Baxıb Türkün bayrağına ...
Əhməd Cavadın
anadan olmasından 122 il ötür
Məhəmməd
Əmin Rəsulzadə yazırdı: "Bolşeviklərin
qarşılaşdığı ən böyük çətinlik
ədəbiyyat sahəsində idi”
Şair-tərcüməçi,
Azərbaycan dövlət himninin banisi Əhməd Cavadın
anadan olmasından 122 il ötür. O,
1892-ci il mayın 5-də Gəncə qəzasının
Şəmkir dairəsinin Seyfəli kəndində anadan olub. Gəncə ruhani seminariyasında, Azərbaycan
Pedaqoji İnstitutunun tarix və filologiya fakültəsində
təhsil alıb. Quba Xalq Maarif şöbəsinin
müdiri (1920-1922), Gəncədə Azərbaycan Kənd Təsərrüfatı
İnstitutunda Azərbaycan və rus dilləri kafedrasında
müəllim, dosent, kafedra müdiri (1930-1933), Azərbaycan
Dövlət Nəşriyyatının tərcümə
şöbəsində redaktor (1934), "Azərbaycanfilm"
studiyasında sənədli filmlər şöbəsinin
müdiri (1935-1936) işləyib.
Şeirləri 1913-cü ildən çap olunub. 1916-cı ildə
"Qoşma" adlı ilk kitabı, 1919-cu ildə isə
"Dalğa" adlı kitabı, "İstiqlal
uğrunda" kitabı isə 1928-ci ildə İstanbulda buraxılıb.
1914-cü ildə I Dünya müharibəsinə
gedən Əhməd Cavad Qara dənizi görərək
Türkiyənin ikinci himni, hərbi marşına çevrilən
"Çırpınırdı Qara dəniz" şerini
yazır.
O,
Şekspirin "Otello", "Romeo və Culyetta", Şoto Rustavelinin "Pələng dərisi
geymiş pəhləvan" əsərlərini dilimizə tərcümə
edib. 1937-ci ildə şair həbs edilib, dəhşətli
işgəncələrə məruz qalıb, güllələnib.
Həbsdən
sonra şair haqqında çoxlu "ifşaedici"
yazılar yazılıb:
Armağanım
yaslı nəğmə,
Bir quş oldum, çıxdım yola.
Getdim
gördüm dost elində
Nə bir
səs var, nə bir layla...
1914-cü ildə Əhməd Cavad
"Çırpınırdı Qara dəniz" şeirini
yazır. Məşhur
şerin son bəndi belə bitir:
Dost elindən
əsən yellər
Mənə
şeir, salam söylər.
Olsun bizim
bütün ellər
Qurban Türkün bayrağına.
1918-ci ildə şair türk ordusu ilə Bakıya qədər
gəlir, Bakının Yasamal dağındakı səngərlərdə
düşmənlə vuruşur.
Atıldı
dağlardan zəfər topları,
Ey hərbin taleyi bizə yol ver, yol.
Sən ey
coşan dəniz gəl Türkə ram ol...
Onun
"Qalx" adlı şerində ulusal ruha böyük inam
ifadə olunur:
Qalx, qalx
sarmaşıqlı məzar altından
Gəlmiş ziyarətə qızlar, gəlinlər.
Ey karvan
keçidi, yollar üstündə
Hər gələn yolçuya yol soran əsgər.
Qovduqların
sənin yabançı xanlar
Qurtardı ölkəmi tökdüyün qanlar.
Bax,
nasıl öpməkdə tozlar, dumanlar
Qərib məzarını, mənlə bərabər.
Araşdırmaçı Qərənfil
Dünyaminqızının fikrincə, ədəbiyyatımızda
elə yaradıcı şəxsiyyətlər, ictimai-siyasi
xadimlər olub ki, onların keçdiyi ömür yolu, həyat
tərzi, yaradıcılığı haqqında dəfələrlə
yazılsa belə azdır. Çünki onlar
bütün varlığı ilə Vətəninə, millətinə,
onun azadlığına bağlı idilər. Belə
söz sahiblərindən biri də vətənpərvər,
millətsevər, azadlıq şairi olan Əhməd
Cavaddır: "Dəhşətli 37-nin qurbanı olmuş,
uzun illər yaradıcılığına qadağalar
qoyulmuş Əhməd Cavadın yalnız Azərbaycanın
deyil, böyük türk dünyasının, Turan elinin
şairi olduğunu zaman təsdiq etdi. Qaranlıqlar
işıqlandı, sular duruldu, zaman axarına
düşdü. Əhməd Cavad
poeziyası, lirikası yenidən ədəbiyyatımızda
bərq vurdu. Əsərlər
yazıldı, kitablar çap olundu. Belə
kitabların biri də "Əhməd Cavadın
yaradıcılıq yolu" adlanır. Kitabın
müəllifi filologiya üzrə fəlsəfə doktoru Rəhman
Salmanlıdır. Azərbaycan Xalq
Cümhuriyyəti dövründə "istiqlal şairi"
adı qazanmış Əhməd Cavad
yaradıcılığına, poeziyasına həsr olunan bu
sanballı əsər ilk sözündən son sözünə
kimi şairin söz-sənət dünyasından oxucunu hali
edir. Nadir istedada, fitri zəkaya malik olan
Ə.Cavad poeziyasının sənətkarlıq xüsusiyyətləri,
rəngarəngliyi müəllif tərəfindən
ustalıqla açılır, təhlil edilir. Hər sözündə, kəlamında
böyük Turan ellərinə sonsuz sevgisi, sayğısı
olan Əhməd Cavadın uşaqlıq illərindən
ömrünün son günlərinə kimi keçdiyi həyat
və yaradıcılıq yolu geniş şəkildə əks
etdirilib. Müəllif Əhməd Cavad
yaradıcılığına yüksək qiymət verən
M.Ə.Rəsulzadə, H.Baykara, Ə.Səfəroğlu, M.B.Məhəmmədzadə
kimi tədqiqatçıların əsərlərinə,
fikirlərinə istinad edib. Azərbaycan ədəbiyyatının,
poeziyasının say-seçmə söz, sənət sahiblərindən
olan Əhməd Cavad yaradıcılığa tarixin həm
ziddiyyətli, həm də mürəkkəb dövründə
gəlib. Lakin
yaradıcılığının ən məhsuldar,
çiçəkləndiyi dövr Azərbaycan Xalq
Cümhuriyyəti dövrünə təsadüf edir. Bu illərdə şair bütün
varlığı ilə yazıb-yaradıb, cümhuriyyətin
ideyalarını tərənnüm edib. Ona
görə də bu illər onun yaradıcılığında
çox böyük və müstəsna əhəmiyyətə
malikdir. Heç də təsadüfi deyil
ki, cavadşünaslar bu illəri "Əhməd Cavad
yaradıcılığının zirvəsi, kulminasiya
nöqtəsi" adlandırırlar. Bütün
varlığı ilə azadlığa can atan, türk
dünyasının təəssübkeşi olan şair
istiqlal mübarizəsini son ana kimi davam etdirib, bu yolda
olmazın əzablara, əziyyətlərə, məşəqqətlərə
məruz qalsa da, amalından dönməyib. Əsərdə
Əhməd Cavadın yaradıcılıq uğurları ilə
yanaşı, Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin
süqutundan sonra millətçi, pantürkist,
müsavatçı damğası ilə zindanlarda, həbslərdə
çəkdiyi dəhşətli işgəncələr də
oxucuya geniş şəkildə
çatdırılır".
1920-ci il 28 aprel işğalından sonra Rusiya Azərbaycanda
illərlə kütləvi həbslər apardı, dəhşətli
qətllər, qarətlər törətdi. Bu,
Stalinin amansız repressiya maşınının bütün
gücü ilə işə düşdüyü zamanlarda
daha da tüğyan etdi. 1937-ci ildə zərbə
daha çox xalqın ədəbiyyat adamlarına dəydi.
İmperiya əlindən gələn etdi ki,
xalqın ruhunu tamamilə sarsıtsın. 30-cu
illərdən başlayaraq rəsmi Moskva ədəbiyyat
adamları arasında özünə carçılar
axtarmağa başladı. Bu ideyaya tabe
olmayanların məhvi planını məharətlə
hazırladı və həyata keçirdi. Ancaq heç bir zaman əsl ədəbiyyat zamana tabe
olmayıb. Di gəl ki, 1917-ci ildən sonra
Rusiya imperiyasının varisi olan SSRİ sosializm adı
altında yeni imperiyaçılıq siyasəti yürütməklə
əslində yazıçıların
"saqqızını oğurlaya bildi". Hətta zaman səviyyəsini aşmağa qüdrəti
çatacaq nəhəng simalar belə sovet ideyalarının
"vurğunu" oldular. Hər halda bu
paradoksallıq araşdırılmalı, təkcə ədəbi
fakt kimi yox, əslində dərin köklü ictimai faktor
olaraq təhlil edilməli, bəşərin sabahı
üçün dərs səviyyəsində bir qənaətə
gəlinməlidir. Azərbaycanda sovet
hakimiyyəti qələbə çaldıqdan sonra
yazıçıları kütləvi şəkildə sovet
ideologiyası mövzusunda yazmağa məcbur etdilər.
Hər halda 37-ci il yaradıcı
adamların ürəyində və ağlında elə dəhşətli
xof yaratdı ki, bu gün də həmin xof ürəklərdən
çıxmayıb. Hə qədər acı səslənsə
də, bu, gerçəklikdir. 37-ci il
repressiyaları zamanı biri-birlərini satanlar, xəyanətlər
selində insanların halsızlığı, imperiyanın
mütləq hakimliyi bütün aydınlığı ilə
göründü, bilindi. Mikayıl
Müşviqlərin Məmməd Rahimlər tərəfindən
basqılara məruz qalması, müxtəlif adlarla
çağırılması, bunun ictimaiyyətə
hay-küylə təqdim edilməsi, onların həbsi
üçün imkan yaratmış oldu. Ədəbiyyat
adamlarının 1937-ci ilin oktyabrında başlanan kütləvi
həbsləri dəhşətli xofun yeni, daha qanlı mərhələsi
oldu. 1937-ci il oktyabrın 12-dən 13-nə keçən
gecə Azərbaycanın tanınmış yaradıcı
adamları Əhməd Cavad, Bəkir Çobanzadə,
Böyükağa Talıblı, Vəli Xuluflu, Məmmədkazım
Ələkbərli, Hənəfi Zeynallı, Xalid Səid
Xocayev qətlə yetirildi. Vətən tariximiz
keşməkeşlərlə doludur. Azərbaycanın
işğalından sonra müxtəlif ölkələrdə
ağır mühacirət həyatı yaşamağa məcbur
olan Məhəmməd Əmin Rəsulzadə yazırdı:
"Bolşeviklərin qarşılaşdığı ən
böyük çətinlik ədəbiyyat sahəsində
idi. Onlar Azərbaycanda "proletar mədəniyyəti"ni bərqərar etmək istəyirdilər. Qısaca "proletkul" adlandırılan bu
formulun mənası "formaca milli, məzmunca kommunist"
olan bir ədəbiyyatdır. Ancaq
bolşeviklər bu arzularına heç cür çata
bilmirdilər. Çünki bu iş üçün
hazırlanmış kadrlar yox idi. Məktəb
kimi ədəbiyyat da uzun müddət kommunizmə
yabançı olan ideoloqların təsiri altında qaldı.
1937-ci ilə qədər bu sahədəki əsl
hakimiyyət "inqilabdan" əvvəlki qələm sahiblərinin
əlində idi. Bu iddianı təsdiq edən dəlil və
hadisələr "Çağdaş Azərbaycan ədəbiyyatı"
mövzusunda oxuduğumuz məruzədə
danışıldığından burada təfsilata varmayaraq
yalnız sovet ədəbiyyatından mövzuya aid olan bir
neçə sətri nümunə gətirəcəyik..."
M.Ə.Rəsulzadə daha sonra yazır ki, 1929-cu ilin 5 oktyabr
tarixli Bakıda çıxan "Kommunist" qəzetində
o zamankı maarif nazirinin yazıçıların
qurultayındakı çıxışında belə məqama
rast gəlinir: "Azərbaycan işçiləri
arasından çıxan şair və
yazıçıların sayı gündən-günə
artmaqdadır. Yazıçıların bu nəslinin
"Müsavat" dövründə xəbəri yoxsa da, yenə
Cavadın (milli şair Əhməd Cavad nəzərdə
tutulur - M.Ə.Rəsulzadə) milli məktəbi təsirinə
düşür və milli Azərbaycan ruhunda ədəbiyyat
yaradırlar. Həticədə Azərbaycanın
gənc yazıçıları uydurulmuş rus təhlükəsinə
qarşı çıxır və "Bağımsız Azərbaycan"
şüarını idealizə etməyə
başlayırlar. Almas (Almas
İldırım - M.Ə.Rəsulzadə), Əbdül,
Müşviq (Mikayıl Müşviq), Hüseynzadə. Bunlar bir-bir millətçi olaraq proletar
Yazıçılar İttifaqından və Kommunist
Partiyasından çıxırlar. İndi
isə Cavadla birlikdə üçrəngli Azərbaycan
bayrağını tərənnüm edirlər".
Mərhum
araşdırmaçı, şair Rəhman Babaxanlı Azərbaycan
ədəbiyyatının repressiya dövründə göstərdiyi
hünərlərə görə onun rəşadətindən
daim bəhs edilməli olduğunu bildirirdi: "İstəyirəm
ki, Azərbaycan ədəbiyyatına münasibət bildirən
hər bir ziyalı repressiya dövrünə qiymət verəndə
M.Ə.Rəsulzadənin fikrini xatırlasın. Gənc nəsil o insanların gözlərində,
ürəklərində qalan arzularını böyütməlidirlər.
Belə obrazlar bizə lazımdır. Bu tarixi xüsusən gənclərimiz yaxşı
bilməlidirlər. Hər halda bu tarixə
hələ də laqeydlik var".
Uğur
Xalq Cəbhəsi.-
2014.- 6 may.- S.14.