Jurnalistin intellekti və vətəndaş məsuliyyəti
Jurnalist söz azadlığının bütün
tələb və qaydalarına, o cümlədən
dövlət və hərbi sirlərin qorunmasına cavabdeh olmağa borcludur
“Bəllidir ki, jurnalistika cəmiyyətdə
ictimai fikrin formalaşmasında çox
fəal rol oynayan peşə sahəsidir. Bu peşənin
lazımınca icra edilməsi üçün
qarşıda mühüm
vəzifələr, jurnalistin
bilməli olduğu çoxsaylı incə məsələlər, mətləblər
vardır. Əvvəlcə jurnalist sənətkarlığı
anlayışı ilə
jurnalist sənətkarlığı
məfhumu arasındakı
fərqə, sərhədə
diqqət yetirək”.
Bu fikirləri Alxan Bayramoğlu öz yazısında qeyd edib. O, həmçinin əlavə
edib ki, bir var publisistika,
publisistika sənətkarlığı,
bir də var jurnalistika və jurnalistika sənətkarlığı: “Bu iki məsələni çox zaman bir-birinə qarışdırır,
jurnalistika deyəndə
publisistik mətn və əksinə, publisistika deyəndə də elə jurnalistika başa düşürlər. Bir sözlə,
bu iki məfhum
çox zaman ya eyniləşdirilir, ya da biri
digəri ilə dəyişik salınır.
Hər iki hal jurnalistika
(və sənətkarlığı)
ilə publisistika (və sənətkarlığı)
məfhumları arasındakı
"sərhədlərin", "səddin" fərqinə
varmamaq və ya həmin sərhədləri
təsəvvürə belə
gətirə bilməməklə
bağlıdır.
Bundan fərqli
olaraq, jurnalistika sənətkarlığı fənni
jurnalistin həmin hazır mətnə qədər gördüyü
mürəkkəb, cürbəcür
maneələrlə dolu
ağır və eyni zamanda maraqlı
və romantik zəhmətinin xüsusiyyətlərini,
xarakterik cəhətlərini,
qarşıda duran çoxnövlü vəzifələrin
yerinə yetirilməsi
yollarını və
prinsiplərini öyrənir. Daha doğrusu,
əgər belə demək mümkünsə,
jurnalist sənətkarlığı
fənni jurnalistin publisistik (və ya xəbər və s.) mətni meydana çıxarana, yazı masasının arxasından durana qədər gördüyü
və görməli olduğu texniki və təşkilati işlərin, mürəkkəb
texnoloji gedişlərin
reallaşdırılması proseslərini və onların prinsip və üsullarını
öyrədir. Bir sözlə,
əsl jurnalist peşəsinə yiyələnməyin
elmi-texniki, təşkilati,
hüquqi və sosial-psixoloji yolları haqda bir təlim
rolunda çıxış
edir”.
Onun sözlərinə görə,
bir çox ixtisaslar kimi, jurnalistika da ali məktəblərdə
və ya ayrı-ayrı kurslarda keçilir, öyrədilir:
“Lakin bu təlim prosesi həmin peşəyə yiyələnmək istəyənlərə
ancaq nəzəri səviyyəli bilik verir. Tədris prosesində keçilən
istehsalat təcrübəsi
də bu peşəni normal səviyyədə
mənimsəmək üçün
kifayət etmir və edə də bilməz. Təsadüfi deyil ki, məşhur jurnalistlərdən birindən
bu səviyyəyə
necə çata bildiyini soruşanda o bildirib ki, jurnalistikanın
sirlərinin və onun nəzəri əsaslarının səksən
faizini ali
məktəbdə, qalan,
özü də ən vacib olan
iyirmi faizini isə öyrənmək üçün on ildən
artıq vaxt sərf edib.
Doğrudan da, maraqlı və obyektiv cavabdır; cəmiyyətlə,
onun müxtəlif təbəqələri, dünyagörüşlü,
xasiyyətli və məqsədli müxtəlif
peşə sahibləri
ilə canlı təmasda olub, bu zaman qarşıya
çıxan hər hansı sosial-psixoloji, ideya-siyasi, mənəvi-əxlaqi
sədləri aşaraq
istədiyin informasiyanı
ala bilib, onun sevincini yaşamadan jurnalistikanın şirinliyini,
gözəlliyini bütün
tamı, duzu ilə duymaq, hiss edib qavramaq mümkün
deyil.
O, əlavə edib ki, həmin vərdişlərə təcrübəli
jurnalistlərin yanında
müəyyən müddət
ərzində assistentlik
təcrübəsi keçməklə
yiyələnmək mümkündür:
“Bu şərtlə ki,
iti müşahidə,
qavrama və operativ analiz edib nəticə çıxarma qabiliyyətin
olsun. Əgər təcrübəli həmkarından nəyin pis, nəyin yaxşı, nəyin yararlı, nəyin yararsız olduğunu, həmçinin hansı fakt və materialın
birinci dərəcəli,
hansıların isə
ikinci və sonrakı pillələri tuta biləcəyini saf-çürük etməyi
bacardıqca öyrənə
bilsən, demək, yolun başlanğıcını
düz getmisən.
Eyni zamanda təcrübəli həmkarın
öz bilik və bacarıqlarının
sirlərini sənə
öyrətməyə meyilli
olmalıdır ki, çalışqanlığın və istedadın, məlumattoplama və s. keyfiyyətlərinlə xalqın
"gözü" və
"qulağı" ola biləsən. Bu şərtlə ki, informasiya mənbəyini tez tapa və
onun bütün qabalıqlarına, informasiya
vermə "şıltaqlıqlarına"
səbrlə dözərək,
bütün mövcud
sosial-psixoloji və ideya-əxlaqi, ictimai-siyasi
sədləri aşmaq
üçün iradəli
və qılıqlı,
yəni qarşı tərəfin bütün
xof və qorxu, şübhə və təlaş dolu hisslərinin doğurduğu "gərginlik
buzunu" əritmək
qabiliyyətinə malik
olmalı, peşə
və əxlaq, yaş və sosial vəziyyət şəraitinin təlqin etdiyi davranış vərdişlərinin "qasırğasından"
salamat çıxmağı
bacarmalısan. Bütün bunları
edərkən, informasiya
almaq məqsədinə
doğru irəliləyərkən
özünün malik
olduğu əxlaqi və intellektual sərvətindən maksimum
yararlanmağı da bacarmalısan.Nəzərə almaq
lazımdır ki, jurnalistika əxlaq qaydalarının həssas
olduğu bir peşədir. Çünki
jurnalistlərin ictimaiyyət qarşısında bir məsuliyyəti
vardır. Demək, jurnalistin peşə sənətkarlığına
onun öz işini görərkən etik normalara riayət etməyi,
cəmiyyət və dövlət qarşısında
daşıdığı ictimai vətəndaşlıq məsuliyyətini
daim rəhbər tutmağı öyrənmək vərdişləri
də daxildir. Bunlarsız jurnalistin fərdi imici
formalaşa, yarana bilməz.
Fərdi
imicin yaranması da uzun və son dərəcə çətin,
çətin olduğu qədər də mürəkkəb
bir prosesdir. Belə ki, peşə fəaliyyəti ərzində
əldə edilmiş məlumatın yoxlanılması, onun
şərhi, oxucuya çatdırılması və operativlik
məqamlarında obyektivliyə, dəqiqliyə,
etibarlılığa, qarşı tərəfin ləyaqətinin
gözlənilməsinə, məlumatın
inandırıcılığına və s. maksimum həssaslıq
və ədalət hissini qoruyub saxlamağı bacarmalı və
bu prinsipə heç vaxt xəyanət etməməli, ona
sadiq qalmalısan. Bütün hallarda isə informasiya sadə,
aydın, anlaşıqlı, yığcam və tutumlu,
dolğun şəkildə hazırlanıb
çatdırılmalıdır ki, oxucu ondan nəsə
götürə bilsin, bu zaman çətinliyə, zehni
gücə düşməsin”.
Professorun
fikrincə, yadda saxlamaq lazımdır ki, aldığın hər
hansı informasiya kiminsə bildiyi faktın şərhidir:
“Bu, doğru da, yanlış da, səhv də ola bilər. Məsələn,
hansısa binanın uçması, avtomobil qəzası
haqqında məlumatı rəsmi və ya mülki şəxsdən
(mənbədən) ala bilərsən. Bu isə sənin yox,
onun - məlumat aldığın mənbənin bildikləridir.
Ancaq həmin hadisəni, bir alimin ixtirasını,
idmançının uğurlarını, bədbəxt və
ya ürəkaçan, sensasiya yarada bilən fakt və hadisəni
özün görə bilirsənsə, yəni özün
şahidə çevrilə bilərsənsə, artıq bu,
sənin bildiyin, müxbiri olduğun informasiyadır.
"Jurnalist sənətkarlığının əsasları"
fənni bu vərdişlərə yiyələnməyin
yollarını da öyrədir, informasiya obyektinə,
üçüncü, beşinci mənbədən birinci mənbəyə
çevrilmək bacarığını, alınan
informasiyanı verən mənbənin həmin hadisəyə
münasibətinin tərzini - etinasız, maraqlı, qərəzli,
obyektiv və s. ayırd etməyin forma və
üsullarını öyrədir. Alınan məlumatı
oxucuya çatdırarkən onu elə təqdim etməyi
bacarmalısan ki, o, sənin dediklərinin həqiqiliyinə
inansın. Bu zaman baş verən hadisə haqda hansısa mənbə
başqa cür informasiya verirsə, sən həmin məsələyə
öz münasibət və mövqeyini obyektiv, məntiqi və
inandırıcı şəkildə bildirməyi
bacarmalısan. Bütün bu və digər uğur və vərdişlərin
arxasında, əlbəttə, jurnalistin əxlaq və bilik
intellekti dayanarsa, uğur təmin edilmiş olur”.
Alxan
Bayramoğlunun fikrincə, jurnalistin intellekti dedikdə, onun
malik olduğu bilik, əxlaq, mənəviyyat və
bütün bu sistemin gündəlik fəaliyyətdə ifadə
imkanları başa düşülür: “Daha doğrusu,
jurnalistin əldə etdiyi bilik və bacarıqları gündəlik
fəaliyyəti - insanlarla, informasiya
daşıyıcıları ilə, oxucularla ünsiyyət
zamanı və ya əldə edilmiş materialların
emalı prosesində ifadəetmə qabiliyyəti onun
intellektinin göstəriciləridir. Ona görə jurnalistin
öz peşəsinin sirləri ilə yanaşı, digər
bilik sahələrinə də müəyyən norma səviyyəsində
vaqif olması vacibdir. Əks təqdirdə o, məsələn,
tibb, kənd təsərrüfatı, idman, elm və s. sahə
adamları ilə ünsiyyət qura, bu mövzularda material
hazırlaya bilməz”.
Uğurlu
yazının təminatına xidmət edən amillərdən
başlıcası sırasına dilin leksik və qrammatik
imkanlarına, lüğəvi bazasına, ədəbi-bədii
zənginliyinə və ekspressiv imkanlarına bələd
olma, bunun üçün dərin bilik və mütaliə
qabiliyyət və yanğısı daxildir. Ona görə
jurnalist olmaq istəyən kəs çoxlu bədii ədəbiyyat
oxumalıdır ki, onun söz ehtiyatı zəngin, fikri ifadə
imkanları geniş olsun. Bundan başqa, jurnalist xalqın tarix
və mədəniyyətinə, coğrafi və iqtisadi
imkanlarına, siyasi, dini və düşüncə mədəniyyətinə
bələd olmağın sirlərini və səmərəliliyini
dərk etməyi də bacarmalı, habelə fəlsəfə,
hüquq, dövlət və idarəçilik məsələlərindən
başı çıxmalıdır. Bütün bu bilik və
bacarıqların əldə edilməsi ilə yanaşı,
gündəlik fəaliyyətində onlardan
yararlanmağın texnologiyasına, forma və
üsullarına da yaxından bələd olmağa
çalışmalıdır. Çünki, bildiyimiz kimi,
jurnalistin cəmiyyət və dövlət
qarşısında sosial vətəndaşlıq məsuliyyəti
digər peşə və sənət sahiblərindən
çoxdur. Həmin məsuliyyəti daşıyaraq
doğrultmaq isə onun bütün fəaliyyətinin məcmuyundan
ibarətdir. Yəni jurnalist yuxarıda sadalanan və qeyd
olunmayan müsbət peşə, əxlaq, intellektual keyfiyyətləri
əməli fəaliyyəti zamanı bütün milli,
dövləti, fərdi və insani mənafe və prinsipləri
rəhbər tutmaq, onları pozmaq və ya qulaqardına
vurmaqdan tamamilə uzaq olmağa borcludur. O, bütün vəziyyətlərdə
mənsub olduğu xalqı və dövləti təmsil
etdiyini unutmaq haqqının olmadığını bilməlidir.
Jurnalistin məsuliyyət hissinin zəifliyi onun intellektinin
aşağı olmasından, sensasiya xatirinə sensasiya
dalınca qaçmasından irəli gəlir. Bütün bu
cür hallar isə çox zaman təhlükəli, fəlakətli
və utanclı nəticələrə səbəb olur.
Jurnalist söz azadlığının bütün tələb
və qaydalarına, o cümlədən dövlət və hərbi
sirlərin qorunmasına cavabdeh olmağa borcludur. Bunun
üçün o, ayıq və ağıllı, tədbirli
və zirək, bilikli, siyasi, diplomatik cəhətdən
hazırlıqlı olmalıdır.
Odur ki,
"jurnalistəm" deyib irəli duran hər bir kəs
istisnasız olaraq bu peşəyə hərtərəfli
hazır olmağın bütün yükünə və
ağırlığına dözməyi
bacarıb-bacarmayacağını qabaqcadan düşünməlidir”.
Əli
Xalq Cəbhəsi.- 2014.- 21 noyabr.- S.11.