Mətbuatda plüralizim və söz
azadlığı
«Ölkəmiz azad mətbuatın
inkişafı sahəsində beynəlxalq təşkilatlarla,
o cümlədən Avropa Şurası və ATƏT-lə
sıx əməkdaşlıq edir»
Ölkəmizin artan imkanları, demokratiya təcrübəsinin
digər ölkələrə nümunə göstərilməsi
müstəqil mətbuatın inkişafına, jurnalistlərin
yaradıcılıq imkanlarının genişlənməsinə
stimul verir.
Söz azadlığı hər bir ölkənin
inkişafı üçün ən vacib olan məsələlərdən
biridir.
«İki sahil» qəzetinin rəhbəri Vüqar Rəhimzadənin
fikrincə, bu sahədə ölkəmiz çox böyük
və uğurlu yol keçib: «Bunu təsdiq edən
çoxsaylı faktlar da mövcuddur. İnkaredilməz
faktdır ki, müstəqilliyimizin ilk illərində hakimiyyətdə
olan qüvvələrin siyasi savadsızlığı, səriştəsizliyi,
şəxsi maraqlarını dövlətin, xalqın mənafeyindən,
milli maraqlardan üstün tutmaları ucbatından ölkədə
xaos, anarxiya, özbaşınalıqlar höküm
sürürdü. İctimai-siyasi durumun gərgin
olduğu bir dövrdə digər sahələrin
inkişafından danışmaq mümkünsüz idi. Mətbuat azadlığı hər addımda
boğulur, azad sözün müdafiəsində dayanan
jurnalistlər mənəvi və fiziki təzyiqlərə məruz
qalırdılar. 1993-cü ildən
sonrakı dövr Azərbaycan mətbuatının
inkişafında yeni mərhələnin
başlanğıcı oldu. Ölkədə
ictimai-siyasi sabitliyin yaradılması, insan
hüquqlarının qorunmasının dövlətin siyasətinin
prioritet istiqamətinə çevrilməsi, qanunun aliliyinin təmin
edilməsi, ölkəmizin sürətli sosial-iqtisadi
inkişafı, ictimai həyatın bütün sahələrinin
yeniləşməsi fikir, söz və məlumat
azadlığının, plüralizmin daha geniş təmin
olunması üçün əlavə tədbirlər
görülməsini zəruri etdi».
Mətbuatımıza daim qayğı ilə yanaşan
ümummilli lider Heydər Əliyev medianın
inkişafını Azərbaycan dövlətinin əsas
prioritetlərindən biri hesab edirdi. Mətbuatı cəmiyyətin
güzgüsü adlandıran, bu sahədə
çalışan qələm sahiblərinə yüksək
peşə prinsiplərindən irəli gələn tələblərin
layiqli daşıyıcıları olmağı təlqin edən
Heydər Əliyev həmin təməl prinsiplərinin elmi
şərhini verməklə kifayətlənməmiş, bunun
hüquqi, iqtisadi bazasının yaradılması
qayğısına da qalmışdır: «Bizim dövlət
siyasətimizin əsas məqsədlərindən biri Azərbaycanın
mütərəqqi mətbuat ənənələrinin davam
etdirilməsi və müasir beynəlxalq təcrübə ilə
zənginləşdirilməsi, KİV-in maddi-texniki vəziyyətinin
yaxşılaşdırılması, onların
imkanlarından respublikada hüquqi dövlət quruculuğu, vətəndaş
cəmiyyətinin formalaşdırılması və
inkişafı, demokratik islahatların həyata keçirilməsində
səmərəli istifadə edilməsindən ibarətdir.»
Vüqar
Rəhimzadənin qənaətinə görə, Prezidentin fərmanları
ilə «2000-2001-ci illərdə kütləvi informasiya vasitələrinin
maddi-texniki şəraitinin
yaxşılaşdırılması üçün tədbirlər
proqramı», «Məlumat azadlığı haqqında», «Vətəndaşların
müraciətlərinə baxılması qaydası
haqqında», «İnformasiya, informasiyalaşdırma və informasiyanın
mühafizəsi haqqında», «Ətraf mühitə dair
informasiya almaq haqqında» Azərbaycan Respublikasının
qanunlarının qəbulu da mühüm addımlardandır.
«Kütləvi informasiya vasitələri haqqında»
qanuna əsasən, KİV-in təsis olunması, ondan istifadə,
onun idarə edilməsi qanunvericilikdə nəzərdə
tutulan hallardan əlavə məhdudlaşdırıla bilməz. Mətbuat
azadlığı vətəndaşların qanuni yolla
informasiya əldə etmək, hazırlamaq, ötürmək
və yaymaq hüququna dövlət tərəfindən təminat
verilməsinə əsaslanır. 11 may
2002-ci il tarixli «Kütləvi informasiya vasitələri
haqqında» Azərbaycan Respublikası Qanununa əlavələr
və dəyişikliklər edilməsi barədə» fərman
yazılı mətbuatın təsis edilməsini və ondan
istifadə imkanlarını asanlaşdırmaqla, mətbu nəşrlərin
dövlət qeydiyyatı ilə bağlı icazə sistemini
aradan götürüb. Bu isə digər
inkişaf etmiş dünya ölkələrinin mətbuata
dair qanunvericilik təcrübəsinə əsaslanır.
Vüqar Rəhimzadə bildirib ki, mətbuata dövlət
nəzarətini həyata keçirən Mətbuat və
İnformasiya Nazirliyinin ləğv edilməsi mətbuatın
özünütənzimləməsi mexanizminin tətbiqinə
şərait yaradıb. 2003-cü ilin martında Azərbaycan jurnalistlərinin
qurultayında ölkənin müntəzəm yayımlanan,
ictimai fikrə təsir imkanları daha böyük olan 180
kütləvi informasiya vasitəsi- qəzet, jurnal, informasiya
agentliyi, jurnalist təşkilatı bir araya gələrək
media-ictimaiyyət, media-hakimiyyət münasibətlərini tənzimləyən
qurumu — Azərbaycan Mətbuat Şurasını yaratdı. Mətbuat Şurasının qarşısında
dayanan əsas məqsədlərdən biri jurnalistlərin
peşə etikası Kodeksinin tələblərinə əməl
etməsinə ictimai nəzarətin həyata keçirilməsi,
«reket jurnalistika»sına qarşı mübarizədir.
Qurum fəaliyyətə başladığı gündən
KİV-lərin saflaşdırılması istiqamətində
mühüm addımlar atmış, jurnalistlərin peşəkarlığının
artırılması üçün müsbət nəticələr
əldə edib: «MDB məkanında belə bir qurum ilk dəfə
Azərbaycanda yaradılıb. Azərbaycan Mətbuat
Şurasının MDB ölkələri üçün
vahid model kimi götürülməsi də əldə etdiyi
uğurlara əsaslanır. Ölkəmiz
azad mətbuatın inkişafı sahəsində beynəlxalq
təşkilatlarla, o cümlədən Avropa Şurası və
ATƏT-lə sıx əməkdaşlıq edir. Hüquqi dövlət və vətəndaş cəmiyyəti
quruculuğunun dərinləşməsi, Azərbaycanın
dünya informasiya məkanına daxil olması və informasiya
cəmiyyətinə keçid şəxsiyyətin, cəmiyyətin
və dövlətin informasiyaya olan tələbatının
daha dolğun ödənilməsinə, kütləvi
informasiya vasitələrinin fəaliyyətinin təkmilləşməsinə
və müasir dövrün tələblərinə
uyğunlaşmasına ehtiyac yaradır».
O da qeyd
edilib ki, 1995-ci il noyabrın 12-də
ümumxalq səsverməsi əsasında qəbul olunan Milli
Konstitusiyamızda da demokratiyanın əsas prinsiplərindən
olan söz və fikir azadlığı təsbit olunub. «Məlumat azadlığı» maddəsində qeyd
olunur ki, hər kəsin istədiyi məlumatı qanuni yolla
axtarmaq, əldə etmək, ötürmək, hazırlamaq və
yaymaq azadlığı vardır. Kütləvi
informasiyanın azadlığına təminat verilir.
Kütləvi informasiya vasitələrində, o cümlədən
mətbuatda dövlət senzurası qadağandır: «Bu
gün Azərbaycanda söz və mətbuat
azadlığı sahəsindəki mövcud vəziyyət
qabaqcıl demokratik ölkələrlə müqayisə edilə
bilər. Belə ki, Azərbaycan KİV-lərin
sayına görə MDB və Şərqi Avropa ölkələri
arasında lider mövqedə dayanır. Ölkədə
5 minə yaxın kütləvi informasiya vasitəsi dövlət
qeydiyyatına alınıb. Onların əksəriyyəti
qəzet və jurnal, informasiya agentliyi, elektron kütləvi
informasiya vasitələridir. Respublikmızda
xeyli sayda jurnalist təşkilatları və ictimai birlikləri
mövcuddur. Sürətlə inkişaf edən
internet resursları vətəndaş cəmiyyəti
quruculuğunun fəal iştirakçısına çevrilərək
cəmiyyətimizin informasiyaya olan ehtiyacının ödənilməsində
əhəmiyyətli rol oynayırlar. Bu
fakt da xüsusi qeyd edilməlidir ki, ölkəmizdə internet
azadddır, heç bir məhdudiyyət yoxdur. İnternet istifadəçilərinin sayı 65 faizdən
yuxarıdır. Dövlət
başçısı İlham Əliyevin qeyd etdiyi kimi, bu da
onu göstərir ki, mətbuat azadlığına çox
böyük diqqət göstərilir. 2005-ci ildə «Azərbaycan
mətbuat işçilərinin təltif edilməsi
haqqında», «Azərbaycan mətbuat işçilərinə
fəxri adların verilməsi haqqında», habelə «Kütləvi
informasiya vasitələrinə maliyyə yardımı
göstərilməsi haqqında» sərəncamların
imzalanması jurnalistlərin əməyinə yüksək
qiymət verildiyini, azad mətbuatın inkişafının
dövlətin siyasətində prioritet məsələ
olduğunun təsdiqidir. Həmin ildə milli mətbuatımızın
ənənələrini yarandığı gündən
yazıları ilə bəyan edən «Əkinçi» qəzetinin
130 illik yubileyinin respublikanın bütün bölgələrində
yüksək səviyyədə qeyd olunması, jurnalistlərin
fəxri adlarla mükafatlandırılması, bir neçə
peşəkar jurnalistin Prezident təqaüdünə layiq
görülməsi dövlətin mətbuata
qayğısının bariz təcəssümü kimi
xatırlanır.
Prezident
İlham Əliyevin 2008-ci il 31 iyul tarixli
«Azərbaycan Respublikasında kütləvi informasiya vasitələrinə
birdəfəlik maliyyə yardımı göstərilməsi
haqqında», eləcə də «Azərbaycan Respublikasında
kütləvi informasiya vasitələrinin inkişafına
dövlət dəstəyi Konsepsiyası»nın təsdiq edilməsi
də deyilənlərin bariz nümunələrindəndir. Konsepsiyanın təsdiqlənməsi milli mətbuatın
problemlərinin həllində keyfiyyətcə yeni mərhələnin
əsasını qoydu. Sərəncamda da
bu gerçəkliklər öz əksini tapıb ki, Azərbaycanın
sürətli sosial-iqtisadi inkişafı, ictimai həyatın
bütün sahələrinin yeniləşməsi fikir,
söz və məlumat azadlığının, plüralizmin
daha geniş təmin olunması üçün əlavə
tədbirlər görülməsini zəruri edir.
Dövlət
orqanları ilə kütləvi informasiya vasitələri
arasında səmərəli əməkdaşlıq
münasibətlərinin inkişaf etdirilməsi, KİV-lərin
iqtisadi müstəqilliyinin və jurnalistlərin peşəkarlığının
artırılması, vətəndaş cəmiyyəti
quruculuğunda mətbuatın rolunun gücləndirilməsi məqsədilə
təsdiqlənən «Azərbaycan Respublikasında kütləvi
informasiya vasitələrinin inkişafına dövlət dəstəyi
Konsepsiyası»nda qeyd edildiyi kimi dövlətin informasiya siyasətinin
başlıca vəzifələrindən biri kütləvi
informasiya vasitələrinin fəaliyyətində şəxsiyyət,
cəmiyyət və dövlət maraqlarının
tarazlaşdırılmasına yönəlmiş hüquqi,
iqtisadi, təşkilati və texnoloji tədbirlərin müəyyən
edilməsidir. Milli mətbuatın mütərəqqi
ənənələrinin qorunub saxlanılması, müasir
dövrün tələblərinə
uyğunlaşdırılması, beynəlxalq təcrübənin
öyrənilməsi və tətbiqi prioritet məsələdir.
Azərbaycanda kütləvi informasiya vasitələrinin
inkişafına dövlət dəstəyi şəffaflıq,
əməkdaşlıq, qarşılıqlı məsuliyyət
prinsipləri əsasında həyata keçirilir. Eyni
zamanda, sənəd mətbuata dövlət dəstəyi
kütləvi informasiya vasitələrinin müstəqilliyinin
qorunması, onların fəaliyyətinə hər hansı
müdaxilənin istisna edilməsi, yayılması qanunla
qadağan olunmuş informasiyadan cəmiyyətin qorunması,
kütləvi informasiya vasitələrinin
inhisarlaşmasının qarşısının
alınması, ictimai maraqları əks etdirən layihələrə
üstünlük verilməsi, regional kütləvi informasiya
vasitələrinin inkişafının dəstəklənməsi
kimi prinsipləri özündə ehtiva edir».
Cavid
Xalq Cəbhəsi.- 2014.- 24 yanvar.-
S.10.