«Fikir və mövqeyin azad ifadəsi
hüququ»
Hər bir insanın əqidə
azadlığı və onu sərbəst şəkildə
ifadə etmək hüququ var»
Vahid Ömərov: «Əsas mənəvi
azadlıqlardan biri fikir və söz azadlığıdır»
İnsan
azadlığı bəşəriyyətin əsrlər boyu
arzuladığı, uğrunda mübarizə
apardığı ali nemətdir. Fərdi
azadlığı Ali Xeyir kimi səciyyələndirən
ingilis filosofu Con Stuart Mill hələ XIX əsrdə
yazdığı «Azadlıq haqqında» əsərində
insan azadlığı haqqında deyirdi: «Canlılar aləminin
insanı daim tərəqqiyə can atan bir növüdür və
fikir azadlığı olmadan tərəqqi mümkün ola
bilməz». İngilis mütəfəkkiri əsarəti,
köləliyi azadlığın düşməni hesab
edirdi: «Təfəkkür azadlığı təkcə dahi
başların yetişdirilməsi üçün zəruri
deyil… O, qadir olduqları ən yüksək əqli inkişaf
səviyyəsinə çata bilmələri
üçün adi insanlara daha çox lazımdır. Ümumi mənəvi və əqli köləlik
mühitində belə fövqəladə zəkalar olub və
yenə də yarana bilər, lakin belə mühitdə
heç vaxt intellektual cəhətdən fəal xalq
olmayıb və olmayacaq». Fəlsəfə
üzrə fəlsəfə doktoru Vahid Ömərov deyir ki,
böyük Azərbaycan mütəfəkkiri Mirzə Fətəli
Axundov da azadlıq ideyasının icra olunmasını
dövlətin əsası hesab edirdi. Onun sözlərinə
görə, Axundov konstitusiyalı dövləti şəxsi
azadlığı təmin etməyə
çağırırdı: «Etiqad ayrılığı sayəsində
insan növü azadlıq hüququndan məhrum ola bilməz». Dövlət,
parlament quruculuğu «insan şəxsiyyətinin tam əmniyyətini»,
«tam azadlığını təmin etməlidir».
Azadlığı insanın təbii hüququ hesab edən Azərbaycan
mütəfəkkiri onu ümumbəşəri tərəqqinin
zəruri şərti kimi səciyyələndirirdi: «Qərb
filosofları kimi Axundov da hər bir fərdə öz fikirlərini
azad surətdə söyləmək, azad şəkildə
yaymaq hüququ verilməsini istəyir, «azadlıq dedikdə,
birinci növbədə, fikir, düşüncə, söz, tənqid
azadlığını, fərdlərin şəxsi
azadlığını nəzərdə tuturdu. Fransa burjua
inqilabının «qardaşlıq», «bərabərlik»,
«azadlıq» ideyaları Azərbaycan ictimai, fəlsəfi və
siyasi fikrinə təsir edib. Fransada qəbul olunmuş
İnqilabi və Hüquqlar Bəyannaməsi adlanan
«İnsanın və vətəndaşlıq hüquqları
haqqında bəyannamə»də göstərilirdi:
«İnsanlar azad və bərabər hüquqlarla doğulur və
yaşayırlar». Burada azadlıq və onun növləri
haqqında da qiymətli fikirlər öz əksini tapıb:
«Azadlıq başqasına ziyan vurmayan hər şeyi etmək
imkanından ibarətdir: beləliklə, hər bir insanın
«təbii hüquqlarının həyata keçirilməsi yalnız cəmiyyətin digər üzvlərinin
uyğun hüquqlardan istifadəsini təmin edən hədlərlə
məhdudlaşdırılır. Bu hədlər
yalnız qanunla müəyyənləşdirilə bilməz».
O, həmçinin əlavə edib ki, bəyannamədə
heç kəsin baxışlarına, hətta dini
baxışlarına görə
sıxışdırılması pislənir, «fikir və
mövqeyin azad ifadəsi insanın ən qiymətli
hüquqlarından biri» hesab edilir: «XX əsrin ən demokratik sənədlərindən
biri BMT-nin «bütün dünya üçün insan
hüquqları» sənədi sayılan «Ümumdünya,
İnsan Hüquqları Bəyannamə»sidir. Bəyannamənin
18, 19 və 20-ci maddələri vətəndaş
azadlıqlarına həsr edilib. Burada dövlətin
həm intellektual (vicdan, söz, mətbuat azadlığı),
həm ictimai sahədə (yığıncaqlar və təşkilatlar
azadlığı) insanın fəaliyyətinə müdaxiləsinə
məhdudiyyətlər qoyulur. Hər bir insanın fikir,
vicdan və din azadlığı hüququ var; bu hüquqa
öz dinini və əqidəsini dəyişmək, dininə
və əqidəsinə həm təklikdə, həm də
başqaları ilə birgə, açıq, yaxud xüsusi
qaydada, təlimdə, ibadətdə, dini ayinvə mərasimlərin
icrasında etiqad bəsləmək azadlığı daxildir;
Hər bir insanın əqidə azadlığı və onu sərbəst
şəkildə ifadə etmək hüququ var; bu hüquqa əqidəsinə
maneəsiz etiqad bəsləmək, dövlət sərhədlərindən
asılı olmayaraq, informasiya və ideyalar axtarmaq, almaq və
yaymaq azadlığı daxildir. Hər bir
insanın azad şəkildə dinc yığıncaqlar
keçirmək və birliklər yaratmaq hüququ var.
Heç bir kəs hər hansı birliyə daxil olmağa məcbur
edilə bilməz. Əsarətə,
köləliyə, istismara qarşı mübarizə
aparmış Azərbaycan xalqı azadlıq və müstəqillik
naminə çarpışmalardan keçib, azad insanların
yaşadığı hüquqi, demokratik, yüksək mədəniyyətə
malik bir ölkəyə çevrilib». Vahid Ömərov
əlavə edib ki, iki minilliyin tarixi əyani surətdə göstərir
ki, Azərbaycan xalqı dünya mədəniyyətində
öz dəst-xətti ilə seçilən xalqlardandır:
«Xalqımızın əsrlər boyu yaratdığı mədəniyyət
və ədəbiyyat nümunələri həyat eşqi,
azadlıq və müstəqillik duyğuları ilə
aşılanıb. Sənət korifeylərinin
yaradıcılığı ümumbəşəri
ideyaların tərənnümünə, haqqın, ədalətin,
humanist idealların bərqərar olmasına xidmət edib.
İnsan azadlıqlarının təminatçısı
olan ölkəmiz demokratik quruculuq yolunda böyük
uğurlar qazanıb. Dünya təcrübəsini
milli xüsusiyyətlərlə uzlaşdırmaq xəttinə
sadiq qalan Azərbaycan bütün sahələrdə
inkişaf etmiş bir məkandır». O, deyib ki, Azərbaycan
Respublikasının Konstitusiyasında azadlıq hüququ (maddə
28), fikir və söz azadlığı (maddə 47), vicdan
azadlığı (maddə 48), sərbəst toplaşmaq
azadlığı (maddə 49), məlumat azadlığı
(maddə 50), yaradıcılıq azadlığı (maddə
51) öz əksini tapıb: «Azərbaycan Respublikasında hər
kəsin azadlıq hüququ var. Azadlıq hüququ yalnız
qanunla nəzərdə tutulmuş qaydada tutulma, həbsəalma
və ya azadlıqdan məhrumetmə yolu ilə məhdudlaşdırıla
bilər. Qanuni surətdə Azərbaycan
Respublikasının ərazisində olan hər kəs sərbəst
hərəkət edə bilər, özünə
yaşayış yeri seçə bilər və Azərbaycan
Respublikasının ərazisindən kənara gedə bilər.
Ölkə vətəndaşının öz
ölkəsinə qayıtmaq hüququ var. Əsas mənəvi
azadlıqlardan biri fikir və söz azadlığıdır.
Azərbaycan Konstitusiyasının 47-ci maddəsində hər
kəsin fikir və söz azadlığına malik olması
göstərilir: «Hər kəsin fikir və söz
azadlığı var. Heç kəs öz fikir və əqidəsini
açıqlamağa və ya fikir və əqidəsindən
dönməyə məcbur edilə bilməz. İrqi,
milli, dini, sosial ədavət və düşmənçilik
oyadan təşviqata və təbliğata yol verilmir». Hüquqi dövlətdə fərdlər hər
hansı ideoloji nəzarətdən azaddırlar. Fikir
azadlığına aşağıdakılar daxildir: 1. Buraya
hər hansı rəyi, o cümlədən, ateist əqidəni
də özündə əks etdirən azadlıq. 2.
İnsanın ruhi-mənəvi və intellektual həyatının
bütün aspektlərini əhatə edən azadlıq
daxildir. Fikir və söz azadlığı
insanın təbii və anadangəlmə xüsusiyyətidir.
Vətəndaş və siyasi hüquqlar haqqında
Beynəlxalq Paktın 3-cü hissəsinin 19-cu maddəsində
söz azadlığından istifadənin xüsusi vəzifələri
və xüsusi məsuliyyəti müəyyənləşdirilib.
Fikir və söz azadlığı qeyri-məhdud ola bilməz. Bu nöqteyi-nəzərdən
Azərbaycan Konstitusiyasında da fikir və söz
azadlığı irqi, milli, dini, sosial ədalət və
düşmənçilik oyadan təşviqata və təbliğata
yol verildiyi hallarda məhdudlaşdırılır. Şəxsi azadlıqlar içərisində vicdan
(etiqad) azadlığı da xüsusi yer tutur». Vahid
Ömərovun sözlərinə görə, Azərbaycan
Konstitusiyasının 48-ci maddəsində hər kəsin
vicdan azadlığına malik olması, dinə münasibətini
müstəqil müəyyənləşdirmək, hər
hansı dinə təkbaşına və ya başqaları ilə
birlikdə etiqad etmək, yaxud heç bir dinə etiqad etməmək,
dinə münasibətilə bağlı əqidəsini ifadə
etmək və yaymaq hüququ olduğu göstərilir: «Hər
kəsin vicdan azadlığı var. Hər kəsin dinə
münasibətini müstəqil müəyyənləşdirmək,
hər hansı dinə təkbaşına və ya
başqaları ilə birlikdə etiqad etmək, yaxud heç
bir dinə etiqad etməmək, dinə münasibəti ilə
bağlı əqidəsini ifadə etmək və yaymaq
hüququ var. Dini mərasimlərin yerinə yetirilməsi,
ictimai qaydanı pozmursa və ya ictimai əxlaqa zidd deyildirsə,
sərbəstdir. Vicdan azadlığı fərdi
və kollektiv hüquqdur. Hüquqi dövlət
bu hüququ qanunlarla qoruyur, dini əsasda düşmənçiliyə
qarşı sərt qaydalar müəyyənləşdirir.
Azərbaycanda dini və ateist birliklər
dövlətdən ayrıdır, dövlət təhsili
dünyəvi xarakter daşıyır, dinlər və dini
birliklər qanun qarşısında bərabərdir. Vicdan azadlığı yalnız konstitusiya
hüququnu qorumaq əhalinin və dövlət təhlükəsizliyini
təmin etmək məqsədilə məhdudlaşdırıla
bilər. Dini mərasimlərin yerinə
yetirilməsi ictimai qaydanı pozmursa və ya ictimai əxlaqa
zidd deyilsə, sərbəstdir. Dini etiqad və
əqidə hüquq pozuntusuna bəraət qazandırmır».
O, əlavə edib ki, hüquqi, dünyəvi və demokratik
dövlətdə bir dinin digər din üzərində
üstünlüyünə yol verilmir, dini birliklərin digər
qeyri-siyasi ictimai birliklərlə bərabər fəaliyyəti
tənzimlənir: «Hüquqi dünyəvi dövlət fərdin
mənəvi həyatına, onun konkret etiqad və dini əqidə
seçiminə müdaxilə edə bilməz. Azadlıqlar içərisində siyasi azadlıq
olan sərbəst toplaşmaq azadlığı daəsas yer
tutur. Azərbaycan Respublikası Konstitusiyasının
49-cu maddəsində sərbəst toplaşmaq
azadlığı belə təsbit edilib: «Hər kəsin başqaları
ilə birlikdə sərbəst toplaşmaq azadlığı
var. Hər kəsin başqaları ilə birlikdə
müvafiq dövlət orqanlarını qabaqcadan xəbərdar
etməklə dinc, silahsız yığışmaq,
yığıncaqlar, mitinqlər, nümayişlər,
küçə yürüşləri keçirmək,
piketlər düzəltmək hüququ var». Yuxarıda
qeyd etdiyimiz kimi, məlumat azadlığı kütləvi
informasiya vasitələrinin azadlığını təmin
edən, yaradıcılıq azadlığı isə mədəni
azadlıqlar sırasına daxildir. Hər
kəsin yaradıcılıq azadlığı var. Dövlət
ədəbi-bədii, elmi-texniki və başqa yaradıcılıq
növlərinin azad həyata keçirilməsinə təminat
verir». Onun sözlərinə görə, «Azadlıqla
ilk dəfə harada qarşılaşırıq?» sualına BMT-nin İnsan Hüquqları
Komissiyasının ilk sədri olmuş Emonor Ruzvelt belə
cavab verib: «…Bizdən iki addım o yanda, balaca bir yerdə, …bu
balaca dünya insanın fərdi dünyasıdır. Bu balaca
yer insanın yaşadığı mühitdir… Əgər
bu hüquqların burada mənası varsa, onda onların hər
yerdə mənası olacaq». 20 il
müstəqillik şəraitində yaşayan Azərbaycan
Respublikası əvəzedilməz nemət olan müstəqillik,
azadlıq, söz, fikir, vicdan azadlıqlarının təminatı
sahəsində uğurlar qazanıb.
Əli
Xalq Cəbhəsi.-
2014.- 17 yanvar.- S.11.