«Şüur»
anlayışına müasir yanaşmalar
M.Eliade göstərir
ki, «mifin elə bir tərifini
tapmaq mümkün deyil ki, həm
bütün alimlər
tərəfindən qəbul
edilsin, həm də mütəxəssis
olmayanlar üçün
də anlaşıqlı
olsun. Bununla bərabər, bütün
arxaik və ənənəvi cəmiyyətlərdəki
bütün mifləri
və onların bütün funksiyalarını
əhatə edən
universal tərifi tapmaq
mümkündürmü? Mif mədəniyyətin fövqəladə
dərəcədə mürəkkəb
gerçəklərindən biridir. Onu ən çoxsaylı
və biri-birini tamamlayan aspektlərdə öyrənmək və şərh etmək olar. Mənə elə gəlir
ki, aşağıdakı
tərif daha yatımlı olacaq. Ona görə ki, o, bizi maraqlandıran
məsələni geniş
şəkildə əhatə
edir: mif müqəddəs tarixi bəyan edir, «bütün başlanğıcların
başlanğıcı olan»
yaddaşaqədərki (tarixi
şüura qədərki
— S.R.) zamanda baş vermiş hadisələr haqqında danışır.
Mif nəql edir ki, reallıq
hər şeyi bütünlükdə ehtiva
edən dünya, kosmos şəklində, yaxud təkcə onun fraqmentləri (adaların, bitki aləminin, insan davranışı, yaxud dövlət qurulması) şəklində olmasından
asılı olmayaraq, fövqəladə varlıqların
igidlikləri sayəsində
öz təcəssümünü,
gerçəkləşməsini necə tapıb. Bu, həmişə hansısa «yaradılış»
haqqındakı hekayədir.
Bizə xəbər verilir ki, nə
necə baş verib və biz mifdə bu «nə isənin» mövcudluğunun
qaynaqlarına yaxın
oluruq. Mif baş verənlər haqqında həmişə
həqiqəti danışır…»
Beləliklə, mif hansı məzmunda (həqiqət,
yaxud uydurma) və hansı formada (janrda) olmasından, nəyi necə və hansı şəkildə
təqdim etməsindən
asılı olmayaraq, öz dövrünün insanları tərəfindən
mübahisəsiz həqiqət
kimi qəbul olunan hekayədir. Bu hekayənin ən əlamətdar və ən mühüm cəhəti onun müqəddəs (toxunulmaz,
hər sözünə,
hər hökmünə
əməl edilməsi
vacib olan) mətn sayılmasıdır.
M.İ.Steblin-Kamenski yazır ki, mif nə dərəcədə
qeyri-həqiqət (uydurma
— S.R.) olmasından asılı
olmayaraq, yarandığı
və yaşadığı
yerdə həqiqət
kimi qəbul olunan hekayədir. Mifoloji şüur
epoxasının ömrü
mifoloji mətnin bu iki əsas
cəhəti (həqiqilik
və müqəddəslik)
ilə ölçülür.
Yəni insanlar öz yaddaşlarındakı mifoloji
mətnlərin məzmununu
nə vaxta qədər ki həqiqi və müqəddəs hesab edirlər, bu, elmdə mifoloji şüur epoxası sayılır. Elə
ki, bu mətnlər
həqiqi və müqəddəs olmaqdan
(ezoteriklikdən) çıxıb,
adi (ekzoterik) əfsanələrə,
nağıllara çevrilir,
onda mifoloji şüur epoxası artıq başa çatır və o, öz yerini tarixi şüura verir.
K.Levi-Stros yazır ki, mif nə qədər
ki, mif kimi
qavranılır, o, mif
olaraq qalır. Başqa sözlə,
mif nə qədər ki, həqiqət və müqəddəs hesab olunur, o, bir mif ömrü yaşayır, elə ki, bu cəhətlərindən
məhrum oldu, artıq mif olmaqdan çıxıb, qeyri-mifik (bədii, folklor, fəlsəfi, dini və s.) xarakterli mətnə çevrilir.
Y.M.Meletinski yazır ki, «mif» yunan sözü
olub, hərfən, rəvayət, söyləmə
anlamını bildirir. Adətən tanrılar, ruhlar, ilahiləşdirilmiş, yaxud
öz mənşəyi
etibarilə tanrılarla
əlaqəli olan qəhrəmanlar, ilk zamanda
fəaliyyət göstərmiş,
dünyanın, onun təbii və mədəni elementlərinin
yaradılmasında birbaşa,
yaxud dolayısı ilə iştirak etmiş ilk əcdadlar haqqında əhvalatlar nəzərdə tutulur.
Mifologiya
həm tanrılar və qəhrəmanlar haqqında belə əhvalatların məcmusu,
həm də eyni zamanda dünya
haqqında fantastik təsəvvürlərin sistemidir.
Miflər haqqında elmi
də mifologiya adlandırırlar.
Həzərə almaq lazımdır
ki, şüurdakı
modelin sintaqmatik gerçəkləşməsi olan sözlü mətn (təhkiyə — hekayə mənasında olan «mif») ilə
həmin mif-təhkiyələrin
toplusu olan «mifologiya»nın mənaları biri-biri ilə kəsişsə də, tam şəkildə
eyni deyil. Şüurda
olan mifoloji dünya modeli söz kodu vasitəsi
ilə «mif-mətn»də
reallaşır. Bu «mif-mətn» öz daxili məzmunu etibarilə dünya modelini özündə ehtiva edən sintaqmatik sistemdir. Həmin «mif-mətn»lərin cəmindən
toplu halına gələn «mifologiya» da sistemdir. Lakin o, hər hansı etnik-mədəni ənənənin
miflərini vahid münasibətlər sistemində
birləşdirən makrosistemdir.
Burada təkin ümumiyə münasibəti
var. Ümumi təklərdən
təşkil olunduğu,
tək ümuminin əlamətlərini daşıdığı
halda, (damla dəniz suyunun keyfiyyətlərinə malik
olsa da, heç vaxt dənizi əvəz edə bilmədiyi kimi) tək (mif-mətn) də heç vaxt ümuminin (miflərin sistemi olan mifologiyanın)
ekvivalenti ola
bilmir. Bu halda sintaqmatik «mif» və onların toplusu olan «mifologiya»
ifadə planları nisbətində olub, məzmun planı olan «mif-dünya modelinin» müxtəlif təzahür-ifadə səviyyələrini
təşkil edir. Başqa sözlə, «mif-sintaqm» və «mifologiya-sintaqm» öz aralarında vahid məzmunun ifadələnməsinin fərqli
pillələri nisbətindədir.
Keçən əsrdən — XX yüzillikdən
başlamaqla «şüur»
anlayışına münasibət
dəyişilməkdə davam
edir. Əsrlər ərzində
yığılmış elmi
biliklərin XX əsrdə
insan idrakını yeni səviyyəyə qaldırması onun varlığa və onun idrakına (ontoloji və qnoseoloji (epistemoloji)) münasibətini hər an dəyişməkdədir.
XX əsrə qədər elmi idraka hakimlik edən materialist fəlsəfə
materiyanı (maddəni)
ideyadan ayırır, varlığın mənbəyini
(mahiyyətini) onun özündə arayırdısa,
indi varlığın
görünən və
görünməyən aləmlərdən
ibarət olduğunu söyləyir.
Görünən (zahiri) aləm — materiayanın (maddi və qeyri-maddi olmaqla) istənilən təzühürünün «müəyyən», «xətti», «səlis» ölçülərə əsaslanan düşüncə ilə qavradığımız «qabığıdır». Bu «qabığın» altında həmin «müəyyən», «xətti», «səlis» düşüncə ilə qavraya bilməyəcəyimiz görünməyən aləm var.
Görünməyən (batini) aləm — «qeyri-müəyyən», «qeyri-xətti», «qeyri-səlis» ölçülərə əsaslanan düşüncə ilə qavraya biləcəyimiz, elmdə «sinergetik», «autopoyetik» və s. kimi biri-birini müxtəlif səviyyələrdə təsdiq edən anlayışlarla səciyyələndirilən aləmdir.
Alimlərin bir qismi bu görünməyən aləmi — xaos, yəni nizamsız, nizamlı dünyanın əksinə olan, onun mənbəyini təşkil edən aləm adlandırırlar. Başqa sözlə, onlara görə, maddə iki səviyyənin vəhdətindən ibarətdir. Birincisi, nizamlı («müəyyən», «xətti», «səlis») struktura malik olan və nizamlı düşüncə məntiqi ilə dərk olunan kosmik səviyyə — kosmos dünyası . İkincisi, qeyri-nizamlı («qeyri-müəyyən», «qeyri-xətti», «qeyri-səlis») struktura malik olan və qeyri-nizamlı düşüncə məntiqi ilə dərk olunan xaotik səviyyə — xaos dünyası.
Lakin alimlərin digər bir qismi məsələyə fərqli yanaşır. Onlar (çox sadə dillə desək) belə hesab edirlər ki, materiyanın — varlığın strukturunda «müəyyən», «xətti», «səlis» düşüncə məntiqi ilə dərk olunan səviyyə maddi aləm, yaradılış aləmidir. Bundan içəridə (bundan sonra) isə bizim yalnız «qeyri-müəyyən», «qeyri-xətti», «qeyri-səlis» düşüncə məntiqi ilə qavraya (dərk edə) biləcəyimiz ilahi aləm (teokosmik dünya) başlanır. Bu iki fərqli baxışı təmsil edən alimlər bir-birinə zidd fəlsəfi platformaları (materialist və idealist dünyagörüşlərini) deyil, eyni materialist düşüncəni təmsil edən fikir sahibləridir. Artıq XX əsrin ortalarından materialist elmi düşüncənin maddənin strukturunda «qeyri-müəyyən», «qeyri-xətti», «qeyri-səlis» aləmi kəşf etməsi onu necə adlandırmasından asılı olmayaraq şüura yanaşmanı tamamilə yeni səviyyəyə qaldırdı. Bu da öz növbəsində idealist düşüncə məntiqi üçün səciyyəvi olan «teokosmik (ilahi) şüur» anlayışını ümumelmi düşüncədə aktuallaşdırmış oldu.
Seyfəddin Rzasoy,
filologiya üzrə elmlər doktoru
Xalq Cəbhəsi.- 2014.- 16 yanvar.- S.14.