Məhəmməd Əmin Rəsulzadənin
ömür yolu
Seyid Həsən Tağızadə: «Modern Avropa
qəzet formasını
ilk dəfə İrana
gətirən Rəsulzadə
olub»
Birinci yazı
Ötən il noyabrın 22-də prezident
İlham Əliyev Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin qurucularından
biri Məhəmməd
Əmin Rəsulzadənin
130 illik yubleyinin keçirilməsi haqqında
sərancam imzaladı.
Sərancamda bildirilir:»2014-cü ilin yanvar ayında Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin banilərindən
biri, Azərbaycan Milli Şurasının sədri Məhəmməd
Əmin Rəsulzadənin
anadan olmasının
130 illiyi tamam olur. Xalqımızın müstəqillik idealının
gerçəkləşdirilməsində,
Azərbaycanın tarixi
dövlətçilik ənənələri
zəminində milli dövlət quruluşunun
dirçəldilməsində, milli istiqlal ideyalarının geniş
yayılmasında böyük
xidmətlər göstərmiş
və siyasi publisistikası ilə ədəbi-ictimai fikir tariximizə layiqli töhfələr vermiş
görkəmli ictimai-siyasi
xadim Məhəmməd
Əmin Rəsulzadənin
130 illik yubleyinin keçirilməsini təmin
etmək məqsədilə,
Azərbaycan Respublikası
Kostitusiyasının 109-cu maddəsinin
32-ci bəndini rəhbər
tutaraq qərara alıram:
1.Azərbaycan
Respublikasının Mədəniyyət
və Turizm Hazirliyi Azərbaycan Milli Elmlər Akademiyası, Azərbaycan
Respublikasının Təhsil
Hazirliyi və digər aidiyyəti qurmlarla birlikdə Məhəmməd Əmin
Rəsulzadənin 130 illik
yubleyinə həsr olunmuş tədbirlər planını hazırlayıb
həyata keçirsin.
2.Azərbaycan Respublikasının Hazirlər
Kabineti bu sərancamdan irəli gələn məsələləri
həll etsin».
Bir həftədən
sonra Rəsulzadənin
doğum günüdür. Əlaqədar
qurumların hansı tədbirlər keçirəcəyi
isə hələlik məlum deyil…
…130 il bundan əvvəl-soyuq
yanvar ayında Azərbaycan milli istiqlal hərəkatının
və təkcə türk ellərində deyil, bütün islam aləmində ilk respublika üsul-idarəsi
olan Azərbaybaycan Demokratik Respublikasının
təməl daşını
qoyan, sonralar ömür yolu, həyatı zəngin və keşməkeşli
hadisələrlə
dolu bir dastana çevrilən Məhəmməd Əmin
Axund Hacı Molla Ələkbər oğlu Rəsulzadə Bakının Hovxanı kəndində dünyaya göz açıb. Atası din xadimi olsa da, həyata
açıq gözlə
baxıb, məktəb
yaşına çatmış
oğlunu şəriət
dərslərini yox, dünyəvi elmləri öyrənməyə yönəldib.
Onun oğlunu məşhur pedaqoq S.M.Qənizadənın
(1846-1942) müdir olduğu
ikinci «Rus-müsəlman»
məktəbinə qoyması
gələcək mütəfəkkirin
taleyində böyük
rol oynayıb. Buranı bitirdikdən sonra Rəsulzadə öz təhsilini Bakı texniki məktəbində,
rus dilində davam etdirib. 1902-ci ildə on yeddi yaşında olan Rəsulzadə «Müsəlman
gənclik təşkilatı»nı yaradıb. Bu, XX əsrdə Azərbaycanda rus müstəmləkə üsul-idarəsinə
qarşı gizli mübarizə aparan ilk siyasi təşkilat idi.
xxx
Bir az sonra
«Müsəlman demokratik
«Müsavat» cəmiyyəti»
adı ilə gizli fəaliyyət göstərən bu təşkilatın bir qolu da İranda
qurulur və burada başlanmış məşrutə inqilabına
istiqamətverici rəhbər
qüvvəyə çevrilir.
Rəsulzadə ədəbi yaradıcılığa
da bu illərdə
başlayıb. 1904-cü ilin axırlarında «Müsəlman demokratik «Müsavat» cəmiyyəti»nin əsasında
RSDFP-nin Bakı komitəsinin nəzdində
«Müsəlman sosial-demokrat
«Hümmət» təşkilatı»
yaradılır. Bu təşkilatın baniləri
Mir Həsən Mövsümov,
Məmməd Həsən
Hacınski və Məhəmməd Əmin
Rəsulzadə olublar.
Məşədi Əzizbəyov, Nəriman
Nərimanov və başqa görkəmli inqilabçılar da
1905-ci ildən bu təşkilatın üzvü
idilər. Təşkilatın «Hümmət» adlı qəzeti də nəşr edilir, qəzetin əsas naşirlərindən biri
də Rəsulzadə
olur.
Bundan sonra qəzet öz nəşrini dayandırır,
1906-cı ilin dekabrından
«Təkamül» adı
ilə çıxır. Həmin illərdə
Bakı neft mədənlərində və
Azərbaycanın qəzalarına
ana dilində inqilabi qəzet və intibahnamələrin
göndərilməsi bilavasitə
Rəsulzadənin adı
ilə bağlıdır.
1907-ci il sentyabrın 29-da inqilabçı
fəhlə Xanlar Səfərəliyevin Bibi-Heybətdə
dəfn günü, onun qəbri üstündə keçirilən
böyük yığıncaqda
P.Caparidze, S.M.Əfəndiyev,
İ.V.Stalin ilə birlikdə Rəsulzadə
də alovlu nitq söyləyir. Onu da qeyd
etmək lazımdır
ki, Rəsulzadə əsrimizin əvvəllərindən
başlayaraq 1907-ci ilin
axırlarına qədər
Bakıda inqilabi fəaliyyət göstərən
İ.Stalinlə çox
səmimi və yaxın dost olub. Hələ
1905-ci ildə Balaxanı
neft mədənlərində
varlılar Stalini, fəhlələri tətilə
dəvət etdiyi üçün, neft quyusuna atmaq istəyiblər. Özünü hadisə yerinə çatdıran Rəsulzadə
Stalini ölümdən
qurtarır. O, Stalinin
Bayıl həbsxanasından
gizli surətdə qaçırılmasının da təşkilatçısı
olur.
xxx
Həmin
dövrlərdə bolşeviklərin
Rusiya imperiyasının
sərhədlərini saxlamaqla
və yalnız sinfi ziddiyyətləri aradan qaldırmaq uğrunda mübarizə apardıqlarını hiss eləyən
Rəsulzadə RSDFP-nin
sıralarından uzaqlaşır.
O, rus müstəmləkə
üsul-idarəsinə qarşı
Azərbaycan milli istiqlal hərəkatının
təməl daşını
qoymağa başlayır.
1908-ci il dekabrın 5-də Məhəmməd
Əminin «Qaranlıqda
işıqlar» pyesi tamaşaya qoyulur. Pyesin ana xəttini milli oyanış və istiqlal hərəkatının təbliği
təşkil edirdi.
O, özünün bu
əsəri ilə «Azərbaycana muxtariyyət»
şüarı fikrini
yayır və rus çarizm üsul-idarəsi istibdadını
yıxmağa çağırır.
Onun bu pyesi Azərbaycanda
milli-istiqlal hərəkatı
ilə tam bağlı
olan ilk dram əsəridir.
Bu əsərdən başqa Rəsulzadənin
həmin ildə yazdığı «Nagəhan
bəla» adlı pyesi də var. 1908-ci ilin axırında Rəsulzadə çar üsul-idarəsi tərəfindən
onun həbs olunması təhrlükəsi
ilə əlaqədar
olaraq Bakını tərk edərək İrana yola düşür. O, İranda
şahlıq üsul-idarəsinə
qarşı başlanmış
məşrutə inqilabının
əsas rəhbərlərindən
biri olur. Rəsulzadə Təbrizdə xalqımızın
milli qəhrəmanı
Səttarxanla və onun silahdaşları ilə görüşür.
Cənubi Azərbaycanın şəhər və kəndlərini gəzir, öz doğma xalqının acınacaqlı
vəziyyətini yaxından
izləyir. Rəsulzadə
Avropa təhsili görmüş bir qrup İran ziyalısı (Seyid Həsən Tağızadə,
Hüseynqulu xan Nəvvab, Süləyman Mirzə, Seyid Məhəmməd Rza və b.) ilə birlikdə 1910-cu ilin sentyabr ayında İran Demokrat Partiyasının əsasını
qoyur. O, bu partiyanın əsas orqanı olan «İrane Nou» və «İrane Ahat» qəzetlərinin baş redaktoru olur. Həmin qəzetlərdə Rəsulzadənin çoxlu
məqalələri, şer
və publisist yazıları çap olunur. O, öz qələmi ilə İranda Avropa tipli jurnalist sənətinin əsasını
qoyur. Sonralar Seyid Həsən Tağızadə Rəsulzadənin
xatirəsinə həsr
etdiyi nekroloqda yazacaq: «Modern Avropa qəzet formasını
ilk dəfə İrana
gətirən Rəsulzadə
olub». Çar hökuməti İrandakı
inqilabi hərəkatdan
qorxuya düşərək
onun əsas rəhbərlərindən biri Rəsulzadənin
ölkədən xaric
olunması haqqında
şahlıq üsuli-idarəsindən
tələb eləyir.
Rəsulzadə təqiblərdən yaxa qurtarmaq üçün İstambula
müraciət edir.
O, Türkiyənin paytaxtında
həmyerliləri Əlibəy
Hüseynzadə və
Əhmədbəy Ağayevlə
görüşür, Yusifbəy
Ağçura oğlu
, Ziya Gök Alp və başqa görkəmli alimlərlə
münasibət qurur. Rəsulzadə «Gənc türklər»
təşkilatına rəğbət
bəsləyir, «Türk
ocağı» cəmiyyətində
çalışır və
onun əsas orqanı olan, 1911-ci ilin noyabr ayından
nəşrə başlayan
«Türk yurdu» jurnalının fəal yazanlarından olur.
xxx
O vaxt Türkiyədə çap olunmuş kitablarda və mətbuatda, həmçinin məşhur türk ensiklopedisti Şəmsəddin Saminin «Qamusi-aləm»inin birinci cildində «Azərbaycan» məfhumu altında, ancaq Araz çayından cənubda yerləşən ərazi nəzərdə tutulurdu. Rəsulzadə xeyli sonra, 1918- ci il oktyabrın 13-də Bakıda çap olunan «Azərbaycan» qəzetində də bu məsələyə toxunur: «İslam mərkəzi İstambulda Qafqaziya, xüsusən Azərbaycan haqqında məlumatlar çox azdır». İstambulda olarkən Rəsulzadə görkəmli islam mütəfəkkiri Şeyx Cəmaləddin Əfqaninin «Vəhdəti cinsiyə fəlsəfəsi»ni («Milli birlik fəlsəfəsi»ni) farscadan türkcəyə tərcümə edir, öz doğma xalqının məişətindən alınmış «Acı bir həyat» əsərini yazır. 1913-cü ildə Romanovlar sülaləsinin 300 illiyi ilə əlaqədar əfv-ümumidən sonra Rəsulzadə vətənə qayıdır. O, hələ İstambuldan onun göstərişi ilə 1911-ci ilin oktyabrında keçmiş hümmətçilər Tağı Nağıyev, Rəsulzadə və Abbasqulu Kazımzadə tərəfindən əsası qoyulan Müsəlman Demokratik Müsavat Partiyasına daxil olur və tezliklə onun rəhbərinə çevrilir. Bu illərdə Rəsulzadə ədəbi-publisistik fəaliyyətini də davam etdirir. «Yeni lisançılar və türkçülər» məqaləsini, Təbriz həyatından bəhs edən «Bir xan» adlı kiçik hekayəsini, «Dil-ictimai bir əməldir» yazısını «Şəlalə» jurnalında çap etdirir. Sonuncu məqalədə o, Azərbaycan dilini göz bəbəyi kimi qorumağı xalqının qarşısında ən mühüm problem kimi qaldırır.
Bundan başqa, o proletar ədibi Maksim Qorkinin «Ana» əsərindən bir parçanı Azərbaycan dilinə çevirib çap etdirir. Bu tərcümənin o illərdə Azərbaycan ədəbiyyatına müəyyən təsirini də inkar etmək olmaz. 1914-cü il sentyabrın 16-da şair, yazıçı və jurnalist Əlabbas Müznibin redaktorluğu ilə ayda iki dəfə nəşr edilən ədəbi-ictimai, iqtisadi, tarixi və siyasi jurnal olan «Diriliyin» birinci nömrəsi çapdan çıxır. Rəsulzadənin «Dirilik nədir?» adlı baş məqaləsi jurnalın ideya istiqamətini müəyyənləşdirir və xalqımızı milli oyanışa çağırır. O, bu jurnalın səhifələrində çap etdirdiyi «Milli dirilik» başlığı altındakı baş məqalələrdə «Azərbaycan qayəsi»ni yayırdı. Mirzə Davud Hüseynov 1927-ci ildə Tiflisdə, rus dilində çap olunmuş «Müsavat Partiyası keçmişdə və bu gün» adlı kitabında yazır ki, guya 1917-ci ilə qədər «Rəsulzadə üçün Qafqazın tərkibində Azərbaycanın mövcud olması ideyası yox idi. Azərbaycan adı altında o vaxt, ancaq İran Azərbaycanı başa düşülürdü. Əlbəttə, bu yanlış fikirdir. Yuxarıda göstərdiyimiz kimi, Rəsulzadə hələ 1911-ci ildə İstambulda «Türk yurdu» jurnalında çap etdirdiyi «İran türkləri» məqaləsində Azərbaycanın Qafqazın tərkibində olmasını qeyd edir. Bunu da göstərmək lazmıdır ki, hələ Rəsulzadədən qabaq maarifçi ziyalılarımızda azərbaycançılıq qayəsi rişə halında olsa da, vardı. Ancaq bunu tam şəkildə siyasət meydanına Rəsulzadə gətirdi. Rəsulzadə 1915-ci ilin avqustundan «Açıq söz» qəzetini nəşr edir ki, bu da əslində gizlin fəaliyyət göstərən Müsavat Partiyasının orqanı idi.
Hazırladı: Arzu Şirinova
Xalq Cəbhəsi.- 2014.- 23 yanvar.- S.8.