“1905-1906-cı illərdə
erməni-müsəlman davası”
Erməni hakiminin ermənilərə sözü:
“İddianız çox böyükdür, sizin dediyiniz
sözlər xəyal və mənasızdır...”
V yazı
“Vəziyyəti belə görən ermənilər
yavaş-yavaş müsəlman bazarlarından köçməyə
başladılar. Lakin onların bir parası müxtəlif səbəblər
gətirərək köçməsə də,
dükanlarında olan malların hamısını erməni məhəlləsinə
köçürürdülər, amma erməni məhəlləsindəki
bazarda dükanları olan müsəlmanlara deyəndə ki,
müsəlman məhəlləsinə köçün,
onlar “ermənilər bizim dostumuzdur, onlardan bizə və bizim
malımıza heç bir xətər dəyə bilməz”,
- deyə cavab verirdilər. İrəlidə özlərinə
dost hesab etdikləri bu tayfanın erməni məhəlləsindəki
dükan sahiblərinin başlarına hansı müsibətləri
gətirdiklərini yazacağıq. Müsəlmanlarla dava etmək
və qırğın salmaq fikrində olan qımdatlar
bütün yığıncaqlarda erməniləri müsəlmanlara
qarşı təhrik məqsədi ilə deyirdilər: “Ah-ah,
Bakıda Lalayevin qanı yerdə qaldı, İrəvanda filan
qardaşımıza zülm oldu, Naxçıvanda bir o qədər
qardaşlarımızı öldürdülər, filan qədər
övrət və kişiləri müsəlman etdilər. Onsuz da əvvəl-axır hamımız öləcəyik.
Odur ki, yaxşı olardı xalqımız
yolunda ölək və qardaşlarımızın
qanını alaq””.
Mir Möhsün Nəvvab ermənilərin Azərbaycanda
vəhşiliklərindən bəhs edən əsərində
- “1905-1906-cı illərdə erməni-müsəlman
davası” kitabında daha sonra yazır: “Onlar belə fitnə-fəsadlara
təhrik etmək məqsədi güdən söhbətlərlə
ermənilərin qulaqlarını doldurub hər gün müsəlmanlara
qarşı bir fitnə törədirdilər. Bu günlərdə
padşahlıq postundan üç nəfər rus bir
çamadanda padşahlıq xəzinəsinə qırx
üç min manat nəqd pul, nə qədər veksel aparan
zaman divarın arxasından çıxan erməni
qımdatları həmin rus xadimlərini öldürüb
pulu çamadanla götürüb qaçmışlar.
Bu məbləğdə böyük pul erməni
qımdatlarının əlinə keçdikdən sonra
onların müsəlmanlara qarşı düşmənçilikləri
və fitnə-fəsadları daha da artmağa başladı.
Sonra öz aralarında müsəlmanlara
qarşı bir hücum planı hazırladılar. Bu planda hücumun tarixi və vaxtı saatlara qədər
hesablanmışdı. Plana əsasən
Qalada olan müsəlmanların hamısı böyükdən
kiçiyə qədər qırılmalı, malları talan
edilməli, ev-eşikləri isə yandırılıb
xarabaya döndərilməli idi. Bu məzmunda
planı müzakirə etmək üçün bir erməni
hakiminin yanına apardılar. Həmin şəxs planla tanış olduqdan sonra onlara dedi: “Bu
yazdığınız hünərlər sizdə
vardırmı?” Onlar cavab verdilər: “Görərsən ki,
dörd saat ərzində bütün müsəlmanları
qırıb məhəllələrini tar-mar etdikdən və
Qalanı ələ aldıqdan sonra rusların başına nə
gətirəcəyik”.
Hakim buyurur ki, iddianız çox böyükdür, amma
vaxtınız çox azdır. Qımdatlar söylədilər
ki, səkkiz saat olmasın, on iki saat olsun. Axır ki, bu
sutkada yəni bir gecə-gündüz ərzində görəcəksən
ki, 12 saatdan sonra müsəlmanların böyük məscidində
nahar edəcəyik, 24 saatdan sonra isə xan sarayı üzərində
öz bayrağımızı qaldırıb, Qalanı tamamilə
öz əlimizə alacağıq.
Həmin hakim buyurdu ki, “bunu mənim ağlım kəsmir,
sizin dediyiniz sözlər xəyal və mənasızdır”. Bu sözləri
eşidən kimi qımdatlardan birisi təkəbbür və
qəzəblə planı onun əlindən alıb yoldaşları
ilə birlikdə öz evlərinə qayıtdılar. Ermənilər öz tayfasını mənəvi
baxımdan bu iğtişaşa hazırlamaqla, bütün
küçələrdə və səngərlərdə
hazırlıq görməklə bərabər,
başladılar müsəlmanlara sataşmağa. Bu
işlərdən xəbərdar olan bir erməni övrəti
deyir ki, bizim qımdatların bu tədbirdə böyük səhvləri
var. Bundan ötrü ki, mən bir kasıb övrətəm,
dörd uşağım var. Bir toyuğum neçə
gündür azıb, orda-burda yumurtlayır. Artıq
üç gündür ki, mən və dörd
uşağım o bircə toyuğun öhdəsindən gəlib
onu tuta bilmirik. Bir halda ki, beş nəfər
bir toyuğun öhdəsindən gələ bilmir, bəs
bizim bu qımdatlarımız bu qədər
yığılmış erməni ilə milyon-milyon müsəlmanların
öhdəsindən necə gələcək?”
Ancaq ermənilər
vəhşilik törətmək istəklərindən əl
çəkmirlər: “Xülasə, ermənilər öz fitnə-fəsadlarını
davam etdirirdilər. Bir gün küçələrin
çırağını yandıran Kərbəlayi Məhəmmədhüseyn
adlı bir nəfər səhər tezdən
çıraqları söndürərkən üç nəfər
erməni Şahlıq körpüsünün yanında bu
yazığı nərdivandan yerə salıb neçə
yerdən doğradılar. Onun dad-fəryadını
eşidənlər yüyürüb hadisə yerinə gəldilər.
Məmmədhüseyn qan içində
çapalayırdı, o hələ ölməmişdi.
Ondan soruşanda ki, səni bu hala kim
salıb? Dedi ki, üç erməni məni xəncərlə
beləcə doğradı. Yazıq bu sözləri
deyib öldü. Bu əhvalat müsəlmanlara
çox təsir etdi. Müsəlman
komissiyaları dum divanına toplaşıb ermənilərdən
o yazığın qanını istədilər. Bu əhvalatdan sonra erməni qımdatları müsəlmanlara
poçta ilə göndərilən bağlama və əmanətlərin
içərisində silah və sursat olmasından ehtiyat edərək
onları gizlincə yoxlayırlarmış”.
Mir Möhsün Nəvvab “1905-1906-cı illərdə
erməni-müsəlman davası” kitabında –
“Qarabağın Şuşa şəhəri və ətrafında
baş verən erməni-müsəlman
iğtişaşları və ermənilərin məğlub
olması” bölümündə yazır: “Ermənilər
öz qarşılarına qoyduğu məqsədə
çatmaq üçün durmadan səngərlər tikir,
müxtəlif tədarüklər görür, vilayətlərdən
və kəndlərdən Şuşaya köçmək istəyirdilər. Odur ki, şəhər
erməni tayfası ilə dolmuşdu. Mən,
Mir Möhsün Nəvvab evim erməni məhəlləsinə
qonşu olduğuna görə qarşıdan gələn təhlükəni
nəzərə alaraq, şəhərin bir neçə izzətli
şəxsləri evimi dəyişməyi mənə məsləhət
bildilər. Həmin xahişə binaən
bir gecə əyləşib diqqətlə sual etdim ki, bu
davada fəth, nüsrət və qələbə biz müsəlmanlarla
olacaq, yoxsa erməni tayfası ilə? İstixarə
etdikdən sonra bu növ cavab zühura gəldi: “Qələbə
yaxın günlərdə sizinlədir, bütün
düşmənlər sizin ayağınızın
altındadır...”
...Xülasə,
seşənbə günü (çərşənbə
axşamı) günortadan sonra cumada as-sani ayının 23-də
1323-cü ildə (16 avqust 1905-ci il) ermənilər
hücuma başladılar. Erməni
qımdatları dəstə-dəstə olub bir dəstə
Köçərli məhəlləsinə, bir dəstə
Yuxarı Xəlifəli qapısına, başqa bir dəstə
isə meydana tərəf getdilər. Qalan
ermənilər isə səngərlərə doldular. Köçərli məhəlləsində qədim
bir tayfaya mənsub, gözəl ev-eşiyi olan doxsan
yaşlı Abbas bəy adlı bir nəfər
yaşayırdı. Köçərli məhəlləsinə
gedən dəstənin içərisində olan Çopur bəyin
oğlu və Kolya adlı iki erməni Abbas bəyi
çağırdılar. Abbas bəy evdən
çıxanda ona dedidlər ki, sən bizim qonşumuzsan, səninlə
bizim işimiz yoxdur. Sonra isə Abbas bəyi
sözə tutub tüfənglə öldürdülər.
O biçarə güllədən al qana boyanıb
yıxıldı. Ermənilər bir neçə
güllə də Abbas bəyin yeganə oğluna və
qardaşı oğluna vurub hər üçünü
öldürdülər. Bundan sonra onlar evə
benzin və neft töküb odladılar. Vurulanların
da meyidlərinə öd vurdular. Bundan
sonra ermənilər üç gün idi ki, gəlin gətirmiş
Nuşirəvan adlı bir yazığı da güllə ilə
vurub öldürdülər. Sonra isə gəlinin
cehizinə və evə, eləcə də meyitlərə
neft töküb evlə bərabər yandırdılar. Beləliklə, onlar on beşə qədər evi
mal-dövləti ilə yandırıb külə döndərdilər.
Ev sahibləri övrət-üçaqla
çıxıb qaçsalar da, onlardan iki-üç nəfəri
şəhid oldu.
Xəlifəli qapısına gedən erməni dəstəsi isə on evə hücum etdi. Ev sahibləri xəbərsiz olduqlarından onların arasında çaşqınlıq düşdü. Ermənilər bu evləri gülləbaran etdilər. Bu evlərin sakinləri qaçıb yaxındakı rus kazarmasına doldular. Buna baxmayaraq, üç nəfər erməni gülləsinin qurbanı oldu. Ermənilər isə müsəlmanların mal-dövlətini talan edib evlərinə od vurub yandırdılar. Meydandakı qımdat dəstəsi isə bazara gəlib əlləri ilə bütün dükanlara işarə etdikdən sonra ermənilər şaraqqaşaraq dükanları bağlayıb əllərində tüfəng və tapança ilə meydana töküldülər və böyük hay-küy qalxdı. Onlar əvvəlcə iki nəfər Zarıslı müsəlmanı şəhid etdilər.
Ermənilərin bazarında on beşə qədər müsəlman dükanları var idi. Ermənilər hücum edənə kimi bu dükanların hər birində bir və ya iki müsəlman var idi. Hücum başlayan kimi onların bir parası qaçdı, bir parası isə dükanları bağlayıb içərisində qaldılar. Bir parası isə yaxın dostluq etdikləri erməni dükan sahiblərinin dükanına və evlərinə pənah gətirdilər. Ermənilər isə onları güllə ilə qarşılayıb hamısını öldürdülər. Ermənilər müsəlman dükanlarının qapılarını açıb içəridəkiləri öldürüb, mal-dövlətlərini qarət və talan etdilər. Quru meyvələri yemək üçün səngərlərdə vuruşan qımdatlara göndərdilər.
Həmin günü erməni bazarına alış-verişə gəlmiş müsəlmanlardan bir parası qaçıb canını qurtarsalar da, yaşlıları güllələyib öldürdülər. Ermənilər yara alanlara da rəhm etməyib tutduqları yerdə çox əzabla öldürdülər. Bu qırğında ermənilər əllərinə kəçən müsəlmanları böyük işgəncə ilə öldürərək, onların burun-qulağını, cinsi üzvlərini kəsərək, başlarına mıx və mismar çalmışdılar. Meyidləri ip ilə sürüyüb dərələrə, xəndəklərə ataraq gizləyir, üstlərində olan pulları isə götürürdülər. Ələ keçən cəsədlərin çoxunda beş-on yerindən yara aldığını görürdülər. Bəzi cəsədləri isə ermənilər od vurub yandırırdılar. Müsəlmanlar isə öldürdükləri adama bir yaradan artıq güllə vurmazdılar. Cəsədlərə isə toxunmayaraq düşdüyü yerdə də qoyub gedərdilər. Dəxi namərdlik edib ermənilər kimi ölənə və cəsədə işgəncə verməzdilər”.
Ermənilərin növbəti vəhşiliyi belə başlayır: “Ermənilərin hücum etdiyi həmin gün müsəlmanlar heç nədən xəbərsiz öz işlərində və alverlərində idilər. Müsəlmanların əyan-əşrəfləri isə Cümə məscidində təziyə məclisində əyləşmişlər. Mərhum olmuş lənbəranlı Mehrəli əfəndinin cənazəsini bir neçə molla ilə Lənbərana göndərdikdən sonra onlar məsciddə təziyə saxlayırdılar. Bu zaman bir neçə nəfər gəlib xəbər verdi ki, nə oturmusunuz? Ermənilər dünyanı qarışdırıb, yuxarıda ələ düşəni öldürürlər. Oranın hakimi Xosrov bəy atla gedərkən nökəri ilə birlikdə onu gülləbaran ediblər. Xalq bu xəbəri eşidən kimi qalxıb məscid və dükan-bazarı bağlayıb hər yana səs saldılar. On beş dəqiqə ərzində igidlər və cavanlar silahlanıb, əllərində tüfəng, tapança, qılınc, balta və bel, külüng və ling bazar və küçələrə çıxıb dəstə-dəstə hazır oldular. Onların “ura” sədası hər yana yayıldı. Bu qovğa qalxarkən müsəlman bazarında olan erməni sövdəgər və sənətkarları qorxuya düşüb dükanları bağladılar. Onların bəzisi dükanların içərisində gizləndilər, bəziləri isə müsəlmanların evlərinə pənah gətirdilər. Müsəlmanlar onlara pənah gətirən erməniləri hörmətlə qarşılayaraq evlərində gizlədib müdafiə etdilər. Elə ki, gecə oldu, bazar darğası (polisi) İsmayıl bəy müsəlman bazarındakı dükanlarda gizlənmiş erməniləri oradan çıxarıb, dükanları bağladı, onları isə evlərinə aparıb orada saxladı. Beləliklə, müsəlmanlar dəstələrə bölündükdən sonra əllərində silah nərə çəkə-çəkə erməni məhəllələrinə tərəf üz qoydular”...
Uğur
Xalq Cəbhəsi.- 2015.- 18 aprel.-
S13.