Sənətdə qadın
düşüncələri...
Suğra Bağırzadə:
"Əsərlərimin adında belə təbiətə
sevgimi ifadə etməyə çalışmışam"
Azərbaycan ictimai mühitində qadınların fikir,
düşüncə müstəqilliyi həmişə ciddi
müzakirə mövzusu olub. Qadınla gülün
incə, həm də biri-birini tamamlayan vəhdəti var.
Yüzillərdir ki, incəsənətin müxtəlif sahələri
sirli-sehrli qadın dünyasının əsrarəngizliyi,
özünəməxsusluğu barədə yazır, ancaq
mövzu bitmək bilmir ki, bilmir. Maraqlısı
və qəribəsi budur ki, qadınlar da çox hallarda
özlərindən yazırlar; incəsənət onlara
özlərini ifadə etmək üçün geniş
imkanlar verir. Qadınlar özlərinin
ilahi imkanlarını gözəl duyurlar. Bununla
belə, kişilərin qadınlar haqqında yüzillər ərzində
formalaşmış qənaətləri həm də təzadlı
xarakter daşıyıb. Əslində cəmiyyətdə
qadınlarla bağlı yaranan ziddiyyətli təəssüratların
səbəbkarı çox hallarda kişilər olub.
Qadın həmişə fitrətən kişi
idrakına, ruhuna ehtiyac hiss etdiyi kimi, kişi də həmişə
qadın zərifliyinə ehtiyac duyub, onu idealizə edib. Zamanımızda qadının əşyalaşması
fəlakətli bir cəhət olaraq sezilməkdə,
görünməkdədir. Türk ailəçiliyində
qadına ilahi münasibət son dərəcə heyrətamizdir.
"Dədə Qorqud dastanları"nda
qadın kişinin "başının baxtı, evinin
taxtı" hesab olunurdu. Təəssüf
ki, indi yurdumuzda da qadına ilahi münasibət səngiməkdədir.
Qadınların yaradıcılıq imkanları hədsizdir. Ailəçilikdə
əvəzsiz varlıq olan qadının xüsusən ötən
yüzildə ictimai həyata ardıcıl şəkildə
cəlb edilməsi gerçəkdir ki, ailəçiliyə
ziyan verdi.
Qadın
mövzusunda kim yazmayıb ki? Bəşər yaranandan bəri qadın
döyüldüyü, söyüldüyü dərəcədə
də vəsf olunub. Əslində bədiyyatda,
sənətdə daha çox vəsf olunan qadın gerçəklikdə
aşağılanıb. Qadına
münasibət niyə bu dərəcədə dəyişkəndir?
Çünki insaniliyə münasibət
qarışıqdır, enib-qalxandır. Cəmiyyət
kişilərin şəxsində qadına daha çox vasitə
kimi baxır. Qadın ilk növbədə
anadır, bu səbəbdən də o, cəmiyyətin
heç bir ölçüsünə sığmır.
Ananın ən böyük analığı, təsdiqi
ailəsi, ailəçiliyidir. Çağımızın
ən böyük fəlakəti isə ondadır ki,
qadın-qadınlıq dayanılmadan bu və başqa
biçimdə gözdən salınır. Hansı ki, qadınsız ailə, ailəsiz isə
xalqın təsdiqi mümkün deyil.
Dünyada pulçuluq, təbəqəçilik
artır. Bundan ilk növbədə əzab çəkən
qadınlar olur. Ümumiyyətlə,
yaşamın harmoniyası durmadan pozulur. Cəmiyyət
qadın-kişi münasibətlərində sanki öz əliylə
uçurum yaradır. Çünki
insaniliyə əsaslanmayan hər sayaq münasibətlər
yadlıq yaradır. Bəşəriliyin
mayası insanilikdir. İnsanilik həm də
ailənin, qadınlığın doğmalıq tələbində,
yaşamında təsdiq olunur. Doğmalıq
isə ciddiliyə dayanır. Çağdaş
dövrdə qadın-kişi münasibətlərində səadətin
təsdiqini axtarmaq çox zaman müşkülə
dönür, ona görə ki, bu münasibətlər ləyaqət
tələbi əsasında olmur. Əslində
səadət-sədaqət-ləyaqət üçü bir
anlamı ifadə edir. Yəni insan - fərqi yoxdur, istər
qadın, istərsə də kişi olsun,
ləyaqətli, sədaqətli yaşadığı dərəcədə
səadətə çatır.
Bu yazıda ictimai mühitdə imzası yaxşı
tanınan aktrisa Suğra Bağırzadə haqqında
danışacağıq. O, həm də tanınmış rəssam-floristdir.
İndiyə kimi bir neçə dəfə əsərlərindən
ibarət sərgisi keçirilib. Deyir, onun təbiətə
sevgisi anadangəlmədir: "Evimizdə həmişə
gülə böyük sevgi görmüşəm. Bu sevgi mənə də keçdi. Yadımdadır, güllərimiz solanda anam bərk kədərlənirdi.
Əlimdən gələni etməyə
çalışırdım ki, güllərimiz solmasın.
Səhnəyə çox tez
çıxmışam. Mənə hədiyyə
olunan gülləri ayrıca bir sevgiylə qorumağa,
ömürlərini artırmağa
çalışırdım. Rəssam
olmaq fikrim yox idi, sonradan yarandı. Təbiətin
bu möcüzəsini yalnız bir qadın olaraq sevirdim,
onların suyunu tez-tez dəyişirdim. Heft-Kimya
İnstitutunun kimya texnologiyası fakültəsini bitirmişəm.
Kimyaçı olandan sonra qərara aldım ki,
uşaqlıqda ağlımda olan arzularımı gerçəkləşdirim.
Məhlullarla işləyirdim. Biliyim vardı və artıq güllərə
tamamilə yaradıcı gözlə baxmağa başladım.
Hara gedirdimsə, bitkilər, güllər
haqqında kitablar axtarırdım. Yavaş-yavaş
bu duyğularımı inkişaf etdirdim, arzularımı
gerçəkləşdirdim".
Suğra xanım yalnız təzə-tər güllərlə,
budaqlarla işləyir.
Çox az hallarda qurumuş güllərdən
kompozisiya düzəldir: "Güllərə böyük
sevgiylə, ehtiyatla yanaşıram. Bu prosesdə
böyük təcrübə qazandım. 20
ildən çoxdur bu sənətlə məşğulam.
Əvvəlki illərə baxana indi işlərim
daha da yetkinləşib.
Rəssamlar İttifaqının, Ümumdünya Floristlər
Şurasının üzvü oldum. Dünya floristləri
ilə tanışlıqdan sonra əsərlərim daha da
yetkinləşdi. Əsas odur ki, qadın
işgüzar olsun.
Ümumiyyətlə, insan işgüzardırsa, deməli,
özünə qarşı tələbkardır, mütləq
uğur qazanacaq, arzusuna çatacaq".
Şübhəsiz, qadının ən böyük sərvəti
ailədir. Qadınla gül arasında mahiyyətcə fərq
yoxdur. Qoy insanlar bir-birləri ilə
münasibətdə gül qədər zərif, incə
olsunlar. Gül danışa bilmir insan kimi,
onu danışdıran insandır. Əslində
Suğra xanımın əsərlərini yazı da saymaq
olar: romantik, duyğulu, ehtizazlı, insana sevgi yaradan əsərlər...
Bu əsərlərdə də insanın təbiətin
mənası ilə üz-üzə qalması
mümkündür. Həyat necə də gözəldir
- özünün dağı-daşıyla, çəməni-çiçəyilə!
Əlbəttə, təbiətin qadın tərəfindən
duyulması, sənətdə ifadəsi bir başqa hadisədir.
Suğra
xanım təbiətin gülə qarşı
amansızlığına acıdığını deyir:
"Cəmiyyətin qadına qarşı münasibətinə
gəlincə, qadın güclü olarsa, cəmiyyət ona
heç nə edə bilməz". Rəssam-floristin təbiəti
duyumunun bir başqa olduğunu deyən Suğra xanım onun təbiəti
sevdirməsinin gözəlliyindən danışır:
"Əsərlərimin adında belə təbiətə
sevgimi ifadə etməyə çalışmışam. Gülləri o qədər sevirəm ki, ən
gözəl adlarla onları adlandırıram. Onları dibçəkdə, bağda yetirirəm.
Deyirlər bu gülləri təzə-tər kəsməyə
əliniz necə gəlir? Deyirəm ki, bu
gülləri sənətdə yaşatmaq üçün kəsməyə
məcburam. O gözəlliyi insanlara göstərmək
istəyirəm".
Gülə qarşı amansızlıq təbiətin
qaydasıdır. Qadının da çiyninə cəmiyyətdə az yük düşmür. Cəmiyyətdə
qadına münasibət heç zaman yaxşı olmayıb.
Cəmiyyətin daha çox döyülən, əzilən
qismi qadındır. Qadın isə
ucalıq rəmzidir. Suğra xanım
düşünür ki, qadın hər zaman hünərli
olmalıdır: "İndiki zamanda qadınlar daha çox
çalışırlar ki, maddi cəhətdən
güclü olsunlar. Qadın üçün
işin öz gözəlliyi olmalıdır. Çalışmaq, yenə də
çalışmaq. Belədir, ancaq gərək
insan daim çalışsın, ruhdan düşməsin".
Suğra xanım indiyə kimi 10-dan çox filmdə
çəkilib. Onillər ərzində filmlərin ana
dilimizdə səsləndirilməsində fəal iştirak
edib. Onun bir aktrisa olaraq xüsusən Azərbaycan
kinosunda yaratdığı obrazlar tamaşaçıların
yaddaşındadır. Xüsusən də
"Ulduz" filmindəki Yetər obrazı ilə daim
xatırlanır.
Suğra xanım rənglərin dilinə, xasiyyətinə
fitrətən bələddir. Təbiidir ki, fitri rəssamlıq
keyfiyyəti heç də müəyyən sahədə
mütəxəssis olmaqla şərtlənmir. Hər halda müəyyən keyfiyyətlərin bir
şəxsdə yaradıcı şəkildə birləşməsi
sənətdə özünəməxsusluğa gətirib
çıxarır. Suğra xanımın
əsərlərində gül obrazı təbii olaraq
aparıcıdır. O, fitrətən təbiətin ən
gözəl varlıqları olan qadınla gülün incə,
həm də biri-birini tamamlayan vəhdətini verməyə
nail olub. Təəssüf ki, ana təbiətin
özü belə elə hey çəkdiyi alınmayan rəssama
oxşayır. Rəssam istədiyi
alınmayanda əsərini cırıb atır. Təbiət
isə əksər hallarda gözəl, bənzərsiz rəssamdır:
bu əsərlərdə biz kliplərdəki, filmlərdəki,
rəssamlıqda, nəsrdə, poeziyadakı təsvirlərdən
artıq olan qeyri-adi gerçəkliyin, əslində mənanın
ifadələrini - nişanələrini görürük. Suğra xanımın tablolarında yaradılanı
yaşatmaq ehtirası zərif güllərin timsalında,
qadın xəyalında obrazlı və gerçək vəhdət
təşkil edir. O, zahirən eyni mövzularda
çoxsaylı əsərlər yaratsa da, bunlardakı
biçim müxtəlifliyi əslində məna zənginliyinə
dəlalət edir. Rəssamın fanatcasına
bu sənətə bağlılığı bütün əsərlərində
- yazılarında hiss olunur. Əslində
o, bu yazıları ilə həyata, dünyaya, yaşamağa
olan sonsuz sevgilərini ifadə etmək istəyib və
haradasa nail olub.
S.Bağırzadənin əsərlərindəki
özünəməxsusluq onların təbii, canlı
güllərdən yaradılmasıdır. Sanki müxtəlif
biçimli, ideyalı, kompozisiyalı güllər
tabloların üzərində sadəcə, donub qalıb.
Lakin donuq halda belə güllər özlərinin
qısa, amma qanadlı, ehtizazlı, aşiqanə hekayətlərini
danışırlar.
Rəssamın əsərlərini adlandırmasına gəlincə,
bunlarda bir şərtilik var. Çox zaman adlar biri-birinə bənzəyir,
bəlkə də eyni məzmun ifadə edir. Lakin hər
bir əsər digərindən təkcə məzmunca deyil, həm
də biçimcə xüsusi şəkildə fərqlənir.
Rənglərin məharətli ahəngdarlığının
tapılması, tablonun ümumi halının güllərin rəngi
ilə birliyi gözəl alınıb: "Qərib məftunlar",
"Bətndə həyat", "Duet", "Hurlu
arzular", "Sadəlik bir gözəllikdir", "Bitməmiş
simfoniya", "Gözəlliyə vurğunluq", "Günəbaxanlar",
"Məhəbbət çələngi", "Payız
melodiyası", "Xoşbəxtlik
naxışları", "Boran", "Qış
romantikası", "Səhrada həyat" və başqa əsərlərdə
tükənməzlik ideyası bu və ya digər dərəcədə
ifadəsini tapıb. "Duet" adlı əsərdə
iki biri-birinə oxşar çələng biçimli tablolar
yan-yana durub. Rəng düzümləri
zahirən oxşardır, amma eynilik və ekizlik yoxdur.
"Günəbaxanlar" əsərində təbii rəng
tabloya hopub: sarı rəngin işığı xəyallı
arzular selinə qarışır.
Onun
"Bətndə həyat" əsəri maraqlıdır:
sanki canlı çiçəklər güldanda donub
qalıb. Doğrudan da Suğra xanım canlı
çiçəklərdən tablo yarada bilib. Güldanın ortasında yarımçıq bir
şam var.
"Məhəbbət
çələngi" tablosunda rəssam adi həyatda
heç kəsin fərqinə varmadığı,
maraqlanmadığı tərəvəzlərdən gözəl
bir əsər yaradıb: iri lobyalar, həmçinin
torpağa bulaşmış buğdalar açıq və boz
fonda təsvir edilib. Həyatın
acısı və şirini, kədəri və fərəhi
var. Gərək insan o dərəcədə güclü olsun
ki, fəlakətində belə sarsılmasın, məhv
olmasın. Suğra xanımın
"Solmaz çiçəklər"i güllərin zərif
timsalında insana dözüm, iradə hekayətini
danışır. Təbiət gülə
qarşı amansız olsa, daim onu tez soldurmağa cəhd etsə
belə, həyat həmişə ümidlə, güllük əhvalı
ilə doludur. İnsan ruhunun dərin
qatlarına endikcə, könül dünyasının solmaz
çiçəklərini dərdikcə fərəhi yerə-göyə
sığmır.
Uğur
Xalq Cəbhəsi.-
2014.- 4 mart.- S.11.