Rəngli düşüncələr
Z.Əliyev: "Səttar dünyanı müasirlərindən,
həmkarlarından fərqli
duyur, görür və kətanda gerçəkləşdirirdi"
I yazı
Onun sənətini
tanıyan hər kəs haqqında heyranlıqla danışır. Sovet dövründə özünü
hər an sənət
dünyasında hiss etdi,
demək olar, zamanın əhvalıyla yaşamadı. Tanınmış
sənətşünas Ziyadxan
Əliyev Səttar Bəhlulzadə haqqında
araşdırmasında böyük
rəssamın həyatı,
yaradıcılığının özünəməxsus cəhətləri
haqqında danışır:
"Səttar Bəhlulzadə
Bakının qədim
Əmircan kəndində
çörəyi torpaqdan
çıxan Bəhlul
kişinin ailəsində
dünyaya göz açmışdı. Ata iki qız övladının
ardınca ona sonsuz sevinc bəxş
edən ilk oğlan uşağının ona tezliklə ev-eşik işlərində dəstək
olacağına çox
ümidliydi. Lakin bu oğul payı Bəhlul kişinin istəyinin əksinə olaraq çörək pulunu torpaqdan, əkib-becərməkdən yox,
torpağa sonsuz sevgidən çıxaran
oldu. Sonda da təkcə
ata-anaya, qohum-əqrəbaya
yox, bütün millətə qürurverici
övlad oldu, sənətinin qüdrəti
ilə başqa xalqlara da doğmalaşdı.
Ən böyük qazancı da yəqin ki,
bir vaxtlar saç-saqqalını ağartdığı
atasının üzünü
ağartması, xalqına
başucalığı bəxş
etməsi oldu. Doğma Azərbaycanı başdan-başa
böyük məhəbbətlə
dolaşıb onun təbiətinə, sayagəlməz
nemətlərinə vurğunluğunu
bənzərsiz bir bədii biçimdə dünyaya göstərdi.
"Ömür qatarı"ndan
"ölüm qatarı"na
minəndə də dünyanı öz boyaları, öz cizgiləri, bənzərsiz
və əlçatmaz
"Səttar görümü"
ilə tərk etdi, ecazkar rənglərində
"əriyib" əbədiyyətə
qovuşdu, adını
sənət tarixinə
yazdı. Rəssamlıq
tarixində isə oxşarı olmayan
"Sənətin Məcnunu"
ayamasını qazandı. Məcnunluğu müəyyən səbəblərdən
özünə həm
də kədərə
bələnmiş sevinc
gətirsə də, başqalarına "Səttar
dünyası" adlı
qeyri-adi, nəhayətsiz
bir gözəllik qaynağı bağışladı.
Özünün və sənətinin
bənzərsizliyinin nəticəsidir
ki, o bir ömürdə bəlkə
də bir-neçə
tale yaşadı. 65 illik ömür payında dahi hesab edilməsi ilə yanaşı, onun özündə təzadlı dəyərləri
hifz edən qəribə şəxsiyyət
kimi qəbulu da təbii idi.
Çünki Səttar doğrudan
da bənzərsiz və təkrarsız idi, ona görə
ki, o dünyanı müasirlərindən, rəssam
həmkarlarından da
çox fərqli duyur, görür və kətanda gerçəkləşdirirdi. Əslində o qəribə
barmaqlar və sanki "magik kristal"dan dünyaya göz qoyan baxışlar məhz belə bir nağılvari-ideal bədii gözəllik yaratmaq üçün ona bəxş olunmuşdu. O, bu qədər təzadlı
olan dünyamızda özünü həm də lirika ilə ifadə edən "kədər məcmusu" idi. Odur ki, bütün
ömrü də kədəri dərk etmiş bir şəxsiyyətin acılı-şirinli
hekayətidir..."
Araşdırmaçı hesab edir ki, özü
bütün mənalarda
seçilən olsa da bütün böyük şəxsiyyətlər
kimi onun da qeyri-adi keyfiyyətləri
ilə yanaşı, qəribə meylləri, hətta çatışmazlıqları
da vardı: "Hələ uşaqlığından
gələcək qeyri-adiliyinin
qeyri-adi işığını
özündə gəzdirən
Səttar yəqin ki, elə bu
cür də ömür sürməliydi.
Bu səbəbdən də zamanın maneələr dramatizmi də onu sındıra
bilmədi. Sənət tarixinə
də yaratdığı
ecazkar əsərlərilə
daxil oldu, müasirlərinin də yaddaşında həm də elə başqalarına bənzəmədiyinə,
bütün ömrü
boyu onu izləyən və zaman-zaman dramatikləşən
kədəri sevinclə
əvəzləyə bilmək
qüdrətinə görə
qaldı. Onu görənlərə,
təmasda olanlara görkəmini xatırlatmağa
ehtiyac yoxdur. Elə görməyənlər də
bizə yadigar qalan çoxsaylı fotoşəkillərdən onun
çox qəribə
və bənzərsiz
olduğunu görə
və duya biləcəklər. Əgər rəssamın
sözlə portretini çəkmək kimi bir çətin işə qol qoysaq, onda deməliyik
ki, onun çox sadə görkəmi vardı.
Nimdaş geyimdən "boylanan" bu sadəlik
zəmanəsinə görə o dərəcədə
qabarıq idi ki, bəzən ona onu tanımayanların
münasibəti də ağlasığmaz dərəcədə
təzadlı və gözlənilməz olurdu. O, bundan
çox vaxt inciməzdi də... Az qala bu
dünyanın adamı olmadığını hər
addımda hamıya sübut etdirən Səttar yəqin ki, elə
bu cür də olmalı idi. Moskvalı sənətşünas
Qriqori Anisimovun təbirincə desək, Səttarın bu
dünyaya sığışmadığını söyləməyə
tam əsası vardı. Fiziki mənada
bizimlə-hamı ilə olsa da əsl dünyası
emalatxanası, bir də ünsiyyətdə və əhatəsində
olduğu çox sadə adamlar idi. Adi kənd
adamına ən qiymətli əsərini qızırqanmayan rəssam,
onu xoşu gəlməyən ən yüksək vəzifəliyə
belə verməzdi. Səttar əsərinin
Azərbaycanın ən ucqar bir nöqtəsində, adi bir
insanın evində asılmasından qürur hissi keçirərdi.
Onun böyük el məhəbəti
qazanmasında bu amilin də böyük rol oynadığı
birmənalıdır. Səttarın hələ
sağlığında "Aramızda gəzən dahi"
deyə çağrılması da artıq hökumətin
onu ən yüksək formada dəyərləndirilməsindən
də çox yüksəkdə dururdu. Səttar
əgər özünə həmdəm saydığı təbiət
motivlərinə onların öz "dilində"
danışmağı bacarırdısa, bu onun həm də
xalqına, Vətəninə bağlılığından irəli
gəlirdi. Yalnız Vətəninin və
xalqının dərdini və sevincini bilən, ona acıyan,
ondan fərəhlənən kəs ona qəlbində bu
cür bədii qürur heykəli ucaltmağı bacarardı.
Onun sehrli fırçası, bu cür təsirli,
çoxmənalı, ecazkar və solmaz boyaları doğma Azərbaycan
təbiətini sözün əsl mənasında bizim
üçün yenidən kəşf etdi. Səttar
fırçası bizə Vətən torpağını Vətəndə
yaşaya-yaşaya təzədən tanıtdırdı, desək,
yanılmarıq..."
Səttarın
xarakteri ilə bağlı maraqlı məqam: "Səttar
sözü üzə deməkdən çəkinməzdi,
qarşısındakı adamın kimliyindən asılı olmayaraq...
Bunun da "əvəzini" ona dolayısı
çatdırırdılar. Daha çox gücləri
ona veriləcək qonorarı azaltmağa
çatırdı... Rəssamın özü bu sətirlərin
müəllifinə danışmışdı ki, 60-cı
illərin əvvəllərində Moskvada təşkil olunan
Ümumittifaq sərgisində Qazaxıstan Mədəniyyət
Nazirliyinin əməkdaşları onun orada nümayiş
etdirilən "Xəzər gözəli" (1960) adlı əsərini
görüb müəllifin ardınca Bakıya gəliblərmiş.
Onlar rəssamla görüşdükdən
sonra həmin əsəri Qazaxıstan Dövlət Rəsm
Qalereyası üçün almaq istədiklərini bildiriblər.
O, isə artıq əsərin Azərbaycan Dövlət
İncəsənət Muzeyi üçün
alındığını söyləyib. Bu
cavabı eşidən qonaqların əhvalı pozulur. Söhbət vaxtı onlar maraq xatirinə rəssamdan
əsərin neçəyə alındığını
öyrənməyə çalışırlar. Səttar isə bunu gizli saxlamağa çalışır.
Qazaxıstanlılar isə əsərin geri
alınmasının mümkünlüyünü dilə gətirməklə
ona 25 min rubl (o vaxt üçün bu çox böyük məbləğ
idi) verməyə hazır olduqlarını bildiriblər.
Bunun üçün onun
razılığını istəyiblər. Buna nail oıa bilməyəndə onlar rəssamdan
heç olmasa ona əsər üçün verilən
qonorarın miqdarını söyləməyi xahiş ediblər.
Səttarın "600 rubl" sözündən
sonra qazaxıstanlı qonaqlar uzun müddət
çaşqınlıqdan özlərinə gələ bilməyiblər.
Ən sonda onlar heç olmazsa, bu əsəri rəssamdan
təkrar etməyi xahiş ediblər. Rəssamsa
"Təkrarçılıqla məşğul olmuram"
cavabını verib. Əsərə bu məbləğin
verilməsi rəsmi dairələrin o vaxtlar Səttar Bəhlulzadəyə
qarşı apardıqları mənəvi təzyiqlərin
sınanılmış forması idi. Yeri gəlmişkən
qeyd edək ki, Səttarın digər işləri də
özünə bab rəssamlarla müqayisədə
ucuz qiymətə alınıb. Səhv etmiriksə, onun ən
yüksək qiymətə alınan əsəri iki ilə
tamamladığı "Mənim anam" (4 min rubl)
tablosudur...
Amma təbii ki, Səttara belə yollarla təsir etmək
çətin idi. Çünki o, pul qazanmaq
üçün çalışmırdı. Bunu çox erkən dərk edən rəssam sadəcə,
öz missiyasını yerinə yetirməklə məşğul
idi. Dili Füzulinin qəzəlləri olan rəssamın
ali missiyası yaratdığı gözəllik
qaynaqları ilə başqalarına sevinc hissləri bəxş
etmək idi və o, bunu yaxşı duyduğundan şərəflə
də yerinə yetirdi. Yaşadığı
zamandan asılı olaraq doğma yurdu Azərbaycan
sağlığında onu sona qədər dünyaya
tanıda bilməsə də, onun özü Azərbaycanı
tanıtdı. 2009-cu ildə YUNESKO-nun qərarı ilə
Səttar Bəhlulzadənin 100 illik yubileyinin bütün
dünyada qeyd olunması da bunun təsdiqidir..."
O,
gözütox olub: "Şəxsi maşını da yox idi.
İstəsəydi ala da bilərdi, amma elektrik
qatarını onu Əmircandan şəhərə aparıb-gətirən
ən gözəl minik sayırdı. O, həyatdan, təbiətdən
götürdüyü sadəliyə və təbiiliyə
sanki haram qatmaq istəmirdi. Onun əvəzsiz
insani keyfiyyətini müasirləri də bilirdilər.
Əlindən heç nə gəlməyən də,
böyük ixtiyar sahibi olan da... Onu Azərbaycanın
hər yerində sevirdilər. Çünki adamlarla
ünsiyyəti sadə və oyunsuz idi...
Böyük rəssamlar insanlara sevinc və gözəlliyi
duymanı bəxş edən gül-çiçəyə bənzəyirlər. Odur ki,
onların nəyisə "qazanmaq" iddiası yox,
acılı-şirinli taleləri olur. Bəziləri
ən gözəl əsərini lap cavanlığında,
çoxları isə orta yaş dövründə, bir qismi də
qocalığında yaradır.
Səttar
o az sənətkarlardandır ki,
yaradıcılıqda həmişə cavan və təravətli,
həm də müdrik qaldı. Odur ki,
yaratdıqları hər hansı dəyərləndirmə
çərçivəsinə də
sığışmır. Belə olan halda rəssam adına iddialı olan hər kəs
başının üstündə həmişə Səttar
Bəhlulzadə kimi bir sənət dühasının
olduğunu unutmamalıdır... Ötən əsrin
ikinci yarısını çoxəsrlik Azərbaycan təsviri
sənətinin yenidən dirçəlişi mərhələsi
də hesab etmək olar. Belə ki, həmin dövrdə
yaşayıb-yaradanların sırasında qibtə ediləsi
sənətkarlar az deyildi. Naturanı
kölə kimi təkrarlamağı tövsiyə edən
"sosialist realizmi" bədii prinsipinə mahiyyətcə
"əlvida" deyənlərin sirasında müxtəlif
nəsillərin nümayəndələri vardı. Həbsxana
və sürgün həyatını başa vuran Ələkbər
Rzaquliyev, "formaca milli, məzmunca sosialist" göstərişinə
"öz yeni realizmi" ilə cavab verən Səttar Bəhlulzadə,
"sığallı-ütülü" rəngkarlığa
sərt görüm tərzi gətirən Tahir Salahov,
dünyaya milli folklor qəhrəmanlarının gözü
ilə baxan Mircavad Mircavadov, Toğrul Nərimanbəyov və
Rasim Babayev, gerçəkliyi mütərəqqi bədii vasitələrlə
göstərməyə çalışan Əşrəf
Muradoğlu və Qorxmaz Əfəndiyev, sonda da gözəllik
qaynaqlarını adi gün-güzəranımızda axtaran
"Abşeron məktəbi"nin mövcudluğu
keçmişdən zamanına və daha uzaqlara uzana biləcək
çətin yolda sarban-mayakdı, desək, yanılmarıq. Bu sənətkarlar bəzi cəhətlərinə
görə bir müstəvidə duruş gətirə bilməsələr
də, sənətə və dünyamıza münasibətdə
bir gəminin sərnişinləri idilər. Zamanın
axarına təsir göstərməyə çalışan
yerli və moskvalı ideoloqlar bütün mənalarda bu milli
kadrların axtarış dolu yaradıcı səylərinə
nə qədər "yox" deməyə
çalışsalar da, onları inamlarından döndərə
bilmədilər. Səttarı da, onun həmfikirlərini
də özünəinama səsləyən onlara Təbriz
miniatür məktəbi kimi möhtəşəm örnəyin
və digər neçə-neçə nəhayətsiz qədim
bədii qaynağın arxa olması idi. Bu
yaradıcıların artıq tarixə dönən cəsarətli
axtarışlarına güzgü tutanda görünür ki,
onlar həqiqətən də böyük iş
görmüş, təsviri sənətimizi duyulası dərəcədə
yeni görüm tərzi ilə zənginləşdiriblər.
Elə Səttarın bütün yaradıcılığı
boyu işlədiyi əsərləri göz önünə gətirəndə
onlarda rəngkarlığımızda ona qədər tuş
gəlinməyən zəngin koloritin, kompozisiya həllinin
müxtəlifliyinin, bədii şərhin reallıqdan
geniş ümumiləşdirməyə və ekspressiv -
dinamik yaxılarla ifadəsinə qədər dəyişdiyini
görmək mümkündür. Bu əsərlərdə
biz ilk növbədə tanış obyektlərə,
ənənəvi mövzulara yeni və özünəməxsus
münasibətin şahidi oluruq. "Sosialist realizmi" bədii
prinsipini gerçəkliyə ifrat köklənmək kimi qəbul
edən əksəriyyətdən seçildiyini təbiət
və əmək motivli əsərlərində sərgiləyən
Səttar Bəhlulzadə əslində ideoloji buxov rolunu
oynayan "ali tövsiyə"ni başqa
cür başa düşdüyünü qarşı tərəfin
istəyinin əksinə olsa da davamlı şəkildə
nümayiş etdirməklə həm də öz sənətkar
müstəqilliyini heç nəyə qurban verməyəcəyini
təsdiqləmiş oldu".
Uğur
Xalq Cəbhəsi.- 2014.- 20 iyun.- S.11.