Dağlıq Qarabağ münaqişəsi
İran mətbuatı və elmi ədəbiyyatında
Sübhan Ə.Talıblının
araşdırması
I yazı
Dağlıq Qarabağ münaqişəsi başlayan
gündən İran bu məsələyə fərqli aspektlərdən
yanaşıb.
İran və erməni mətbuatında
Dağlıq Qarabağ münaqişəsi, Azərbaycan-Ermənistan
münasibətləri bir çox hallarda ermənilərin
maraqlarını müdafiə edən məqamlara toxunulub.
Bu da faktdır ki, İran-Ermənistan münasibətləri
ermənilərin işğalçılıq siyasətinə
bir növ haqq qazandırmış hesab edilir. İranın Ermənistanla bütün sahələrdə
münasibətləri, xüsusən də iqtisadi sahədə
əməkdaşlığı işğalçı
ölkənin ayaqda durmasına təkan verib. İranda güclü erməni lobbisi də
formalaşıb ki, bu da İran mətbuatında onların
işğalçılıq siyasətinə haqq qazandıran
məqalələrin ictimaiyyətə
çatdırılmasına dəstəkdir.
Bu yazımızda Sübhan Ə.Talıblının
araşdırmasını təqdim edəcəyik. Həmin
araşdırmada işğalçı ermənilərin
“iarnlaş”malarından və Dağlıq Qarabağda törətdiyi
qətliamları İran mətbuatı, ictimaiyyəti tərəfindən
pərdələmək niyyətlərindən söz
açılır. İran mətbuatında
və elmi ədəbiyyatında Dağlıq Qarabağda cərəyan
edən hadisələr barəsində müxtəlif məzmunlu
yazılar dərc edilir. Bu yazılarda
faktiki materiallarla yanaşı, subyektiv fikirlər də
özünə yer alıb. Ermənilər
Qarabağ münaqişəsində İran İslam
Respublikası (İİR) rəhbərliyindən mənəvi
dəstək almaq məqsədilə farslarla bir kökdən,
yəni ari soyundan gəldiklərini geniş təbliğ edir,
yer adlarını özlərinin adları ilə
bağlayırdılar. İranda, xüsusən Güney
Azərbaycanda bir sıra qədim yaşayış məntəqələrini
və oradaki tarixi abidələri, qalaları, körpüləri,
dağları, ibadətgahları erməniləşdirməyə
cəhd edən «tədqiqatçilar» indi də farslarla bir
kökdən - ariya kökündən olduqlarını, əsrlərcə
milli kimliklərinin vahid olduğunu meydana atıblar.
Əsası
olmayan bu uydurmanın bünövrəsi Rza xan şahlıq
taxtına çıxan vaxtdan (1925) qoyulsa da, indiki vaxtda da
İrandaki siyasi mühitdən və Dağlıq Qarabağ
münaqişəsi ilə bağlı İran-Ermənistan
münasibətlərindəki durumdan istifadə edən
İran və erməni tarixçiləri, onları xaricdə
həvəsləndirənlər, ermənilərin «qədimdən
farslarla eyni köklü qardaş, ən uzağa əmi
oğlu» olduqlarını sübut etmək üçün
yeni-yeni uydurma «mənbələrə» istinad edib kitablar
yazıb çap etdirirlər. Belə kitablardan biri
Tehrandakı «Diba» nəşriyyatında, nəfis şəkildə
2000 nüsxədə çap edilmiş, 242 səhifəlik
«İranlılarla ermənilərin mədəni əlaqəsi»
kitabıdır. 2005-ci il noyabrın 10-da Tehranda
özünü qeyri-dövlət “elmi” qrupu adlandıran
“Çağdaş İran Tarixi Araşdırmalar Mərkəzi”ndə
keçirilmiş toplantıda Əlirza Bekdilinin
çıxışı SSRİ dağıldıqdan sonra
İran-Azəbaycan münasibətlərinə həsr
edilmişdi. O, Qarabağ münaqişəsini üç
başlıca dövrə bölərək, hər bir
dövrdə İranın Qarabağ münaqişəsinin
sülh yolu ilə və ədalətli həll olunmasına tərəfdar
olduğunu deyib. Ə.Bekdili Azərbaycanı İranın
mövqeyinə həmişə tənqidlə yanaşmaqda
suçlayıb, İran dövlətini fars
şovinizmində günahkar bilən azərbaycanlı milli
qüvvələri qınayıb.
«Keyhan həvayi»
qəzeti «Ermənistana inanmaq olmaz» başlıqlı məqaləsində
yazır: “Ermənistan Respublikasının
başçısı İİR səfirliyinin məsul
işçisi ilə görüşərkən
İİR-in regionda mühüm rolunu xatırladaraq Qarabağ
münaqişəsinin həll edilməsi üçün
ölkəmizin (İranın) vasitəçilik səylərinin
davam etdirilməsini istədi. Ermənistan
prezidentinin Qarabağda gedən qanlı
çarpışmaların dayandırılması barədə
Tehranda dediyi sözlər çox ümidverici idi. Elə buna görə də İİR-nın vasitəçilik
çalışmalarının yenidən başlaması
artıq məntiqə uyğun görünmür». İran, Azərbaycana təcavüz etmiş Ermənistanı
beynəlxalq miqyasda təcrid etməyə nəinki təşəbbüs
göstərmiş, əksinə İran-Ermənistan
münasibətlərindəki canlanma müşahidəçilərin
nəzər-diqqətini cəlb edib. İranda
Dağlıq Qarabağ probleminin köklərilə
bağlı ictimai rəyin formalaşmasında mənfi rol
oynayan fars və erməni tarixçilərinin
əksinə olaraq bir sıra müəlliflər hadisələrə
obyektiv, ədalətli yanaşma metodunu seçiblər. Erməni
daşnaklarının 1918-ci ildə Güney Azərbaycanın
Urmiya, Xoy, Səlmas, Maku, Şərəfxan və digər ərazilərində
Türklərə qarşı törətdikləri kütləvi
soyqırım haqda çox az
yazılıb. Təbrizli tarixçi alim, doktor
Səməd Sərdariniyanın 2005-ci ilin sonunda çapdan
çıxmış «Arazın hər iki sahilində müsəlman
qətliamı» kitabı bu boşluğu doldurmaq
üçün sanballı bir əsərdir. S.Sərdariniyanın farsca yazdığı
kitabında ermənilərin Arazın hər iki tayında, əsasən
Güney Azərbaycanda törətdikləri kütləvi
soyqırımından, talan və
özbaşınalıqlardan bəhs edir.
Bu kitab
Bakıdakı 1918-ci il məlum mart
soyqırımı və ermənilərin uydurduğu
«soyqırımı»n 90 illiyinə cənublu
qardaşlarımızın verdiyi tutarlı elmi-məntiqi
cavabıdır. Müəllif kitabının əvvəlində
ermənilərin Türklərə qarşı
soyqırımına başladığı gündən indiyə
qədər bu xəstə millətin zəhərlənmiş
məfkurəsində «Böyük Ermənistan»
xülyasının yaranması tarixini işğalçı
I Pyotrun zamanından başandığını qeyd edir.
«Çar Pyotr Ori adlı erməninin
başçılığı altında ilk dəfə
Peterburqa gələn erməni elçilərini qəbul edərkən
İrana və Osmanlıya qarşı müharibəyə
başlayacağı təqdirdə ermənilərin xəyanətlə
dolu «tarixi vəzifələri»nin nədən ibarət
olacağını onlara başa salıb. «Avropaya pəncərə»
açmaq fikrində olan rus imperatoru ilk əvvəl
Qafqazı, İran və Osmanlını tutmağı və
Fars körfəzindəki isti dəniz sularına
çatmağı özünün
işğalçılıq planında ön cərgədə
qoymuşdu və bu işdə ermənilərin
satqınlığı, çörəyini yediyi yerli xalqlara
xəyanəti Rusiya üçün çox önəmli
olmuşdur». Müəllif yazır ki, «I Pyotrun
ölümündən sonra hakimiyyətdə olmuş rus
hökmdarları Orta Şərqi ələ keçirmək,
«isti sulara» çıxmaq haqda öz sələflərinin
işğalçılıq fikirlərindən
uzaqlaşmamışlar və bu işdə ermənilər həmişə
rusların əlaltısı, nökəri olmuşdur».
Müəllif
Qafqaz, İran, Türkiyəyə qarşı rusların
işğalçılıq siyasətində ermənilərin
«katalizator» rolu oynamasını, xəyanət və arxadan
bıçaq vurmaq kimi alçaq əməllərini
onların «Böyük Ermənistan» xülyasında
yaşamaqları ilə izah edir. İran daxilində bir
çox mühüm vəzifələrdə, ordu və məclisdə
yer tutan ermənilər vasitəsilə İran üzərində
az-çox nüfuzu olan bir çox Qərbi və Şərqi
Avropa dövlətlərinin təşəbbüsü ilə
mühacir ermənilərin İranda mühüm təşkilatları,
milli-mədəni müəssisələri, iqtisadi, ictimai təşkilatları,
məktəb, teatr, qəzetləri də İranın
Qarabağ məsələsinə münasibətinə təsir
göstərmək üçün səy göstərmişlər
və son zamanlar bu istiqamətdə məqsədyönlü fəaliyyətlərini
daha da gücləndiriblər.
Məsələn,
Daşnaksütyun Partiyasının Təbrizdə hər il müntəzəm konqresləri keçirilir
və bu zaman Avropa və Qafqazda çalışan erməni
millətçiləri yaxından iştirak edirlər.
İranın bir çox hərbi və mülkü müəssisələrini
əllərinə almış, şah zamanında Pəhləviyə
müraciətlə müxtəlif yerlərdə, xüsusilə
İran Azərbaycanında iqtisadiyyat və ticarətdə
imtiyazlı mövqe tutmağa çalışan erməni
millətçiləri İrandakı xarici, xüsusən sovet
və sonralar Rusiya diplomatik idarələrində məqsədyönlü
fəaliyyət göstərirlər. Təbrizdəki
daşnakların bir qismi Avropada olduğu kimi Daşnak
Partiyasından ayrılaraq erməni «Arur» təşkilatını
qurublar. Mühacir ermənilərdən
ibarət bu təşkilat vaxtilə İran Azərbaycanında
bütün sovet idarələrini əlinə alıb; Təbriz,
Urmiya, Marağa, Xoy və sairə kimi yerlərdə isə
ticarət, nəqliyyat və iqtisadi müəssisələr
qurub. Ermənilərin bütün fəaliyyəti
İranın hər cəhətdən Ermənistana dəstək
verməsinə yönəldilib. Fəqət
məsələ yalnız bununla bitmir. İran
ermənilərinin fəaliyyəti getdikcə daha məkirli və
hücumçu xarakter kəsb edir. Və
İran mətbuatından bəziləri («Təbriz», «Pərvəriş»
və sairə kimi) ermənilərin bu təcavüzkar fəaliyyətlərinə
vasitə olurlar. Bütün bunlar erməni
millətçilərinin İran mətbuatını öz əllərində
bir vasitə etdiklərini göstərir. Tarixən
ermənilərin Türklərə qarşı xəyanətlə
dolu xidmətləri rus çarizmindən tutmuş
bugünkü Rusiya rəhbərliyinədək həmişə
dəstəklənib və layiqincə qiymətləndirilib.
Bunun nəticəsidir ki, ermənilər bu
gün Qərbi Azərbaycan topaqları hesabına özlərinə
qondarma bir respublika yaradıb indi dünyaya meydan oxuyurlar.
İranda çap olunmuş «İrəvan müsəlman
sakinli şəhər olmuşdur» kitabında tarixi sənədlər
əsasında İranın ermənipərəst tarixçilərinə
tutarlı cavab verilib. Kitabda deyilir: «Ermənilərin arzusu ilə ruslar İrəvan
və onun ətrafındakı 4 xanlığı, 41 bəyliyi
və sultanlığı ləğv etdilər. Buradakı müsəlmanların çoxu təzyiq
və məcburiyyət qarşısında ərazidən
köçməyə məcbur edildi. Torpaq
və əmlakları gəlmə ermənilər arasında
bölüşdürüldü. İrəvanda
yaşayan əhalinin 143 min nəfərindən 117849 nəfəri
müsəlman Türk, cəmi 25151 nəfəri (gəlmələrlə
birlikdə) erməni olub. Qahirədə çıxan «Hikmət»
qəzeti «Tərcüman» qəzetində verilmiş məlumata
əsaslanaraq XX əsrin əvvəllərində (1904) Qafqazda
3 milyon 208 min 875 nəfər müsəlmanın
yaşadığını yazırdı ki, bunların da
352351 nəfərinin İrəvan vilayətində olduğunu
qeyd edib. Rus məmurunun statistik məlumatına
inansaq belə XIX əsrin 30-cu illərində İrəvanda
yaşayanların 80 faizdən çoxunu müsəlman
Türklər təşkil edib. Halbuki,
sonrakı illərdə müsəlmanlara qarşı rus-erməni
zorakılığı onların sayca ilbəil azalmasına səbəb
olub, onları Azərbaycanın başqa əyalətlərinə
köçməyə məcbur edib.
Cavid
Xalq cəbhəsi.- 2015.- 2 aprel.- S.
13.