“Artist olmaq istəyirəm, mənə
kömək elə”
Bir neçə gündən
sonra Lütvəlini Opera və Balet teatrının xor heyətinə
qəbul etdilər
Əhməd
Anatollunun qeydlərindən: "1926-cı ildə
H.Q.Sarabskinin başçılığı ilə bir dəstə
artist - Həqiqət Rzayeva, Sürəyya Qacar, Zülfüqar
Sarıyev və başqaları ilə Nuxaya tamaşa verməyə
gəlmişdik. Qastrola gələn artistləri
mehmanxanalarda deyil, şəxsi evlərdə yerləşdirdilər.
Hər artist bir evə düşdü. Mən də Lütvəlinin evinə
düşdüm. Bu vaxtlar Lütvəli 14-15
yaşlarında idi. Hər axşam onu
özümlə göstərdiyimiz tamaşalara baxmağa
aparırdım. Tamaşalara baxdıqdan
sonra o, mənə tez-tez suallar verir, səhnə sənətinin
sirlərinə bələd olmağa
çalışırdı. Nuxada göstərdiyimiz
"Leyli və Məcnun", "Arşın mal alan" ona çox təsir etmişdi. Buna görədə dinlədiyi əsərlərdən
bəzi parçaları əzbərləyib gənclik həvəsilə
onları dönə-dönə oxuyurdu. Səsi
də pis deyildi, artistliyə marağı vardı. Mən ona məsləhət gördüm ki, məktəbi
qurtaran kimi Bakıya gəlsin. Biz onu Opera
teatrına işə düzəldərik.
1928-ci ilin payız ayları idi. Mən teatrda məşqdə
idim. Tənəffüs zamanı dedilər
ki, səni qapıda bir nəfər cavan oğlan gözləyir.
Qapıya çıxdım. Orta boylu, səliqə
ilə geyinmiş bir gənc mənə yaxınlaşıb
ehtiramla salam verdi. Mən onu
tanıdım. Nuxada evlərində iki il
bundan əvvəl qonaq qaldığım Lütvəli idi.
- Əhməd əmi, artist olmaq istəyirəm, mənə
kömək elə - deyə söhbətə başladı. Bir neçə
gündən sonra Lütvəlini Opera və Balet
teatrının xor heyətinə qəbul etdilər. Lütvəlinin sevincinin həddi-hüdudu yox idi.
Hər axşam böyük həvəslə
qrimlənib hamıdan əvvəl səhnəyə tərəf
gələr və səbirsizliklə pərdənin
açılmasını gözləyərdi. Xorla o, özünü yaxşı bir ifaçı
kimi göstərsə də mən həmişə onun
simasında nə isə daxili bir narahatçılıq
duyurdum. Hiss edirdim ki, o, xorda oxumaqla
kifayətlənmək istəmir. Məzəli
söhbətləri, şirin danışığı ilə
Lütvəli kollektivin nəzərini həmişə cəlb
edirdi. O, teatrda olmayanda biz darıxırdıq. Hamıdan çox mənimlə ülfət
bağlamışdı. Vəli və
Hamlet rollarında çıxış edən Lütvəli
mənim bütün səhnə hərəkətlərimi və
sözlərimi mənimsəmişdi. Hiss edirdim ki, o, bu rolları oynamağa çalışır
və səylə məsləhətlərimə qulaq
asırdı. Lütvəlinin könlü
geniş meydan istəyirdi, bütün qüvvə və
bacarığını Azərbaycan səhnəsinin komik
ustalarının parlaq yaradıcılıq ənənələrini
davam etdirməyə çalışırdı.
1938-ci ildə Bakıda Azərbaycan Dövlət Musiqili
Komediya teatrı yaradıldıqda bu teatr Lütvəli
Abdullayevin yaradıcılıq imkanlarına çox uyğun
idi. Buna görə də o, öz fitri istedadı sahəsində
az bir müddət ərzində Musiqili Komediya teatrının
qabaqcıl aktyorları sırasına qalxdı və
tamaşaçıların sevimlisi oldu".
Söz
vaxtına çəkər: 1970-ci ilin Novruz bayramı ərəfəsi
idi. Artıq ali təhsil
almışdım. Candan artıq işimə
daha yaxından bağlandım. Arxiv
işim ilə bağlı əvvəlcə telefonla
danışır, sonra da vaxt təyin edir və onlarla
görüşürdüm. 1970-ci ilin
martında növbəti görüşüm sevimli aktyorumuza
Lütfəli Abdullayevlə oldu. Neft
Akademiyasının yanındakı küçədə
yaşayan Lütfəli müəllimlə
görüşüm martda baş tutdu. Keçmiş (1
may, indiki Dilarə Əliyeva adına
küç.220.) Saat 2 radələrində mənzilinə
daxil oldum. Böyük bir ev iti məni
qarşıladı. Lütvəli müəllim
yox, həyat yoldaşı Sevda xanım itə rus dilində nə
dedisə, it səsini kəsdi. Sakitcə
sahibinə baxdı. Lütvəli müəllim isə
dedi: "Xoş gəlmisən cavan oğlan, eşidirəm səni".
Mən onun üzünə baxıb mat-məətəl
qalmışdım. Səhnədə minlərlə
tamaşaçını güldürən insan indi çox
ciddi görünsə də, üzündəki minikalardan
gözümü ayıra bilmirdim. Nəhayət, Lütvəli
müəllim dedi:
- Cavan
oğlan, mən hələ həyatdayam, sənətimi davam
etdirirəm, inşallah, bir az vaxt
keçsin, sənədlərimi sizə təqdim edərəm.
Söhbət bitdi. Xoş təəsüratla sənətkardan
ayrıldım. İllər keçdi,
onunla görüşmək olmadı. Amma
indiyə qədər onun sənədlərindən nigaran
idim. Bugünlərdə Lütfəli
Abdullayevin anadan olmasının 100 illiyini yüksək səviyyədə
keçirmək haqqında ölkə prezidentinin sərəncamını
oxudum. Tez də qızları Xurşud
xanım və Gülara xanımla əlaqə saxladım.
Lütfəli müəllimin sənədlərini
arxivə qəbul edib şəxsi fondunun yaradılmasına
razılaşdıq.
Lütvəli Abdullayev təbiətin
ayıldığı bir vaxtda - 22 mart 1914-cü ildə
dünyaya göz açıb. 14-15 yaşlarında səhnəyə
çıxmış, yoxsul ailəsinə körpəlikdən
xoş əhval-ruhiyyə bəxş etmişdi. Hətta ailədəki maddi sıxıntıları
da unutmuşdu. Şəki (keçmiş
Nuxa) şəhərindəki 10 saylı natamam orta məktəbin
7-ci sinfini bitirmiş, o zaman Şəkidəki fəhlə və
kəndli klubunda həvəskar artist kimi həmyerlilərinin
hörmətini qazanmışdı. 1929-cu
ildə Bakıya gələn Lütvəli Üzeyir Hacıbəyli,
Hüseynqulu Sarabskinin diqqətini cəlb etmişdi. Elə bu ildə də indiki Bakı Dövlət
Milli Konservatoriyasına qəbul olunur, N.Valtorinlə bir yerdə
çalışır, professorlardan Berdekinin sinfində vokal sənətini
dərindən öyrənir. Yuxarıda
yazdığım qeydlər isə o illərdə məşhur
olan Əhməd Anatollunun Lütvəli haqqında
yazısından götürülüb.
O illərdə
Lütfəli müəllim M.F.Axundov adına
Opera və Balet teatrında xor artisti kimi çıxış
etmişdi. 1938-ci ildə Opera teatrı ilə
birlikdə Azərbaycan Ədəbiyyatı və İncəsənətinin
birinci ongünlüyündə uğurla
çıxış etmiş, kollektivin daha çox diqqətini
cəlb etmişdi. Bu diqqəti Lütfəli
müəllim hələ 1923-cü ildə Teatr texnikumun da
M.A.Əliyev, S.Ruhulla, Bülbül, Ə.Ələkbərov,
Ə.Anatollu, Rza Təhmasib, H.A.Abbasov kimi görkəmli teatr
xadimlərinin də hörmətini qazanmışdı.
Təbii aktyor jestlərinə malik olan Lütvəli
müəllim get-gedə daha da püxtələşir. Sonralar səhnəmizin unudulmaz aktyoru, rejissoru Cahangir
Zeynalovun qızı Nəsibə xanımla bir yerdə
çalışarkən o, aktyorun sənətinə uyğun
mizanları da tez-tez təkrar edərdi.
Lütvəli
Abdullayev gerçəkdən aktyor idi: obrazdan-obraza
asanlıqla girməsi, tamaşaçıların qəlbini ələ
alması, bütün yaradıcılığında, səhnədən-səhnəyə
müxtəlif xarakterli, xasiyyətli obrazlar yaratması,
yaradıcılıq imkanlarını durmadan inkişaf etdirməsi
göz qabağında idi. Azərbaycan Dövlət
Musiqili Komediya teatrının səhnəsində
böyüyüb, boy atmış, şair qəlbli,
xalqının sevgisini qazanmış Lütfəli müəllimin
alovlu istedadı tamaşaçıları həmişə
ruhlandırdı. O, hələ kiçik
yaşlarında ikən böyük səhnə istedadı
özünü aydın göstərərdi. Aktyor
9 yaşında xalq mahnılarımızı özünəməxsus
oxumuş, sonralar komik aktyor kimi sevilmişdi. O, Azərbaycan
xalq musiqisinin və teatrının gözəl ənənələri
əsasında tərbiyə almışdı.
Azərbaycan operetta sənətinin inkişafında
Lütvəli müəllimin xidmətləri
böyükdür. Dövlət Musiqili Komediya
Teatrının səhnəsində onun yaratdığı
parlaq komik obrazlar silsiləsini heç vaxt unutmaq olmaz.
"Məşədi İbad"da Hambal, "Arşın mal
alan"da Vəli obrazları yaratması
teatr tariximizdə əbədi iz qoyub. Keçmiş SSRİ
xalqlarının səhnəsində oynanılmış,
xarici ölkələrdə, xüsusi ilə Şərq
xalqları ölkələrində şöhrət
qazanmış və 54 dilə tərcümə olunmuş
"Arşın mal alan"
yaşadıqca Lütfəli müəllim də yaşayacaq.
Onu da qeyd etmək lazımdır ki, "Arşın mal alan" filmi Dövlət mükafatına
(keçmiş Stalin adına mükafat) layiq
görülüb.
Bəşir
Səfəroğlunun, İmamverdi Bağırovun, Nəsibə
xanım Zeynalovanın və onlarla başqaları ilə tərəf
müqabili olan Lütvəli Abdullayevin "Dursun" (bəstəkar
S.Rüstəmov) əsərindəki Dursun obrazı barədə
bir neçə söz də demək olar. "Dursun"
obrazını ilk dəfə Lütvəli müəllim ifa
edib. Obraz çox koloritli, özünəməxsus
xarakterlidir.
Adil Babayev onun haqqında 1966-cı ildə Teatr Xadimləri
İttifaqının sifarişi ilə gözəl bir kitab
yazarkən aktyorun şəxsi arxivindəki sənədlərdən
qədərincə istifadə edib. Həmin kitabdan bir
qeydi bugünkü oxuculara, tamaşaçılara
çatdırmağı özümə borc bildim. Adil müəllim Lütvəli barədə olan
çox zəngin şəxsi sənədlər əsasında
kitabını nəşr etdirib (1966).
Arxiv sənədləri həmişə sənətkarın
ölümündən sonra onun ikinci həyatıdır. Arzumuz odur ki,
Dövlət Ədəbiyyat və İncəsənət
arxivində Lütfəli müəllimin şəxsi fondu
yaradılsın. Sənədlərinin
sayı daha da artsın. Adil Babayev "Tbilisi nəğməsi"
tamaşasındakı kiçik bir obraz haqqında yazmışdı:
"Hamlet-Lütvəli səhnədə ilk dəfə bir əlində
kiçik çanta, o biri əlində çətir
çıxır. Gün olanda da,
yağış yağanda da o, öz çətirini yerə
qoymur. Lütvəli öz qəhrəmanının
ağıl gəncliyini göstərmək üçün
ona çox xarakterik bir gülüş tapıb. Hamlet-Lütvi adi söhbət vaxtı, ata-anası
bir adamla danışan zaman yerli-yersiz gülür. Başqa bir şəkildə isə biz onun şəhər
parkında maskarad zamanı qızların dalınca
qaçdığını, özünə "ürəyə
yatan bir qız axtardığını"
görürük. Bütün bu səhnələri
L.Abdullayev özünəməxsus bədii bir taktla
oynayır.
100 il! Artıq ikinci yüzilliyə
addımlayan unudulmaz Lütvəli müəllimin ruhu bu
gün də, sabahkı yüzilliklərdə bizimlə
birlikdə addımlayacaq. Onun sənətkarlığının
görünməyən izləri araşdırılacaq.
Özünün dediyi kimi "Artist olmaq istəyirəm,
mənə kömək elə" arzusunu böyük sənətkarımız
59 yaşına qədər uğurla yerinə yetirdi.
... Vəli-Lütfəli Telli ilə rastlaşır.
(İllərdən sonra "Ulduz" əsərində
Nəsibə Zeynalovanın və Lütfəlinin
rastlaşdığın xatırlayaq). O, əvvəlcə
özünü yığışdırır,
üst-başını səliqəyə salır, sonra
bir-iki addım qabağa gəlib Telli ilə
danışmağa başlayır:
Telli: - Mən
maral deyiləm:
Vəli:
- Belə məndən ötrü maralsan,
Bu canım da sənə peşkəş.
Bu səhnədə Lütvəli-Vəlinin
hazırcavablığını da, səmimiyyətini də,
ilk məhəbbətini də, səhnə təhsilini də,
müəllimlərini də heç vaxt dəyişmədiyini
də (bir insan kimi, aktyor kimi (rollar sözsüz dəyişilirdi)
canlandıra bilərdi. Özünün rəqsləri,
atmacaları, zarafatları, hazırcavablığı ilə
nəzəri cəlb edən Lütfəli müəllim həmişə
salondakı tamaşaçıları müəllim,
özünü isə öyrənən gənc-tələbələrə
bənzədərdi. 1956-cı ildə bəstəkar Səid
Rüstəmov qəzetlərin birində yazmışdı:
"Lütvəli Abdullayev yenə də Vəli rolunda
tamaşaçıların nəzərini cəlb edir. O, bu
rolu duzlu, məzəli və səmimi oynayır. Lütfəli Abdullayev xüsusilə birinci və
üçüncü pərdələrdə
özünü tamaşaçıya daha çox sevdirə
bilir". Ümumiyyətlə,
Ü.Hacıbəylinin ölməz musiqi komediyaları
başqa sənətkarlarımız kimi, Lütvəli
Abdullayev üçün də tükənməz
yaradıcılıq çeşməsi və həqiqi
sınaq meydanı olmuşdu. Bu əsərlər
Lütvəlinin bir aktyor kimi yetişməsinə müsbət
təsir göstərib.
Maarif Teymur,
S.Mümtaz
adına Dövlət Ədəbiyyat və İncəsənət
Arxivinin direktoru
Xalq Cəbhəsi.-
2014.- 28 mart.- S.14.