Karikatura sənətində tənqid
"Molla
Nəsrəddin” jurnalında
Azərbaycanda karikatura
məktəbinin təməl
daşı qoyulub
Dünyanın ən sanballı
jurnallarından olan
"The New Üorker"da "Molla Nəsrəddin" jurnalına həsr olunan "Demək olar dünyanı dəyişmiş jurnal"
adlı məqalə çap olunub. Məqalə müəllifi
Elizabet Minkel "Molla Nəsrəddin" jurnallarından ibarət kitabın necə böyük təsir gücünə malik olduğunu göstərmək
üçün yazır:
"Evimə gələnlərin
hamısı kitabın
parlaq narıncı cildini görən kimi götürüb baxır və təxminən 20 dəqiqəliyinə
kitab "yoxa çıxırdı". Həmin
adamların hamısı
kitabı gözdən
keçirəndən sonra
ev yiyəsindən
"Kitabı oxumaq üçün apara bilərəmmi?" deyə
soruşub. Müəllif
"Molla Nəsrəddin"
karikaturalarından ibarət
olan və ingiliscə buraxılan kitab haqda daha
sonra yazır: "Kitabı mənə verəndə bilmədim ki, harasından başlayım. Bu, 200 nəhəng, parıltılı
səhifədən ibarət
kitabda gözəl, amma mənim üçün tamamilə
yad olan, dərhal müəyyənləşdirə
bilmədiyim yer və dövrün kişi və qadınlarının əks
olunduğu illüstrasiyalar
vardı". Minkel qeyd
edir ki, kitabla ilk tanışlığı
Bakıda Qız qalasına yaxın bukinistdə başlayıb.
"Molla Nəsrəddin"
jurnallarının toplandığı
kitab öz ölçüsü, çəkisi,
çap keyfiyyəti və parlaq rəngləri ilə sovet dövrünün boz kitab yığını
arasında seçilirmiş.
"Molla Nəsrəddin" jurnalının az
vaxt ərzində məşhurlaşmasında "Mollanəsrəddinçi" rəssamların
xüsusi rolu olub. Məlumdur ki, Azərbaycanda
karikatura sənətinin
tarixi XX yüzilin əvvəllərinə təsadüf
edir. "Molla Nəsrəddin" jurnalı 1906-cı ildə
nəşrə başlayandan
sonra Azərbaycanda karikatura sənəti yaranmağa və inkişaf etməyə başladı. Təsadüfi deyil ki, "Molla Nəsrəddin" jurnalı məhz Təbrizdə çıxan
dövrdə karikatura
sənəti İranda
geniş yayılmağa
başladı. Həyatın eybəcərliklərinin komik
şəkildə təsviri,
insanın daxili eybəcərliklərdən islah
edilməsi istəyi karikatura sənətinin başlıca tələblərindəndir.
"Molla Nəsrəddin"in
qurucusu və ideyavericisi olan böyük yazıçı
Cəlil Məmmədquluzadə
jurnalın cəlbedici,
özünəməxsus çıxması
üçün çox
axtarışlar aparırdı. Onun felyetonlarının
mövzusuna, ümumən
jurnalın qayəsinə
uyğun karikaturaçı-rəssamlar
axtarıb tapması bu baxımdan çox uğurlu alınmışdı. İlk
"Molla Nəsrəddin"çi
rəssamlardan biri olan alman rəssamı
Oskar Şmerlinqin bu mənada jurnalın populyarlaşmasında mühüm
xidmətləri var. Cəlil
Məmmədquluzadənin həyat
və yaradıcılığının
tanınmış araşdırıcısı,
"Molla Nəsrəddin"
ədəbi məktəbinə
həsr olunmuş kitabların, çoxsaylı
elmi əsərlərin
müəllifi, akademik
İsa Həbibbəylinin
Oskar Şmerlinqin həyat
və yaradıcılığı
ilə bağlı araşdırmaları diqqətəlayiqdir.
Oskar Şmerlinqin "Molla Nəsrəddin" məcmuəsini bəzəyən
məşhur karikaturaları
jurnalın xəttini,
məqsədini, məramını
gözəl ifadə edirdi. İsa Həbibbəyli belə bir fikirdədir ki, ilk karikaturalarından etibarən Şmerlinq cəmiyyət həyatının
müxtəlif sahələrinə
özünün obyektiv
tənqidi münasibətini
ifadə etməyə
çalışıb: "Çox maraqlıdır ki, Cəlil Məmmdquluzadə "Molla
Nəsrəddin" jurnalının
nəşrinə başlayarkən
Azərbaycanda peşəkar
satirik rəssam olmadığı üçün
jurnal üçün
rəsm çəkmək
işinə ilk növbədə
Tiflisdə yaşayıb
yaradan alman rəssamı Şmerlinqi dəvət edib. Şmerlinq Cəlil Məmmədquluzadənin
təklifini təmənnasız
surətdə qəbul
edib. Oskar Şmerlinq 1906-1917-ci illərdə
"Molla Nəsrəddin"
jurnalının əsas
rəssamlıq funksiyasını
bacarıqla yerinə yetirib. "Molla Nəsrəddin" jurnalının
aparıcı ideyalarını
əks etdirdiyindən onun rəsm əsərləri əksər
hallarda jurnalın birinci səhifəsində,
yəni üz qabığında özünə
layiqli yer tapıb. Milliyyətcə alman olmasına
baxmayaraq Oskar Şmerlinq
Azərbaycan mühiti
və mənşəyini,
azərbaycanlıların həyatını
və psixologiyasını
dərindən öyrənib.
Şmerlinqin nadir fırçasının məhsulu olan
"Sizi deyib gəlmişəm", Qafqazda mədrəseyi-ruhaniyyə",
"Niyə məni döyürsünüz?", "Molla Nəsrəddin",
"İran sərhəddindən", "Xabi-qəflət",
"Müsəlman məclisində rus zabiti", "Məhəmmədəli
şahın Təbrizdən çıxması" və s.
kimi yüzlərlə satirik rəsmləri sözün
geniş mənasında karikatura sənətinin şah əsərləri
səviyyəsinə yüksəlib".
"Molla
Nəsrəddin" jurnalının ilk sayının üz
qabığındakı məşhur karikaturanın müəllifi
kimi Oskar Şmerlinq həm də "Molla Nəsrəddin"in
bədii obrazını yaratmaqla bu obrazın təkcə Azərbaycanda
deyil, bütün Şərq aləmində qəbul edilməsinə
nail olur. Bu cəhəti xüsusilə nəzərə
çarpdıran İsa Həbibbəyli yazır ki, "Molla
Nəsrəddin"in bədii obrazını ilk dəfə və
çox mükəmməl şəkildə Oskar Şmerlinq
yaradıb: "Şmerlinqin çəkdiyi Molla Nəsrəddin
portreti uzun illər müxtəlif süjetlərlə birlikdə
ayrı-ayrı vəziyyətlərdə "Molla Nəsrəddin"
jurnalında çap olunub. Şmerlinqin yozumunda
Molla Nəsrəddinin müdrikliyi və uzaqgörənliyi,
yüksək vətəndaşlıq keyfiyyətləri
böyük məharətlə canlandırılıb. Onun rəsmlərində Molla Nəsrəddinin daxili
aləmi ilə yanaşı zahiri əlamətləri də
milli kaloritə, Şərq adətlərinə uyğun şəkildə
təsvir edilib. Bir sözlə, Azərbaycan
xalq satirasının baş qəhrəmanı Molla Nəsrəddinin
portreti alman rəssamı Oskar Şmerlinqin kəşfidir".
Karikaturaçı-rəssam
Bayram Hacızadənin fikrincə, görkəmli
yazıçı Cəlil Məmmədquluzadənin "Molla
Nəsrəddin" jurnalı istedadlı şair və yazıçılarla
yanaşı karikaturaçı rəssamlara da öz sözlərini
demək üçün geniş imkanlar açdı:
"1906-1917-ci illərdə jurnalın ilk baş rəssamı
olmuş O.Şmerlinq Mirzə Cəlillə dost və həmfikir
idi. Bu istedadlı insanlar ölkədə
baş verən ictimai-siyasi hadisələrə öz tənqidi
münasibətləri ilə seçilən digər rəssam-ştrix
şəklin ustası kimi tanınan İosif Rotteri də əməkdaşlığa
cəlb etdilər. O zamanlar çap olunan "Kəlniyyat",
"Məzəli", "Zənbur", "Baraban" və
başqa satirik jurnallarda karikaturaçı-rəssam kimi fəaliyyət
göstərən gənc rəssam Əzim Əzimzadə
jurnalın ilk nömrəsindən "Molla Nəsrəddin"lə
əməkdaşlıq etməyə başlayır. Bununla da Azərbaycanda karikatura məktəbinin təməl
daşı qoyulur.
"Molla Nəsrəddin" bu istedadlı rəssamların
sayəsində çoxluq təşkil edən savadsız əhalinin
şəkillərinə baxa biləcəyi bir rəngli toplu
idi. Tiflis Rəssamlıq
Məktəbinin şagirdi Xəlil Musayev, Rəfael Telenqater,
A.İbrahimzadə, Yusif Vəzir Çəmənzəminli,
jurnalı Təbrizdə çap olunduğu müddətdə
rəssam Səid Əli Behzat və başqaları jurnalın
sovet dövrünə qədərki zamanında
saysız-hesabsız əsərləri ilə
çıxış etmişdilər. 1917-ci ildə
"Molla Nəsrəddin" jurnalının baş rəssamı
kimi çalışan Ə.Əzimzadə ətrafına Qəzənfər
Xalıqov, İsmayıl Axundov, Əmir Hacıyev, Hüseyn
Əliyev kimi istedadlı rəssamları cəlb etmişdi".
Əslən
Güney Azərbaycandan olan tanınmış
folklorşünas-alim Məhəmmədəli Fərzanənin
zəngin folklor yaradıcılığında
topladığı "Molla Nəsrəddin lətifələri",
habelə Cəlil Məmmədquluzadənin farscaya tərcümə
etdiyi əsərləri tarixi "Molla Nəsrəddin"
toplusunun, oradakı karikaturaların İranda
yayılmasına, ardıcıl olaraq təsir yaratmasına təkan
verib.
Rəssamlıqda, xüsusən də karikatura sənətində
eybəcərliyə gülüş ifrat həddə ifadəsini
tapıb, indi də belə nümunələr yaranır. Əsil
gülüş insanın istənilən vəziyyətlərdə
nikbin qalmasına yardımçı olur, onu naşı, hərcayi
gülüşlərdən qoruyur. Bu mənada
Azərbaycanda ciddi yaradıcı, incəsənətin müəyyən
sahələrinə təsir edən gülüşün
yaranması və inkişafında "Molla Nəsrəddin"in
müstəsna xidmətləri var.
Rəssam,
heykəltəraş, qrafik, karikaturaçı Mir Teymur Məmmədovun
fikrincə, Azərbaycanda karikaturanın atası Əzim
Əzimzadədir: "Əzim Əzimzadə insanları
karikaturaları ilə yandırırdı. Çünki
o, karikaturanı ironiya ilə işləmirdi, daha çox
sosial karikaturalar çəkirdi. Əzimzadə karikaturları
rəsm kimi işləyirdi. Onun karikaturalarına baxanda
adamların necə geyindiyini, qoyunun necə kəsildiyini,
qoyunun ayağının necə bağlandığını
görürük. Çox dəqiq rəssam idi və
xoşlayırdı ki, rəsmlərində dəqiqlik olsun.
İndiki rəssamlarda isə ancaq xətt və ideya var. Bəzən
rəsm özü aşağı səviyyəli, ideyası
isə o qədər güclü olur ki, insanı
güldürür. "Kirpi" jurnalında insanlar bizə
ideya göndərirdilər. Jurnalda ideya şöbəsi
vardı, məktublar qəbul edirdik. Oxucuların
ideyalarını müxtəlif rəssamlara paylayırdıq.
Baxırdım bu ideya hansı rəssama uyğundur.
Çağırırdım ki, gəl, sənin
üçün mövzu var, götür işlə.
Karikaturanın altında da yazılırdı: mövzu filankəs,
rəssam filankəs. Çox adam elə bilir ki, karikaturada
hökmən burun böyük, göz balaca olmalıdır.
Bu, karikatura deyil. Yaxşı karikaturaçı yaxşı
rəssam, yaxşı qrafik olmalıdır.
Karikaturaçının iti gözü, möhkəm əli
olmalıdır. Hər adam da karikaturaçı ola bilməz".
Karikaturaçı
rəssam Bayram Hacızadənin bildirdiyinə görə,
karikatura özlüyündə tənqid olsa da, əksər
hallarda onunla məşğul olanlar yüksək yumor hissinə
malik insanlardır. "Halbuki, karikaturalarına baxırsan,
qara yumordur (biz bunu belə adlandırırıq). Hətta
inana bilmirsən ki, bu, həmin insanın düşüncəsinin
məhsuludur. Son illərin təcrübəsi göstərdi
ki, karikatura həm də dinləri, millətləri
üz-üzə qoya bilir. Əslində, hər bir halda
karikatura mədəniyyətləri birləşdirməyə,
insanlar arasında körpü olmağa xidmət etməlidir.
Amma təəssüf ki, bəzən bunun əksini
müşahidə edirik. Mən deyə bilmərəm bunun
arxasında nə dayanır. Amma məncə, təsadüfi
adamlar karikatura çəkməməlidirlər.
Karikaturaçı çəkdiyinin məsuliyyətini dərk
eləməlidir. Digər insanlar üçün inam, inanc
yeri olan obyektləri tənqid etmək olmaz. Bu, fəsadlar
törədir. Ona görə müəyyən çərçivələr
gözlənməlidir".
Karikaturaçı
rəssamın bildirdiyinə görə, karikatura mürəkkəb
sahədir və min boyakar rəssamla müqayisədə
karikaturaçı rəssamlarımızın sayı 15 və
ya 20 nəfər həddini aşmayıb: "Karikatura tək
rəssamlıqla bitmir. Karikatura jurnalistikadır, intellektdir,
müasirlikdir. Yəni, hansısa bu və ya digər sahəyə
tez reaksiya vermək bacarığıdır".
Karikaturanın inkişafı üçün bir neçə
addımların atıldığını bildirən Bayram
Hacızadə dediyinə görə, jurnal nəşri sahəsində
vəziyyətin o qədər yaxşı olmadığını
və "Molla Nəsrəddin", "Kirpi" ənənələrinin
bu gün istənilən səviyyədə qorunub
saxlanmadığını vurğulayır: "Tək Azərbaycanda
yox, istənilən Avropa ölkələrində bu problem
yaşanır. Satirik jurnalların sayı azalıb, mətbuatda
karikaturaya yer az verilir, Karikaturaçı rəssamların
maddi durumu aşağıdır. Müasirlik, kompüter,
İnternet, televiziya karikaturanı müəyyən mənada
sıxışdırıb. Amma hər bir halda bu janr
yaşayır".
Ülviyyə
Tahirqızı
Xalq Cəbhəsi.- 2014.- 19 mart.- S.11.