Tarix onlara qalib
gələ bilmədi
Onlar az
idi, fəqət saf və qüdrətli
əməlləri ilə
tarixə iz saldılar
Tarix hələ
onlara çox xidmətlər göstərəcək,
çünki onlar tarixi yaradanlar idi. Hər bir xalqın
taleyində "tarixin
günahları" adlanan
amansız bir yalan qəbiristanlığı
var. Zaman-zaman tarixin günahları açılaraq
hər yeni nəsil üçün gizli bir vahiməyə,
milli-ictimai təslimçilik
aşılayan xofa çevrilir. Hər bir
nəsil öz tarixi yükünü ləyaqətlə özü
çəkməyəndə "tarixin günahları"
ağırlaşır, sonrakı
nəsillər üçün
ikiqat əzaba çevrilir.
Əslində 20-ci illərdə ədəbiyyat
sahəsində gedən
mübarizə də sənətdə "yeni
dünya hissi" adlanan yalana qarşı, həqiqi sənət uğrunda mübarizələr idi. Yeni inqilabi
sənət, proletar sənəti naminə köhnəliyin hər cür təzahürlərini
inkar edən, əslində həmin sənəti ədəbiyyatdan
uzaqlaşdıran proletkultçuluq
Petroqradda, inqilab barrikadalarında yaranmışdı.
Sonralar
Lenin proletkultçuların revanşizminin qarşısını
ala bilmədi və onlar sənətdə inqilabçılığı yoluxduran mikroblar kimi ədəbiyyata yayıldılar. 20-ci illərdə Azərbaycanda
da tənqid sənətdə təbliğata
qarşı bədiyyat
uğrunda mübarizə
aparır, təbliğat
bədiyyatı üstələmişdi.
Bu dövrdə bir çox mübahisələr ədəbi
irsə münasibətlə
bağlı idi.
Ancaq
20-ci illər boyu sakit axarda, paralel
inkişaf edən mübahisə və mülahizələr 30-cu illərdə
kəskinləşir, qarşılıqlı
ədəbi-siyasi ittihamlara
çevrilir. Bunun geniş
araşdırmalar tələb
edən bir çox səbəbləri
var.
Əslində tarix bu iftixara
layiq imzaların - H.Cavidin, M.Müşfiqin, Ə.Cavadın, S.Hüseynin,
S.Mümtazın, Ə.Nazimin,
Ə.Abidin, B.Çobanzadənin,
M.Quliyevin, H.Zeynallının
- 1937-ci ildə amansızcasına
güllələnənlərin və tutulanların əməllərinin təsdiqinə
xidmət edir. Onlar az idi, fəqət saf və qüdrətli əməlləri ilə tarixə iz saldılar.
Ədəbi mühitdə çaxnaşma
və ziddiyyətlər
əslində Kommunist
Partiyasının ədəbiyyat
səhnəsində siyasəti
haqqında 1925-ci il qətnaməsindən
başlandı. Onun mahiyyəti ədəbi mühitdə proletar ədəbiyyatının hegemonluğuna
nail olmaqdan ibarət idi. Bu sənəddə
ilk dəfə 20-ci illərdə
fəaliyyət göstərən
yazıçılar rəsmi
surətdə sinfi mövqedən üç
qrupa bölündü:
proletar yazıçıları,
burjua-qolçomaq yazıçıları
və cığırdaşlar.
Məhz bundan sonra ədəbi
mübahisələr bədii-estetik
problemlərə doğru
yol aldı. Ən sürüşkən məsələ
cığırdaşlara münasibət
idi. Əslində 30-cu illər ərəfəsində
ədəbiyyatda cığırdaşlar
uğrunda çarpışma
gedirdi.
Böyük Mirzə Cəlilin
Sabirin heykəlinə
baxaraq dediyi "Vaxtında ölmək də xoşbəxtlikdir"
sözləri "köhnə"
yazıçıların 20-30-cu illərdəki faciəsini
dolğun əks etdirir. C.Məmmədquluzadəni, Ə.Haqverdiyevi, C.Cabbarlını 37-ci ilin
biabırçı işgəncələrindən
yalnız səbəbi
hələ də müəmmalı qalan
"vaxtında ölmək"
xilas etdi. Ədəbi-nəzəri qarşıdurmanın ikinci əsas səbəbi partiyanın
XVI qurultayında irəli
sürülən, bütün
sahələrdə xüsusi
bir amansızlıqla həyata keçirilən
"Sosializmin bütün
cəbhə boyu geniş hücumu" şüarı idi. Burada sosializmin necə deyərlər, iç üzü
açıldı. Lakin artıq
gec idi. Sənədlərə diqqət yetirək.
"Sosializmin bütün cəbhə boyu hücumunun başlanması ilə əlaqədar partiyanın
bəzi üzvləri
belə hesab edirdilər ki, vahid beynəlmiləl dil tətbiq etməyin vaxtı çatıb, siyasi, təsərrüfat və
administrativ rəhbərliyi
mərkəzləşdirmək tələb olunurdu, az qala respublikaları
ləğv etmək təklif edilirdi. Nəhayət, üçüncü və əsas səbəb Şərqlə,
xüsusilə Türkiyə
ilə bağlılıq
idi. Məlumdur ki, 20-ci illərin görkəmli ziyalıları
- H.Cavid, B.Çobanzadə,
Ə.Abid və b. Türkiyədə təhsil
almışdılar, inqilab
ərəfəsində - Azərbaycanda
1920-ci il bolşevik işğalı başlananda
M.Rəsulzadə, M.Məmmədzadə,
Ə.Hüseynzadə, Ə.Topçubaşov,
Ə.Ağaoğlu kimi
görkəmli şəxsiyyətlər
mühacirətə getmiş
və xarici ölkələrdə iş
görürdülər. Əlbəttə, bu, yalnız bəhanə idi. O zaman sovet dövlətinin
Türkiyə ilə rəsmi münasibətləri
var idi. Paradoks burasında idi ki, Moskvada
Tofiq Fikrətin kitabı çap olunur (1923), Leninqrad Şərqşünaslıq İnstitutunun
tələbəsi, tənqidçi
Əli Nazimin müəllimləri Samoyloviç
və Bertelsin təşəbbüsü ilə
Türkiyəyə altı
aylıq ezamiyyəti və burada məqalə çap etdirməsi ona qarşı ittiham üçün əsasa çevrilirdi və s. Beləliklə, partiyanın
XVI qurultayından sonra
"Ədəbiyyat cəbhəsində"
qəzeti dövrün
ruhuna uyğun olaraq 2 həftədə bir çıxan "Hücum" jurnalına çevrilir və dərhal ədəbiyyat cəbhəsində opportunizmə
qarşı hücuma
keçir.
Bu zaman ədəbi mübahisələrin düyün
yeri 1931-ci il
idi. Doğrudur, artıq 1929-cu ildə
bu mübahisələrin
həddi görünməkdə,
onun başlıca meyilləri hiss olunmaqda idi. XVI qurultayda
irəli sürülən
maksimalist şüar həmin ziddiyyətli prosesi kəskin dərəcədə qızışdırırdı.
30-cu illər ərəfəsində rus
ədəbi prosesində
olan ədəbi qrup və cərəyanlar
arasında da çəkişmə kəskinləşmişdi.
1931-ci il sonralar 1937-də repressiyaya
məruz qalan adamların taleyində düyün məqamına
çevrildi. Ədəbiyyatda, daha artıq tənqid sahəsində ideoloji zəmində qarşılıqlı ədəbi-siyasi
ittihamlar və qorxunun, vahimənin eybəcər ifadəsi olan etiraflar başlandı. Həmin dövrdə
belə ittihamlara ən çox məruz qalanlardan biri, dövrün fəal tənqidçisi Əli Nazim idi. Ona görə də
tənqidçi hamıdan
çox etiraf yazmağa məcbur olmuşdu. Əslində Ə.Nazimə qarşı
ittihamlar, habelə onun etiraf və
ittihamları 30-cu illər
ədəbi mübahisələrinin
əsas təmayülünü
əmələ gətirir.
20-30-cu illərin mübahisələri ənənəvi
"Kim idi günahkar,
kim haqlıdır?"
sualını qəbul
etmir. Çünki bu suala veriləcək hər hansı cavabda mütləq yeni bir yanlışlıq ifadə olunacaq. Görünür, elə buna
görə də tariximizin və ədəbiyyatımızın mürəkkəb, ziddiyyətli
mərhələlərində meydana çıxmış
sualların cavabı kimi həmişə zaman, tarix günahlandırılıb.
Bununla da illər və
talelər arasındakı
münasibətlər daha
da dərinləşib,
susqu və sükutun amansız pərdəsi bu münasibətlərə qorxunc
vahimə donu geyindirib. Halbuki nə tarixin,
nə də illərin heç bir "günahı" yoxdur. Əslində tarix qarşısında
bütün məsuliyyət
insanların üzərinə
düşür, ən
məchul müəmmaların
mənbəyi insan əməlləridir. Tarix nəsillərin
taleyində yaşayır,
onların əməlləri
ilə hərəkətə
gəlir. İş burasındadır
ki, 30-cu illərdə
satanlar da, satılanlar da, ittiham olunanlar da, ittihamçılar da eyni bir
nəsil idi. Bəlkə də onlar haçansa
bir parta arxasında oturub, eyni bir müəllimdən
dərs almışdılar.
Bəs haradan idi bu
əqidə ayrılığı,
niyə onların bəzisi digərləri üçün amansız
düşmənə çevrilmişdi?
Axı onlar bir sinfin
- proletar sinfinin yetirmələri idi?
Eyni sinif daxilində yeni qruplaşmalar yaradan səbəblər hansılar idi? 30-cu illər nəslinin
tarixi taleyini bu suallardan kənarda
dərk etmək mümkün deyil.
20-ci, xüsusən 30-cu illərin ədəbi ittiham və mübahisələri narahat
fikir axtarışlarından
doğulmuşdu. Əgər siyasi-ideoloji rəng verilməsəydi, onu
normal bir ədəbi-tarixi
proses kimi qiymətləndirmək olardı.
Ona görə də belə anlaşılmasın
ki, Ə.Nazimi tənqid etdiyinə görə M.Hüseyn, H.Cavidi tənqid etdiyinə görə Ə.Nazim bir-birlərinə
düşmən idi.
Bacısı Tahirə xanımın
dediyinə görə,
Ə.Nazimlə H.Cavidin
münasibətləri səmimi
olub. 30-cu illərdə ən dəbdə olan, ən qorxunc və demək olar, hamıya verilən siyasi ittiham "pantürkizm"
idi. Bu ad altında ən çox iki böyük şəxsiyyət
- Hüseyn Cavid və Bəkir Çobanzadə ittiham olunmuşdu. İtmiş nəslin
taleyindən keçən
pantürkizm ağrısını
37-nin amansız repressiyaları
belə sağalda bilmədi.
Hizaməddin Şəmsizadə,
Professor
Xalq Cəbhəsi.-
2014.- 5 mart.- S.14.