Azərbaycan teatrının 141 yaşı
tarixin güzgüsündə
M.F.Axundzadənin "Lənkəran
xanının vəziri” komediyası 10 mart 1873-cü ildə
oynanılıb
Martın
10-da Azərbaycan milli teatrının yaranmasından 141 il ötür. Bu dövrdə
milli teatrımız xeyli inkişaf edib. Hər
bir xalq ilk növbədə özünün mədəniyyəti,
incəsənəti ilə tanınır. İncəsənət
xalqın dünyaya, həyata, özünə ciddi
baxışının nəticəsi kimi meydana
çıxır. Tanınmış teatrşünas,
professor İlham Rəhimlinin fikrincə, Azərbaycanda lap qədimlərdən
elə xalq mərasimləri, el şənlikləri vardı
ki, orada çağdaş teatrın estetik
prinsiplərini təcəssüm etdirən oyunlar mövcud
idi. "Sayaçı", "Yuğlama", "Yel
baba", "Cütçü şumu", "Kəvsəc",
"Kosa-kosa", "Qaravəlli" və bu kimi xalq mərasim
və oyunları milli xalq teatrımızın inkişaf mərhələlərini
təminatlandırıb. Haqqında söhbət
gedən oyunların zəminində xalq dramları yaranıb.
Həmin dramların əsas mövzusu məişətdən
götürülüb və xeyrin şərə, haqqın
nahaqqa, düzlüyün yalana qələbəsini təcəssüm
etdirib. Orta əsrlərdə Azərbaycanda "Şəbih"
tamaşaları geniş intişar
tapıb. Araşdırmaçı daha sonra
hesab edir ki, Azərbaycan milli xalq teatrında müxtəlif
maskalardan istifadə edilib. Bunların da arasında ən
məşhurları "keçəl", "kosa" və
"keçi"dir: "Xalq oyunlarını təşkil
edib keçirənə baş oyunbaz, şəbihlərin təşkilatçısına,
başqa sözlə rejissoruna, şəbihgərdan deyilib. Daha çox komediya, məsxərə, məzhəkə,
satira əsasında hazırlanan xalq tamaşaları və
faciə janrlı şəbih tamaşaları
bütövlükdə meydan teatrı adlanır. Meydan
teatrının öz estetikası, öz ifadə vasitələri,
öz forma orijinallığı, bütövlükdə bənzərsiz
poetika özəllikləri var. Elə poetika göstəriciləri
ki, həmin sənət amilləri çağdaş Azərbaycan
peşəkar milli teatrının təşəkkülündə,
inkişafında və formalaşmasında əsaslı rol
oynayıb".
Araşdırmaçı
bildirir ki, XIX yüzilin 40-50-ci illərində Azərbaycanın
Şuşa və Şamaxı şəhərlərində
teatr binaları tikilib. Həmin binalarda müxtəlif
müsamirələr
keçirilib. Ancaq təəssüflər olsun ki, bu teatr
binalarında göstərilən tamaşalar barədə əldə
heç bir tarixi sənəd (məsələn, afişa,
elan, tamaşa proqramı və sairə)
yoxdur:
"Məhz buna görə də tarixi fakt-sənədə əsaslanaraq
milli peşəkar (professional) teatrımızın təşəkkül
tarixini 10 mart 1873-cü ildən götürürük.
Qafqazın XIX yüzildə siyasi və mədəniyyət mərkəzlərindən
sayılan Tiflisdə
yaşayan on minlərlə azərbaycanlıdan biri də Mirzə
Fətəli Axundzadə idi. Canişinliyin dəftərxanasında
qulluqda olan kapitan Mirzə Fətəli Axundzadə 1850-1852-ci
illərdə "Molla İbrahimxəlil kimyagər",
"Lənkəran xanının vəziri",
"Müsyö
Jordan və
dərviş Məstəli şah", "Hacı Qara",
"Xırs Quldurbasan", 1855-ci ildə "Mürafiə vəkilləri"
komediyalarını yazıb oxuculara təqdim etmişdi. "Təmsilat"
adlanan
bu altı əsər qısa müddətdə fars,
fransız, rus, alman, gürcü... dillərinə tərcümə
edilmişdi. Hətta Tiflisin ev teatrlarında
rus dilində göstərilmişdi. Bakı Realnı məktəbin
müəllimi, görkəmli maarifpərvər, Azərbaycanda
ilk
mətbu
orqanı olan "Əkinçi" qəzetinin naşiri Həsən
bəy Zərdabi öz şagirdləri Nəcəf bəy Vəzirovun
və Əsgər bəy Adıgözəlov Goraninin rəhbərliyi
ilə tamaşa hazırladılar və Novruz bayramında
"Nəciblər" klubunda göstərdilər. Tamaşa Mirzə Fətəli Axundzadənin "Lənkəran
xanının vəziri" komediyası idi və 10 mart
1873-cü ildə oynanıldı. Ona
görə də milli peşəkar teatrımızın
tarixi həmin gündən hesablanır. Bir
müddət sonra aprelin 17-də həmin dəstə
dramaturqun "Hacı Qara" komediyasını da oynadı.
Bunun ardınca Tiflisdə (1873), Qubada (1875), Şəkidə
(1879), Şuşada (1883), Naxçıvanda (1883), İrəvanda
(1882) teatr həvəskarları, yəni yerli ziyalılar və
məktəb şagirdləri tamaşalar hazırlayıb
göstərirdilər".
XX
yüzilin lap əvvəllərində Əbdürrəhim bəy
Haqverdiyev Bakıya gəlir, bütün teatr həvəskarlarını
bir dəstədə birləşdirir və ilk milli baş
rejissor funksiyasını üzərinə götürərək
Mirzə Fətəli Axundzadənin, Nəcəf bəy Vəzirovun,
Nəriman Nərimanovun və özünün pyeslərini
tamaşaya hazırlayır, 4 ildən çox teatr prosesinə
rəhbərlik edir: "Artıq bu illərdə dünya
dramaturgiyası nümunələri də tərcümə
edilib milli səhnəmizdə oynanılırdı. 1901-1919-cu
illərdə Bakıda "Müsəlman (Azərbaycan -
İ.R.) dram artistləri", "Nicat" və "Səfa"
mədəni-maarif cəmiyyətlərinin teatr dəstələri,
"Həmiyyət" truppası, müəyyən fasilələrlə
"Nəşri-maarif", "İttihad" cəmiyyətinin
teatr həvəskarları, "Müsəlman artistləri
ittifaqı", "Zülfüqar bəy və Üzeyir bəy
Hacıbəyov qardaşlarının müdiriyyəti"
truppaları fəaliyyət göstəriblər. Həmin truppalara baş
rejissorluğu əsasən Mirzağa Əliyev, Hüseyn
Ərəblinski, Cahangir
Zeynalov,
Üzeyir Hacıbəyov, Abbasmirzə Şərifzadə ediblər.
1919-cu ildə Azərbaycan Demokratik Respublikası
(Cümhuriyyəti) bütün truppaları birləşdirərək
"Hökumət Teatrosu" yaratdı. Bəzi afişalarda adı
"Dövlət
Teatrosu" kimi də yazılan kollektiv ilk
tamaşasını 24 oktyabr 1919-cu ilə göstərdi. Bu tamaşa Müsavat
Partiyasının liderlərindən sayılan İsa bəy
Aşurbəylinin
"Azərbay - Can" dramı idi. Həmin
kollektiv dram, opera və operetta tamaşaları göstərirdi.
1920-ci ilin mayında kollektiv Müstəqil Azərbaycan
Hökumətinin Teatr Truppası adlandı. 1922-ci ildə
Bakıdakı bütün teatrlar (rus, gürcü,
yəhudi...)
birləşdirildi və ona Birləşmiş Dövlət
Teatrı adı verildi. 1924-cü ildən
1933-cü ilə qədər teatr "Dövlət Türk
Akademik Dram Teatrosu", "Türk Bədaye Teatrosu",
1959-cu ildən kollektiv Azərbaycan Dövlət Akademik Dram
Teatrı adlandı. 1991-ci ildən isə
sənət ocağı Akademik Milli Dram Teatrı kimi fəaliyyətdədir".
Teatrla bağlı düşüncələr adamı
yaradıcılıq tələbinə ciddi baxmağa vadar
edir. Yəni əsəri yazan da, səhnələşdirən
də, aktyor da insanilik tələbinə uyğun
yaşamalıdır ki, tamaşaçı sözün əsl
mənasında tərbiyələnsin.
Çağdaş teatrlarımızda
düşündürücülük amili qoy bir an da olsun, azalmasın.
Özümüzə, halımıza ciddi münasibət
üstə köklənmədən gecə-gündüz
beynimizi, ürəyimizi, ruhumuzu oyan suallara köklü cavab
tapa bilməyəcəyik. Əsrlərdir ki, bəşəriyyət
insanlıq qaydalarından, əxlaqdan, mənəviyyatdan gecə-gündüz
danışır. Bu mövzuda
saysız-hesabsız dram əsərləri yazılıb, səhnələşdirilib.
Bu əsərlərdə insanın haqq, həqiqət,
ədalət, insanlıq uğrunda döyüşü təbii
hesab edilir. Ancaq kimsə real olaraq bu insani tələblər
uğrunda mübarizə aparırsa, ona hamı dəli kimi
baxır, hərəkətlərini istehza ilə
qarşılayır. Əgər bəşəriyyət
minillər ərzində mübarizə apardığı
antiinsani cəhətləri insanlararası münasibətlərdən
silmək istəmirsə, o zaman bugünkü gərgin vəziyyət
sabah dəfələrlə çox olacaq,
artacaq. Sözün əsil mənasında insanlara
nəyə gülmək, necə gülmək dərsi öyrədilməlidir.
Teatr yenə də missiyasını davam etdirməlidir. Ötən
yüzildə Azərbaycan dramaturgiyasının Mirzə Cəlil,
Hüseyn Cavid, Cəfər Cabbarlı kimi nümayəndələri
yetişdi. Mirzə Cəlil dramaturji
yöndə yaradıcılığında da özünəməxsus
idi. Hər bir dram əsərində cildlərlə
kitabın deyə bilmədiyini deyə bilirdi. Bu, Mirzə
Cəlilin böyüklüyü, az
sözlə çox fikir ifadə edə bilməsi demək
idi. Ümumiyyətlə, zamanımız elədir
ki, hazırda özünəməxsus söz demək çətinləşib.
Hər halda insanın yaradıcı imkanları
genişdir. Baxır kim o imkanları
necə aşkara çıxarır. Mizə Cəlil
sözün böyük mənasında xalqdan gəlirdi, həyatdakı
eybəcərliklərlə barışa bilmirdi. Onun yazdıqları uzun müddət millətimiz
üçün aktuallığını saxlayacaq. Təəssüf ki, biz həmişə daha
çox dərdi təsvir etməyə meylli olmuşuq, bu səbəbdən
də dərdimiz ölməyib, ancaq dərdlilərimiz
ölüb gediblər.
Bu gün də dünyada Şekspirin əsərləri
teatrların repertuarından düşmür. Səbəbi
onun əsərlərində insanın daxilini əsir edən
naqisliklərə - ağalığa, hakimiyyətçiliyə,
xəbisliyə, qısqanclığa, lovğalığa,
xudbinliyə, şöhrətpərəstliyə qarşı
döyüşün özünəməxsus, bənzərsiz
şəkildə ifadə olunmasıdır. İnsan
müəyyən bir ağıl səviyyəsində
özünün kim olduğunu çox
gözəl bilir. Lakin həmişə
insanın öz nöqsanlarını etiraf etməsi problem
olub. Tarixin çox dönəmlərində
ağlı və iradəsilə dünyanı dəhşətə
gətirən fatehlər, bənzərsiz təb sahibləri bəzən
adi nöqsanın, hətta səhvin güdazına gediblər.
Düşünəndə ki, bəşərin
faciələrinin kökündə əslində insanın
öz daxili dünyası ilə bacarmaması, onu xeyrin tələbinə
uyğun səviyyədə qurmaması durur; o zaman Şekspirlə
həmfikir, həmdərd olmaya bilmirsən. İnsan dünyaya insaniliyini təsdiq etmək
üçün gəlib. Bəzən onun
ömrü boyu özünü ifadə etmək istəyi
sanki "Sizif əməyi" demək olur. Bir də görürsən, insan məhv olur,
özündən heç bir nişanə qoya bilmir. Şekspirin əsərlərində insan faciələrinin
əlvan çeşidləri sıralanır, insana heç
vaxt yaddan çıxmayacaq ibrət dərsi verir. İnsan anlayır ki, əgər dünyada
sözün əsl mənasında ədalətin, həqiqətin
bərqərar olmasını istəyirsə, ilk növbədə
özü ilə bacarmalı, yəni insaniliyin tələbinə
uyğun yaşamalıdır. Azərbaycan
teatrı yeni, tükənməz imkanlarını
ardıcıl olaraq aşkarlamalıdır. Bu, həmişəlik varolma demək olar.
Uğur
Xalq Cəbhəsi.-
2014.- 8 mart.- S.14.