Gözəllik, sevgi, təbiət aşiqi
- Qaracaoğlan…
O, dərin hikmətli
fikirləri aydın dillə təqdim edib
Qaracaoğlan türk xalq ədəbiyyatının ən
tanınmış təmsilçilərindən biridir. Onun
dünyagörüşü, bədii-estetik
anlayışı xalq və aşıq şeirinin, divan ədəbiyyatının,
dini-təsəvvüfü dəyərlərin təsiri ilə
formalaşıb. Qaracaoğlanın
başlıca hədəfi milli və dini dəyərlərə
inanan, fiziki və mənəvi gücünü insanların
xoşbəxtliyinə yönəldən kamil şəxsiyyətlər
yetişdirmək, sağlam cəmiyyət tərbiyə etməkdir.
Qaracaoğlanın şeirlərində insan, həyat,
ölüm, sevgi, aşiqlik, dostluq, igidlik, iman, təbiət
kimi mövzular önəmli yer tutur. Şairin
düşüncəsinə görə, insanın,
kainatın yaradılışı sevgiyə
bağlıdır, hər şey sevgiyə möhtacdır,
bütün dərdlərin dərmanı da sevgidir.
Qaracaoğlan şeirlərində ayrılıq
anlayışının mahiyyətini, onun aşiqlik, sevgi, vəfa,
sədaqət kimi dəyərlərlə
bağlılığını gözəl bədii dillə
təqdim edib.
Onun düşüncəsinə görə,
ayrılıq aşiq üçün bir sınaqdır,
sevgilisinə qovuşacağına inanaraq bütün əzablara,
çətinliklərə dözməkdir, iradə və səbirdir.
Ayrılıq atəşində yanmayan aşiq gerçək
aşiq ola bilməz. Qaracaoğlan şeirlərində
ayrılıq anlayışını bu motivlərlə təqdim
edib: göz yaşları, durna, qərib bülbül, badi-səba,
ölüm, qürbət, qərib, dağ, qəmli güllər,
könül quşu, müraciət üslubu, yalvarış,
dua, qərib yollar, Əzrail, yuxu, kədər, yol... Təbii ki, bu motivlərin sayı arta da bilər.
Qaracaoğlanın şeirləri türk bədii dilini zənginləşdirib. O, şeirlərində
qoşma, gəraylı, varsağı, səmai kimi şeir
şəkillərindən istifadə edib. Onun şeirlərində
xalq deyimlərinin özəl yeri var. Bu şeirlərdə
divan ədəbiyyatının təsiri də hiss olunur. Qaracaoğlan türk xalq ədəbiyyatının ən
görkəmli nümayəndələrindən biridir. Onun həyatı, şeirləri ilə bağlı
çoxsaylı araşdırmalar yazılsa da, bu xalq
ozanının həyatı ilə bağlı əldə dəqiq
bilgilər yoxdur. Bu gün onun bütün
şeirlərinin toplandığını, sistemləşdirildiyini,
çap edildiyini söyləmək çətindir. Onun
həyatı bir əfsanə mövzusuna çevrilib,
haqqında olan və olmayan şeylər danışılıb,
nəticədə «Qaracaoğlan və xallı qız»,
«Qaracaoğlan ilə yayla gözəli», «Qaracaoğlanla
Əlif gəlin», «Qaracaoğlan ilə Qaraca qız» kimi hekayə
və dastanlar ortaya çıxıb.
Qaracaoğlanla bağlı yazılmış
araşdırmalarda onun dövrü, doğulduğu və
öldüyü yerlə əlaqəli çeşidli iddialar
irəli sürülüb. Alimlərin ortaq
görüşünə görə, XV, XVI, XVII və XIX
yüzillərdə yaşadığı iddia edilsə də,
son araşdırmalarda əsərlərinin dil, üslub
xüsusiyyətləri, əsərlərindəki tarixi faktlar
əsas götürülərək onun XVI əsrdə
yaşadığı fikri daha çox tərəfdar
toplayır: «… Qaracaoğlan şeirlərindəki
dil və üslub onun XVII yüzildən öncə
yaşamadığının başlıca dəlilidir.
Belə ki, şairin şeirlərinin çoxuna XVII yüzil
tarixli cüng və məcmuələrdə təsadüf
olunur…»
Qaracaoğlanın
doğulduğu əsr və il dəqiq
bilinmədiyi kimi, doğulduğu yer də bəlli deyil. Onun
doğum yeri olaraq bu yerlər göstərilir: Kozan
dağı yaxınlığındakı Bağça
ilçəsinin Varsaq kəndi, bu bölgəyə
bağlı Göyçə kəndi, Qazıantep, Akpınar
kəndi, Çarpınlı, Zobular kəndi, Silifkə,
Gülnar, Mut, Belqrad və s.
Qaracaoğlanın soyu, ailəsi ilə bağlı da dəqiq
bilgi yoxdur. Şairin öldüyü tarix və yerlə
bağlı çoxsaylı fikirlər var. Qaracaoğlan
türk ədəbiyyatına təsir göstərmiş sənətkarlardan
biridir. O, gözəllik, sevgi, təbiət aşiqidir. Onun şeirləri etnoqrafik cizgilərlə zəngindir,
yurdun gözəl təbiəti naxış-naxış,
çiçək-çiçək, rəng-rəng onun
şeirlərində əks olunub. Qaracaoğlanın
şeirlərində divan ədəbiyyatının, dini-təsəvvüfi
motivlərin də yeri var. Şeirlərinin dili çox sadədir,
o, dərin hikmətli fikirləri aydın bir dillə təqdim
edib. O, şeirlərində gözəllik, aşiqlik,
igidlik, əxlaq, dünyanın mahiyyəti, həyat və
ölüm kimi anlayışlarla bağlı
ölçülər verib, həyatı insanlara doğru
tanıtmaq istəyib.
Qaracaoğlanın şeirlərində önəmli yer
tutan motivlərdən biri də ayrılıqdır. Onun elə
şeirləri var ki, ayrılıq anlayışının
mahiyyəti, çeşidləri, sevgi və aşiqliklə
bağlılığı, səbir, iradə, fədakarlıqla
əlaqəsi önə çəkilib. Bu
şeirlər şairin «ayrılıq proqramıdır».
Bu proqrama görə, ayrılıq qürbət
eldir, bağırın odlanmasıdır, dilin
yanmasıdır, ölümdən daha çətin və
acıdır, ayrılıq eşq atəşinin
alovlanmasıdır, o, sönməyən atəşdir,
ahdır, dosta, sevgiliyə qovuşmaq həsrətidir.
Ayrılıq aşiqin sınaq yüküdür, o, sevgilisindən
ayrı yaşasa da, bülbüllərin vüsal nəğməsi
oxuyacağına, güllərin sevgi çiçəyi
açacağına inanır:
Şu
aşkın ataşı sönmüyor serde,
Ah
çeker, ağlarım gezdiğim yerde.
Ben burda
kalmışım, dost gurbet ilde,
Beni ilden
ile atar ayrılık…
Qaracaoğlana görə, ayrılıq aşiqliyin
simvoludur, gerçək aşiqin ölçüsüdür,
ayrılıq gerçək sevgini artırar, yalançı
sevgini söndürər. Ayrılıq
ölümdən daha acıdır. Çünki
ölüm sondur, bitişdir, dərddən qurtuluşdur,
ayrılıq isə davamlı, bitməyən əzabdır.
Qaracaoğlana görə, ayrılıq göz
yaşıdır. O, şeirlərində ayrılıq odu ilə yanan
aşiqin halını, əlamətlərini təsvir edib:
«Yardan ayrılanın gözlərindən axan sel ümmana
tökülər», «göydən durnalar çəkilər»,
«on beş yaşında beli bükülər», «günü
ah-vahla keçər», «əli işə yatmaz», «ürəyi
yanar», «ürəyi qan ağlar»… Qaracaoğlana
görə, yara qovuşmaq həsrəti ilə yanan aşiqin
tabutu yanında olmalıdır. Şairə
görə, ayrılıq sevdiyinə qovuşacağına
inanaraq gözləməkdir, ayrılıq həsrəti ilə
yanan aşiq qovuşmaq ümidini itirməz. Bu sevən
aşiq «qəbrindən çıxıb
ağlayacağına» inanacaq qədər iradə və
ümid sahibidir:
… Meded
senden, hey Allahım,
Teslimdir sana şol canım,
Mahşer
yerinde kefenim,
Boynuma takar ağlarım.
Karacoğlan
düşüp derde,
Gece-gündüz
yanar narda,
Hak
kadı olduğu yerde,
Kabrimden
çıkar ağlarım…
Qaracaoğlana görə, ayrılıq həsrəti ilə
yanan aşiq tənhadır, eşq xəstəsidir, dağlar
belə onun halını bilməz. O, Məcnun olub, yaraları qan verir,
ayrılıq çəkən aşiqə görə, o,
sevdiyinə qovuşanadək olan ömür onun
üçün qış fəslidir, onun gördüyü
dağlar «dumanlı, dumanlı»dır. Şairə
görə, ayrılıq gerçək aşiqin qəlbini təmizləyər,
ayrılıq odu onun ürəyinin nəfs pasını
yandırar, ona sevgilisindən başqasına yer olmayan
könül bəxş edər. Bu sevgi odu
ilə yanan aşıq yarına qovuşmaq istəyir.
Qaracaoğlanın şeirlərində ayrılığın
ifadə biçimlərindən biri ağlamaqdır, göz
yaşlarıdır. Ona görə, göz yaşları
aşiqin qəm ortağıdır, aşiqliyin əlamətidir,
uca Allahın sevənlərə bəxş etdiyi nemətdir,
aşiqin tanınma nişanıdır, əzəldən
yazılmış qismətin yol yoldaşıdır. Çünki sevmək, aşiq olmaq ilahi nemətdir,
hər kəsin bacarmadığı ərdəmdir. Ona görə də sevən dünyaya gələndən
ağlayır, göz yaşları sel olub axır, sellərə
qarışır. Sevən deyir ki,
aşiqin halı rüsvay olmaqdır, ancaq o «bizi söyləşən
dillərdən» qorxmaz. Sevən barlı
ağac kimidir, sevən igiddir, onun göz yaşları
sevgisinin dəlilidir. O ağlaya-ağlaya yollara
düşər, boz bulanıq sellərə qovuşar,
tanımadığı ellərə gedər, Əzrail
canını almağa gəlsə də, hətta ölü
yuyan onu dönə-dönə yusa da, könlü yardan
ayrılmaz. Onun sevgilisi ayrılanda bulaq da ağlayar:
…
Karacoğlan gene coştu, bulandı,
İnip
aşkın deryasını dolandı;
Güzel
gitti, diye pınar ağladı,
Acıdı
yüreğim, yandı pınara…
Türk ədəbiyyatında ayrılıq motivinin ən
çox istifadə olunan ifadə biçimlərindən biri
durnadır. Durna ayrılıq həsrəti ilə yanan
aşiqin üz tutduğu ünvandır. Qaracaoğlan
da durna obrazını bir neçə yöndən dəyərləndirib.
O, durna ilə dərdləşir, halını ona bildirir,
«ağarmış saçlarını» ona göstərir,
özünü qanadına ox vurulmuş, uçmaq
imkanını itirmiş durnaya bənzədir, dərdini ona
açır, ona deyir ki, qürbət eldəyəm, geri
dönmək imkanım yoxdur, dost elində kimin ölüb,
kimin yaşadığından xəbərim yoxdur, bu qürbət
eldə ölsəm, gözüm yumulmaz, məni ağlayan
olmaz, anasız, atasız yetiməm. O, durnaya inanır, onu dərd
ortağı sayır, sirrini onunla paylaşır. Durna
ayrılıq çəkən aşiqin xəbər
qaynağıdır, aşiq durnadan xəbər alır:
Şam elinin xurmasını, ala gözlərin sürməsini,
yarın salamını, dost elinin güllərini,
çiçək açan ağaclarını, bar verən
ağacın almalarını…
Qaracaoğlanın «qərib bülbül» obrazı
ayrılığın bədii ifadəsində önəmli
yer tutur. Bülbülün gözəlliyi, səsi, gülə
sevgisi, gül həsrəti ilə oxuması, onun
gülündən ayrılaraq qəfəsə
salınması, aşiqliyi təmsil etmək imkanları
şairə ayrılıq anlayışını təqdim
üçün geniş yollar açır. O,
özünü fəğan edən bülbülə bənzədir,
bülbülün qəmli oxumasının səbəbi onun qəribliyidir,
onun yanğılı səsi aşiqin qəlbini
yandırır, ciyərini dağlayır, göz
yaşlarını ümmana çevirir, ona elə gəlir
ki, bülbül onun halını oxuyur, ona «ağlayır»,
onunla danışır: «Ötmə qərib bülbül, mən
də qəribəm», - deyir, halını onun halı ilə
eyniləşdirir, «… Bülbül kimi budaqda
ötməz oldum…», - deyərək dərdini
bölüşür. Aşiqə görə, o,
gülsüz bülbüldür:
…Cüda
bulbul, garib-garib ötüyor,
Yar,
gözüme hayal hayal tütüyor,
Safa, cünbüş
vakti gelip bitiyor,
Yetişti
goncalar, derilmez oldu…
Bu ayrılıq həsrətini oxuyan bülbülün
səsi dünyanı aşiqə zindan edir, o deyir ki, karvan
onun dərdini çəkə bilməz. Qərib bülbülün
fəryadı dağı yandırdığı kimi, qəlbinə
od düşmüş aşiqin ahı da
dəryanı yandırar. Axı onun yarı
çox gözəldir, sevgilinin nurlu üzünün
şöləsi bağı yandırır, o, elə gözəldir
ki, öləni də, sağı da yandırır. O,
sevgilisindən ayrı düşdüyünə görə,
budağa qonaraq oxuyan bülbül kimi ağlamaqdan başqa bir
şeyə gücü çatmır. Qaracaoğlan deyir ki,
sevən aşiqin, həsrətlə göz yaşı
tökən aşiqin ən çox bənzədiyi varlıq
qərib bülbüldür:
İller
yaylasına göçtüğü zaman,
Bülbül gülden, ben yarimden ayrıldım.
Dilim
söyler amma, gözlerim ağlar,
Bülbül gülden, ben yarimden ayrıldım.
Şol
görünen dağın karı
söküldü,
Gözüm yaşı yeryüzüne
döküldü.
İller
kalktı yaylasına çekildi,
Bülbül gülden, ben yarimden ayrıldım.
Karacoğlan
eydür: Ben de çağlarım,
Gazel oldu mor sünbüllü bağlarım.
Vadem
yetti, yaşın yaşın ağlarım,
Bülbül gülden, ben yarimden ayrıldım.
Burada bülbül aşiqdir, gül də gözəl
sevgilidir.
Qoşmadakı bütün detallar ayrılığı yada
salır: «köçən ellər» ayrılan aşiqin
halını anlamağa yol açır, dil ayrılıqdan
deyir, gözlər ağlayır, görünən
dağın başı qarlıdır, bu qar ayrılıq
çəkən aşiqi üşüdür, onun yara gedən
yolunu bağlayır, dağların əriyən
qarının seli ağlayan aşiqin göz yaşları kimi
axır, xəzəl olan yarpaqlar, solan çiçəklər,
bitən ömür, tükənən zaman,
yaşın-yaşın ağlayan göz aşiqin
ayrılıq həsrətini, onun qərib bülbül kimi tənhalığını
bizə ilmə-ilmə çatdırır.
Siracəddin
Hacı,
Araşdırmaçı
Xalq Cəbhəsi.- 2015.- 22 aprel.-
S14.