Dünyaya, həyata inam
ifadə edən inanclarımız
Azərbaycan əfsanələrindən birinə diqqət
edək. "Qızılquş" əfsanəsində
ağac dağ başında bitir. Qızılquş ona
edilən yaxşılığın əvəzi olaraq bu alma ağacının budağını padşaha
hədiyyə gətirir. Bundan sonra süjet
aydındır. Padşahın bağında alma ağacı ildə 3 alma verir. Bağban almalardan birini padşaha aparır, vəzir
hiyləgərliklə almanı bağbandan alır, zəhər
vurub padşaha verir. Padşah almanın ətrindən
bihuş olur. Yoxlamaq üçün bir
dilim kəsib pişiyə verir, pişik ölür, padşah
qızılquşun başını üzdürür. Bağban qorxusundan bağa qaçır ki, almanı
yeyib ölsün. Amma dönüb 15
yaşında oğlan olur. Padşah
bağa gəlir, bağbanın
cavanlaşdığını görüb arada xəyanət
olduğunu başa düşür, qızılquşun
intiqamını vəzirdən alır.
Alma ağac kultunun atributu kimi nağıllarda şahzadələrin
nişanlı seçməsində istifadə olunur. Əfsanələrdə
ölümün birbaşa yox, fizioloji proses kimi yox,
çevrilmə zamanı da baş verdiyinin şahidi oluruq. Ağac insanın totemidir, onu yaradıb, onu himayə
edir, üstəlik tsiklik zaman daxilində onun yenidən
dünyaya gəlməsini şərtləndirir. Ruhun ölməzliyinə, bir bədəndən digərinə
keçərək yaşamasına inanan insan aşağı
paleolit dövründə özünün təzədən
dünyaya gəlməsini, yəni ölüb-dirilməsini
ağacın vasitəsilə mümkün sayıb.
Göründüyü
kimi, əfsanədə də ölüb-dirilmə fizioloji
proses kimi dərk olunmur, ancaq cavanlaşma, yəni həyata təzədən
gələrək cavan oğlan olmaq mənasındadır.
Əfsanələrdə ağacla bağlı olmasa da,
ölüb-dirilməyə az hallarda
müstəqim mənada rast gəlmək mümkündür. "Kəsikbaş" əfsanəsində
ölüb-dirilmənin sırf bioloji hal
daşıdığının şahidi oluruq. Əfsanədə deyilir ki, bir nəfər uzaq səfərə
çıxır. Gəlib bir kəndə
çatır. Axşam düşür.
Bir qapını taqqıldadır. Onu içəri alırlar. Yeyib-içəndən
sonra qonaq deyir ki, mən bura çoxlu şeylər almağa gəlmişəm.
Yanımda da çoxlu pul var. Ev sahibi pis niyyətə
düşür. Yatmaq vaxtı qonaq deyir ki, ev yiyəsi and içməsə, mən
yatmaram. Nəyə and içim? - deyə ev sahibi soruşur- "And iç ki, sən
Allah qonağısan, Xızırın eşqinə sənə
toxunmaram". Ev sahibi and içir. Qonaq yatır. Ev sahibi gecə
durub qonağın başını kəsir. Elə kəsən kimi də qapı
döyülür. Elə döyürlər ki, qapı az qala yerindən çıxa. Ev
sahibi qapını açır. Görür
bir atlıdır. Atlı soruşur ki, kişi,
qonağın hanı? O, evində qonaq olduğunu danır. Atlı deyir, başını kəsdiyin
qonağı deyirəm. O sənə and verməmişdimi?
Atlı əlini içəri uzadıb deyir, ey günahsız
adam, qalx. Əlini uzadıb atımın
dırnağının altından bir az
torpaq götür. Başını yerinə
qoyub torpağı boğazına çək. Başsız bədən o saat dikəlir, atın
dırnağı altından bir ovuc torpaq götürür,
başını yerinə qoyub torpağı boğazına
çəkir. Dərhal asqırıb
özünə gəlir. Ev sahibi bunu
görür, bağrı çatlayıb ölür. O
vaxtdan həmin adamın adı Kəsikbaş qalır.
Ağac kultu ölüb-dirilmə motivi ilə birbaşa
bağlıdır. Ağacın ölüb-dirilmə ilə
əlaqəsini həm əfsanələrdə, həm də
nağıllarda görmək mümkündür.
"Padşahla balıqçı" nağılında alma ağacı kult olmaqla bərabər,
inisiasiya üçün müqəddəm şərtdir. Bağban qorxusundan almanı yeyir, 15 yaşında
cavan oğlan olur, yəni qoca ikən ölüb yeni cavan
statusunu qazanır. İnisiasiyada
çevrilmənin əsas funksiyası qanla
bağlıdır. Qan qırmızı rəngi
bildirməklə həyatla ölüm arasındakı
müvazinəti saxlayır və ölüb-dirilmənin
baş verməsini təmin edir. Ölüb-dirilmənin
iştirak etdiyi "Ölü Məhəmməd"
nağılında qanın daşıdığı funksiya
qızın quşa, quşun qanının ağaca
çevrilməsində də üzə çıxır.
Nağıllarda qanla birgəlik təşkil edən
ölüb-dirilmə prosesini ağac özü də yerinə
yetirə bilir. "Tacir oğlu"
nağılında qulluqçu qız qəhrəmana
bağışlanan atın qanını torpaqla
qarışdırıb yerə səpir. Səpilən
yerdən ağaclar bitir. Qarı
ağacları kəsəndə ağac qarıdan xilas olmaq
üçün qaza çevrilir. Qarı
onu tutmaq istəyəndə qaz oğlana çevrilib, onu məhv
edir. Ağac insanın ilk
yaradıcısı kimi nağıllarda da nəzərə
çarpır.
Bir
çox əfsanə və nağıllarda özünə
yer alan "quş-ağac" təsəvvürləri
ağac kultunu Humay kultu ilə bir mikrokosmda birləşdirir. Burada da ağac totemizmində iki ruhun bir bədəndə
yerləşməsi (totemizmin ilkin dövrlərinə xas olan
cəhətin - iki canın bir bədəndə yerləşməsi
inamının yaşaması) ideyasının izləri
görünür. V.Y.Propp ikili can xüsusiyyətini
ibtidai totemizmin əsası kimi qiymətləndirir və
yazır ki, canın biri ölsə, o biri də dərhal ölər. "Quş-ağac"
təsəvvürlərinin sonrakı inkişafı
doğumda ilk qadının rolunu müəyyənləşdirir.
Ağacın doğduğu insan (qadın)
özü nəsil verərək öz ilk əcdadından -
quşdan və ağacdan uzaqlaşır. Bəzi
əfsanələrdə də ("Quşoğlu" və
"Daş-ağac") quşun və ağacın balası
sonradan insan şəklinə düşür. Altay əfsanələrində də ilk insanın
Ülgen və Humaydan törədiyi, onların ər-arvad həyatının
iki şam ağacında təcəssüm olunduğu
bildirilir.
Əfsanələrdə də ilan kultuna ağac kultu ilə
birgə toxunulur. Əfsanələrimizdə ilan kola çevrilir, bəzən
bu proses qızın saçının ilana, ilanın da
ağaca çevrilməsi ilə birgə müşayiət
olunur. Bu prosesi başa düşmək üçün bir
neçə əfsanənin motivinə və mətninə nəzər
yetirək:
1.
Saç ağacın kökləri kimi
"Saçlı qaya" əfsanəsində bəyin
təqibindən qurtarmaq istəyən qız allahdan xahiş
edir ki, yer yarılsın, yerə girsin. Bu vaxt yer
yarılır, qız yerə girir. Uzun
qoşa hörükləri isə qayanın başında
qalır. İndi o saçı nə qədər
kəssələr də, yenə uzanır.
2.
Saçın ilana çevrilməsi
"Abduləsər" dağı" əfsanəsində
çobanın sevdiyi Şəmsinur özünü qayadan
atanda uzun saçları düşmənin əlinə
keçir. Onu dartmağa başlayırlar. Qız
saçlarının qırılmasını arzulayır.
Qızın saçı qırılır,
qız yerə düşüb ölür. Saçları isə ilana çevrilib düşməni
çalır. Hörüyün ilanla əlaqəsinə
"İlan məhəbbəti" əfsanəsində də
rast gəlinir. Bu əfsanədə ilan
qızın hörüklərinə vurulur.
3.
İlan qızın alma ağacına
çevrilməsində mediator kimi çıxış edir.
"İlan oğlan" əfsanəsində cildini dəyişən
ilan sevdiyi qızı mənfi obraz olan qarıdan qorumaq
üçün özü bağban olur, qızı isə alma ağacına çevirir.
4.
İlan kol olur.
"İlan məhəbbəti" əfsanəsində
şahın qızını sevən ilan bağa gəzməyə
çıxan qızı görmək üçün kola
çevrilir.
"Qız kolun dibində uzandı. Kol ilan olub qıza sarıldı və yatdı".
Yuxarıda
gətirilən misallardan (əfsanə və
nağıllardakı) aydın olur ki, ağac kultunun
strukturundakı saç, hörük, ilan və ağac vəhdət
təşkil etməklə kult sistemini bir bütöv olaraq
"görməyə" (bərpa etməyə) imkan verir
(saç kökləri, hörük gövdəni və ilan
budaqları əks etdirir).
Əfsanələrdə rast gəldiyimiz bütün bu
mifoloji xüsusiyyətlər, eyni zamanda, onun nüvəsini təşkil
edən mifoloji motivlərlə bağlıdır. Bu mifoloji
motivlər əfsanə mətninin dərin qatlarına
nüfuz edir və əfsanənin formalaşmasında bilavasitə
rol oynayır. Biz yuxarıdakı motiv
göstəricisində də müxtəlif motivlərin
iştirakı ilə yaranan əfsanələrin olduğunu
gördük. Əfsanə motivlərinin əsas
xüsusiyyəti onun mifoloji xarakter daşımasıdır.
Məsələn, ilana ərə getmə motivi
özündə xalqın ibtidai təfəkküründə
ilana olan sitayişin izlərini yaşadır. Bu motiv özündə mifoloji gerçəkliyi
daşıyır, yəni əfsanədəki ibtidai
düşüncədə ilana ərə getməklə ilan
toteminə qovuşmaq, beləliklə öz soykökünə
yaxınlaşmaq meyili duyulur.
Azərbaycan folklorunda əfsanənin yaranması
yolları da müxtəlifdir. Əgər əfsanənin
ilkin mənşəyini miflər təşkil edirsə, ikinci
mənbəyini ilkin rəvayətlər təşkil edir.
Bu cür əfsanələrdə də diqqəti
cəlb edən motivlər onların nə dərəcədə
rəvayət və əfsanə motivini təşkil etməsindən
asılıdır. Əfsanə motivləri
ilə rəvayət motivlərini bir-birindən fərqləndirmək
üçün onların daşıdığı məzmuna
diqqət yetirmək lazımdır. Rəvayət
motivləri daha çox ictimai məzmun daşıyır və
mifoloji düşüncədə açıq şəkildə
rol oynamır. Məsələn, qalalarla
bağlı rəvayətləri götürək. Bu mətnlərdə əsas motiv ictimai məzmun
daşıyan obraz və fərdlərin mübarizəsi,
sevgisi, həyata münasibəti və s. keyfiyyətləridir.
Ramil Əliyev,
filologiya üzrə
elmlər doktoru
Xalq Cəbhəsi.-
2014.- 12 sentyabr.- S.14.