“Xaricdən gələn rejissor bizə
inkişaf öyrədə bilməz”
Xalq
artisti Azərpaşa Nemət: "Milli Dram Teatrının mənə
az ehtiyacı var, çünki onların ehtiyacları
başqa şeylərə daha çoxdur”
Azərbaycan
Teatr Xadimləri İttifaqının sədri, xalq artisti Azərpaşa
Nemətin APA-ya müsahibəsi
- Azərpaşa
müəllim, Azərbaycan teatrını keçiddən
intibaha aparan yol hələ çox uzanacaq?
- Bizim
teatrın çox böyük ənənəsi var. Onun zirvədə
yaşadığı vaxtlar da olub, böhran keçirdiyi
dövrlər də. Bu gün Azərbaycan
teatrında nəsil dəyişməsi prosesi çox
güclü gedir. Əlbəttə, hələlik
keçid dövrüdür. İntibah mərhələsi
bu qədər qısa vaxtda ola bilməz. Teatr haqqında qanun teatrın inkişafını
sürətləndirir, gənclərə diqqət daha da
artıb, yeni studiyalar yaradılıb, gənc dramaturqlar,
rejissorlar beynəlxalq forumlarda çıxış edirlər.
Açığını desəm, cavan
vaxtı teatrlarda bizə belə şərait
yaradılmırdı. Hətta yadıma gəlir,
bizim görkəmli teatrşünasımız Cəfər Cəfərov
Rusiyada nəşr olunan "Teatr" jurnalına
yazdığı məqalədə mənim diplom işim
haqqında yazmışdı, adımı çəkmişdi.
Amma ad çəkməklə iş aşırmaq olmurdu, bu, teatrların üzümüzə qapı
açmağı demək deyildi. Bu gün isə
tamam başqa mənzərə var, hamı tamaşa hazırlayır,
cavanlar uğurlarını, qüsurlarını görürlər.
Biz onlara meydan veririk, öz potensiallarını
reallaşdırırlar.
- Yəni
demək istəyirsiniz, bu gün Azərpaşa Nemət müəllimi
Mehdi Məmmədovla müqayisədə gənclərə
daha çox meydan verir?
- Yox,
özümü Mehdi Məmmədovla müqayisə etmək
istəməzdim. O, mənim müəllimim olub,
özümü Mehdi müəllimin yetişdirməsi
sayıram. O vaxt biz Akademik Milli Dram Teatrının
qarşısından keçməyə qorxurduq. Bu gün isə
mənzərə fərqlidir: gənclər Milli Teatr da daxil
olmaqla bütün teatrlarda tamaşa hazırlayırlar.
- Nəzərdə
tutduğunuz gənc rejissorlardan üç nəfərinin
uğurlu tamaşasının adını çəkə
bilərsiniz?
- Çəkə
bilmərəm, istəmirəm bu, mənim dilimdən
çıxsın. Daha doğrusu, bilə-bilə
çəkmirəm. Həmin adamların
hamısı iddialı gənclərdir, düşünürlər
ki, onlardan istedadlısı yoxdur. Gənclər
haqqında nə düşünürəmsə, üzlərinə
deyirəm. Ola bilsin, məni buna görə
sevməsinlər. Məsələn, etiraf
edim ki, indiyədək mən bu cür düşünməmişəm.
Görünür, bu, gənclikdən irəli gələn
iddiadır. Amma mən Əlidən, Vəlidən
yaxşı rejissor olduğumu düşünmürəm, əksinə,
tamaşalarımı Avropa teatrları ilə müqayisə
etmək istəyirəm, miqyası ona
yaxınlaşdırmaqda iddialıyam. Tutalım,
Gürcüstan teatrı mənə nümunə ola bilməz. Azərbaycan
rejissorları xaricdən gəlib tamaşa hazırlayan
rejissorlardan zəif deyillər. Əslində
xaricdən gələn rejissor bizə inkişaf öyrədə
bilməz, nə etsək, özümüz edəcəyik.
Keçən əsrin əvvəli deyil ki, gəlib
bizə nəyi isə başa salsınlar. Bizim teatr məktəbimiz var, onun üzərində
inkişaf etməliyik.
- Siz də
dramaturq çatışmazlığı hiss edirsiniz?
- Biz Teatr
Xadimləri İttifaqında M.F.Axundovun adını
daşıyan dram dərsləri keçirik. Əlbəttə,
Azərbaycan teatrında dramaturq problemi,
çatışmazlığı olmasaydı, bizim o dərsləri
təşkil etməyimizə ehtiyac olmazdı. Biz bu problemin aradan qalxmasına kömək etmək
istəyirik və hesab edirik ki, bu, bizim ittifaqın borcudur.
Onlar rejissorlarla, dramaturqlarla
görüşürlər, məsləhət alırlar.
Məsələn, belə də olur: müəllifi
çağırırıq, amma sonra uşaqlar
narazılıq edirlər ki, biz bu adamdan nə öyrənək,
iki sual verən kimi özünü itirir, bilmir nə
danışsın.
- İsrafil İsrafilov APA-ya müsahibəsində Hidayətin,
Elçin Hüseynbəylinin, Xeyrəddin Qocanın
adını çəkib demişdi ki, teatra rəhbər gələndən
sonra onların əsərlərini repertuardan çıxardım. Necə hesab
edirsiniz, bu müəlliflərin əsərləri repertuarda
olmalıdır?
- Vallah,
bu məsələləri teatr özü tənzimləyir. Mənim qarışmağa haqqım yoxdur. Milli Dram Teatrı teatr sənətinin
aynasıdır. Orda gənclərə
şərait yaradılır, tamaşa hazırlayırlar.
Düzdür, həmin tamaşalardan həmişə razı
qalmıram, amma bir tərəfdən də
düşünürəm ki, bu proses olmalıdır. O ki
qaldı adını çəkdiyiniz dramaturqlara, məsələn,
Elçin Hüseynbəyli məndən də gileylidir ki, əsərlərimi
oxumursunuz. Dedim niyə, oxumuşam, amma çox çətinliklə
bitirdim.
- Milli Teatrda narazı qaldığınız məsələlər
hansıdır?
-
Zövq, səhnə tərtibatı köhnədir,
müasirlik yoxdur. Bizim teatr rəssamlarımızla
bağlı problemlər var. Onların içində bircə
xalq rəssamı Nazim Bəykişiyevdir, o da özünü
yüz yerə bölə bilməz. Tamaşanın
üslubu, obrazı, rəssam işi olmalıdır. Bunlar vaxtilə olub, bu gün belə rəssam
işlərini görə bilmirik. Bütün
bu məsələlər Milli Teatrın son tamaşalarına
da aiddir. Amma bir məsələni də deməliyəm:
rejissorların, məsələn, birinci tamaşası ilə
üçüncü tamaşası arasında
yaxşılığa doğru fərq görürəm. Bu
proses Gənc Tamaşaçılar Teatrında da gedir. O teatra
yeni baş rejissor təyin olunub və yeni səhnələrin,
studiyaların yaradılması istiqamətində iş
aparılır. Hər halda, Azərbaycan
teatrı iflic və ölmüş vəziyyətində
deyil.
- İslahat təzə başlayanda Bəhram Osmanovla
aranızda fikir ayrılığı, konflikt
yaranmışdı. İndi münasibətləriniz necədir?
-
Mübahisəyə mən başlamamışam. Sadəcə, o, yazısında mənim fikirlərimə
şərh vermişdi. Bəli, mən bu
gün də o fikirdəyəm ki, rejissor bir teatra
bağlanıb qala bilməz, rejissor azad olmalıdır, vacib
deyil bir ştatda otursun. Milli Dram
Teatrından ərizə yazıb çıxan birinci rejissor mən
olmuşam. Ehtiyac olar, çağırarlar, olmaz da ki...
Görürəm, Milli Dram Teatrının mənə az ehtiyacı var. Çünki onların
ehtiyacları başqa şeylərə daha çoxdur. Xaricdən rejissor dəvət edirlər və s.
-
Teatrın sizə ehtiyacı olmasaydı, uğur qazanan
"Şah Qacar" tamaşasının rejissorluğunu sizə
həvalə edərdilər?
- Diktofonu
söndürsəniz, deyə bilərəm ki, onların mənə
ehtiyacı var, ya yox. Sadəcə, sizin ürəyinizi
qırmamaq, maraq xətrinə deyərəm.
-
Açıq danışmaq istəmirsiniz...
- Elə
şeylər var ki, mətbuata çıxmasa,
yaxşıdır. Xaricdə yaşayan
yaxşı rejissorlar işlərini iki-üç ilə
planlaşdırırlar. Yəni onlar
hansısa ölkəyə gedib 20 min manata tamaşa
hazırlamazlar. Deməli, bizə gələn
rejissorlar düşündüyümüz zirvələri fəth
edən rejissorlar deyillər. Mən 20 il
əvvəl Amerikada olanda bir tamaşada oldum, bizim rejissorlar
daha maraqlı, səviyyəli işlər ortalığa qoya
bilərlər, amma həmin rejissor o vaxt üçün 300
min dollar qonorar almışdı. İndi yəqin
ki, həmin məbləğ bir milyon dollardır. Bu gün xaricdən gələn rejissorlara bizdən
beş-on dəfə çox qonorar verilir. Məsələn,
bizimkilər min, iki min, beş min manat
qonorar alanda, onlar dəfələrlə çox qazanırlar.
Teatrın qonorar məsələsinə
baxılmalıdır. Məsələn, bəstəkara
bir tamaşa üçün iki min manat vermək ayıbdır.
- Deməli,
rejissora beş min manat vermək ondan ikiqat
ayıbdır...
-
(Gülür) Ayıbdır! Hərdən bir az
çox da verirlər.
- Qonorar məsələsində
rəhbərlik etdiyiniz ittifaq nə edə bilər?
- Bu bizim
səlahiyyətimizdə deyil. İttifaq bu məsələni
dəfələrlə həm şifahi, həm də
yazılı şəkildə qaldırıb. Bu məsələni
Mədəniyyət və Turizm Nazirliyi Nazirlər Kabineti
qarşısında qaldırmalı, Nazirlər Kabineti də
Maliyyə Nazirliyinə müraciət etməlidir və s. Yəni
bu, sadə proses deyil. Bildiyim odur ki, nazirlikdə
bu işlə məşğuldurlar. İnanıram
ki, nə vaxtsa həll olunacaq. Qonorar məsələsinə
gənclərin böyük ehtiyacı var. Gənc toyxanada
tamaşa hazırlamaq haqqında yox, teatr haqqında
düşünməlidir.
- Xalq
artistini toyda tamada görmək necə hissdir?
- Toyda
tamadalıq etmək xalq artistinin öz vicdanından, qabiliyyətindən
asılıdır. Əgər o aktyor
özünü tamadalığa layiq və uyğun
görürsə, qoy eləsin. Məsələn,
mən teatr rəhbəri olanda nizam-intizam çox ciddi idi.
Mənim aktyorum toya gedə bilməzdi. Başqa tərəfdən də inanmıram ki, xalq
artisti olan aktyor toya tamada getsin.
- Bu
günlərdə xalq artisti İlham Əsgərovu toyda tamada
gördüm...
- Vallah, mən bilmirəm. Amma yenə təkrar edirəm: bu məsələ xalq artistinin öz vicdanından, qabiliyyətindən asılıdır. Əgər xalq artisti olan aktyor özünü tamadalığa layiq və uyğun görürsə, qoy eləsin. Nə isə...
- Teatr biletlərinin satışı məktəblərdə qadağan olunub. Bunun fəsadlarını görürsünüz?
- Məktəblərdə teatr biletlərinin satışının qadağan olunması primitiv addımdır. Teatr biletləri nəinki məktəblərdə, hər yerdə satılmalıdır. Bu səhv düşüncədir. Amma başqa tərəfdən də gərək məktəblərin özlərində düşüncə inkişaf etsin, onlar özləri teatr tamaşalarına könüllü getməyə cəhd göstərməlidirlər. Vaxtilə Heydər Əliyev Filarmoniyaya gedəndə Moskvadan musiqişünas gətirdirdi, həmin musiqişünas, məsələn, Bethoven haqqında 15 dəqiqə mühazirə oxuyurdu, sonra bəstəkarın simfoniyası ifa olunurdu. O vaxt ölkə rəhbəri tədbirlərdə iştirak etdiyi üçün nazirlərin hamısı orda olurdu. Bizdə belə bir ənənə olub. Biletlərin satışını əvvəlki nazir qadağan etmişdi, indiki təhsil naziri də o ənənəni davam etdirdi.
- Teatr tamaşaları "Mədəniyyət kanalı" istisna olmaqla digər kanallarda göstərilmir. Bunun səbəbi ilə maraqlanmısınız?
- Bu, məhz "Mədəniyyət kanalı"nın işidir və onlar bizim tamaşaları vaxtaşırı göstərirlər. Başqa kanallarda tamaşaların lent yazısı yoxdur. Onlar gərək "Mədəniyyət kanalı"ndan həmin lentləri alsınlar, sonra efirə versinlər. Belə olsa, əlbəttə, lap yaxşı olar.
- Seriallara baxırsınız?
- Yox, baxmıram. Heç birinin bir seriyasına da
baxmamışam. Bayağıdırlar, mövzuları məişətdən
də aşağı mövzulardır. İnsan
taleyi ilə bağlı o qədər gözəl mövzular
var ki. Elçinin, Çingiz Abdullayevin əsərlərini
götürüb serial çəksinlər də.
- Teatr Xadimləri İttifaqı büdcədən maliyyələşmir. Teatr
islahatlarının fonunda sizin təşkilatın
"Sultan" restoranından gələn kirayə haqqına
gözünü dikməsi qəribə görünmür?
- Yox, niyə
qəribə görünsün?! Bu artıq ənənədir
və dünyanın hər yerində bu var. Restorandan gələn
vəsaitlə biz ittifaqın ehtiyaclarını ödəyirik,
təmir işləri aparırıq, teatr studiyası təşkil
edirik. Burda qəribəlik axtarmaq lazım
deyil. Əlbəttə, biz də istərdik
ki, ittifaqımız Yazıçılar Birliyi, Rəssamlar
Birliyi, Bəstəkarlar İttifaqı kimi dövlət
büdcəsindən maliyyələşsin. Biz də istərdik ki, həmin yaradıcı təşkilatlar
kimi, Teatr Xadimləri İttifaqı da yüksək səviyyədə
təmir olunsun və s. Biz ittifaqda görülən
bütün işləri öz gücümüzə edirik.
- Bu il seçki ilidir və siz 1991-ci ildən
ittifaqın sədrisiniz. Namizədliyinizi yenə
verəcəksiniz?
- Bizdə namizəd özü-özünü yox, kimsə onun adını təqdim edir. Yəni tam demokratik şəkildə seçki keçirilir. İstəsələr, əlbəttə, namizəd olacağam, istəməsələr yox. Bu qədər sadə!
Xalq Cəbhəsi.-
2014.- 15 mart.- S.15.