Söz azadlığı və jurnalistlərin
peşə davranışı normaları
Müasir dövrdə mətbuat və söz
azadlığı cəmiyyətin və dövlətin
demokratik inkişaf göstəricisi kimi qəbul olunur. Kütləvi
informasiya vasitələri — qəzetlər, jurnallar, teleradiolar,
informasiya agentlikləri və informasiyanın müntəzəm
formada yayıldığı digər vasitələr cəmiyyətin
inkişafına ciddi təsir göstərən, onun vəziyyətini
və mahiyyətini müəyyənləşdirən siyasi
sistemin tərkib hissəsidir. Kütləvi
informasiya vasitələri cəmiyyətdə ictimai fikri,
dövlətə inamı və sosial fəallığı
formalaşdırmaqla yanaşı, həm də onları
istiqamətləndirir. Bu mənada
dördüncü hakimiyyət hesab olunan kütləvi
informasiya vasitələri dünyada demokratiya və informasiya
azadlığının mühüm vasitəsi hesab edilir.
Bu gün ölkəmizdə kütləvi
informasiya vasitələrinin azad fəaliyyəti və
inkişafı üçün zəruri tədbirlər
görülür. Ümumbəşəri
dəyərləri, demokratik, hüquqi və dünyəvi
dövlət quruculuğunu özünün inkişaf modeli
kimi qəbul edən Azərbaycan Respublikası insan
hüquqları, söz və mətbuat
azadlığının təmin edilməsi ilə
bağlı mövcud olan əksər beynəlxalq konvensiya və
sazişlərə qoşulmuşdur. Kütləvi
informasiya vasitələrində fikir demək, hadisələrə
münasibət bildirmək üçün qeyri-məhdud
imkanlar vardır. Təsadüfi deyil ki, Azərbaycan
Respublikasının Konstitusiyasında informasiya
azadlığı və onun təmin olunması dövlətimizin
ali məqsədlərindən biri kimi təsbit
edilib. Azərbaycanda söz
azadlığının bərqərar olunması və onun əsas
daşıyıcısı olan müstəqil mətbuatın
yaradılması mərhum prezident Heydər Əliyevin adı,
siyasi və dövlətçilik fəaliyyəti ilə
sıx bağlıdır.
Bu gün mətbuat və söz azadlığı sahəsindəki
mütərəqqi siyasət uğurla davam etdirilir, kütləvi
informasiya vasitələrinin müstəqil fəaliyyəti,
jurnalistlərin öz iradələrini azad şəkildə
ifadə etməsi üçün hərtərəfli şərait
yaradılır. Söz və mətbuat azadlığını yüksək
qiymətləndirən Azərbaycan Prezidenti deyib:
«Bütövlükdə söz və informasiya
azadlığı hər bir ölkə üçün,
ölkənin inkişafı üçün ən vacib olan məsələlərdən
biridir. Söz və informasiya
azadlığı, demokratiyanın inkişafı, hüquqi
dövlətin qurulması Azərbaycanda çox vacib olan məsələlərdir.
Mən hesab edirəm ki, bu sahədə ölkəmiz
çox böyük və uğurlu yol keçmişdir».
Ekspert Hafiz Mirzənin fikrincə, azadlıq insan
üçün ən ali, xoş və ən
müqəddəs mənəvi nemətdir. İbtidai
icma quruluşundan ta sivil cəmiyyətədək qətl və
edamdan sonra ən ağır cəza növü məhz
insanın azadlıqdan məhrum edilməsi hesab olunmuşdur.
Onun insan həyatında bu qədər mühüm
əhəmiyyət kəsb etməsinin bir əsas səbəbi
insan ruhunun, şüurunun, düşüncəsinin təbiətən
azad yaranışından qaynaqlanır və
insanlığın təbii haqqına çevrilir. Amma insan şüurlu varlıq kimi təşəkkül
tapdıqca heyvanlar, quşlar və balıqlar qədər tam
təbii azadlıqlarını yaşaya bilmədi. Bəşəriyyət özünün bir sıra
azadlıqlarını verərək, birləşdirərək
insan cəmiyyətini yaratdı. Bu cəmiyyətdə
toplanmış azadlıqlar ictimai xarakter daşıdı və
yeni forma və məzmun kəsb etdi. Özünütəsdiq
və özünü ifadə etmək ehtiyacı isə
şüurlu insanın heç vaxt, heç kəsə verə
bilməyəcəyi fitri xüsusiyyətləri idi. Bunlar ideya, söz və əməl ilə ifadə
olunur. İnsan azad halda çox şeylər
düşünə bilər, ancaq bu fikir və ideyaların
gerçəkləşməsi üçün birinci
növbədə bunları ifadə edəcək söz azadlığına
malik olmalıdır. Söz
azadlığını təkcə XVII əsrdə
anqlo-sakson hüququnun ortaya çıxartdığı
doktrina kimi qəbul etmək doğru olmazdı. Onu bütünlüklə insanlığın təbii
haqqı və bir əsas mübarizə və yaşam hədəfi
olaraq qəbul etmək lazımdır.
Söz
azadlığının formalaşdırılması sahəsində
daha zəngin tarixi proses yaşamış İngiltərə
və Fransada bu məsələni müxtəlif və dolanbac
ifadələrlə təsbit etməyə
çalışdılar. «İdeya və rəylərin
azad ifadə olunması insanın ən qiymətli
hüquqlarından biridir. Müvafiq olaraq,
hər bir vətəndaş azad şəkildə
danışa, yaza və çap edə bilər. Lakin vətəndaşlar qanunların müəyyən
edəcəyi sui-istifadə hallarına görə məsuliyyət
daşıyacaqlar». Bu maddə digər tərəfdən
azad sözə qoyulan bir qadağa idi. Azad
sözün çap üsulu ilə kütləvi şəkildə
ifadəsi ona nəzarət mexanizmini — senzuranı yaratdı.
Təyin edilmiş məmurun çapdan əvvəl
verəcəyi rəyi ifadə edən bu senzura aradan
qaldırılsa da, əvəzində azad dərc edilənləri
sonra isbata yetirmək tələbi yarandı. Ən doğrusunu isə İngiltərənin
kaloniyaları sayılan dövlətlər
formalaşdırdı. ABŞ öz müstəqilliyini
elan etdikdən bir neçə il sonra-
1791-ci ildə konstitusiyasına 10 əlavə etdi. Məhz birinci əlavə dinin dövlətdən
ayrıldığını və söz
azadlığını təsbit edirdi. Konqres
söz və mətbuat azadlığını məhdudlaşdıracaq
heç bir qanun verməyəcəyi barədə qəti
öhdəlik götürürdü. Lakin
bu, söz azadlığının anarxiya, xaos və
başqalarının azadlıqlarını məhdudlaşdıracaq
həddə qalxmayacağına təminat vermirdi. Qərb
ölkələrində bu prosesə dörd aspektdən
yanaşmağa çalışdılar: həqiqət,
demokratiya, aftonomluq və neqativ nəzəriyyələr. «Hər bir nəzəriyyə cəmiyyətə
açıq şəkildə təqdim edilməlidir və
bundan qorxmaq lazım deyil, məhz ona faydalı olanı cəmiyyət
özü seçib götürəcək»- xarici ölkələrdə
indi də belə düşünürlər. Azərbaycan prizmasından baxdıqda bunun doğru və
haqlı tərəfləri ilə yanaşı gəncliyi
çaşdıracaq, yolundan azdıracaq və ya milli-mənəvi
dəyərlərə qarşı qərəz ifadə edəcək
tərəfləri də çılpaq formada görünməkdədir.
Xüsusən də müharibə şəraitində
yaşayan bir ölkə ilə tam rahat, firavan, təhlükəsiz
həyat yaşayan və dini dəyərləri tamam fərqli
olan ölkələri eyniləşdirmək doğru
olmazdı. Amma ideyanın məqbul tərəfləri də
yox deyil: insanların öz fikirlərini azad ifadə edə
bilmədikləri cəmiyyətdə özünü təsdiq
imkanları və demokratik, azad seçkilər ola
bilməz. Bu da bir həqiqətdir ki, hökumətlərin
özünə özü tərəfindən nəzarət
düzgün icra edilə bilməz. Bu
yalnız azad sözlə ediləcək tənqidi yolla
mümkündür. Onu tənqid edəcək
söz — mətbuat isə hökumətdən asılı
olmamalıdır. Yalnız bu halda azad mətbuat
ictimai nəzarət funksiyasını tam uğurla
daşıya bilər. Lakin bu da söz
azadlığının heç bir sərhəd
tanımadığını ifadə etmir. Söz azadlığı başqa birisinin
söyülməsinin mümkünlüyünü təqdir
etmir. Amma bundan əvvəl cəmiyyət nəyin
söyüş, təhqir, nəyin isə tənqid ola biləcəyini dəqiq müəyyən
etməlidir. Azad söz cəbhəsində siyasət,
ədəbiyyat, incəsənət, reklam daha öndədir və
bu zaman ona heç bir müdaxilə qəbul edilmir. Bunlardan sonra gələn söyüş, ədəbsiz,
nalayiq jarqon ifadələrə görə isə azad söz
cavabdehlik daşımır və bu hal məhkəmə
araşdırmasına qədər yol keçə bilər.
Real vəziyyət xarici ölkələrdə
də, Azərbaycanda da eynidir. Bir prinsipial
fərq orasındadır ki, xarici ölkələrdə həyat
tərzi, milli, mənəvi və dini dəyərlər hər
nalayiq ifadəni, hətta aşkar söyüşü də
təhqir kimi qəbul etməyə bilir. Qərbdə
konkret şəxsi qıcıqlandırmayacaq, onu əks,
radikal, kəskin fiziki cavaba təhrik etməyəcək
söyüş müəllifə məhkəmədə həbs
qəti imkan tədbiri qazandırmır. Azərbaycanda
isə xalqın bir çox ifadələrə yanaşma tərzi,
ifrat söz azadlığına ictimai mövqeyi bir qədər
fərqlidir. Məhz Azərbaycanda «Söz
var xalq içində, söz də var xılx içində»
ifadəsi dolaşır və böyük əksəriyyət
tərəfindən məqbul fikir kimi qəbul olunur. Yəni, söz azadlığı bütün qanunlarla
təsbit olunsa da, hər söz, hətta bu aşkar həqiqətdirsə
belə geniş ictimaiyyətin müzakirəsinə
çıxarıla bilməz.
Heç kəs və heç bir qrum səhvlərdən sığortalanmayıb. Hər bir şəxs və qurum, hətta məhkəmələr də səhv edə bilər. Eləcə də jurnalistin bəzən səhv buraxması mümkündür və buna görə onun kəskin ittiham olunması, qəzetlərin cərimələnməsi, bağlanması azad sözə qarşı basqı sayılır. Lakin mətbu orqan və ya jurnalist ardıcıl olaraq və qəsdən yalanlara, təhriflərə yol verirsə, bu artıq qərəzdir, düşünülmüş yalan və böhtandır. Eyni zamanda şəxsin söz azadlığına güvənərək birbaşa və aydın şəkildə ictimai itaətsizliyə, təşvişə, xaosa, zorakılıq, terror və diversiyaya səbəb olacaq çağırışlar etməsi də yolverilməzdir. Bütün bu cür hallar baş verməsin deyə jurnalistin peşə davranış normaları müəyyən edilməli və buna riayət olunmalıdır. Mərkəzi Brussel şəhərində yerləşən Beynəlxalq Jurnalistlər Federasiyası (BJF) belə bir sənəd hazırlamışdır. BJF-a daxil olan 121 ölkə bu kodeksi qəbul və bunun əsasında özünün milli peşə davranış qaydalarını tərtib etmişdir. Eləcə də ölkə jurnalistlərinin I qurultayında (2003) Mətbuaat Şurasının (MŞ) təqdimatı ilə «Azərbaycan jurnalistlərinin Peşə Davranış Qaydaları» adlı sənəd qəbul edilmişdir. 160 min jurnalisti birləşdirən BJF-nin və eləcə də 20 min jurnalisti birləşdirmiş Britaniya Milli Jurnalistlər Birliyinin davranış və əxlaq kodekslərində çox ciddi müddəalar təsbit olunmuşdur. Hər bir əcnəbi jurnalist ictimaiyyətin həqiqəti bilmək hüququna hörmətlə yanaşmalı, xəbərlərin obyektiv toplanmasına, onu vicdanla və dəqiq ötürməyə, tənqid və şərh zamanı ədalətli olmağa çalışmalı, mühüm məlumatların gizlədilməsinə, saxtalaşdırılmasına, plagiatlığa yol verməməli, xəbər, şəkil, sənəd əldə edərkən qanuni yollara istinad etməli, gizli yolla əldə olunan məlumatın mənbəyini məxvi saxlamalı, qeyri-dəqiq və yanlış informasiya yaydığı müəyyən edildikdə isə jurnalist onu düzəltməkdən ötrü konkret tədbirlər görməlidir. Bunlarla yanaşı beynəlxalq aləmdə jurnalist üçün plagiat, hər, böhtan, iftira, əsassız ittihamlar, qərəzli, yanlış şərh və əldə etdiyi məlumatın nəşr edilməməsi müqabilində pul alması ciddi peşə xətası hesab olunur. Eyni zamanda jurnalist öz peşə davranış qaydalarına əməl edərək, hər hansı bir şəxsin yaşı, cinsi, irqi, hüquqi və ailə statusu, hətta cinsi orientasiyası barədə nifrətə və ayrı-seçkiliyə aparıb çıxaran materiallar yaymamalıdır. Lakin bu heç də o demək deyil ki, beynəlxalq jurnalistikanın ən aparıcı ölkələrində belə bunlara tam əməl olunur. Britaniya şahzadəsi Diananın qəzaya düşərək həlak olmasına məhz elə onun şəxsi həyatına jurnalistlərin ciddi müdaxiləsi səbəb olmuşdu. «Paparazi» adlanan xüsusi qrup jurnalistlərin məşhurların şəxsi həyatına kobud müdaxiləsi də məhz xarici ölkə jurnalistlərinə aiddir. «Azərbaycan jurnalistlərinin Peşə Davranış Qaydaları» özündə həqiqətə xidməti, dəqiqlik və obyektivliyi, informasiya qaynaqlarına hörmətlə yanaşmanı, özünün və çalışdığı orqanının təmiz adının, şərəf və ləyaqətin qorunmasını, şəxsi həyatın toxunulmazlığına riayət olunması prinsiplərini ifadə edir. Bu günlərdə BMT-nin İnsan Hüquqları Şurası İnternetdə söz azadlığı haqqında ilk qətnamə qəbul etmişdir. İlk baxışdan nə qədər mütərəqqi görünsə də, internetdəki Facebook sosial şəbəkəsi vasitəsilə Şimali Afrika ölkələrində başlanmış və hələ də davam edən süni qarşıdurmalar, itaətsizlik, qiyam və çevrilişlər nəzərdən yayına bilməz. Qondarma Wikileaeks saytı və onun rəhbəri Culian Assanc vasitəsilə ABŞ xüsusi xidmət orqanlarının öz məxfi, qismən də qondarma informasiyaları ilə virtual aləmdə beynəlxalq şantaj və kompromantla çıxış etməsi də, əslində bu sayt sahibi və admini sayılan jurnalistlərin virtual aləmdə heç bir davranış qaydaları və kodeks tanımadıqlarını ifadə edir. Bir yandan məhkəmələr guya ki, Assancın həbsinə qərar verir, digər bir yandan isə BMT səviyyəsində onun kimi şəxslər müdafiə olunur. Wikileaks saytının serverlər və ya xakerlər tərəfindən dayandırılmasının mümkünsüzlüyü də absurddur. Bu halda beynəlxalq qüvvələrin əsil niyyətlərini anlamaq çətin deyil. Şəxsi saytlar, bloqlar, müxtəlif maraq qruplarının informasiya portalları, sosial şəbəkələr qəzetlərdən daha böyük əhatəyə malikdir və virtual aləmdə daha çox jurnalist çalışır. Lakin virtual aləmdə müxtəlif qondarma adlar və niklər altında çıxış etmək imkanları olduğu üçün jurnalistin peşə davranış qaydalarına əməl etməsi nəzarətdən kənardadır. Kiber cinayətkarlığa qarşı mübarizə işini yüksəltməklə bu sahədə mühüm uğurlar qazanmaq olardı. Virtualda kodeks işləmir deyə qəzetdə edə bilmədiyini bəzi qərəzkar jurnalistlər virtual aləmdə rahatlıqla gerçəkləşdirirlər. Davranış qaydalarını işlək və təsirli etməkdən ötrü virtual inspektor proqramlarını hazırlatmaq da mümkündür. Ən optimalı olanı isə cəmiyyətin ideya-siyasi tərbiyə işini daha düzgün formalaşdırmaqdır. Axı jurnalist də cəmiyyətin bir üzvüdür.
Cavid
Xalq Cəbhəsi.-2014.-
15 yanvar.- S.11.