“Şeypur”
kim idi?
Jurnalının səhifələrində
tanınmış qələm
sahiblərinin yazıları
mühüm yer tuturdu
“Molla Nəsrəddin” jurnalı bir sıra başqa satirik jurnalların yaranmasına səbəb oldu və “Şeypur”
da onlardan biridir. Jurnalının cəmi 14 sayı çıxıb, onlardan
11-i 1918-ci ilə, 3-ü isə
1919-cu ilə aiddir. Jurnalın ilk sayı 5 oktyabr 1918-ci ildə, son sayı isə 18 yanvar 1919-cu ildə işıq üzü görüb. Həftədə
bir dəfə çıxan bu jurnal Bakıda “Turan” mətbəəsində
nəşr olunurdu. “Şeypur” jurnalının
səhifələrində Məmməd¬əli
Sidqi, Səməd Mənsur, Salman Mümtaz, Cəfər Cabbarlı və digər tanınmış
qələm sahiblərinin
ideya-bədii mükəmməlliyə
malik yazıları mühüm yer tuturdu.
Jurnal haqqında geniş tədqiqat aparmış filalogiya elmləri doktoru Hüseyn Həşimli yazır ki, “Şeypur”a uzun illər birtərəfli, laqeyd münasibət bilavasitə
onun mövzu-ideya mündəricəsi, izlədiyi
qayə ilə bağlı idi: “İctimai-siyasi hadisə və proseslərə aydın mövqedən münasibət bildirən
jurnal Vətən və xalq taleyi
üçün xüsusi
önəm daşıyan
məsələlərə həssaslıqla yanaşır,
milli mənafelərin
ardıcıl müdafiəçisi
kimi çıxış
edir, bu yolda heç nədən çəkinmirdi.
Xüsusən Azərbaycanın
yenidən işğalına
yönələn rus bolşevizminin əsl mahiyyəti, onlara və digər havadarlarına arxalanan ermənilərin fitnəkar
əməlləri, əsassız
torpaq iddiaları,
1918-ci ilin martında soydaşlarımıza qarşı
törətdikləri qanlı
qırğınlar “Şeypur”un
səhifələrində tutarlı
faktlar və əhatəli təhlillər
vasitəsilə gah ciddi, gah da
satirik tərzdə öz ifadəsini tapmışdır”.
Jurnalın aparıcı yazarlarından
biri Məmmədəli
Sidqi olub. O, 1910-11-ci illərdə “Molla Nəsrəddin” jurnalında
redaktor köməkçisi
kimi çalışıb.
Və bu jurnalla yanaşı, “Tazə həyat”, “İqbal”, “Yeni iqbal”, “Bəsirət”, “Tuti”, “Zənbur”, “Azərbaycan” və digər mətbuat orqanlarında müxtəlif
mövzularda çoxsaylı
məqalələr və
felyetonlar dərc etdirib. Lakin onun bədii-publisistik irsi, o cümlədən “Şeypur” jurnalındakı
fəaliyyəti indiyədək
araşdırılmayıb.
Məmmədəli Sidqinin “Şeypur”un
ilk sayındakı “Altı
ay” adlı məqaləsi
jurnalın əsas məramnaməsi, proqram sənədi də sayıla bilər. Burada həftəlik jurnalın əsas hədəfləri, başlıca
qayəsi öz ifadəsini tapmışdır.
M.Sidqinin jurnalın müxtəlif saylarında
verilmiş “Əsgərlik”,
“Qrammofon”, “Tiflis duması”,
“Barışırlar”, “Nə
istəyirlər?”, “Nə
var, nə yox?”, “Bu gün”, “Siyasət” və digər məqalə və felyetonları onun yetkin qələmindən,
aydın milli mövqeyindən soraq verir.
“Şeypur”un səhifələrində
müxtəlif gizli imzalar qoyulub. Jurnaldakı məşhur
“Şeypur” imzasının
şair-publisist, jurnalın
naşiri Səməd
Mənsura mənsubluğu
barədə iddia edilsə də, Hüseyn Həşimlinin fikrincə, bu, doğru deyil. Məşhur salnaməçi
Qulam Məmmədli “İmzalar” kitabında “Şeypur”dakı “Şeypur”
imzasını Məmməd¬əli
Sidqiyə aid etmişdir
və tədqiqatçının
yazdığına görə,
bu daha əsaslıdır:
“ Hər şeydən
öncə, ona görə ki, Qulam Məmmədli “İmzalar”ın əvvəlindəki
“Bir neçə söz”də M.Sidqi ilə uzun illər
davam edən yaxınlığını, əməkdaşlığını,
həmçinin kitabı
hazırlayarkən müxtəlif
imzaların toplanılması
və dəqiqləşdirilməsində
bir sıra digər ziyalılarla yanaşı, Məmmədəli
Sidqinin də vaxtı ilə ona kömək etdiyini yazmışdır.
Başqa imzaları dəqiqləşdirməyə kömək göstərən
M.Sidqi, sözsüz ki, özünə aid imzalar barədə də Q.Məmmədliyə
dəqiq məlumat vermiş olmalı idi. Beləliklə, “Şeypur” jurnalındakı
“Şeypur” imzasının
məhz M.Sidqiyə məxsusluğunu təsdiqləməyə
tam əsas var”.
Jurnalın ilk sayındakı “Altı
ay” məqaləsində Məmmədəli
Sidqinin əsas diqqəti 1918-ci ilin qanlı mart qırğınından
ötən altı aya yönəldərək
azərbaycanlılara xitabən
yazırdı: “Altı
aydır ki, gülməmisən. Mart hadisatından,
bolşeviklərin təbirincə,
vətəndaş müharibəsindən
sonra suya batmış toyuq kimi suyu süzülə-süzülə
bir tərəfdə qalmışdın. Öz
şəhərində, öz
evində özgə yerdən gəlmişlərin
əli altında əzilirdin. Küçədən
keçəndə küçə
dibi ilə yeriyib, öz ana dilində danışmağa ehtiyat edirdin...” Göründüyü
kimi, M. Sidqi mart hadisələrini vətəndaş
müharibəsi sayan bolşeviklərin də iç üzünü qısa ştrixlə açır. Həmin sayda “Yaftım” imzalı “Zəbani-hal” adlı şeirdə isə bolşeviklərin,
Şaumyan kimi maskalı daşnakların
Bakıdakı qanlı
cinayətləri pislənilir:
Jurnalın naşiri Səməd
Mənsurun ilk sayda “Pompuşalı” imzasıyla
verilmiş “Qaçmaq
günüdür” şeirində
Azərbaycan və türk silahlı qüvvələrinin Bakını
azad etmək üçün birgə hərbi əməliyyatları
alqışlanır, torpaqlarımızdan
çəkilməyə məcbur
qalan ingilis və erməni bölüklərinə ironiya
ilə xitab olunur. Bu sayda “Şeypur”un lüğəti”
başlıqlı satirik
şərhlərdə də
ermənilərin iç
üzü açılır.
“Şeypur”un 3-cü sayındakı
“Teleqraf xəbərləri”ndə
milli qüvvələrin
Bakını yadellilərdən
azad etməsi xəbərindən əndişələnən
ermənilərin məkrli
siması satirik tərzdə ifşa edilir: “...Andranik Bakının alınması
xəbərini eşitcək
canını bədənindən
çıxarıb, tezliklə
özünü Bakıya
yetirmək üçün
propusk alıb havaya qalxdı. Andranikin keçəcəyi
yollara xəbər verildi ki, hər
yerdə onu müşayiət etsinlər...
Dünən Andranikin ruhu qara paltarda Şuşa
şəhəri üzərindən
Bakıya tərəf
keçdi. İrəvan-
Andranikin ruhunun Bakıya tərəf getməsi xəbəri alınan kimi ermənilər tərəfindən
Hamazaspa təbrik teleqrafları göndərildi.
Andranikin ruhu Bakıdan qayıdana qədər onun cəmdəyini saxlamaq lazım gəldiyindən İrəvandan Zəngəzura
bir dəstə nümayəndə göndərildi
ki, Andranikin cəmdəyini İrəvana
gətirsinlər”
“Şeypur”un 4-cü sayında
Məmmədəli Sidqinin
dərc etdirdiyi “Tiflis
duması” adlı məqalədə “sosialist
dərisi örtmüş
daşnakların” 1918-ci ilin
martında törətdikləri
qanlı qırğınları
pərdə¬ləməsi, uydurmalar
yayması, bolşeviklərin
erməniləri dəstəkləməsi,
azərbaycanlılara münasibətdə
ayrı-seçkilik etməsi,
azərbaycanlıların əks-inqilabçı
adıyla qırdırılması
diqqət mərkəzinə
çəkilir. Müəllif
istehza və qəzəblə yazır:
“Qafqaz islam əhalisi hamısı “kontrevolyusioner”, yəni əks-¬inqilabçı olduqlarına görə onların qətli vacibdir. Lakin kirvələr əsl həqiqi sosialist, yəni cibgir olduqlarından onlar lazımlı adamlardırlar.
Özləri də azdırlar. ...Onlara əl gəzdirib azaltmaq yaxşı deyildir”. M.Sidqi əsl vətəndaş yanğısı ilə belə bir haqlı
sual verirdi: “Amma bircə burası var ki, bilmirəm, bu “rəhmli ağalar” bir neçə ildə bütün Qafqaziyada müsəlman qanı çay kimi axanda harada idilər?”
Jurnalın 5-ci sayındakı “Rəsmi-güşad”
adlı yazıda azərbaycanlılarda düşmənə
qarşı birliyin, səfərbərlik ruhunun
güclü olmasının
vacibliyi önə çəkilmiş, eyni zamanda mart hadisələrindən
danışılarkən erməni
namərdliyinin iç
üzü konkret şəkildə açılmış,
onların “müsəlmanları
qırması, evləri
çapıb talaması,
bazarları yandırması”
nəzərə çatdırılmışdır.
Bu saydakı “Taziyanə”
adlı şeir parçasında da “Bakı yandı, millət qırıldı”
harayı eşidilir.
6-cı sayda “Şeypur” imzalı müəllifin “Nə istəyirlər?” adlı məqaləsində
də erməni xislətinin böhtankeş
mahiyyəti önə
çəkilmişdir. Bu saydakı
“Bir diplomat ilə müsahibə”də də
erməni quldurların
günahsız azərbaycanlıları
qətlə yetirməsi
nəzərə çatdırılır:
”Erməni cümhuriyyətinin
müsəlləh qüvvəsi
Andranik başda olmaqla xırda uşaq-muşaqları qırmaqla
rəşadətini göstərir”
.
7-ci sayda “Mərqub” imzasıyla verilmiş “Təqsirkar gücsüzdür”
adlı məqalədə
1918-ci ilin mart hadisələrində
daşnakların təkcə
Bakıda 13 min azərbaycanlını
əsir götürməsi,
onların ev-eşiyini
talan etməsi barədə danışılır:
”Bu on üç min nəfərin
evi, məlum olduğu kimi, Caparidze və Məşədi bəyin söylədiyinə görə
talanlanmışdır. Aparılan
aparılıb, yerdə
qalan stəkan, nimçə kimi şeylər sındırılmışdı”.
Məqalədə o da
vurğulanır ki, ermənilərin törətdiyi
vəhşilik və talanın miqyası daha böyük olmuş, bolşeviklər
isə “camaatı həyəcana gətirməmək
üçün birə
üç dəfə
az demişlər” .
8-ci saydakı “Bu gün” məqaləsində isə
Andranikin “Qarabağda müsəlmanları qırmağa
başlaması”, Ermənistan
hökumətinin ona dəstək verməsi, ermənilərin əsassız
iddiaları nəzərə
çatdırılır: “Həyasız adamdan hər nə desən, baş verər. Bu həyasızlardan
biri də Ermənistan hökumətinin
baş komandanı Andranik kirvədir ki, yenə Qarabağda
baş qaldırıb
müsəlmanları qırmağa
başlamışdır. Ermənistan
hökuməti də gözlərini yumub, əli ilə işarə eləyir. Ermənistan hökumətinin
nə tövr siyasət yeritdiyini və nə fikirdə olduğunu təfsir etmək artıqdır. Bu hökumət
deyir ki, Qafqazda Gürcüstan və Azərbaycan ola bilməz. Burda ancaq bir
Ermənistan ola bilər. Qafqazın hamısı ya gərək
Ermənistan olsun, ya da Ermənistana tabe kimi bir şey olsun” . Məqalə
müəllifi “Şeypur” (M. Sidqi) onu da vurğulayır ki,
Tiflisdə çıxan “Qruziya” qəzeti Upuçnin adlı
rus yazıçısının “Keçmiş xülyalar”
adlı məqaləsini öz səhifələrində dərc
etməklə ermənilərə cavab vermək istəmişdir.
“Azərbaycan” qəzeti də həmin məqalənin tərcüməsini
dərc etmişdir. Bu məqalədə Upuçnin aşkar
şəkildə yazır ki, Qafqazda Ermənistan adlı bir
şey olmayıbdır. Ruslar Qafqazı tutanda burada bir
Gürcüstan olub, bir də Azərbaycan xanlıqları...Həmin
saydakı “Teleqraf xəbərləri”ndə, eləcə də
“Özciyəzim” imzasıyla verilmiş “Azərbaycan” adlı
məqalədə Andranikin və Biçeraxovun Zəngəzur
və Cəbrayıl qəzalarında soydaşlarımıza
qarşı qırğınlar təşkil etməsi, Ermənistanın
Kaçaznuni hökumətinin buna dəstək verməsi
faktları önə çəkilmişdir.
Bu sayda “Kənarçı
Pompuşalı”nın (Səməd Mənsurun)
“Ziyalılarımız” felyetonunda bolşevik-daşnak qüvvələrinin
azərbaycanlılara qarşı törətdiyi kütləvi
qırğınlardan danışılmış, həmçinin
tarixi saxtalaşdıran, hətta Nuh peyğəmbərin, Adəm
ilə Həvvanın erməni olduğunu iddia edən ermənilərin
cəfəng uydurmaları satirik tənqid hədəfinə
çevrilmişdir.
Jurnalın
9-cu sayındakı “Siyasət” adlı məqalədə də
(müəllifi “Şeypur”- M. Sidqi) bədnam Andranikin törətdiyi
qırğınlardan danışılır. Həmin
sayın “Teleqraf xəbərləri”ndəki tarixi faktlar isə
“Bakı-Şamaxı mahalında mart hadisələrində 50
min müsəlmanın qanını axıdan Styopa Lalayevin”, həmçinin
Qarabağda məskunlaşmış ermənilərin iç
üzünü açır. O da vurğulanır ki,
daşnaklar mart hadisələrində bolşevik cildinə girərək
azərbaycanlıları əksinqilabçı kimi qələmə
verməklə onları qırmalarına haqq qazandırmaq istəmişlər.
Jurnalın 10-cu sayındakı “Teleqraf xəbərləri”ndə
də Andranikin vəhşilikləri faktlarla ifşa
olunmuşdur .
Ülviyyə
Tahirqızı
Xalq Cəbhəsi.- 2014.- 12 noyabr.- S.11.