“Kazaklar ermənilərlə
əlbir oldular”
Mir Möhsün Nəvvab:
“Ermənilər onların başına mismar çalaraq əzmiş,
cəsədlərini bir dərəyə ataraq üstlərini
peyinlə basdırmışlar...”
VI
yazı
“Otuz ildən bəri ermənilər tədarük etdikləri
və evlərdə, məxfi yerlərdə, qəbiristanlıqda,
kilsələrdə, qayalıqlarda gizlətdikləri müxtəlif
növ silahları bu gün aşkara çıxararaq müsəlmanlara
tərəf yönəltmişdilər. Həmin
silahlara sarılaraq müxtəlif səngərlərdən,
evlərin pəncərələrindən və gizli yerlərdən
küçə ilə gəlib-gedən, evlərin
balkonlarında dayanan və görünən
böyük-kiçiyi gülləyə tuturdular”.
Mir
Möhsün Nəvvab 1905-ci ildə ermənilərin
soydaşlarımıza qarşı törətdiyi
soyqırımlar haqqında yazır: “Erməni məhəlləsi
şəhərin hündür yerində olduğundan və müsəlman
məhəllələri aşağı yerində yerləşdiyindən
onların mövqeyi daha əlverişli idi. Şuşakəndin
və Keşiş kəndinin erməniləri müsəlman məhəllələrinin
müqabilində Topxana deyilən yerdə səngərlər
tərtib etmişdirlər. Odu ki, ermənilər
həmin kənlərdən gəlib bu səngərlərdən
də müsəlmanları atəşə tuturdular.
Bütün bu hazırlığa baxmayaraq, Allah-təalanın
köməyi ilə heç bir iş görə bilmədilər.
Müsəlmanlar da bir neçə yerdə səngərlər
tərtib etmişdilər. Birinci səngər
Vəzirzadənin qabağında, ikinci səngər isə
Hacı Həsən Qaraşirzadənin evinin içində və
baş tərəfində idi. Bu səngərləri
tərtib edən və onların başçısı Abbas
bəy Talıb bəy oğlu idi. Üçüncü
səngər isə Məşədi Kərimin və erməni
Xaçatur oğlunun evləri idi. Bu səngərləri
yaradan və onların rəhbəri bizim Mir İbrahim
Ağamirzadə idi. Dördüncü səngər
isə Ağadədəlidə idi. Onun da
böyüyü və rəhbəri Əfrasiyab Hacı
Əzim oğlu idi. Beşinci səngər
Təzə məhəllədə yerləşirdi. Onun rəhbəri isə Məşədi
Abış Bəylər bəy oğlu idi. Altıncı səngərin rəhbəri və
istiqamətləndiricisi Molla Şükür idi.
Şəhərin əyanları və nücəbaları
şəhər sakinlərini, cavanları və igidləri
müdafiəyə qaldıraraq səngərlərə
göndərirdilər. Özləri də tez-tez gəlib səngərlərə
baş çəkib gedirdilər. Xüsusən
cənab Nəcəfqulu ağa, cənab Şeyx Hüseyn və
cənab Axund Molla Qasım tez-tez bütün səngərlərə
baş çəkir, xalqı cəsarətlə müdafiə
olunmağa ruhlandırırdılar. Molla
Qasım paltarlarını dəyişərək
döyüşçü libası geyinmiş halda, tüfəng
çiynində dəstə-dəstə Qala və
Çöl cavanlarını götürüb səngərləri
gəzir, döyüşçüləri ruhlandırmaq
üçün heyrətamiz sözlər və
şüarlar deyirdilər. Ermənilər
hündür evlərdən və səngərlərdən
müsəlman binalarını və küçələrini
gülləbaran edir, xalqın gediş-gəlişinə mane
olurdular. Müsəlman tərəfdən
isə İran konsulunun müavini Ağa Məmmədcəfər
də cavanlarla məscidlərin minarələrinə
çıxıb gözə görünən erməni
quldurlarını güllə ilə vurub həyatlarını
kəsirdilər.
Davanın ilk günü müsəlmanlar səngərlərdən
güllə atmaqla erməniləri məşğul etdilər. Müsəlman
səngərlərinin yaxınlığındakı erməni
evlərinin bir parasının sakinləri qaçmış,
bir parası isə darvazaları bağlayıb içəridə
gizlənmişdilər. İkinci gün
erməniləri geri oturtdular. Üçüncü
gün ikinci və üçüncü səngərin igidləri
Xoca Söhrab kilsəsi adlanan böyük kilsəyə
çatdılar. Evlərə
düşmüş yanğın artıq gəlib Təzə
kilsənin ətrafına çatmışdı. Ermənilər ordan da geri çəkildilər.
Dördüncü səngərin canavarları
isə gəlib Cəmşid bəyin evinə
çatdılar.
Bir para adam Cəmşid bəyin və Bəhram bəyin
evlərinin yandırılmasını məsləhət
görmədilər, çünki Şahnəzərovlar həmişə
müsəlmanların dostu olublar. Buna görə
də onlara hörmət əlaməti olaraq evləri
yandırılmadı. Lakin qabaqcadan qərara
alınmışdı ki, hansı evdən müsəlmanların
üzərinə güllə atıldı, o ev
mütləq tar-mar edilməlidir. Cəmşid bəyin
evinin balkonundan isə iki minə qədər güllə
atılıb. Bu güllələrdən
bir neçəsi üşaqlara dəyib yaralayıb. Yüz güllədən artıq isə məscidin
taxtapuşuna, minarələrinə dəyib deşibdi. Bundan başqa Mir Möhsün ağanın hücrəsinin
pəncərəsinə on iki güllə vurulub,
deşik-deşik edilmişdi. Amma yenə
hörmət əlaməti olaraq evi yandırmayıb getdilər.
Külək
vasitəsilə ətraf evlərdən Cəmşid bəyin
evinə də od düşüb yandı.
Bəhram bəy və Qriqor bəyin evləri də
alovların cənginə keçdi. Cavanlar evlərə
od vurduqdan sonra qəbiristanlıqdan
keçib yaxınlıqda yerləşən bir erməni
fahişəxanasına çatdılar. Fahişəxananın
darvazasını sındırıb evə on yerdən od vurdular. Orada olan erməni
fahişələrinin bir neçəsi öldü, bir
neçəsi isə bayıra qaçaraq müsəlman
döyüşçülərinin ayağına sərilərək
aman istədilər. Döyüşçülər
onları bağışladılar”.
Artıq
qonşu kəndlərdən soydaşlarımıza kömək
gəlir: “Üçüncü gün hər bir müsəlman
kəndindən yüzə yaxın atlı və piyada köməyə
gəldi. Onlar səngərlərə paylanaraq
döyüşü davam etdirdilər. Bu
davadan əvvəl erməni tayfası məktəb tikdirirdi.
Həmin binanın tikintisində on səkkiz nəfər
İran müsəlmanlarından fəhləlik edirdi.
Dava başlayan kimi bina sahibi onları bir evə dolduraraq
heç yana çıxmamalarını
tapşırdı və bildirdi ki, əks təqdirdə ermənilər
onları görsələr, hamısını öldürəcəklər,
sonra vaxt tapıb sizi yola salarıq. Onlar da bu erməninin
sözünə inanıb o evdə gizləməli olurlar.
İranlı fəhlələrdən biri erməninin
sözünə inanmayıb nə yollasa sonradan qaçıb
canını qutarır. Ev sahibi isə
axşam ermənilərə xəbər verib, onlarla birlikdə
İran fəhlələri gizlənən evə gəlirlər.
Qələmlə yazılması
qeyri-mümkün olan erməni vəhşiliyi nəticəsində
orada olan 17 nəfər İran fəhləsi böyük
zülm və işgəncə ilə
öldürülür. Ermənilər onların
başına mismar çalaraq əzdikdən sonra cəsədlərini
bir dərəyə ataraq üstlərini peyinlə basdırmışlar.
Müsəlmanlar əhvalatdan xəbərdar olduqdan sonra
gedib onların cəsədlərini çıxarıb gətirirlər. Onların bəzilərinin
cəsədləri parça-parça olduğundan təmizləyib,
o birlərininə qüsl verib kəfənə tutdular və
hörmətlə Cıdır düzündə dəfn etdilər.
Qalaya kənd yerlərindən köməyə gəlmiş
atlılar dalbadal şəhərə daxil olduqdan sonra dəstə-dəstə
olub səngərlərə və keçidlərə
doluşdular.
Bir azdan hücuma keçdilər. Onlar erməniləri
geri oturdub evlərinə və dükanlarına od vurub yandırdılar. Hər
hansı erməni qaraltısı görürdülərsə,
gülləbaran edirdilər. Ermənilər
get-gedə geri çəkilir, müsəlmanlar isə qələbə
ilə irəliləyirdilər. Həmin
gün səs-küy, çığırtı və “Ya
Əli!” sədaları, tüfənglərin gurultusu və ermənilərin
qışqırtısı yeri-göyü lərzəyə
gətirirdi. Yanan evin və
dükanların alovu və tüstüsü kəhkəşana
yetişmişdi. Həmin günün gecəsi
yanan evlərin işığına neçə mil məsafədə
kağız yazıb-oxumaq mümkün idi. Vəzirzadələrin
evlərinin qabaq səmtinə od vura-vura
gedirdilər. İki yolun ortasında bir ev
var idi. Müsəlmanlar ona da od vurmaq istəyərkən
bir nəfər evdən çıxıb onların yanına
gəldi və iztirabla cavanlardan xahiş etdi ki, Allah xatirinə
bu evi yandırmayın! Çünki mən bu
evi icarəyə götürmüşəm və külfətim
hal-hazırda burada yaşayır. Bütün
mal-dövlətim bu evdədir. Cavanlar həmin
müsəlman kişisinin dediklərindən sonra buyurdular ki,
bütün evlərdən çox bu evi odlamaq fikrində
idik. Çünki bir erməni bu evin
altında şirəxana (tiryək çəkilən yer)
dükanı düzəltmişdi.
Həmin erməni gedib Allahın evini ziyarət etdikdən sonra gəlib bu şərabxananı açıb, ortaya hər gün, hər gecə fasiq, facirlər gəlib, bu dükanda müsküratdan içib, zinakarlıq və əlli cür fasiq əməllərlə məşğul olurdular. Evin yandrılmasının qeyri-mümkün olduğunu görən cavanlar qərara aldılar ki, heç olmasa onun altındakı şərab və tiryək dükanını dağıdıb tar-mar etsinlər. Onlar bu məqsədlə dükanın qapısını sındırdılar və içəri daxil oldular. Gördülər ki, hər biri otuz-qırx pud şərab tutan neçə boçkalar vardır. Onlar güllə ilə boçkaları dəlmə-deşik etdikdən sonra, şərab sel kimi axmağa başladı. Rus kazakları isə əhvalatdan xəbərdar olan kimi bu axan şərabları vedrələrə doldurub aparmağa başladılar. Bir müddət üfunət iyindən o dükanın qabağından köçmək mümkün olmadı. O dükanda olan yüzlərlə şüşələrə doldurulmuş cürbəcür içki və müskurat da çölə atılaraq sındırılmışdı. Bir neçə gündən sonra həmin evdə yaşayan müsəlman başqa bir müsəlman evinə keçmək məcburiyyəti qarşısnda qaldı.
Məhəmməd adlı bir oğlan danışır ki, bütün aləmi insan çığırtısı, nalələri, döyüşçülərin nərələri və tüfənglərin səsləri bürüyəndə və evlər alovlanaraq yananda gördüm ki, bir rus keşişi yanan evlərin arasında icarə etdiyi evdən çıxaraq bir övrətlə müsəlmanların içinə gəldi, həmin keşiş mənim əlimdən tutub dedi ki, sənin evin hardadır? Mən də dedim:
- O müqabildə görünən ev mənimdir.
Rus keşişi xahiş etdi ki, bu övrət yanğından qorxduğuna görə və onların evlərini alov əhatə etdiklərinə görə bir neçə gün onları öz evində saxlasın. Məhəmməd onları sakitləşdirib, öz evini onlara verəcəyinə razı oldu. Bundan sonra o rus keşişi ilə övrəti öz evinə gətirib onlara dedi:
- Nə qədər istəsəniz, bu evdə qala bilərsiniz.
Onlar Məhəmmədin evində üç gün qaldılar. Ara bir bir az sakitləşdikdən sonra keşiş Məhəmmədi çağırıb dedi ki, bu qədər ki, sən bizə hörmət etdin, bunun əvəzini çıxmağa bizim heç nəyimiz yoxdur. Qoy Allah-təala sənə əvəzini versin. Keşiş üzünü şərqə tərəf tutub çoxlu dualar oxudu və övrət də amin dedi. Ondan sonra onlar Məhəmmədlə əl tutub xudafizləşərək yola rəvan oldular. Məhəmməd onları ötürüb geri qayıdır.
İkinci səngərdən yuxarı daşlıq yolda bir böyük imarət var idi. İmarət keşişli Xaçikinki idi. İçində kazak polku olurdu. Müsəlmanların səngəri o evin qabağında yerləşirdi. Müsəlman igidləri həmin mövqedə erməni səngərlərini gülləbaran edirdilər. Bir də gördülər ki, o evin taxtapuşundan neçə erməni və neçə kazak onları gülləyə tutublar. Bunu görən kimi igidlər qışqırıb tüfənglərin ağzını taxtapuş səmtə çevirib onların üstünə güllə yağdırdılar. Kazaklar bu fitnəkarlığın üstünün açılacağından ehtiyat edərək və böyüklərin tənbehindən qorxaraq taxtapuşdan endilər və öz mənzillərinə getdilər. Sonra məlum oldu ki, həmin kazaklar ermənilərdən pul və patron alıb müsəlmanlara qarşı ermənilərə kömək etmişlər. Sonra kazaklar ermənilərlə əlbir olub həmin evə od vurdular. Kazaklar da həmin yerdən köçüb ayrı yerdə məskunlaşdılar. Yenə həmin gecə kazaklar ermənilərlə əlbir olub müsəlmanların səngərlərinə güllələr atdılar. Elə ki sakitlik oldu, kazaklardan biri belə nəql etdi ki, “bizim hər birimizə bir manat pul və iyirmi patron verirdilər ki, onlara kömək edək”.
Uğur
Xalq Cəbhəsi.- 2015.- 21 aprel.- S.13.