Düzgün yazı qaydasına necə əməl
edirik?
Professor İsmayıl Məmmədli:
"Hər bir şəxs yazıda durğu işarələrinin
yerli-yerində olmasına əməl etməlidir”
I yazı
Azərbaycan
dili genealoji bölgüyə əsasən türk dillərinə
mənsubdur. Bu qrupa daxil edilən dillər də bir-birinə
leksik, morfoloji və sintaktik cəhətdən çox
yaxındır. Dialektlər bir-birindən fonetik xüsusiyyətlərinə
görə fərqlənirlər. Azərbaycan dili türk,
türkmən və qaqauz dilləri ilə yanaşı
türk dilləri qrupunun oğuz dilləri yarımqrupuna
daxildir. Dil xalqın ruhunu tam mənasıyla ifadə etmək
qüdrətinə malikdir. Dil hər bir xalqın müəyyənliyi,
özünəməxsusluğudur. Zamanlar bir-birini əvəz
edir, ancaq dil ölmür, yaşayır. Hər bir xalqın
dili o xalqın təfəkkürünü, hər mənada səviyyəsini
göstərir. Ən əski dövrdən bəri, yəni
xalqın ilkin inancları formalaşdığı zamanlarda
dilin imkan verdiyi səviyyədə həmin xüsusiyyətlər
yaşayıb, sonradan təkmilləşmə dövrü
keçib, nəsildən-nəsilə ötürülüb,
bugünümüzə gəlib çıxıb. Dil
özündə tarixi çox gözəl ifadə edir,
yaşadır. Yazar xalqını təmənnasız sevdiyi,
ona ruhən qovuşduğu dərəcədə gözəl
əsərlər yarada bilər. Yazar ruhlu, inamlıdırsa, əsəri
də gözəl olacaq.
Professor
İsmayıl Məmmədli bildirir ki, dilin, dilçiliyin elə
sahələri var, onlar daha çox mütəxəssislərin
marağına daxildir, onların araşdırmalarının
obyekt və predmeti kimi götürülür: "Bunlar
sırf elmi-nəzəri problemlərdir: morfologiya, sintaksis,
leksikologiya, etimologiya, semantika, habelə qrammatikanın bir
sıra başqa məsələləri və s. Amma
dilçilik elminin əməli, tətbiqi sahələri,
bölmələri də var ki, yalnız dilçi alimlərə,
mütəxəssislərə deyil, bütövlükdə tədris
işi ilə məşğul olan, ondan həmişə
istifadə edən bütün insanlara: hüquq, təhsil, mətbuat,
mədəniyyət, siyasət, iqtisadiyyat və b. sahələri
təmsil edən şəxslərə də lazımdır.
Bunların sırasına nitq mədəniyyəti, dilin
orfoqrafiya (imla) qaydaları, orfoepiya (ədəbi tələffüz)
məsələləri, dildə işlənən durğu
işarələri (geniş mənada bu işarələrdən
istifadə qaydaları və ya bu qaydaların məcmusu -
başqa cür desək, punktuasiya) daxildir".
İ.Məmmədli
hamı üçün gərəkli olan bir məsələdən
- durğu işarələrinin yazıda işlənməsi
qaydalarından danışır: "Durğu işarələrinin
mahiyyəti, vəzifələri, onlardan istifadə məqsədi
və işlənmə məqamı, yeri, yazıda mövqeyi
barədə doğru-dürüst bilgilər, onları səciyyələndirən
normalar hər bir vətəndaşa, savadlı adama
yazılı nitq zamanı olduqca vacibdir, zəruridir.
Ümumiyyətlə, özünü ziyalı hesab edən hər
bir şəxs yazıda durğu işarələrinin
yerli-yerində olmasına əməl etməlidir. Xüsusilə
jurnalistlərin, mətbuatda çalışanların, orta və
ali məktəb müəllimlərinin birinci dərəcəli
vəzifəsi düzgün yazı normalarını qorumaq,
nitq mədəniyyəti məsələlərinə önəm
verməkdir. Durğu işarələrini səciyyələndirsək,
belə bir ümumiləşdirici fikirlə onu təqdim edərdik
ki, durğu işarələri yazılı nitqin
formalaşmasında mühüm bir vasitədir və
kommunikativ funksiyaya malikdir. Həmçinin yazılı dilin məzmun
dolğunluğunun yaranmasında, fikrin dəqiq və emosional
təsir gücünün üzə çıxmasında və
aydın və ifadəli tələffüzündə
durğu işarələrinin rolu böyükdür. Durğu
işarələri yazılı nitqi mənalı hissələrə
bölür. Məsələn, nöqtə işarəsi
cümlədə fikrin bitdiyini bildirir, həmcins üzvlər
arasında vergül qoyulması bu üzvlərin cümlədə
bərabərhüquqlu olduğunu göstərir. Hazırda
yazımızda işlənən durğu işarələri
Azərbaycan dilinin öz daxili qanunlarına əsaslanmaqla
formalaşıb, qanuniləşib.
Yazılı
nitqdə sözlər, yaxud söz qrupları arasında
qoyulan işarələr durğu işarələri, durğu
işarələrinin qoyulması haqqında qaydalar isə
punktuasiya adlanır. Müşahidələrimiz göstərir
ki, ümumilikdə yazıda durğu işarələrinin
işlənməsinə əksər hallarda əməl olunur.
Amma arzu olunmasa da, bəzən durğu işarələrinin
cümlədə yerli-yerində olmaması faktlarına da rast
gəlinir. Ehtiyac olmadan hardasa vergül, iki nöqtə və
ya nida işarəsi qoyulur. Amma, lakin, ancaq
bağlayıcıları mürəkkəb cümlədə
işlənərkən onlardan əvvəl yox, səhvən
sonra vergül yazılır, yaxud başqa köməkçi
nitq hissələrinin - modal sözlərin, nidaların, ədatların
işlənməsi zamanı səhvlərə yol verilir.
Durğu işarələrinin mətndə işlənməsi
qaydalarından vergül işarəsini durğu işarələri
arasında ən geniş istifadə olunan və ən
lazımlı vasitələrdən biri kimi götürülən
qrafik işarə saya bilərik. Yeri gəldikcə biz bu
vergül işarəsinin yazılı nitqimizdə
bütün normativlərə uyğun verilməsi
qaydalarından nümunələr gətirəcəyik.
Vergül fransız sözü olub semantik mənası
qol-budaq, hissə deməkdir. Vergül rəngarəng məqamlarda
özünü göstərən və cümlə sərhədi
ilə bağlı olmayan durğu işarəsidir".
Dilçi-alim
vergül işarəsinin müxtəlif üzvlər
arasında, fərqli mövqelərdə işlənmə
hallarını şərh edir: "Cümlənin həmcins
üzvləri arasında vergül. Qrammatika kitablarında eyni
suala cavab verən, eyni bir cümlə üzvü ilə
bağlı olan (eyni cümlə üzvünə aid olan) bərabərhüquqlu
üzvlər həmcins üzvlər kimi səciyyələndirilir.
Məsələn: Dağlar, dərələr, düzlər
pambıq kimi qarla örtülüb. Ehtiyac, aclıq, zülm
qoymadı göz açam. Bu cümlələrdə həmcins
mübtədalar arasında (dağlar, dərələr;
ehtiyac, aclıq) vergül qoyulub. Biz də şirin söhbət
edərdik, yeyərdik, danışardıq, gülərdik. Gənclər
danışır, gülür, şadyanalıq edirdilər.
Bu cümlələrdə isə həmcins xəbərlər
arasında vergül işarəsi işlənib (söhbət
edərdik, yeyərdik, danışardıq; danışır,
gülür)".
Ki
tabelilik bağlayıcısına gəlincə, dilçi
bildirir ki,
ki
tabelilik bağlayıcısı ilə işlənən
müxtəlif növlü tabeli mürəkkəb cümlələrdə
mürəkkəb cümlənin tərəflərini birləşdirən
cümlələr arasındakı ki
bağlayıcısından sonra vergül qoyulur. Məsələn:
Elə hadisələr olur ki, heç vaxt yaddan
çıxmır (necə?). Tələbə var ki, kitab əlindən
düşmür (necə?); Özünü elə aparır
ki, deyərdin, hamı ona borcludur. O, elə baxırdı ki,
sanki çalağandır, şikarının üstünə
şığıyacaq. Biz ona görə gəlmişik ki, (nə
məqsədlə?) sizi xəbərdar edək. Çünki
bağlayıcısı işlənən mürəkkəb
cümlədə ondan əvvəl vergül yazılır.
Oğlan imtahan verməkdən qorxurdu, çünki elmdən
çoxdan uzaqlaşmışdı. -sa, -sə şərt
şəkilçisi işlənən mürəkkəb
cümlədə sa-sə birinci cümlənin xəbərində
gələrsə, ondan sonra vergül qoyulur. Əgər
yıxılsan, balta çalan çox olar. Hərgah işləmirsənsə,
gedə bilərsən. Mürəkkəb cümlədə
sa-sə, da-də, belə, hərçənd, hərçənd
ki, düzü, doğrusu, düzdür, doğrudan sözləri
varsa, həmin sözlərdən sonra, amma, ancaq
bağlayıcılarından isə əvvəl vergül
qoyulur. Məs.: Hərçənd ki, bir yerdə işləyirdilər,
amma dostluq etmirdilər. Düzü, iyirmi faiz
torpaqlarımız düşmən tapdağı
altındadır, ancaq torpaqların geri alınacağına
şübhə etmirik".
Dilimizin
qaydalarına əsaslalan alim bildirir ki, aydınlaşdırma əlaqəli
tabesiz mürəkkəb cümlələrin tərkib hissələri
arasında iki nöqtə qoyulur. Tərkib hissələrinin
birində vergül olduqda ümumi ilə
aydınlaşdırıcı hissənin arasında nöqtəli
vergül də qoyula bilər. Məsələn: Gözəl
bir yay günü idi; çəmənlər yaşıl
donunu geyinmiş, ağaclar çiçək
açmışdı. Qızğın iş gedirdi: kimisi
çala qazır, kimisi isə şitil əkirdi. Tərəfləri
müstəqil olub, daxilində həmcins üzv iştirak edən
bağlayıcısız tabesiz mürəkkəb cümlələrin
tərkib hissələri arasında nöqtəli vergül
qoyulur. Belə cümlələr çox geniş olur və hər
hansı durğu işarəsindən biri işlədilir. Məs.:
Üç il, ya bəlkə dörd ildi, yaxşı
yadımda deyil, bizim Baxşalı bəy gedirdi Gəncəyə;
apardım vağzala, bileti aldım və yola saldım getdi
(C.Məmmədquluzadə). Bir azdan sonra süfrə
açıldı; hamımız süfrə başına
oturub qatıq, yağ, qaymaqdan doyunca yedik (A.Şaiq).
Bağlayıcısız
bağlanan tabesiz mürəkkəb cümlələrin tərkib
hissələri arasında nöqtəli vergül qoyulur:
"Belə cümlələr çox geniş olur və tərkibində
hər hansı durğu işarəsindən biri işlədilir.
Məs.: Qarqar çayının həzin
şırıltısı, Gülarənin palazlara, gəbələrə
endirdiyi toqqaların taqqıltısı ətrafa
yayıldı; hələ naxırçıların
oynamaları da bu səslərə qarışanda şənlik
bir tərəkəmə toyunu xatırladırdı (Ə.Haqverdiyev).
Onlar otaqdan çıxmamış otağa səs-küylə
iri bir qadın girdi; qolları çırmalanmışdı
(C.Cabbarlı).
Zərfliklər
əksərən, baxmayaraq, halda, kimi, əlaqədar olaraq və
s. sözlərin köməyi ilə xüsusiləşərkən
bu zaman həmin sözlərdən sonra vergül qoyulur. Məs.:
Səhər yorğun və ac olduğumuza baxmayaraq,
körpünü tikdik. Payız olduğu halda, aran yerlərdə
istiydi".
Daha
maraqlı bir məqam: "Xüsusiləşmiş
tamamlıq və zərfliklərdən sonra vergül qoyulur. Dəqiqləşdirici
xüsusiləşmiş üzvlər bu və ya digər bir
üzvə aid olur, onun mənasını konkretləşdirir.
Xüsusən, xüsusilə, o cümlədən, hətta
sözlərinin köməyi ilə formalaşan dəqiqləşdirici
xüsusiləşmiş üzvdən əvvəl vergül
yazılır. Məs.: Bütün siniflər, xüsusən
onuncular yaxşı nəticə əldə etdilər.
Onun
bütün bədəni, hətta üz-gözü də
toz-torpaq içində idi".
Tabeli və
tabesiz mürəkkəb cümlələrdə
vergülün işlənməsi də maraqlı məqamlardandır:
"Tabesiz mürəkkəb cümlələri əmələ
gətirən sadə cümlələr bir-birinə tabesizlik əlaqəsi
ilə bağlanır və qrammatik cəhətdən bərabərhüquqlu
olur. Tabesiz mürəkkəb cümlələr iki qrupa
bölünür: bağlayıcılı və
bağlayıcısız tabesiz mürəkkəb cümlələr.
Birləşdirmə, qarşılaşdırma, iştirak,
inkar, bölüşdürmə bağlayıcıları
bağlayıcılı tabeli mürəkkəb cümlələrin
hissələrini bir-birinə bağlayır. Birləşdirmə
bağlayıcılarından başqa (və birləşdirmə
bağlayıcısından başqa) qalan
bağlayıcıların iştirakı ilə qurulan tabesiz
mürəkkəb cümlələrin tərkib hissələri
arasında vergül qoyulur. Məs.: Qonaq getmək istədi,
amma ana buraxmadı. Birdən-birə göy guruldadı, hətta
ildırım çaxdı. Nə işıq yanırdı,
nə də su gəlirdi. Gah yağış
yağırdı, gah da gün çıxırdı".
Uğur
Xalq Cəbhəsi.- 2014.- 8 may.- S.13.