Adını sənət tarixinə
yazmış rəssam
Səttar Bəhlulzadənin vəfatından 40 il ötdü
I yazı
O, 1909-cu ildə Bakının Əmircan kəndində anadan olub. 1927-ci
ildə rəssamlıq
məktəbinə, 1931-ci ildə
Azərbaycan Rəssamlıq
Məktəbinə, 1933-cü ildə isə Moskva Dövlət Rəssamlıq İnstitutuna
daxil olub. 1941-ci ildə V.Surikov adına Moskva
Rəssamlıq İnstitutunu
bitirib. Məşhur rəssamlar V.Favorskinin
və Q.Şaqalın
tələbəsi olub.
Yaradıcılığa "Kommunist" qəzetində Əzim Əzimzadənin rəhbərliyi
ilə başlayıb.
1931-1933-cü illərdə
o dövrə uyğun
məzmunlu ilk karikaturaları
çap edilib. Əsərləri Azərbaycan
Dövlət İncəsənət
Muzeyində və Azərbaycan Dövlət Şəkil Qalereyasında,
eləcə də Moskva və s. şəhərlərin muzeylərində
saxlanılır. 14 oktyabr 1974-cü ildə Moskvada vəfat edib. Əmircan köndində dəfn
olunub, qəbri üstündə abidəsi
ucaldılıb.
Səttar Bəhlulzadə doğma Azərbaycanı başdan-başa
böyük məhəbbətlə
dolaşıb onun təbiətinə, sayagəlməz
nemətlərinə vurğunluğunu
bənzərsiz bir bədii biçimdə dünyaya göstərdi. "Ömür
qatarı"ndan "ölüm
qatarı"na minəndə
də dünyanı öz boyaları, öz cizgiləri, bənzərsiz və əlçatmaz "Səttar
görümü" ilə
tərk etdi, ecazkar rənglərində
"əriyib" əbədiyyətə
qovuşdu, adını
sənət tarixinə
yazdı. Rəssamlıq tarixində isə
oxşarı olmayan
"Sənətin Məcnunu"
ayamasını qazandı.
Məcnunluğu müəyyən səbəblərdən özünə
həm də kədərə bələnmiş
sevinc gətirsə də, başqalarına
"Səttar dünyası"
adlı qeyri-adi, nəhayətsiz bir gözəllik qaynağı
bağışladı. Özünün və sənətinin
bənzərsizliyinin nəticəsidir
ki, bir ömürdə
bəlkə də bir-neçə tale yaşadı.
65 illik ömür
payında dahi hesab edilməsilə yanaşı, onun özündə təzadlı
dəyərləri hifz
edən qəribə şəxsiyyət kimi qəbulu da təbii idi. Çünki Səttar doğrudan
da bənzərsiz və təkrarsız idi, ona görə
ki, o dünyanı müasirlərindən, rəssam
həmkarlarından da
çox fərqli duyur, görür və kətanda gerçəkləşdirirdi. Əslində o qəribə
barmaqlar və sanki "magik kristal"dan dünyaya göz qoyan baxışlar məhz belə bir nağılvari-ideal bədii gözəllik yaratmaq üçün ona bəxş olunmuşdu. O, bu qədər təzadlı
olan dünyamızda özünü həm də lirika ilə ifadə edən "kədər məcmusu" idi. Odur ki, bütün ömrü də kədəri dərk etmiş bir şəxsiyyətin acılı-şirinli
hekayətidir.
O, bütün mənalarda seçilən olsa da, bütün böyük şəxsiyyətlər
kimi onun da qeyri-adi keyfiyyətləri
ilə yanaşı, qəribə meylləri, hətta çatışmazlıqları
da vardı. Hələ uşaqlığından gələcək
qeyri-adiliyinin işığını
özündə gəzdirən
Səttar yəqin ki, elə bu
cür də ömür sürməliydi.
Bu səbəbdən zamanın maneələr dramatizmi də onu sındıra bilmədi. Sənət tarixinə də
yaratdığı ecazkar
əsərlərilə daxil
oldu, müasirlərinin
yaddaşında həm
də elə başqalarına bənzəmədiyinə,
bütün ömrü
boyu onu izləyən və zaman-zaman dramatikləşən
kədəri sevinclə
əvəzləyə bilmək
qüdrətinə görə
qaldı.
Onu görənlərə,
təmasda olanlara görkəmini xatırlatmağa
ehtiyac yoxdur. Elə görməyənlər
də bizə yadigar qalan çoxsaylı
fotoşəkillərdən onun çox qəribə və bənzərsiz olduğunu
görə və duya biləcəklər.
Əgər rəssamın sözlə
portretini çəkmək
kimi bir çətin işə qol qoysaq, onda
deməliyik ki, onun çox sadə görkəmi vardı. Nimdaş geyimdən "boylanan"
bu sadəlik zəmanəsinə görə
o dərəcədə qabarıq
idi ki, bəzən
ona onu tanımayanların
münasibəti də
ağlasığmaz dərəcədə
təzadlı və gözlənilməz olurdu.
O, bundan çox vaxt inciməzdi də.
Az qala bu dünyanın adamı olmadığını
hər addımda hamıya sübut etdirən Səttar yəqin ki, elə bu cür
də olmalı idi. Moskvalı sənətşünas Qriqori Anisimovun təbirincə desək, Səttarın bu dünyaya sığışmadığını
söyləməyə tam əsası
vardı. Fiziki mənada
bizimlə - hamı ilə olsa da
əsl dünyası emalatxanası, bir də ünsiyyətdə
və əhatəsində
olduğu çox sadə adamlar idi. Adi kənd adamına
ən qiymətli əsərini qızırqanmayan
rəssam, onu xoşu gəlməyən
ən yüksək vəzifəliyə belə
verməzdi. Səttar əsərinin
Azərbaycanın ən
ucqar bir nöqtəsində, adi bir insanın evində asılmasından
qürur hissi keçirərdi. Onun böyük
el məhəbəti qazanmasında
bu amilin də böyük rol oynadığı birmənalıdır. Səttar əgər
özünə həmdəm
saydığı təbiət
motivləri ilə onların "dilində"
danışmağı bacarırdısa,
bu, onun həm də xalqına, Vətəninə
bağlılığından irəli gəlirdi. Yalnız Vətəninin və xalqının dərdini və sevincini bilən, ona acıyan, ondan fərəhlənən kəs
ona qəlbində bu cür bədii
qürur heykəli ucaltmağı bacarardı.
Onun sehrli fırçası, bu cür təsirli,
çoxmənalı, ecazkar
və solmaz boyaları doğma Azərbaycan təbiətini
sözün əsl mənasında bizim üçün yenidən
kəşf etdi.
Səttar fırçası bizə Vətən torpağını Vətəndə
yaşaya-yaşaya təzədən
tanıtdırdı, desək,
yanılmarıq.
Səttar sözü üzə deməkdən çəkinməzmiş. Qarşısındakı adamın kimliyindən asılı olmayaraq.
Bunun da "əvəzini" ona dolayısı çatdırırdılar. Daha çox gücləri ona veriləcək qonorarı
azaltmağa çatırdı...
Rəssamın özü
bu sətirlərin müəllifinə danışmışdı
ki, 60-cı illərin
əvvəllərində Moskvada
təşkil olunan Ümumittifaq sərgisində
Qazaxıstan Mədəniyyət
Nazirliyinin əməkdaşları
onun orada nümayiş etdirilən
"Xəzər gözəli"
(1960) adlı əsərini
görüb müəllifin
ardınca Bakıya gəliblərmiş. Onlar rəssamla
görüşdükdən sonra həmin əsəri Qazaxıstan Dövlət Rəsm Qalereyası üçün
almaq istədiklərini
bildiriblər. O isə
artıq əsərin
Azərbaycan Dövlət
İncəsənət Muzeyi
üçün alındığını
söyləyib. Bu cavabı eşidən qonaqların əhvalı pozulur. Söhbət vaxtı onlar
maraq xatirinə rəssamdan əsərin neçəyə alındığını
öyrənməyə çalışırlar.
Səttar isə bunu gizli saxlamağa çalışır. Qazaxıstanlılar isə əsərin geri alınmasının mümkünlüyünü dilə
gətirməklə ona
25 min rubl (o vaxt üçün bu, çox böyük məbləğ idi) verməyə hazır olduqlarını bildiriblər.
Bunun üçün onun razılığını istəyiblər.
Buna nail ola bilməyəndə onlar rəssamdan heç olmasa ona əsər
üçün verilən
qonorarın miqdarını
söyləməyi xahiş
ediblər. Səttarın "600 rubl" sözündən
sonra qazaxıstanlı
qonaqlar uzun müddət çaşqınlıqdan
özlərinə gələ
bilməyiblər. Ən sonda
onlar heç olmazsa bu əsəri
rəssamdan təkrar etməyi xahiş ediblər. Rəssamsa
"Təkrarçılıqla məşğul olmuram"
cavabını verib. Yeri gəlmişkən qeyd edək
ki, Səttarın digər işləri də özünə
bab rəssamlarla müqayisədə ucuz
qiymətə alınıb. Səhv etmiriksə,
onun ən yüksək qiymətə alınan əsəri 2
ilə tamamladığı "Mənim anam" (4 min rubl)
tablosudur. Amma təbii ki, Səttara belə
yollarla təsir etmək çətin idi. Çünki
o, pul qazanmaq üçün çalışmırdı.
Bunu çox erkən dərk edən rəssam
sadəcə, öz missiyasını yerinə yetirməklə
məşğul idi. Dili Füzulinin qəzəlləri
olan rəssamın ali missiyası
yaratdığı gözəllik qaynaqları ilə
başqalarına sevinc hissləri bəxş etmək idi və
o, bunu yaxşı duyduğundan şərəflə də
yerinə yetirdi. Yaşadığı zamandan
asılı olaraq doğma yurdu Azərbaycan
sağlığında onu sona qədər dünyaya
tanıda bilməsə də, onun özü Azərbaycanı
tanıtdı. 2009-cu ildə YUNESKO-nun qərarı
ilə Səttar Bəhlulzadənin 100 illik yubileyinin
bütün dünyada qeyd olunması da bunun təsdiqidir.
Rəssamın şəxsi maşını olmayıb. İstəsəydi,
ala da bilərdi, amma elektrik qatarını onu Əmircandan
şəhərə aparıb-gətirən ən gözəl
minik sayırdı. O, həyatdan, təbiətdən
götürdüyü sadəliyə və təbiiliyə
sanki haram qatmaq istəmirdi. Onun bu əvəzsiz
insani keyfiyyətini müasirləri də bilirdilər. Əlindən heç nə gəlməyən də,
böyük ixtiyar sahibi olan da. Onu Azərbaycanın
hər yerində sevirdilər. Çünki adamlarla
ünsiyyəti sadə və oyunsuz idi...
Böyük rəssamlar insanlara sevinc və göəlliyi
duymanı bəxş edən gül-çiçəyə bənzəyirlər. Odur ki,
onların nəyisə "qazanmaq" iddiası yox,
acılı-şirinli taleləri olur. Bəziləri
ən gözəl əsərini lap cavanlığında,
çoxları isə orta yaş dövründə, bir qismi də
qocalığında yaradır. Səttar o az sənətkarlardandır ki,
yaradıcılıqda həmişə cavan və təravətli,
həm də müdrik qaldı. Odur ki,
yaratdıqları hər hansı dəyərləndirmə
çərçivəsinə də
sığışmır. Belə olan halda rəssam adına iddialı olan hər kəs
başının üstündə həmişə Səttar
Bəhlulzadə kimi bir sənət dühasının
olduğunu unutmamalıdır.
Ötən əsrin ikinci yarısını çoxəsrlik
Azərbaycan təsviri sənətinin yenidən dirçəlişi
mərhələsi də hesab etmək olar. Belə ki, həmin dövrdə
yaşayıb-yaradanların sırasında qibtə ediləsi
sənətkarlar az deyildi. Naturanı
kölə kimi təkrarlamağı tövsiyə edən
"sosialist realizmi" bədii prinsipinə mahiyyətcə
"əlvida" deyənlərin sırasında müxtəlif
nəsillərin nümayəndələri vardı. Həbsxana
və sürgün həyatını başa vuran Ələkbər
Rzaquliyev, "formaca milli, məzmunca sosialist" göstərişinə
"öz yeni realizmi" ilə cavab verən Səttar Bəhlulzadə,
"sığallı-ütülü" rəngkarlığa
sərt görüm tərzi gətirən Tahir Salahov,
dünyaya milli folklor qəhrəmanlarının gözü
ilə baxan Mircavad Mircavadov, Toğrul Nərimanbəyov və
Rasim Babayev, gerçəkliyi mütərəqqi bədii vasitələrlə
göstərməyə çalışan Əşrəf
Muradoğlu və Qorxmaz Əfəndiyev, sonda da gözəllik
qaynaqlarını adi gün-güzəranımızda axtaran
"Abşeron məktəbi"nin mövcudluğu
keçmişdən zamanına və daha uzaqlara uzana biləcək
çətin yolda sarban-mayakdı, desək, yanılmarıq. Bu sənətkarlar bəzi cəhətlərinə
görə bir müstəvidə duruş gətirə bilməsələr
də, sənətə və dünyamıza münasibətdə
bir gəminin sərnişinləri idilər. Zamanın
axarına təsir göstərməyə çalışan
yerli və moskvalı ideoloqlar bütün mənalarda bu milli
kadrların axtarış dolu yaradıcı səylərinə
nə qədər "yox" deməyə çalışsalar
da, onları inamlarından döndərə bilmədilər. Səttarı da, onun həmfikirlərini də
özünəinama səsləyən onlara Təbriz
miniatür məktəbi kimi möhtəşəm örnəyin
və digər neçə-neçə nəhayətsiz qədim
bədii qaynağın arxa olması idi. Bu gün
çox da uzun olmayan zaman distansiyasından bu
yaradıcıların artıq tarixə dönən cəsarətli
axtarışlarına güzgü tutanda görünür ki,
onlar həqiqətən də böyük iş görüb,
təsviri sənətimizi duyulası dərəcədə
yeni görüm tərzi ilə zənginləşdiriblər.
Elə Səttarın bütün
yaradıcılığı boyu işlədiyi əsərləri
göz önünə gətirəndə onlarda rəngkarlığımızda
ona qədər tuş gəlinməyən zəngin koloritin,
kompozisiya həllinin müxtəlifliyinin, bədii şərhin
reallıqdan geniş ümumiləşdirməyə və
ekspressiv-dinamik yaxılarla ifadəsinə qədər dəyişdiyini
görmək mümkündür. Bu əsərlərdə
biz ilk növbədə tanış obyektlərə,
ənənəvi mövzulara yeni və özünəməxsus
münasibətin şahidi oluruq.
Ziyadxan Əliyev,
sənətşünas
Xalq Cəbhəsi.- 2014.- 21 oktyabr.- S.14.