“Bir hüququn həyata keçirilməsi
digər hüququn məhdudlaşdırılması
hesabına olmamalıdır”
"Fikir və söz
azadlığı hüququ həyata keçirilərkən
şərəf və ləyaqətin müdafiəsi
hüququna da riayət edilməlidir”
Natiq Abdullayev: "Beynəlxalq
hüquq fikir və ifadə azadlığının heç
də məhdudiyyətsiz hüquq hesab etmir”
Bu gün mətbuatda ən çox müzakirə olunan
məsələlərdən biri də "Diffamasiya
haqqında qanun"la bağlıdır. Bu qanunun qəbul
olunub olunmaması ilə bağlı vəziyyət mübahisəli
olaraq qalır. Bəziləri hesab edir ki, cəmiyyət
hələ sözügedən qanunun qəbul olunmasına
hazır deyil. Bəziləri isə hesab
edir ki, ümumiyytlə "Diffamasiya haqqında qanun"
heç bir zaman qəbul olunmamalıdır. Bu fikri səsləndirənlər
onu əsas gətirirlər ki, belə bir addım atılarsa
bir xaos yaranacaq və xüsusən də mətbuatda və digər
Kütləvi İnformasiya Vasitələrində, o cümlədən
sosial şəbəklərdə təhqirlərə daha
çox yer veriləcək, kim kimi istəsə
təhqir edəcək. Bununla da arzuolunmaz vəziyyət
yaranacaq. Amma bir sıra ekspertlər bunun əleyhinə
çıxaraq, "Diffamasiya haqqında qanun"un qəbulunu vacib sayır və bunu söz
azadlığının tərkib hissəsi kimi qəbul edirlər.
"Hüquqi İslahatlara Yardım Mərkəzi"
İctimai Birliyinin sədri Natiq Abdullayev hesab edir ki, şərəf,
ləyaqət və işgüzar nüfuz hüquqları
şəxsiyyəti fərdiləşdirməyə yönələn
əsas şəxsi-qeyri əmlak hüquqlarıdır. Onun sözlərinə
görə, şərəf, ləyaqət və
işgüzar nüfuz hüquqları bir qayda olaraq onunla
xarakterizə edilir ki, bu hüquqlar şəxsiyyətin
özündən ayrılmaz olub, sözün həqiqi mənasında
onun ayrılmaz atributlarıdır: "Qeyd etmək
lazımdır ki, şərəf, ləyaqət və
işgüzar nüfuz hüquqları şəxsiyyətin cəmiyyətdəki
sosial-əxlaqı vəziyyətini, mənəvi-əxlaqi və
işgüzar keyfiyyətlərini xarakterizə edərək
onu fərdiləşdirərək təkrarolunmaz sosial
varlığa çevirir. Qanunvericilik şərəf,
ləyaqət və işgüzar nüfuza tərif vermir.
Həmin anlayışların mahiyyətinə
aydınlıq gətirmir. Hüquq elmində
şərəf və ləyaqət bir tərəfdən etik
kateqoriya, digər tərəfdən əxlaqi-hüquqi
kateqoriya, başqa tərəfdən isə əxlaqi kateqoriya
hesab edilir.
Bu baxımdan demək olar ki, şərəf və ləyaqət
etik-sosial nemət olub, şəxsin əxlaqi keyfiyyəti, mənəvi
sərvətidir.
Şəxsiyyətin hüquqlarının, xüsusən
də onun şərəf, ləyaqət və işgüzar
nüfuz hüquqlarını müdafiə etmək məsələləri
müasir dövrün ən vacib və aktual problemlərindən
biridir. Bu həm milli, həm də beynəlxalq hüquqla
müdafiə olunur. Şərəf, ləyaqət
və işgüzar nüfuzun müdafiəsi və
qorunması məsələsi bır sıra kompleks tədbirlərlə
təmin edilir ki, hüquqi tədbirlər də onların əsasıdır.
İlk öncə qeyd etmək istərdik ki, Azərbaycan
Respublikası Konstitusiyasının 46-cı maddəsində təsbit
edilib ki, hər kəsin öz şərəf və ləyaqətini
müdafiə etmək hüququ var. Şəxsiyyətin ləyaqəti
dövlət tərəfindən qorunur. Heç
bir hal şəxsiyyətin ləyaqətinin
alçaldılmasına əsas verə bilməz.
Dövlət bu müdafiəsinin hüquqi mexanizmlərini
müvafiq olaraq Cinayət Məcəlləsində və
Mülki Məcəllədə təmin edib".
O, həmçinin
əlavə edib ki, respublikamızda şərəf, ləyaqətin
və işgüzar nüfuzun qorunmasının iki
növü mövcuddur:
"1) cinayət hüququ ilə müdafiə; 2)
Mülki hüquqi müdafiə. Cinayət
hüququ ilə mülki hüquqi müdafiə ilk olaraq məqsədlərinə
görə fərqləndirilir. Cinayət
hüquqi müdafiənin məqsədi hər şeydən əvvəl
böhtan və təhqir kimi cinayətləri törətmiş
şəxslərin dövlət adından cəzalandırılması
məqsədini daşıyır, mülki hüquqi müdafiənin
məqsədi isə pozulmuş və ləkələnmiş
şərəfi, ləyaqəti və işgüzar nüfuzu
bərpa etməkdən ibarətdir. İkinci
əsas fərq isə tətbiq edilən məsuliyyətdir.
Cinayət hüququ ilə müdafiədə əməl
cinayət mühakiməsi icraatı qaydasında,
mülki-hüquqi müdafiə üsulunda isə əməl
mülki məsuliyyətlə cəzalandırılır.
Xeyli müddətdir ki, bəzi ictimai təşkilatlar,
media qurumları və ayrı-ayrı şəxslər
respublikamızda "Diffamasiya" haqqında qanunun qəbul
edilməsi istiqamətində müvafiq işlər
aparırlar.
Bu baxımdan bir hüquqşünas olaraq belə bir
qanunun zəruri olub-olmaması ilə bağlı öz
mülahizələrimizi nəzərinizə çatdırmaq
istəyirəm. İlk olaraq oxucularımızın diqqətinə
"diffamasiya" sözünün mənasını
çatdırmağı zərurət hesab edirik. Diffamasiya latınca diffama - ləkələyirəm,
bədnam edirəm deməkdir. Hüquq ədəbiyyatında
konkret fərdi və ya hüquqi şəxsin nüfuzunu cəmiyyətin
adi üzvünün gözündə aşağı salan,
habelə cəmiyyətin qəbul etdiyi etik normaları qəsdən
nalayiq formada pozan və siyasi, mədəni, maarifləndirici, ədəbi,
aydınlatıcı və s. dəyəri olmayan kütləvi
yayılmış təhqiramiz ifadələr diffamativ ifadə
hesab edilir. Diffamasiyanın vurduğu mənəvi
zərər şəxsin haqsız olaraq toplumda nüfuzdan
düşməsi, ona qarşı nifrət yaranması, onun
gülüş və ya qınaq hədəfinə
çevrilməsi nəticəsində fiziki və ya ruhi
iztirablar keçirməsi ilə nəticələnir.
Diffamasiya
haqqında qanunun qəbulu ilə diffamativ ifadələr yayan
və diffamativ mənəvi zərər vuran "şəxslər"
demək olar ki, "məsuliyyətsiz" qalacaq və
heç bir cinayət cəzasına məruz qalmayacaqlar. Hər bir Azərbaycan vətəndaşı həm
öz şəxsiyyətinə, həm də digər şəxsin
şəxsiyyətinə hörmət qoyur. Yuxarıda göstərildiyi kimi şərəf-ləyaqət
hər bir şəxsin mənəvi sərvətidir.
Bir tərəfdən də "Diffamasiya
haqqında" qanun Azərbaycan xalqının milli mentaliteti,
milli dəyərləri ilə uzlaşmayan qanundur. Odur ki, belə
bir qanunun qəbul edilməsi yolverilməzdir, çünki belə
bir qanun insanları bədnam etməyə, onların şəxsiyyətini
ləkələməyə maraq göstərən və belə
bir hərəkətinə görə məsuliyyətsiz
qalmaq istəyən şəxslərin üzdəniraq
maraqlarına xidmət edə bilər.
Əgər şərəf, ləyaqət və
işgüzar nüfuz hüquqları ən azı
hazırkı qaydada müdafiə edilməzsə belə vəziyyət
başqa özünümüdafiə qaydalarına gətirib
çıxarar ki, bu da hüquqi dövlət
üçün xarakterik deyil. Bir daha qeyd edirik ki, Azərbaycan
Respublikasının Konstitusiyasının 46-cı maddəsində
hər kəsin öz şərəf və ləyaqətini
müdafiə etmək hüququnun olması təsbit edilir,
şəxsiyyətin ləyaqətinin dövlət tərəfindən
qorunmasına təminat verilir. Diffamasiya
haqqında qanun qəbul edilərsə bu konstitusion təminat
demək olar ki, mənasız olar.
Diffamasiya haqqında qanunun tərəfdarları öz
mövqelərinə hüquqi əsas kimi fikir və söz
azadlığını önə çıxarırlar.
Bununla yanaşı qeyd etmək istərdik ki, cəmiyyətin
hərtərəfli inkişafı üçün əsas
prisiplərdən biri də fikir və söz
azadlığının təmin olunmasıdır. Belə bir
hüquq Konstitusiyanın 47-ci maddəsində də təsbit
olunub. Konstitusiyanın 46-cı maddəsində
təsbit olunan şərəf və ləyaqətin müdafiəsi
hüququ ilə Konstitusiyanın 47-ci maddəsində təsbit
olunan fikir və söz azadlığı hüququ həyata
keçirərkən biri digərləri ilə rəqabətdə
olur".
Onun
fikrincə, bir hüququn həyata keçirilməsi digər
hüququn məhdudlaşdırılması və ya ümumiyyətlə
nəzərə alınmaması hesabına həyata
keçirilə bilməz: "Bu baxımdan fikir və söz
azadlığı hüququ həyata keçirilərkən
şərəf və ləyaqətin müdafiəsi
hüququnu nəzərdə tutan Konstitusiya müddəalarına
da riayət edilməli və hər iki hüquq arasında
mütənasiblik təmin olunmalıdır. Nəzərə
alınmalıdır ki, "İnsan hüquqlarının və
Əsas Azadlıqları Müdafiəsi haqqında"
Konvensiyanın 9-10-cu maddələrində də fikir və
ifadə azadlığının həyata keçirilməsinə
məhdudiyyətlər qoyan şərtlər göstərilib.
Həmin şərtlər yalnız sözügedən
müddəalarda qeyd edilən məqsədlərdən
ötrü "qanunla müəyyən edilməli" və
demokratik cəmiyyətin tələblərinə cavab verməlidir".
Onun
sözlərinə görə, belə məqsədlər
sırasına Konvensiya digər məqsədlərlə
yanaşı mənəviyyatın mühafizəsi, digər
şəxslərin nüfuzu və ya hüquqlarının
müdafiəsini də daxil edib: "Göründüyü
kimi beynəlxalq hüquq fikir və ifadə
azadlığının heç də məhdudiyyətsiz
hüquq hesab etmir və bu hüququ məhdudlaşdıran
şərtləri ehtiva edir. Bu gün demokratik
dövlət quruculuğu yolunda inkişaf edən Azərbaycan
dövləti demokratik cəmiyyətin tələblərinə
cavab verən şəkildə bu hüquqları Konvensiyada
ehtiva olunan məqsədlərdən ötrü qanunla məhdudlaşdırıb.
Belə ki, bu qanunun qəbulu "reket mətbuatın"
inkişafına töhfə verər ki, bu da demokratik cəmiyyətdə
qəbuledilməzdir. Azərbaycan dövlətinin
mövcud qanunvericiliyində təsbit edilən fikir, söz və
ifadə azadlığına şərəf, ləyaqət və
işgüzar nüfuz hüquqlarının müdafiəsi
üçün qoyulan məhdudiyyətlər demokratik cəmiyyətin
tələblərinə tam cavab verir. Qeyd
etməyi zəruri hesab edirik ki, diffamasiya prinsip etibarı ilə
də ümumiyyətlə, qanunvericiliklə bir araya
sığmır. Bu baxımdan nəinki,
"Diffamasiya haqqında" qanun qəbul etməliyik, hətta
şərəf, ləyaqət və işgüzar nüfuzun
müdafiəsini daha da gücləndirən normaları
qanunvericilikdə əks etdirməliyik. Hazırda
qüvvədə olan qanunvericiliklə həqiqi (doğru) məlumatların
yayılmasına görə heç bir məsuliyyət nəzərdə
tutulmur.
Təklif
edərdik ki, güclü mənəvi və ruhi
sarsıntıya səbəb olan, heç bir ictimai əhəmiyyəti
olmayan doğru məlumatların da yayılmasını
qadağan edən norma qanunvericilikdə nəzərdə
tutulsun. Diffamasiya haqqında qanunun qəbuluna nail olmaq istəyən
şəxslərə tövsiyyə edərdik ki, bir daha
öz mövqelərinə baxsınlar. Əminik
ki, qanunverici orqan olan Azərbaycan Respublikasının Milli Məclisi
bu qanunu qəbul etməyəcək".
Əli
Xalq Cəbhəsi.-
2014.- 13 mart.- S.11.