«Görürsən hər işi tərsinə,
dünya»
Aşıq Əşrəf
Qəninin «Buludlar ağlayır» kitabı işıq
üzü görüb
Aşıq Əşrəf Qəninin «Buludlar
ağlayır» (şeirlər və poemalar, Bakı, «Nurlan»,
2013) kitabı işıq üzü görüb. Kitaba daxil olan
şeirlər Aşıq Əşrəf Xındı Məmmədoğlunun
yaradıcılığından seçilmiş nümunələrdir.
Müəllifin sağlığında görə
bilmədiyi ilk kitabına aşıq şeirinin əksər
janrlarını əhatə edən şeirləri, müasir
üslubda yaratdığı poeziya nümunələri və
iki poeması daxil edilib.
Kitab AMEA Folklor İnstitutunun Elmi Şurasının qərarı
ilə çap olunub. Redaktoru şair-tədqiqatçı Ramiz Kərəm,
tərtib edən və nəşrə hazırlayan filologiya
üzrə fəlsəfə doktoru
Elxan Məmmədlidir.
Kitabın redaktoru R.Kərəm yazır: «Aşıq
Əşrəf Qəninin şeirləri ilə məni folklorşünas
alim Elxan Məmmədli tanış etdi. Bu poetik
nümunələrlə tanışlığım
«Ağlama Göyçəm, ağlama» şeiri ilə
başladı. Elxan müəllim xeyirxahlıq, qədirşünaslıq
əlaməti kimi nəşrə hazırladığı növbəti kitabın
materiallarından elə ilk səhifədəki şeiri oxudu. Şeirdəki səmimiyyət, kövrəklik bizi
duyğulandırdı. Daha bir neçə
şeir oxundu. Həmin ovqat, həmin
çalar digər nümunələrdə də hiss olunurdu.
Axırda Elxan müəllim mənə müəllifin
nəşr olunacaq kitabına redaktor olmağımı təklif
etdi. Həvəslə
razılaşdım. Və oxuduğum bu
şeirlər haqqında bir neçə kəlmə söz
deməyi də özümə mənəvi borc bildim.
Aşıq Əşrəf Qəninin şeirləri
insan dərdindən danışan şeirlərdir. Burda sevgi də
var, həsrət də, ümid də var nisgil də, qürur
da var, nifrət də. Bu şeirlər vətəndaşlıq hisslərinin, qürbət
acılarının və haqsızlığa etirazın
üzvi sintezindən ibarətdir. Əşrəf
üçün Vətən bütövlükdə Vətəndir, parçalansa
belə, bölünsə belə:
Borçalımın
qan qardaşı,
Ağlama,
Göyçəm, ağlama.
Əşrəf
üçün vətəndaşlıq anlayışı
saxtalıqdan uzaq bir anlayışdır, əsil vətəndaşlıq
vətən anlayışını dərk etməklə, əqidəylə,
amalla bağlı olan bir şeydir:
Axı nə
umuruq öz-özümüzdən,
Biri də düz gəlmir yüz sözümüzdən.
Kədər,
qəm ələnir üz-gözümüzdən,
Bir dərdi dərd bilib ağlamaq olmur.
İnsan
haqsızlıqdan bezəndə, təntiyəndə, nəfəsi
qaralanda az da olsa yüngülləşmək
üçün dərdini deməyə obyekt axtarır. Bu
obyekt dağ da ola bilər, daş da ola bilər,
ağac da, su da və sair. Şairlər
çox vaxt bir qədər geniş mənada belə bir obyekt
kimi «dünya» anlayışını seçirlər.
Əşrəfin şeirlərində də belədir:
Qədrin
bilməyirsən aqil insanın,
Haqqı
tapdayırsan, alırsan canın,
Ünvanısan
iftiranın, yalanın,
Görürsən hər işi tərsinə, dünya.
Aşıq Əşrəfin şeirlərində
yazılı ədəbiyyatla şifahi ədəbiyyatın sərhəddini
müəyyən etmək bir qədər çətindir. Kitabdakı ədəbi
nümunələrdə yazılı ədəbiyyatla
şifahi ədəbiyyatın qovuşduğu nöqtəni
hiss etmək çətin deyil.
Şeirlərin çoxu Rusiyanın Petrozavodsk və
Sankt-Peterburq şəhərlərində yazılıb. Elə bu səbəbdən
şeirləri oxuduqca qürbət havası vurur oxucunu.
Qərib könlü çat vermiş şüşə
kimidir, hər an çiliklənib
tökülə bilər və bir də qəriblərin
könlündə unudulmaq qorxusu olur həmişə,
doğmalardan, yaxınlardan, el-obadan «unutmayın»
umacağı ilə birgə:
Görən
eldə-obada,
Düşürəmmi heç yada?
Kimə
qalıb dünyada
Əşrəf haqda düşünə.
Ədəbiyyatımızda qəriblik hissinin ifadəsi
ilə bağlı bədii nümunələr çoxdur. Aşıq Əşrəfin
bir şeirində bu hissin ifadəsi belədir:
Allah
haqqı, yaşamaqdan yoruldum,
Qocalmazdım, məni qürbət qocaltdı.
Qocalmaq təbii prosesdir, amma qocalmağı bu cür mənalandırmaq,
bu çaları tapmaq şair işidir. Qəriblik də taledir,
alın yazısıdır yəqin ki… Bir də
şairlər anadan qərib doğulur deyəsən. Dünyanın harasında olsalar da qəriblik hissi
onları tərk eləmir və gözlərini əbədi
yumanda da qərib kimi yumurlar — Aşıq Əşrəf Qəni
kimi».
Filologiya
üzrə fəlsəfə doktoru, Əməkdar Mədəniyyət
işçisi
Elxan Məmmədli
isə yazır: «Aşıq Əşrəf Qənini məşhur
el sənətkarı «Borçalı bülbülü» təxəllüsü
daşıyan mərhum Xındı Məmmədin sonbeşik
oğlu kimi tanıyırdım. Bizi yaxından tanış
edən mərhum qardaşı Gülabı olmuşdu. Yaxşı yadımdadır, 1997-ci ilin iyul ayı
idi. Aşıq Gülabını o vaxtlar
müəllifi olduğum » Sarıtel» verilişinə yazmaq
niyyəti ilə Bakıdan onların kəndinə —
Böyük Muğanlıya (bu kəndə Qaş
Muğanlı da deyirlər — E.M.) gəlmişdim. Bir neçə gün kənddə qalası oldum.
Gülabının qeyri-adi ifalarını lentə
köçürür, aşıq sənəti haqqında, ustadlarımız
haqqında söhbətlər edirdik. Gülabı
mərhum atası Xındı Məmmədlə bağlı
kövrək xatirələrini danışır,
gördüyü və sevdiyi Borçalı
aşıqlarından bəhs edirdi. Bu
maraqlı söhbətlərimizdə kənd ziyalıları
və o cümlədən mərhum qardaşları Hüseynlə
Əşrəf də iştirak edərdilər. Gənc yaşlarından Böyük Muğanlı kəndinə
köçüb burada məskunlaşıb ömür
sürən el şairi Əli Faxralı da səhər-axşam
bizə baş çəkərdi. Yaradıcılıq
baxımından çox səmərəli keçdi günlərimiz.
Günlərin bir günü Gülabı təklif
etdi ki, «Elxan müəllim, gəlsənə qardaşım
Əşrəfin ifasını da dinləyəsən. O
da mənim üslubumda çalır. Sifətdən
oxşadığı kimi, sənətdə də mənə
bənzəyir».
Aralarında 4 yaş fərq vardı. Elə bu az
fərqə görə də Əşrəf özündən
böyük qardaşı Gülabının yanında saz
çalmaqdan imtina elədi. Söz verdi ki,
Gülabı olmayan bir yerdə onu yaza bilərəm. Mən həmin gün el şairi Əli Faxralıdan
da veriliş hazırlamalı idim. Fikirləşdim
ki, nə yaxşı oldu, Əşrəfi də Əli əminin
verilişində təqdim edərəm dinləyicilərə.
Elə də etdik. Üz
qoyduq Əli əmigilə. Həmin gün
səmimi bir «Sarıtel»imiz alındı. Şairlə
aşığın müştərək verilişi
çox gözəl çıxmışdı. Az keçmədi həmin veriliş efirdə səsləndi.
Verilişlə bağlı xeyli məktublar gəldi
ünvanıma. Telefon zənglərində
dinləyicilər verilişə görə minnətdarlıqlarını
bildirirdilər. Yaxşı
yadımdadır, o vaxtlar Əşrəf bir-birinin ardınca
çox gözəl havalar ifa etdi. Nə
yaxşı ki, həmin veriliş bu gün də Azərbaycan
radiosunun fondunda qorunmaqdadır. Verilişin
bir surəti də Dövlət Səslər Arxivində
saxlanılır. Bəli, ilk dəfə o
vaxt görüşdüm Əşrəflə. Səmərəli
və yaddaqalan bir görüş oldu həmin
görüşümüz. Əşrəflə
sonralar bir neçə dəfə Bakıda
Gülabının yanında yenidən
görüşdük. Çörək
yedik, çay içdik. Saz çaldı, oxudu… Aradan illər keçdi. Eşitdim
ki, Aşıq Əşrəf qazanc üçün bir
müddət Petrozavodsk və Sankt-Peterburq şəhərlərində
fəaliyyət göstərir. Oradakı həmvətənlərimizin
saz-söz ehtiyacını ödəyə-ödəyə
özünün də güzəranını təmin etməyə
çalışır. Sonuncu
görüşümüz hamımızın əzizimiz,
gözəl sənətkar Gülabının vəfatının
40-cı günü münasibəti ilə təşkil
olunmuş mərasimdə baş tutdu. Qardaş
itkisi ona çox ağır təsir göstərmişdi.
Qardaşının ölüm xəbərini
Petrozavodsk şəhərində eşidən Əşrəfin
səhhətində ciddi problemlər yarandığından
vaxtında dəfndə iştirak edə bilməmişdi.
Həkimlərin ciddi qadağa və xəbərdarlıqlarına
baxmayaraq, Əşrəf qardaşının 40 mərasiminə
gəlib çata bilmişdi. Həmin
gün Əşrəflə çox söhbət etdik. Əslində
görüşümüz Gülabının 40 mərasimindən
bir həftə qabaq, onun sonuncu cüməaxşamında
baş tutmuşdu. Başına gələnləri,
qürbət ellərdə çəkdiyi Vətən həsrətini,
Gülabı kimi bir qardaş itkisinin onun üçün
çox ağır olduğunu yana-yana danışdı.
Və bir daha qürbətə üz
tutmayacağını, dönüb öz kəndinə
qayıdacağını, yeniyetmələrə saz öyrədəcəyini
deyirdi. Sonra söhbət sənətdən, müasir
ifaçılardan, bir qədər də saza biganəlikdən
düşdü. Bir qədər də
yanıqlı-yanıqlı sazı şou aləminə
çıxardanları qınadı. Hətta
onlara həsr etdiyi bir şeirini də söylədi. Şeir çox xoşuma gəldi. Həmişə
üstümdə gəzdirdiyim səs yazan cihazı işə
saldım, həmin şeiri öz səsi ilə lentə aldım:
Sazı
budamazlar, ay aşıq qardaş,
Sənə o saz verib bu adı-sanı.
Döymə
o telləri, alışıb yanar,
Alovu qərq edər küllü-cahanı.
Gəl
sazın sehrini barmaqla göstər,
Bədəni oynatmaq deyildir hünər.
Ustad
ozanların xətrinə dəyər,
Naşımı sanırsan eli-obanı?!
Saz-sənət
qədrini nadan nə bilər,
Sənətə qiyməti aqillər verər.
Elə
çal ki, inciməsin pərdələr,
Barmağınla lərzə gətir dünyanı.
Qorquddan o
yana gedir bu sənət,
Tanrıdan
pay gəlib bizə bu nemət.
Sazı
çal, necə ki çalır Ədalət,
O hikmətlə
coşdur bədəndə qanı.
Xan
Əmrahın yanğısını yada sal,
Gülabının sehrinə var, sonra çal.
Xanların
sazından bal süzülür, bal,
Yoxluğu yandırır Azərbaycanı.
Sanma
şair bu sənətdə naşıdı,
Saz naləsi gözlərimin yaşıdı.
Ömrü
boyu qəlbində qəm daşıdı,
Bir gün el deyəcək Əşrəfim hanı?
Onun öz ifasında, öz səsilə tez-tez səsləndirirəm
bu şeiri. Həm də son görüşümüzdən
xatirə kimi. Düzü, onun dilindən
eşitdiyim bu şeirə qədər Əşrəfin
şeir yazdığını nə eşitmişdim, nə də
bilirdim. Sonra məlum oldu ki, həqiqətən
də Əşrəfin bundan başqa da çox gözəl
şeirləri varmış.
Söhbət əsnasında ona bildirdim ki,
özünün də, Gülabının da şeirlərini
toplayıb bir araya gətirsinlər, nəşr etdirməyi məndən. Belə də
razılaşdıq. Bir neçə
gündən sonra Əşrəf söz verdiyi kimi Borçalıya
döndü. Sonralar eşitdim ki, öz
arzuladığı kimi, yenə də yeniyetmələri bir
araya gətirib onlara saz sənətini tədris etməklə
məşğuldur.
Sonralar hiss etdim ki, Əşrəf onunla son söhbətimizdən
— Gülabının və özünün şeirlərini
kitab şəklində nəşr etmək istədiyimdən
çox ruhlanıb. Borçalıya gedən kimi şeirlərini
qalın bir dəftərə köçürərək mənə
göndərməsi və hökmən çap
olunacağına inanması mənim bir cavabdeh kimi
(sözümə cavabdeh kimi — E.M.) məsuliyyətimi
artırdı. Əşrəfin mənə
ünvanladığı bir şeirin son bəndində
oxuduğum müəllif sevincini həyəcansız oxuya bilmədim:
…Allah
ömür verdi, ömrü borc aldım,
Hər nə istədimsə tamarzı qaldım.
Kitab dərdi çəkə-çəkə qocaldım,
Tale qismət
verdi, Elxanı gördüm.
Nə yazıq ki, nə Gülabı, nə də
Əşrəf öz kitablarını görə bilmədilər. Gülabının «Mən
olmayanda» adlı kitabını söz verdiyimiz kimi
ölümünün bir ili münasibətilə
nəşr edə bildik. Əşrəfi də
qürbət ellərin hicran yükü çox əymişdi,
bir yandan da dünyalar qədər istədiyi
qardaşının vaxtsız ölümü qoymadı
yaşamağa. Gülabıdan beş
ay sonra doğma obasında — canından çox sevdiyi
Borçalısında dünyasını dəyişdi. Hər iki sənət fədaisinin, hər iki
qardaşın, hər iki Xındı Məmməd
yadigarının ruhları şad olsun. Əziz oxucu,
bilirəm, sən də bu şeirləri oxuduqca mənim kimi
kövrələcəksən, Aşıq Əşrəfin
iç dünyasını, yaşantılarını, Vətən
həsrətini, torpağa bağlılığını,
ataya-anaya, qardaş-bacılarına olan isti münasibətlərini
onun şeirlərindən oxuyub öyrənəcəksən. Belə bir sənət, saz-söz adamına, onun istəyinə-arzusuna,
gətirməyən bəxtinə, tez çevrilən
taxtına acıyacaqsan. Biz də, onun ailəsi,
uşaqları da Əşrəfin bu kitabını araya-ərsəyə
gətirdik. Qoy tanımayanlar da
tanısın onu, qoy tanıyanlar da bilsin ki, biz kimləri
vaxtsız itirmişik».
Uğur
Xalq Cəbhəsi.- 2014.- 17 yanvar.-
S.14.