üçün yetərli sayılmırdı. Bu baxımdan Firudin bəy Köçərli şəxsiyyət
və fəaliyyətinə bəslədiyi hörmətə
baxmayaraq Əli bəy Hüseynzadəni də tənqid hədəfinə
çevirməkdən çəkinmirdi. İlk zamanlar
qarşı tərəf isə belə düşünməsə
də illər keçəndən sonra "Molla Nəsrəddin"
redaksiyasında Mirzə Cəlillə görüşən
Əli bəy Hüseynzadə "sadə yazmaq özü də
bir hünərdir" - deyə ədəbi opponentinin
haqlı olduğunu etiraf etmək böyüklüyü
göstərdi. Asan Səbri "Molla Nəsrəddin"in
"xalqın açıq ana dilində yazmaq" xəttinə
qarşı birbaşa çıxmasa da,
"Füyuzat"ın dilini etalona çevirir, milli mətbuatı
bu yolla getməyə çağırırdı:
"Füyuzat" isə bütün cəraidi-milliyyə və
məcmuələrimiz miyanında ən fəsih, ən bəliğ,
ən mükəmməl lisan kullanan bir məcmueyi-nadirədir.
Ümid ediyorum ki, er-gec bütün Rusiya müsəlmanlarının
nəhayət varıb dayanacaqları lisan "Füyuzat"
lisanıdır. Bunu qarelər belə
söylüyor, təsdiq ediyor". Dil məsələsinə
həsr olunmuş "Lisan qovğası" adlı məqaləsində
(29 aprel 1907, say 16) Asan Səbri qəzet və məcmuələri
oxucunun səviyyəsinə enməməyə, əksinə,
onların bilik səviyyəsini yüksəltməyə
çağırırdı.
Ülviyyə Tahirqızı
525-ci qəzet.- 2014.- 19 iyun.- S.11.