Güney Azərbaycan
mətbuatı
Güney Azərbaycan mətbuatın inkişafına görə heç də Şimali Azərbaycandan geri qalmayıb. Mətbuat daim
maarifçiliyi təbliğ etmək və insanların Vətən
və millət anlayışlarını düzgün
qavramasına xidmət edib. Hələ 1920-ci ildə Şeyx Məhəmməd
Xiyabani Təbrizdə çıxan "Təcəddüd"
qəzetinin 24-cü sayında "Azərbaycan"
başlıqlı məqaləsində Azərbaycan
xalqının tarixi qəhrəmanlıqlarını
xatırladaraq oxucularında vətənsevərlik
duyğularını oyatmaqla onları istiqlal mücadiləsinə
səsləyirdi: "Ey Azərbaycan, ey demokratik Azərbaycan,
başını qaldır!.. Zülm,
işgəncə, əzab, müsibət, dar ağacları, zəncir
və zindanlar möhkəm olsa da, sənin istiqamət və mətanətinin
qarşısında bir-bir əzilib məhv oldu...
...Ey əziz
Azərbaycan, sən bir iti gözsən ki, İran səninlə
Qərb mədəniyyətinə baxır. Sən bir həssas
və mütəəssir olan ürəksən ki, bu vətən
dünya işığını səninlə hiss
edir..."
Bu bir tarixi gerçəklikdir ki, Azərbaycan türkləri
İranın tərəqqisində həmişə öndə
olublar. Elə ötən 200 ildə yeni İranın yaranmasında
Qacar sülaləsinin vəliəhdi Abbas Mirzənin bu istiqamətdə
apardığı islahatlar ölkənin Avropa mədəniyyətinə,
texnologiyasına yiyələnməsində əvəzedilməz
rol oynayıb.
Tədqiqatçı
Pərvanə Məmmədli 151 illik Güney Azərbaycan mətbuatı
haqda araşdırmasında deyir: "İki əsrə
yaxın vahid bir xalqın mənəvi ünsiyyətinə
qoyulan qadağalar, şovinist çar və şahlıq
rejimləri, sonralarsa bolşevik rejimlər qədim, zəngin ədəbiyyata,
tarixə malik bir millətin mənəviyyatına ağır
zərbə olsa da, onun öz varlığını
yaşatmaq əzmini sındıra bilməyib. Bu
baxımdan o illərdə yaranmış ədəbiyyat, mətbuat
xalqa əvəzsiz xidmət göstərib. Güney Azərbaycanın mətbuat tarixi ilə
milli azadlıq hərəkatı paralel olub. Hər inqilabdan sonra mədəni həyatda da irəliləyiş
olub, ancaq hakim dövlət siyasəti milli tərəqqinin
qarşısına sədd çəkib".
Dosent Pərvanə Məmmədlinin
araşdırmasına görə, ilk çapxana 1825-ci ildə
Təbrizə gətirilib. Çeşidli
kitablardan başqa, 1858-ci ildə Təbrizdə "Azərbaycan"
adlı ilk rəsmi qəzet nəşr olunub. "Əxbarri-darülsəltəneyi-Azərbaycan"
və başqa adlar altında işıq üzü görən
bu qəzetin səhifələrində saray xəbərləri,
şahın və vəliəhdin səfərləri, ölkə
daxilində və xaricdə baş verən hadisələrin
xülasəsi verilirdi.
1945-ci ildə S.C.Pişəvərinin
başçılığı ilə qurulan Milli Hökumət
zamanı Azərbaycan türkcəsində çıxan qəzetlər,
jurnallar, kitablar, ana dilində açılan məktəb,
universitet, yayımlanan radio verilişləri çoxluq təşkil
edir.
1978-79-cu
illərdən sonra da Azərbaycan türkcəsində məktəb,
mətbuat və s. bu sayaq məsələlər yenidən
gündəmə gəldi. Amma
reallaşmadı. Ümumiyyətlə, Pərvanə
Məmmədli Güney Azərbaycan mətbuatını tədqiq
etməklə mətbuatımızın 134 deyil, 151
yaşı olduğunu sübut edir.
XIX əsrin əvvəllərində Azərbaycanı
idarə edən Abbas Mirzə Avropaya yaxınlaşmaq
üçün ölkədə bir çox sahələrdə
islahatlar keçirməyə başlayır. Uğurla nəticələnən
bu islahatlar tək Azərbaycanda deyil, bütün İranda
kitab çapı və litoqrafiyanın tətbiqi, tərcümə
işi, Avropaya tələbələrin göndərilməsi
(Bu hal Şərqdə ilk təşəbbüs idi - P.M.) ilə
tarixə daxil olur. İlk çap dəzgahını
Təbrizə gətirən, ilk kitabları çap etdirən
də Abbas Mirzə oldu. Azərbaycandan
sonra bütün İranda qurulan mətbəələr
basmaxana, orada işləyənlərsə basmaçı
adlandırıldı. Bu da İranda nəşriyyat
işinin türklər tərəfindən yaradıldığının
əyani göstəricisi idi.
XIX və XX yüzilliklərdə Azərbaycan türkləri
tək Güney Azərbaycanda deyil, eləcə də
İranda elm, maarif, mədəniyyətə iri miqyaslı
yeniliklər gətirmiş, bu sahədə aparıcı
qüvvə olmuşlar. 1897-ci ildən başlayaraq Güney Azərbaycanda dövrün
tanınmış şəxsiyyətləri Hüseyn xan
Ədalət "Əlhədid", Sadiq xan Ədibülməmalik
"Ədəb", Hüseyn Təbibzadə "Kamal",
Məhəmmədəli Tərbiyət (H.Tağızadə,
M.Şəbüstəri, H.Ədalətlə birgə) "Gəncineyi-Fünun"
kimi qəzet və jurnallar nəşr edirdilər. Bu mətbu orqanlar publisistik dillə ölkənin
ictimai-siyasi vəziyyətini açıb göstərir,
xalqı müstəmləkəçilərə və
istibdada qarşı mübarizəyə səsləyir,
ölkədə islahatlar keçirilməsinə, qabaqcıl
ideyaların yayılmasına səy göstərirdilər.
1898-ci ildə
Təbrizdə "Ədəb" qəzetini nəşr edən
Sadiq xan Fərəhani sonralar 1905-ci ildə Bakıda Əhməd
bəy Ağayevin redaktorluğu ilə nəşr olunan
"İrşad" qəzetinin fars dilli əlavəsini
çıxarır. "İrşad"ın
farsca cəmi 13 sayı çıxmış və bu əlavələrdə
ədəbi-ictimai fikir tarixi üçün çox
maraqlı faktlara rast gəlmək mümkündür. Məsələn, onun saylarından birində
böyük mütəfəkkir Mirzə Fətəli Axundovun
indiyə qədər əldə olunmayan ərəbcə
yazılmış "Təlqinnamə" əsərindən
bir hissə çap olunub. Deməli, əsər
həqiqətən mövcud olub.
Qəzet redaktorları, yeni tipli üsuli-cədid məktəblərinin
baniləri və digər mütərəqqi düşüncəli
şəxsiyyətlər hər cür təzyiqlərə məruz
qalsalar da, o zamanlar yeni yaranan maarif və mədəniyyət
ocaqlarının ətrafında toplanır və gizli fəaliyyətlərini
davam etdirirdilər. Vətənə xidmət edən, onun tərəqqisinə
çalışan ziyalılar, naşir və redaktorlar,
ölkədə söz və mətbuat azadlığına
imkan və şərait olmadığı üçün
öz qəzetlərini xaricdə çap edib, İranda,
Güney Azərbaycanda yayırdılar. Ölkədən
xaricdə nəşr olunan bu qəzetlər xalqın
oyanmasında, kütlələrin dövrün mütərəqqi
ideyaları ilə tanış edilməsində
mühüm rol oynayırdı. Qəzetlərdə qoyulan əsas
məsələlər bunlar idi: mövcud rejimin ifşası,
mütləqiyyət rejiminin konstitusiyalı rejimlə əvəz
olunması, ölkədə yeni islahatların keçirilməsi
(xüsusilə maarif sahəsində). Bu qəzetlər
dövlət qəzetlərindən fərqli olaraq
İranın mövcud vəziyyətini tənqid edirdi. Belə mətbu orqanların ən birincisi Tahir Təbrizinin
1875-ci ildə İstanbulda nəşr etdiyi "Əxtər"
qəzeti olub. Türkiyədə
"Əxtər"lə yanaşı "Şahsevən"
də çap olunurdu. "Şahsevən"in redaktoru
bizə yaxşı tanış olan
yazıçı Əbdürəhim Talıbov idi. Bunlardan başqa Misirin Qahirə şəhərində
"Hikmət", "Kəmal", Hindistanın Kəlküttə
şəhərində "Həblülmətin" qəzetləri
çap olunub. Bu qəzetlərdə
İranın ictimai həyatında olan bir sıra həqiqətlərin
üstü açılıb, ölkədəki
yaramazlıqlar haqqında tənqidi məqalələr
yazıldığına görə hakim dairələrin qəzəbinə
səbəb olur və onların İranda yayılmasına
süni maneələr yaradılırdı.
O illərdə
Təbrizdəki hadisələrin tək seyrçisi deyil, həm
də fəal iştirakçısı olan Məmməd
Əmin Rəsulzadə "İran məktubları"
adlı əsərində yazır ki, Məşrutə
dövrü cənubi azərbaycanlıların milli-mədəni
hərəkatdan milli haqlar uğrunda siyasi mübarizəyə
bir keçid mərhələsi olub. O dövrdə İran
tarixində ilk dəfə Avropa standartlarına uyğun olan və
ölkədə ən çox oxunan və ən nüfuzlu qəzet
sayılan "İran-noy" gündəlik qəzeti nəşr
olunurdu. Qəzetin redaktoru M.Ə.Rəsulzadənin
sözləri ilə desək, "İran-noy" İran
demokratik firqəsinin fikirlərini yayırdı,
yaradıcı heyəti də Azəri türklərindən
ibarət idi.
Bu dövrdə Azərbaycanda 50-yə yaxın qəzet və
jurnal çap olunurdu. Tək Təbrizdə deyil, Urmiyə, Ərdəbil, Həmədan
və başqa şəhərlərdə "Dəbistan",
"Əcnümən", "Azərbaycan",
"Naleyi-millət", "İstiqlal", "Buqələmun",
"Təbriz", "Şəfəq" kimi bir çox qəzetlər
nəşrə başladı. Ölməz Mirzə
Ələkbər Sabirin də şeirlərində
böyük önəm verdiyi Məşrutə inqilabı
dönəmində mətbuat həqiqətən ictimai-siyasi və
ədəbi həyatın güzgüsünə
çevrilmişdi. Dövrə xas olan
xüsusiyyətlərdən biri də yaranan ədəbiyyatın
ayrıca kitab və digər bədii nümunələrdə
deyil, məhz mətbuat səhifələrində əks
olunması idi. Məsələn,
Əşrəfəddin Qəzvini tərəfindən Rəştdə
nəşr olunan "Nəsimi-Şimal" qəzetinin əksər
səhifələri şeir nümunələrindən ibarət
idi. Yusifxan Etisalınmülkün redaktorluğu
ilə çıxan "Bahar" qəzetində Yusif
xanın şerləri və rus, fransız, ərəb ədəbiyyatından
etdiyi tərcümələr əsas yer tuturdu. "Sure-İsrafil" qəzetində bu mətbu
orqanının baş yazısı Əli Əkbər
Dehxudanın daimi rubrikası olan "Çərənd pərənd"də
o dövr üçün yeni olan siyasi felyetonun nümunələri
yaranırdı. "Təcəddüd"
Azərbaycanda deyil, bütün İranda ictimai və ədəbi
fikirdə yenilik yaratmışdı.
Birinci Cahan savaşından sonra İranda və Cənubi
Azərbaycanda üsyanlar baş vermişdi. Hələ gənc
yaşlarında Məşrutə hərəkatında
iştirak edən və onun öndərlərindən biri olan
Şeyx Məhəmməd Xiyabani sonralar Cənubi Azərbaycan
tarixində ilk dəfə olaraq demokratik partiya, demokratik rejim
yaratmağa nail oldu. 1917-1921-ci illər
arasında Cənubi Azərbaycanda 20-dən artıq müxtəlif
istiqamətli mətbu orqanları çap olunurdu. Dövrün aparıcı mətbu orqanları
"Təcəddüd" qəzeti və "Azadistan" dərgisi
idi. Ş.M.Xiyabani redaktoru olduğu "Təcəddüd"
qəzetindəki yazılarında Azərbaycan xalqının
hüquqlarını göstərir, onun istiqlaliyyət məsələsinə
toxunurdu.
Demokratik
hərəkatın başçısı Ş.M.Xiyabaninin
yaxın köməkçisi və həmkarı olan
Tağı Rüfət "Təcəddüd" və
"Azadistan" jurnalında dərc etdirdiyi şerləri, məqalələri
milli-azadlıq hərəkatına yaxından kömək
göstərir, İranda poeziyanı mətn, forma, üslub və
dil cəhətdən yeniləşdirməyə xidmət
edirdi.
Hər iki tayda Azərbaycan xalqının düçar
olduğu mənəvi ağrıları əks etdirən
"Molla Nəsrəddin" jurnalının Təbrizdə 8
sayı nəşr olunub. Əbülfütuh Ələvi,
İskəndərxan Qaffari, Mözüc Şəbüstəri,
Hacı Əli Şəbüstəri, Möhsün xan Sərtibi,
Əsgər Azərvənd və başqaları əldə
etdikləri məlumatları, məqalə, felyeton və
şerləri "Molla Nəsrəddin"in redaksiyasına
çatdırır, jurnalla xalq arasında sıx əlaqə
yaradırdılar.
Bölünmüş xalqın faciəsini və
"Ayrılıq, həsrət" mövzusunu ilk dəfə
gündəmə gətirən qəzet 1941-ci ildə Sovet
ordusu tərkibində Cənubi Azərbaycana gəlmiş
yaradıcı ziyalılar "Vətən yolunda" qəzetini
təsis etmişdilər. Qəzetin ilk sayı
1941-ci ilin oktyabr ayının 11-də çapdan
çıxdı. Qəzet Azərbaycan
dilində günaşırı çap olunurdu. İki
dildə çıxan qəzetlər mövcud olsa da, Azərbaycan
dilində materiallara çox az yer
ayrılırdı. "Vətən yolunda"
qəzeti 1920-ci ildə Xiyabani hərəkatı
yatırıldıqdan sonra Azərbaycan dilində
çıxan ilk qəzet idi. Qəzetin fəaliyyəti
dövründə (1941-1946-cı illər) onun baş
redaktorları Mirzə İbrahimov, Həsən Şahgəldiyev
və Rza Quliyev olmuşlar. "Vətən
yolunda" qəzetində dərc olunan materiallar da ikiyə
parçalanmış xalqın mənəviyyatı, mədəniyyəti,
tarixi, ədəbiyyatı küll halında verilirdi.
Ülviyyə
Tahirqızı
Xalq cəbhəsi.-2014.-
15 may.- S.11.