Göyçə soraqlı aşıq
Qədim Oğuz yurdu olan Göyçə
mahalında onlarla aşıq yetişib. Onlardan biri də Aşıq
Musadır. Öz sazı və
sözü ilə məclisləri zinətləndirən
bu el sənətkarının
həyat və yaradıcılığı layiqincə
tədqiq edilməyib.
1970-ci ilə qədərki şeir kitablarında və digər yazılarda aşığın 1795-1840-cı illərdə yaşadığı
və Göyçənin
Qaraqoyunlu kəndindən
olduğu göstərilib.
Araşdırmalar nəticəsində aydın oldu ki, bu, yanlışdır.
Yaşlı adamların,
o cümlədən də
Musa ilə qohumluqları
olan, Göyçənin
Zod kənd sakinləri Cəfərov Müseyib və Cəfərov Qurbanın söyləmələrinə görə,
Musanın atası Səfər
və əmisi Cəfər gənc yaşlarında bir çoxları kimi Qazax mahalının Tatlı kəndindən köçərək Zod
kəndinə gəliblər.
Bir müddət burada yaşadıqdan sonra Səfər Zod kəndinin ağaları ilə yola getməyib
və köçüb
qonşu Ağkilsə
kəndində məskunlaşıb.
Haqqında söhbət açdığımız
Aşıq Musa Ağkilsə
kəndində doğulub.
Aşığın neçənci ildə
doğulduğu dəqiq
deyil. 1912-ci ildə vəfat edən sənətkarın
dəfn mərasimində
onun 80 ilə qədər yaşadığı
haqda camaat arasında söhbət gedirmiş. Deməli, o, təxminən 1830-cu ildə anadan olub. Axtarışlar nəticəsində Ağkilsə kəndinin cənubi-şərqindəki qəbiristanlıqda
Aşıq Musanın
qəbir daşı tapılıb. Daşda
onun vəfat etdiyi hicri ilə
1331-ci il yazılıb ki, bu da miladi
tarixlə 1912-ci ilə
düşür. Qəbir daşında
olan bu yazı
təkzibedilməz həqiqəti
təsdiq edir.
Saz sənətinə yiyələnən,
onu bütün incəliklərinə qədər
mənimsəyən Aşıq
Musanın ustadının
kim olması
məlum deyil. Ustad olan bu
el sənətkarının bir neçə şəyirdi onun yanında püxtələşib
ki, bunlardan biri də Göyçənin
Zərzibil kəndindən
olan Aşıq Mehralı idi: Aşıq Musa aşıqlığı
ilə yanaşı, həm də yaxşı təsərrüfatçı
olub. Onun bir dəyirmanı
da varmış.
Qəbir
daşının arxa
tərəfində həkk
edilmiş cüt (xış) şəkli onun bacarıqlı bir rəncbər olmasına işarədir.
Aşıq Musa yaz və
yay aylarında əkinçiliklə məşğul
olar, payız və qışda sazını götürüb,
el-el, oba-oba gəzər,
şənlik məclisləri
keçirərmiş.
Aşığı görmüş
qocaların, eləcə
də Aşıq Talıbın və Aşıq Ağayanın
(Aşıq Ələsgərin
şəyirdi) demələrinə
görə, Aşıq
Musa alçaq boylu, dolu bədənli, enlikürək, "polad kimi sağlam" bir adam imiş.
İri bığlar sifətinə
yaraşıq verirmiş.
Başqa
aşıqlardan fərqli
olaraq, o, belinə qılınc bağlarmış.
Koroğlu havalarını heç
kəs onun kimi oxuya bilmirmiş.
Aşıq Ələsgərdən təxminən
10 yaş kiçik olan Aşıq Musa ona həmişə ehtiram göstərib, birevli kimi yaxın
olub. Əlimizdə olan
"Ay üzə-üzə", "De bir üz-üz", "Birisin", "Yüküm",
"Mərd" rədifli
şeirləri Ələsgərin
eyni rədifli şeirlərinə nəzirədir.
Aşıq Musa davranışı ilə də xalq arasında hörmət qazanıb.
Heç
kəsdən qorxub-çəkinməyən
aşıq qonum-qonşu
ilə çox mülayim rəftar edib. Aşıq Musanın iki
oğlu olub. Böyük oğlu Əli gənc yaşlarında, o biri oğlu İmamqulu Böyük Vətən müharibəsindən 2-3 il sonra ölüb. Onların da şeir qoşmaq qabiliyyəti olub. Yazı-pozu bilməyən Aşıq
Musanın yaradıcılığı
zəngin olub. Təəssüf ki, vaxtında
yazıya alınmadığına
görə, çoxu
itib-batıb.
1960-cı ildə axtarışlar
zamanı aşığın
nəvəsi, Göyçənin
Sarıyaqub kəndində
yaşayan Musa Süleymanovdan
vərəqlərinin bir
hissəsi cırılmış
dəftər əldə
edilib. Dəftərdəki şeirlərin hamısı
Aşıq Musanındır.
Lakin onun kim tərəfindən
qələmə alındığı
məlum deyil. Yazının latın
qrafikası ilə olması göstərir ki, o, 1939-cu ildən əvvəllərdə yazılıb.
İndi əlimizdə aşığın
50-dən artıq şeiri
var. Bunların çoxu
qoşma, 8-i gəraylı,
5-i divani, 4-ü təcnis
və 4-ü müxəmməsdir. Son vaxtlar "Aşıq Musa
və Mələknisə
xanım" adlı bir dastan da
meydana çıxıb.
Bu dastan "Göyçə
dastanları və aşıq rəvayətləri"
kitabında oxuculara təqdim edilib.
Aşıq Musanın yaradıcılığı
çoxşaxəlidir. Müxtəlif şeir şəkillərinə
müraciət edən
sənətkar müxtəlif
mövzularda xoşagələn
bədii sənət nümunələri yaradıb.
Aşıq Musa aşıq ədəbiyyatında
məşhur "Nə
günahı telli sazın" rədifli gəraylısı ilə
şöhrət qazanıb.
Aşıq sənətindən söhbət açan qələm sahiblərimiz
yazılarında aşığın
bu gəraylısını
xatırlayıb, ayrı-ayrı
bəndlərini sitat veriblər. Sazı, ümumiyyətlə, aşıq sənətini
avam, fırıldaqçı
din xadimlərinin haqsız
hücumlarından qoruyan
aşıq göstərir
ki, sazın, saz çalmağın heç bir günahı yoxdur. Əksinə,
saz məclisləri abad edir, qəmli
könülləri şadlandırır.
Başqa
sözlə, saz insana ruhi qida
verir. Elə oradaca aşıq, saz çalmağın günah olduğunu iddia edənlərə çox kəskin cavab verir:
Yek şəcər, yek dəmir,
Ara vurmur, yalan demir.
Qazı
kimi rüşvət yemir,
Nə günahı telli sazın!?
Aşıq bir-birinə zidd olan iki cəbhəni
- saz sənəti ilə onun haram
olduğunu deyənlər
cəbhəsini qarşılaşdırır. Hansı cəbhənin
əməlləri günah
sayılmalıdır? Şənlik məclislərinə
yaraşıq verən,
insanların könlünü
açan, təbiət,
insan gözəlliklərini
vəsf edən, dinləyiciləri ustadnamələri
ilə tərbiyələndirən,
onlara mərdlik, qəhrəmanlıq, düzlük,
səxavətlik, vətənpərvərlik
duyğuları aşılayan
saz sənətimi, yoxsa saz sənətini
haram buyuranların ara vurmaları, yalan danışmaları,
rüşvət yemələri,
cadu yazmaları, sələmçiliklə xalqı
soymaları kimi çirkin əməllərimi!?
Cavab öz-özlüyündə aydındır.
Mövhumatın çox
güclü olduğu,
din xadimlərinin "qılıncının
dalı da, qabağı da kəsdiyi" bir zamanda həmin
gəraylı sənətsevərlərin
dilində əzbər
olub, aşıqlarımızın
repertuarında özünə
möhkəm yer tutub.
Aşıq Musanın yaradıcılığında
dövrünün ictimai
haqsızlıqlarına qarşı
bir etiraz sədası eşidilməkdədir. Yaradıcılığında Vətən məhəbbəti
çox güclüdür.
Təbiətin gözəlliklərindən
doymayan; səfalı yaylaqlarını, buz kimi sərin bulaqlarını, ağ sürülərini,
ağır ellərini
tərifləyən aşıq
qürbət ellərə
yönü düşəndə
şənlik məclisləri
keçirsə də,
yenə kədərlənir,
Vətən həsrəti
çəkir. Bu cəhətdən onun
"Balabançı", "Dağlar", "Görüşməyə",
"Göndərrəm" rədifli qoşmaları daha səciyyəvidir.
O, qucağında boy atdığı,
havası ilə nəfəs aldığı,
doğma yurdu olan Göyçəni yeri gəldikcə tərifləyib, ona xüsusi bir qoşma da həsr
edib. Şeirdə Göyçənin təbii
gözəlliklərini sadalamaqla
yanaşı, həm də orada yaşayan
insanların məhəbbət
əhli olmaları, qonağa göstərdikləri
iftixar hissi ilə qeyd olunur:
Hər dağdan ucadı Çalmalı dağı,
Car olur köysündən
Qumlubulağı.
Əziz
saxlayırlar gələn
qonağı,
Dad verir dahana balı Göyçənin.
Aşıq Musanın yaradıcılığında
insan gözəlliklərinin
təsviri və tərənnümü, məhəbbət
motivləri xüsusi yer tutur. O, rast gəldiyi sadə gözəl qız və gəlinləri səmimi bir dillə, təmiz məhəbbətlə tərifləyir.
Bu təriflərdə zahiri gözəlliklə mənəvi gözəllik
vəhdət təşkil
edir. O, "günəş
camallı", "büllur
buxaqlı", "lalə
yanaqlı", "kaman
qaşlı", "şahmar
zülflü", "sərv
boylu", gözəl
libaslı qız-gəlinləri
həm də mərifətinə, dərdbilənliyinə,
sədaqətinə görə
tərifləyir. Bu təriflərdə
heç bir açıq-saçıq və
şit ifadəyə rast gəlmirik. Aşıq ancaq gözəllik aşiqi kimi gözümüz önündə
təcəssüm edir.
Gözəllərin tərifinə
həsr edilən şeirlər içərisində
"İndi", "Dilbər",
"Sinəsin", "Güllər",
"Sənsən", "Gülə-gülə", "Gözlər", "Maral",
"Gilas" və s. rədifli
şeirlər daha çox diqqəti cəlb edir.
Bəzən ayrı-ayrı misralarda tərbiyəvi mahiyyət
daşıyan fikirlər
ifadə edən el sənətkarı, bəzən
də üzünü
öz könlünə
tutaraq ona öyüd-nəsihət verir. Bu cəhətdən onun
"Dilim" rədifli
qoşması daha səciyyəvidir. O, adamları
tamahkar olmamağa, namərdlərə uymamağa,
məclislərdə özlərini
mərifətli aparmağa,
danışanda az danışıb incə mətləblər
ifadə etməyə,
bivəfalarla yoldaşlıq
etməməyə, sirri
möhkəm saxlamağa
və digər gözəl insani keyfiyyətlər sahibi olmağa çağırır.
İslam Ələsgərov,
filologiya üzrə fəlsəfə doktoru
Xalq Cəbhəsi.- 2014.- 7 may.- S.14.