Almas İldırımın qəmli həyat
dastanı
“Gözlər
yaşlı, boynu bükük Vətənsizmi öləcəyəm?”
I yazı
Azərbaycan
ədəbiyyatı tarixinə Almas
İldırım kimi daxil olmuş şairin əsil adı
Əbdülhəsəndir. Lakin uşaqlıqdan onu
babasının adı ilə Almas
çağırarmışlar. Şeirlərini Almas İldırım imzasıyla dərc
etdirdiyindən bu adla da tanınıb və məşhurlaşıb.
Almas İldırım 1907-ci il mart
ayının 24-də Bakı yaxınlığındakı
Qala kəndində anadan olub. Əkinçi olan
atası Hacı Əbdülməhəmməd kişinin Qala kəndində
kiçik torpaq sahəsi, ləpədöyəndə isə
bir-iki balıqçı qayığı vardı ki, bunlardan
əldə etdiyi qazancla ailəsinin dolanacağını
çətinliklə də olsa təmin edə bilirdi. Anası Nisə xanım evdarlıqla məşğul
olub. 1913-cü ildə Almas 6 yaşında
ikən ailələri Şüvəlana, 1920-ci ildə isə
Çəmbərəkəndə köçür. Kiçik Almas 1914-1915-ci tədris ilindən
başlayaraq, Cənubi Azərbaycandan Bakı Neft mədənlərində
işləməyə gəlmiş fəhlələrin
uşaqları üçün İran hökuməti tərəfindən
açılmış “İttihad” məktəbində təhsil
almağa başlayır. Bu məktəbdə dərslər
Azərbaycan dilində tədris edilirdi, eyni zamanda fars dili fənninə də geniş yer
verilirdi. Odur ki, A.İldırım “İttihad” məktəbini
bitirərkən fars dilində mükəmməl
yazı və danışıq təcrübəsi
qazanmışdı.
1925-ci ildə “İttihad” məktəbini bitirən 18
yaşlı Almas təhsilini Abdulla Şaiqin nümunə məktəbində
davam etdirməyə başlayır. Bu məktəbdə dərs
deyən A.Şaiq, S.Hüseyn, Q.Əfəndiyev (Qantəmir)
kimi görkəmli ziyalılarla ünsiyyət, gənc
Almasın intellektual inkişafında, bədii
yaradıcılıq istedadının parlamasında önəmli
rol oynayır. A.Şaiqin nümunə məktəbində
Almas İldırımla birgə oxumuş və dostluq
etmiş buzovnalı Abbasqulu Əlihüseyn oğlu Abdullayev
(Nafi) (1905-1993) xatirələrində göstərir ki, tələbələrimiz
arasındakı dostluq, səmimiyyət və mehribanlıqdan
bəhs etmək lazım gəlsə, Almas
İldırımın adı xüsusi qeyd olunmalıdır.
O, ağır təbiətli, təvazökar bir şəxsiyyət
idi. Müəllimlərindən S.Hüseyn və
A.Şaiqlə daha çox ünsiyyətdə olardı.
Təbii ki, A.İldırımın məktəb
müəllimlərindən bu iki tanınmış
yazıçı ilə daha çox ünsiyyətdə
olması özünün də ədəbi fəaliyyətə
başlaması ilə əlaqədar idi. Gənc
A.İldırım “İttihad” məktəbinin son siniflərində
artıq şeir yazır və hələ o zaman ciddi
mövzular seçə bilir və bu mövzuların bədii
ifadəsində şerin texnikasına yaxşı bələd
olduğunu nümayiş etdirirdi.
A.Şaiqin
nümunə məktəbində oxuduğu illərdə
A.İldırım H.Cavid, Ə.Cavad, C.Cabbarlı kimi görkəmli
ədiblərlə də tanış olur,
onların əsərlərini mütaliə edir. Bu sənətkarlar içərisində gənc
Almasın ruhunu ən çox oxşayan və ona yaxın
olanı Əhməd Cavad idi. Ə.Cavadın
incə ruhu, həssas qəlbi, alicənab davranışı
gənc şairin diqqətini daha çox cəlb edirdi.
Elə buna görə də özündə şairlik
yanğısı hiss etdiyi gündən Ə.Cavadı
özünə ustad bilmişdi. Əslində o
illərdə təkcə A.İldırım deyil,
bütün milliyyətçi Azərbaycan gəncliyi “Göy
göl” müəllifinə heyran idi.
Ə.Cavad
o zaman yenicə təşkil olunmuş “Ədəbiyyat cəmiyyəti”-nin məsul katibi idi. Azərbaycan
ədəbiyyatının yeni quruluşun tələblərinə
uyğun inkişafını təmin etməyi
qarşısına başlıca məqsəd qoyan bu cəmiyyətin
əsas fəaliyyət istiqamətlərindən biri də gənc
ədəbi qüvvələrə kömək etmək idi.
Cəmiyyətin fəaliyyətində
tanınmış sənətkarlarla yanaşı, gənc
şair və yazıçılar da yaxından iştirak edir,
yeni əsərlərini oxuyur, müzakirələrdə
çıxış edirdilər. Gənc
A.İldırımın Ə.Cavad sənətinə və
şəxsiyyətinə böyük rəğbət və
məhəbbəti onu bu cəmiyyətin sıralarına gətirir.
1926-cı ildə “Ədəbiyyat cəmiyyəti” fəaliyyətini
dayandırır. Buna səbəb, cəmiyyətdə yeni
quruluşla ayaqlaşa bilməyən (əslində bunu
heç arzulamayan) C.Məmmədquluzadə, Ə.Haqverdiyev,
S.S.Axundov və s. “qocaman” yazıçıların
nüfuzunun artması idi. “Ədəbiyyat cəmiyyəti”
öz işini “Qızıl qələmlər ittifaqı”na təhvil verir. “Ədəbiyyat
cəmiyyəti” ndə açıq-saçıq milli fikirli
gənc şair A.İldırım yeni quruluşun (sovet
quruluşunun) “ayıq-sayıq” keşikçilərini dərhal
duyuq salır. Az sonra Azərbaycan
Proletar Yazıçıları Cəmiyyətinin sədri
Mustafa Quliyev yazırdı: “Yazıçılar arasında
musavatçılara aşiq və Türkiyə
çavuşlarının həqiqi şagirdi bulunan Almas
İldırım yer almış olduğu meydana
çıxmaqdadır. Bunlar Əhməd Cavad və
Hüseyn Cavidlərin yolçusudurlar. Milli
ədəbiyyat yaratmaq məqsədilə qəmli mərsiyələr
yazan bu kimi gənc şairlərdən ədəbiyyatımızı
təmizləməliyik”.
1926-cı
ildə fəaliyyətə başlayan “Qızıl qələmlər
ittifaqı”nın bünövrəsi
qoyulur. A.İldırım ədəbi fəaliyyətini
bu ittifaqın üzvü kimi də davam etdirməyə
başlayır. 1926-cı ildə həmin ittifaqın nəşr
etdirdiyi “Gənc qızıl qələmlər” məcmuəsində
onun altı şeri (“Hindli qız”, “Şərqə”,
“Yarın”, “Ey Hindistan”, “Nəriman”, “Qərbə”) dərc
edilir. 1927-ci ildə indiki Bakı Dövlət Universitetinin
şərqşünaslıq fakültəsinə daxil olan
A.İldırım az sonra bu təhsil
ocağından xaric olunur. Səbəb kimi guya
onun tacir ailəsinin övladı olması göstərilir.
Əslində isə Almasın atası Əbdülməhəmməd
kişi Çəmbərəkənddə
xırda alış-verişlə məşğul olurdu ki,
bundan da əldə olunan qazanc onun ailəsinin ən zəruri
ehtiyaclarını zorla ödəyirdi.
A.İldırımın universitetdən xaric olunduğu dövr
artıq milli düşüncəli ziyalıların təqiblərinin
gücləndiyi, milli mənlik şüurunun izləndiyi illər
idi. Bolşevik rejiminin özünə düşmən
saydığı sosial zümrələri – tacirləri, sənayeçiləri,
keçmiş dövlət məmurlarını, milli ordu
zabitlərini, kənd mülkədarlarını, habelə
onların ailə üzvlərini izləməyə, birinci məqamdaca
məhv etməyə başlamışdı. Yenicə müstəqil həyata qədəm qoyan,
elm, təhsil təşnəli A.İldırım universitetdən
xaric edilməsindən həddən ziyadə mütəəssir
olur, bir müddət güclü ruh
düşkünlüyü vəziyyətində
yaşayır. Bir qədər qəddini
düzəltdikdən sonra ədəbi istedadını, bilik və
bacarığını gerçəkləşdirmək
üçün münasib mühit axtarmağa
başlayır. Adını “etibarsız
adamlar” siyahısından sildirmək üçün,
könülsüz də olsa yeni həyatı tərənnüm
edən şeirlər yazmağa başlayır. Yenə də daxili yanğısını büruzə
vermədən şeirə həsr olunmuş
yığıncaqlarda, müzakirələrdə
çıxış edirdi.
Bu ovqat A.İldırımı 1928-ci ildə yeni təsis
olunmuş Azərbaycan Proletar Yazıçıları cəmiyyətinə
gətirib çıxarır. Azərbaycan mühacirət ədəbiyyatşünaslığının
görkəmli nümayəndəsi Əbdülvahab Yurdsevər
(1898-1976) Proletar Yazıçıları Cəmiyyətinin
mahiyyətini belə açıqlayır: “Kommunist
Partiyası tərəfindən qurulan bu cəmiyyətin qayəsi
- sovet rejiminə kor-koranə xidmət edəcək, sözdə
“ədiblər” yetişdirməkdi. Kommunist
sıralarında qüvvətli və istedadlı sənət
ərbabı pək bulunmadığı üçün bu
kimilər əksərən partiyasızlar arasında
aranmaqdadır.
Bu məqsədlə, əsil kommunist ədiblərin
yanı-başında bir də “cığırdaş” yazarlar
zümrəsi ihdas edilmişdir. Cığırdaş
yazar, kommunist görüşünə görə, sovet
rejiminə prinsip etibarilə müxalif olmayıb onunla ədəbi
sahədə işbirliyi yapmağa amadə bulunan qələm
sahibi deməkdir. Böylə bir
partiyasız ədəbi zümrənin ihdası həm
kommunistlərin, həm də milliyyətçilərin
işinə gəliyordu. Kommunistlər bu
sürətlə qu rulan müştərək
çalışma mühitində bəzi istedadlı gəncləri
partiya lehinə qazana biləcəklərinə ümid edirdilər.
Milliyyətçi şairlər isə başqa
heç bir aləmi çalışma sahəsi
bulamadıqları üçün bu cəmiyyətə girmək
surətiylə fikirlərini bir parça yürütmək və
şeirlərini xalqa duyurmaq fürsətini əldə edə
biləcəklərini uluyarlardı. Böyləcə,
cəmiyyət içində iki müxtəlif və hətta
bir-birinə düşmən zümrə
qarşı-qarşıya gəlmiş olurdu”.
Almas
İldırım da məhz “cığırdaş” yazarlardan
sayılırdı. Akademik Bəkir Nəbiyevin belə bir
mülahizəsi ilə biz də tamamilə razıyıq ki,
“20 yaşı təzə tamam olan bir gənc istedadın C.Məmmədquluzadə,
H.Cavid, A.Şaiq kimi “qocaman”, “köhnə” sənətkarlarla
birlikdə “cığırdaş” kateqoriyasına
salınması bir tərəfdən onun ictimai mənşəyi
ilə (“tacir oğlu”) əlaqədar idisə, o biri tərəfdən
A.İldırımın İstanbulda çap olunmuş
şeirlərinin hələ də unudulmaması ilə
bağlı idi”. Burada izahat üçün qeyd edək ki,
1926-cı ildə İstanbulda çıxan “Həyat” dərgisində
A.İldırımın “A dağlar”, “Sevdiyim” və s.
şeirləri çap olunmuşdu. Gənc şairin
“cığırdaş”lar siyahısına
salınmasının digər bir səbəbi isə müxtəlif
ədəbi-mədəni tədbirlərdə,
yığıncaqlarda dövrün, cəmiyyətdəki
hakim ideologiyanın tələblərinə uyğun gəlməyən
çıxışlar etməsi idi.
Almas
İldırımın Azərbaycan Proletar
Yazıçıları Cəmiyyətindəki fəaliyyəti
barədə o zamanın dövri mətbuatında məlumat
çox azdır. Artıq şəxsiyyət
kimi kəskin, milli və dünyəvi mövzularda yazan
A.İldırımı açıqcasına təqib edilir,
düşüncələrini zorla “sovet ideologiyası”
baxımından günahlandırırdılar. Həm də A.İldırım gənc, yeniyetmə
olsa da, Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin
yaranışını duymuş və onun süqutunun
acısını ömrü boyu unutmamışdı.
S.Mümtaz
adına Azərbaycan Respublikası Dövlət
Ədəbiyyat və İncəsənət Arxivində
mühafizə olunan sənəd və materiallarda da
A.İldırımın həmin cəmiyyətdəki fəaliyyətinə
dair əhəmiyyətli mənbələrə rast gəlmədik.
Yalnız 1980-ci illərin sonu, 1990-cı illərin
əvvəllərində respublika mətbuatında dərc
olunmuş bəzi yazılarda 1920-1930-cu illərin ədəbi-mədəni
mühiti, həmçinin Azərbaycan Proletar
Yazıçıları Cəmiyyətindəki ab-havanın
həqiqi mənzərəsini canlandırmağa yönəldilmiş
cəhdlərin şahidi oluruq. Bu baxımdan vaxtilə həmin
cəmiyyətin rəhbərlərindən olmuş (məsul
katib) xalq şairi Süleyman Rüstəmin “Ədəbiyyat və
incəsənət” qəzetinin 22 yanvar 1988-ci il tarixli
sayında “Zamanın əsas meyarı” sərlövhəsi
altında dərc olunmuş xatirə-müsahibəsində
verilmiş fikirlər maraq doğurur.
S.Rüstəm
bu müsahibəsində Azərbaycan Proletar
Yazıçıları Cəmiyyətinin bir çox gənc
üzvlərinin əhval-ruhiyyəsi haqqında məlumat verməklə
yanaşı, dostu A.İldırımın da bu cəmiyyətdəki
mövqeyindən söhbət açır: “Biz, Azərbaycan
Proletar Yazıçıları Cəmiyyətinin gənc
üzvləri istəyirdi ki, hamı bizim kimi yazsın, bizim
kimi düşünsün, inqilabı təlimi qavrasın… Biz yaşlı nəsil o zaman gənc sənətkarların
yaradıcılığını bəzən düzgün
qiymətləndirmirdik. Zaman
qarışıq idi.
Bəziləri gizli fəaliyyət göstərən
Müsavat Partiyasının təsiri altına
düşdü. Bəziləri isə haqsız tənqidlərə
davam gətirmədi. Bunun nəticəsində
bir neçə şair ölkəmizi tərk etdi. Onların heç biri, o dövrün tələbi
ilə desək, nə burjua yazıçısı idi, nə
də bəy-xan övladları. Aralarında
A.İldırım kimi çox güclü və istedadlı
şairlər də vardı…”
Maarif Teymur
Xalq cəbhəsi.- 2015.- 2 aprel.- S.
14.