“Mənanın
canı mənəm...”
Şirvan poeziya mühiti
ilə bağlı kitab işıq üzü görüb
Professor Seyfəddin Qəniyevin ötən il çap olunmuş “Şirvanın 565 şairi”
kitabı Şirvanda yaşayıb-yaratmış 565 şair, el şairi, aşıq və yazıçı haqqında
yığcam məlumatı
özündə əks
etdirir. Kitaba professor Mahmud Allahmanlı «Şirvanın 1120 şairi»nin
565-nin sözündən» adlı
ön söz yazıb. Şirvan folklorunun toplanması
tarixi XIX yüzilin ortalarından sonrakı dövrlərə bağlanır.
Ayrı-ayrı ziyalıların,
həmçinin rus və Azərbaycan dilli mətbuatın mühüm xidmətləri
olduğunu qeyd edən M.Allahmanlı yazır: «Tiflisskie vedomosti», «Kavkaz», «Kavkazskiy vestnik», «Novoe obozrenie», «SMOMPK», «Məktəb», «Dəbistan»
və s. mətbu orqanlarda xalq yaradıcılığı nümunələrinin
nəşri və tədqiqi sahəsində gərəkli addımlar atılıb. M.Ş.Vazehin «Müntəxəbat»ı
(1855), «Qafqaz dağlıları
haqqında məlumat məcmuəsi» (1870) də
bura daxildir. M.Mahmudbəyovun, S.Mümtazın, R.Əfəndiyevin, A.Zaxarovun,
N.Kalaşevin, A.D.Yeritsevin
və b.-nın gördüyü işlər
sonrakı onillərlərdə
həmişə çoxalan
istiqamətdə gedib.
Son dövrlərdə bu sahədə ən böyük və gərəkli işlər folklorşünas
alim Seyfəddin Qəniyevin adı ilə bağlıdır».
O, S.Qəniyevin də bu sahədə mühüm xidmətlərini
sadalayır, Seyfəddin
Qəniyevin 50-dən çox
toplama və tədqiq kitabının olduğunu və hamısının da Şirvan mühiti ilə bağlı olduğunu vurğulayır,
bunu uzun illərin zəhmətinin
məhsulu, regionu qarış-qarış gəzib
öyrənməsinin nəticəsi
kimi dəyərləndirir.
Əldə olan poetik ornəklərə əsasən M.Allahmanlı
Şirvan poeziya mühitini üç istiqamətdə götürür:
klassik poeziyanın təmsilçiləri, az tanınan sənətkarlar-el şairləri
və aşıq yaradıcılığının daşıyıcıları. Bu sahədə S.Qəniyevin
fədakarlığını diqqətə çəkən
M.Allahmanlı göstərir
ki, Abbasqulu, Abdulaziz, Ağbaşoğlu,
Bağır Şirvani,
Biçarə, Vaiz Şirvani, Qazi, Zabit, Haci, Məhvəşi
Şirvani, Kərgər
Əhməd, Lütfi,
Məşədi Əşrəf,
Xəzani, Padar Ağabala kimi onlarla sənətkarın
yaradıcılığı və həyatı haqda məlumatlar məhz onun ədəbiyyatımıza xidmətidir.
El şairləri və aşıqların elələri var ki, onları S.Qəniyevin tapıntısı
kimi qiymətləndirən
kitabın elmi redaktoru bunu haqlı olaraq böyük fədakarlıq
hesab edir.
Kitaba Seyfəddin Qəniyev özü də «Şirvan poeziya mühiti (Yaxın və uzaq keçmiş
müstəvisində)»
adlı bir açıqlama mahiyyətli
giriş yazısı
yazıb. «Şirvan poeziyamızın, ictimai-siyasi,
mədəni tariximizin
zənginliyi ilə seçilən məkanlarındandır»
düşüncəsi ilə
Şirvan ədəbi
mühitinin dərinliklərinə
baş vuran Seyfəddin müəllim mir bir əzab-əziyyətə
qatlaşaraq Şirvan
bölgəsinin yetirməsi
olan 1120 şairi arayıb-axtarıb, onların
hər biri haqqında avtobioqrafik məlumatı əldə
edib, yaradıcılıqlarından
nümunələri tapıb
üzə çıxarıb
və Azərbaycan ədəbi ictimaiyyətinə
təqdim edib. Əlbəttə, bu, bir alim cəfakeşliyinin, ədəbiyyatımızın təəssübkeşliyinin bariz
nümunəsidir.
S.Qəniyev əldə etdiyi ədəbi materiallara söykənərək Şirvan
ədəbi mühiti
barəsində ümumiləşdirici
təhlillər aparır,
XI yüzildən ta XX
yüzilin əvvəllərinə
qədərki dövr
ərzində müşahidə
və qənaətlərini
açıqlayır. Xaqani Şirvani, Kafiəddin Ömər, Vəhidəddin,
İzəddin Şirvani,
Fələki Şirvani
və başqalarından
ümumiləşmiş halda
bəhs açır:
“XIII yüzilin böyük
sənətkarı Zülfüqar
Şirvaninin yaradıcılığı
Şirvan ədəbi
mühitinin zənginlik
hadisəsidir. Mənbələrdə altı dildə yazıb-yaradan sənətkar
kimi vurğulanır.
Şeirlərində özü haqqında
«Mənanın canı
mənəm, çünki
bu dünya qədəri var hünərim, o uca çərx mənəm,
bir özgə fələk olmuş qədərim» deyirdi.
Və yaxud da XV yüzil
Azərbaycan şeirinin
istedadlı nümayəndələrindən
olan Bədr Şirvaninin yaradıcılığı
ənənənin davamlılığını
göstərmək üçün
nümunədir. O deyir
ki, «Getdi Xaqani, mənəm indi mədh edən, şeir elmində bu gün kimsə deyil həmtayi-mən». Bir başqa məqamda isə «parsi sözüm
Xorasanü İraqın
zikridir, böylə ki, türkü sözüm tutmuşdur Çinü Tətar» söyləyirdi».
S.Qəniyev böyük əzmkarlıq,
inadkarlıq hesabına
yazıb üzə çıxartdığı təzkirə
formasındakı bu ədəbi topluda özünə yer alan ədəbi
mühitin nümayəndələri
ilə bağlı da ümumiləşdirici rəylər söyləyir;
Şirvan şairlərinin
həm bölgə miqyasında mövqelərinə
aydınlıq gətirir,
həm də region miqyasından çox-çox
kənarlara çıxan
yaradıcılıq hadisəsinin
əsl mahiyyətini açıb ortalığa
qoyur.
İnanırıq ki, böyük zəhmət hesabına tapılan, üzə çıxarılan Şirvan ədəbi mühitinin bu dəyərli simaları haqqında gələcək tədqiqatlarda öz əksini tapacaq. Hər alimin hünəri deyil ki, səbrini-hövsələsini basıb, dizini qatlayıb 565 şairi, ümumilikdə isə 1120 şairi «bir yerə yığsın». Seyfəddin Qəniyev canıyananlıqla, təpərlə bu iradəni göstərdi...
Şakir Albalıyev,
araşdırmaçı
Xalq Cəbhəsi.- 2015.- 16 aprel.- S14.