«Azərbaycan-Türkiyə hərbi əməkdaşlığı
inkişaf etdirilməlidir»
Hatəm
Cabbarlı: «Türkiyənin
Qars müqaviləsi şərtlərinə görə
Naxçıvan üzərində
qarant dövlət haqqına sahib olması, onun
Cənubi Qafqazda var olmasının yeganə beynəlxalq hüquqi dayağıdır»
Avrasiya Təhlükəsizlik və
Strateji Araşdırmalar
Mərkəzinin sədri,
siyasət elmlər doktoru politoloq Hatəm Cabbarlının BayMedia-ya müsahibəsini
oxucularımıza təqdim
edirik
- Hatəm bəy, Azərbaycan və Türkiyənin hərbi əməkdaşlıq və
təhlükəsizlik siyasətinin
necə qiymətləndirirsiniz?
- Azərbaycan və Türkiyə arasındakı
hərbi əməkdaşlıq
1990-cı illərin əvvəllərində
başlasa da, daha sonra bu
əməkdaşlıq beynəlxalq
aləmdə və regionda cərəyan edən təhlükəsizlik
anlayışına paralel
olaraq inkişaf etmədi. Son 20 ildir
Cənubi Qafqazda ciddi təhlükəsizlik
boşluğu yaşanır.
Sovet İttifaqının dağılmasından
sonra Rusiya, ABŞ, Türkiyə və İran bu boşluğu
dolduracaq qədər təsirli siyasət həyata keçirə bilmədilər. Rusiya Azərbaycana
Kollektiv Təhlükəsizlik
Müqaviləsi Təşkilatına
üzv olması üçün təzyiq
etsə də, Azərbaycan bu təşkilata üzv olmadı, NATO ilə münasibətlərini qurmağa
və genişləndirməyə
çalışdı. Ancaq NATO ilə münasibətləri
genişləndirmənin də
Dağlıq Qarabağ
problemini həll etməyə fürsət
verməyəcəyini anladıqdan
sonra əməkdaşlıq
münasibətlərini yüksək
səviyyəyə çıxarmasa
da, Azərbaycanın Avratlantik məkana inteqrasiya siyasətində
ciddi bir qırılma nöqtəsi
də olmadı.
- Hər zaman daha çox Qars müqaviləsinin Azərbaycanın təhlükəsizliyi
baxımından önəmini
qabardırlar….
- Günümüzün perspektivindən
təhlil edildiyində
Cənubi Qafqazda Azərbaycan və Türkiyənin mənafelərinin
üst-üstə düşdüyünü
görmək mümkündür.
Bu əməkdaşlığın digər həlqəsi Gürcüstan ola
bilər. Türkiyə
Cənubi Qafqazın təhlükəsizliyində söz
haqqına sahib olmasında
1921-ci il Qars müqaviləsinə istinad edir. Müqavilə mətnində «qarant» ifadəsindən istifadə
edilməsə də,
6-cı maddədə Acarıstan
üzərində Türkiyənin
qarant dövlət olduğundan bəhs edilir. Ancaq Türkiyənin Acarıstan
üzərində «qarant
dövlət» haqqı
olmasına rəğmən,
Gürcüstan Acarıstanın
muxtariyyətini qaldırdığı
zaman Türkiyənin bu məsələyə səssiz qalması olduqca düşündürücüdür.
- Türkiyənin bu məsələdə səssiz
qalması Ermənistanın
mövqeyini gücləndirirmi?
-Türkiyənin bu məsələyə səssiz
qalması Qars müqaviləsini tanımayan
Ermənistanın mövqeyini
gücləndirəcəyinə görə Türkiyənin
də əleyhinə nəticə doğura bilər. Belə bir vəziyyət
Türkiyənin Gürcüstan
üzərindəki təsirini
önəmli dərəcədə
azaldıb və Ankara
beynəlxalq hüquqa
istinad edən haqqından qarşılıqsız
olaraq imtina edib. Türkiyənin bu məsələdə
səssiz qalması təbii ki, Azərbaycan üçün
də mənfi bir haldır. Naxçıvanın statusunun hər
hansı bir şəkildə dəyişməsi
məsələsi gündəliyə
gələrsə, Türkiyənin
mövqeyinin nə olacağı məlum deyil. Türkiyə bu zaman Acarıstan nümunəsində
olduğu kimi səssiz qalarsa, Cənubi Qafqazdakı mövqeyi tamamən zəifləyəcək. Acarıstanın
statusunun ləğv edilməsindən sonra Türkiyənin Qars müqaviləsi şərtlərinə
görə Naxçıvan
üzərində qarant
dövlət haqqına
sahib olması, onun Cənubi Qafqazda var olmasının yeganə beynəlxalq hüquqi dayağıdır.
- Azərbaycan-Türkiyə, eləcə
də digər türkdilli dövlətlər
arasında hərbi əməkdaşlıq və
onun perspektivləri necə görürsünüz?
- Azərbaycanın ilk sülhməramlı
hərbi qüvvələrinin
1999-cu ildə Türkiyə
sülhməramlı taborunun
komandanlığı altında
Kosovada xidmətə başlaması iki ölkə arasında bu sahədə müvafiq müqavilənin
imzalanmasından sonra baş tutdu.
İki ölkə
arasında imzalanmış
müqavilələr hərbi
əməkdaşlığın müxtəlif sahələrini
— hərbi təhsil, hərbi yardım, silah və sursat
satışı, ortaq
silah istehsalı — əhatə edir. Ancaq geniş
əhatəli müdafiə
müqaviləsinin hələ
də imzalanmamış
olması hər iki ölkə üçün ciddi strateji çatışmazlıq
kimi qiymətləndirilə
bilər.
Əlbəttə, Azərbaycan və Türkiyə arasında müdafiə sahəsində
müqavilənin imzalanmasından
narahat olacaq dövlətlər var və onlar bu
müqavilənin imzalanmaması
üçün əllərindən
gələni edəcək
və inadla buna qarşı çıxacaqlar. Ancaq iki ölkə
arasında müdafiə
sahəsində müqavilənin
imzalanmasını beynəlxalq
aləmdə və regionda cərəyan edən təhlükəsizlik
problemləri labüd
edir. Tərəflər ortaq siyasi iradə nümayiş etdirə bilərsə, bu maneə və
əngəlləri rahatlıqla
aşarlar.
Rusiya və Ermənistan arasında 10 fevral 1995-ci ildə imzalanmış «Kollektiv Təhlükəsizlik Müqaviləsi
Təşkilatına üzv
olan dövlətlər
arasında Kollektiv Təhlükəsizlik Konsepsiyası»
müqaviləsinə bənzər
bir sənəd Azərbaycan və Türkiyə arasında da imzalana bilər. Belə bir
müqavilə imzalanarsa,
regiondakı güclər
arasındakı tarazlığın
əhəmiyyətli dərəcədə
dəyişəcəyi ehtimalı
yüksəkdir. Əlbəttə, bu dəyişmədən
ən çox faydalanan Azərbaycan və Türkiyə olar, regionda mövqelərini daha da gücləndirə bilərlər. Bu, eyni
zamanda Ermənistanın
hərbi və təhlükəsizlik sahəsində
Azərbaycan və Türkiyəyə qarşı
izlədiyi siyasəti
yenidən nəzərdən
keçirməsinə səbəb
ola bilər.
İki ölkə arasında 16 avqust 2010-cu ildə «Azərbaycan və Türkiyə arasında strateji əməkdaşlıq
və qarşılıqlı
yardım haqqında» müqavilə imzalansa da, bu təhlükəsizlik
və müdafiə sahələri üçün
yetərli deyil. Müqavilə 22 dekabr 2010-cu ildə
Azərbaycan Milli Məclisində, 2011-ci ilin
mart ayında isə Türkiyə Böyük
Millət Məclisində
ratifikasiya edilib.
Bu müqavilədə tərəflər arasında
təhlükəsizlik sahəsində
əməkdaşlığın ümumi çərçivəsi
hazırlanıb.
- Sizcə, bu gün dünyada baş verən geosiyasi dəyişikliklər
bu əlaqələrin
yenidən qurulmasına
zəmin yaradırmı?
- Beynəlxalq aləmdə və bölgədə yaşanan siyasi proseslər tərəflər
arasındakı hərbi
əməkdaşlığın dəyişikliklərə məruz
qalmasına səbəb
ola bilər.
Bu zaman Rusiya
və ABŞ-ın (Qərbin) ümumilikdə
Cənubi Qafqaz, xüsusən də Türkiyə və Azərbaycan siyasətini yaxşı analiz etmək lazımdır.
ABŞ-ın (Qərbin) regionda söz sahibi olmaq üçün təşəbbüsləri davam
edir və iqtisadi faktorlara əhəmiyyət verir.
Rusiya isə, Qərbdən fərqli olaraq ənənəvi siyasətindən
əl çəkməyərək,
siyasi, iqtisadi və hərbi gücündən istifadə
edərək bölgədəki
varlığını hər
vəchlə qorumağa
çalışır.
Türkiyə və Azərbaycan arasında hərbi əməkdaşlıq sadəcə
hərbi malların ticarəti, hərbi kəşfiyyat, ortaq manevrlər, ortaq istehsal, raket və kosmos texnologiyası sahələrində
deyil, bu əməkdaşlığa paralel
olaraq müdafiə sahəsində də inkişaf etdirilməlidir.
Tərəflər arasındakı hərbi əməkdaşlığın digər bir əhəmiyyətli sahəsi
də hərbi sənaye sahəsində əməkdaşlığın genişləndirilməsidir. Azərbaycan və
Türkiyə başqa
dövlətlərdən asılı
olmadan müstəqil olaraq silah sənayesini
inkişaf etdirmək üçün insan kapitalına sahibdir. Tərəflər bu sahədə
əməkdaşlığın sadəcə hüquqi və texniki infrastrukturunu hazırlamalıdır.
Hərbi
sənayedə başqa
dövlətlərdən asılı
olmaq iki ölkə arasındakı
hərbi sahədəki
əməkdaşlığın inkişaf etdirilməsi qarşısında ciddi əngəldir. Məsələn,
Türkiyə Azərbaycana
«Fırtına T-155″ özüyeriyen
top (Öbüs) satmaq
istəyərkən, Almaniyanın
bu topun mühərrikini istehsal edən MTU şirkəti Dağlıq Qarabağ probleminə əsaslanaraq,
satışa əngəl
oldu. Hər iki ölkənin
hərbi sənayesinin
müstəqil olması,
əsas parçaların
Azərbaycan və yaxud Türkiyədə istehsal edilməsi hər baxımdan üstünlük təmin
edəcəkdir. Tərəflərin
ortaq istehsal etdikləri silahların keyfiyyəti dünya standartlarına uyğun olarsa, bu zaman
silah ticarətində
mövqelərini gücləndirərək,
istehsal edilən silahların maya dəyərini də əhəmiyyətli dərəcədə
azaltmaq mümkün ola bilər.
Elnur Eltürk
Xalq Cəbhəsi.- 2014.- 8 yanvar.- S.6.