Bir təkan ver özünə, qalx
ayağa gözlərin aç...
Təxminən
iki əsr öncə Azərbaycan iki yerə parçalanandan
sonra Cənubi Azərbaycan şairlərinin
yaradıcılığında əsasən iki aparıcı
xətt mövcud olub: biri vətən həsrəti, Cənubi
Azərbaycanın Şimali Azərbaycana qovuşması arzusu,
ikincisi isə xalq adət-ənənələrinin lirik
lövhələri. Cənublu şairlərin hər
hansı birinin yaradıcılığına nəzər
salsaq, ədəbi fikrin bu iki xəttdən yan keçmədiyini
görərik. Seyid Məmmədhüseyn
Şəhriyar haqqında yüzlərlə monoqrafiyalar, elmi-tədqiqat
əsərləri yazılıb. Onun elə
təkcə “Heydərbabaya salam” poeması ətrafında
saysız-hesabsız elmi əsərlər mövcuddur.
Bunun əsas səbəblərindən biri dahi şairin
folklora, eyni zamanda xalq adət-ənənələrinə
bağlılığı, öz poeziyasının şirəsini
məhz bunlardan çəkməsidir. Hamıya məlumdur
ki, bütün türk dünyasına səs salmış,
uzun illərdir ki, türk dünyasında hər bir poeziya həvəskarının
stolüstü kitabına çevrilmiş “Heydərbabaya
salam” bilavasitə xalq adət-ənənələrinin nəhəng
bir aynasıdır. Lakin dahi şairin xalq
adət-ənənələrinə müraciəti təkcə
“Heydərbabaya salam”la bitmir. Onun
yaradıcılığında xalq adət-ənənələri
ilə bağlı misralara tez-tez təsadüf olunur.
Ana haqqında demək olar ki, bütün şairlər
qələm sınayıblar. Həm Şimali, həm
də Cənubi Azərbaycan şairləri arasında yəqin
ki, ana haqqında yazmayan bir şairə rast gəlmək
mümkün deyil. Lakin Şəhriyarın
“ana”sında şairin mənəvi dünyası xatirə-xatirə,
duyum-duyum çözələnir, açılır. Şəhriyar anasının portretini yaratmaqla
özünün sular şəlaləsində təmizlənən
əksini göstərir. Daim öz yaradıcılıq
kredosuna sadiq qalan ustad şair ananı layiq olduğu müqəddəsliyə
qaldırır:
Beşiyimin
başında gah gülmüş, gah ağlamış,
Qundağımın bağını nəğmələrlə
bağlamış.
Mənim
eşqim, ilhamım, hər nəyim var, onundur,
Bu qəmlər, bu ələmlər, bu misralar onundur.
Mən
yazmıram bəlkə də yazır indi bu şeiri,
Onun qızıl şüa tək könül titrəyişləri.
Mən
onun sayəsində boya-başa çatmışam,
Anam məni yaratmış, mən aləm
yaratmışam.
Göründüyü
kimi ustad şair burda anaya sadəcə olaraq tərif demir,
ananın övladının yolunda çəkdiyi
dözülməz əziyyətləri, ürək
yanğısını, kədərini poetik tablolarla göz
önündə canlandırır, eyni zamanda ananın müqəddəs
obrazını yaradır.
Burda
şair həm də şair anasının ölüm xəbərini
alarkən keçirdiyi pərişanlığı poetik hiss
və duyğularla oxucusuna aşılayır. Bütün
bunlardan başqa ustad şair bu əsərində eyni zamanda
xalq adət-ənənələrinin də poetik mənzərəsini
göz önünə gətirir:
Onun
nağıllarıyla qanadlanmış xəyalım,
Bayatılar, laylalar, təranələr demiş o.
Məlumdur ki, bayatılar, laylalar, oxşamalar ananın
intəhasız məhəbbətindən yaranan kövrək
və həzin zümzümələr olsa da, xalq adət-ənənələri
sırasında misilsiz ləllər, gövhərlər kimi
özünəməxsus yer tutub. Çünki körpəsinin
beşiyi başında layla çalmayan bir ananı Azərbaycanla,
Azərbaycan məişəti, Azərbaycan təbiəti, Azərbaycan
milli dəyərləri ilə şübhəsiz ki,
bağlı hesab etmək olmaz. Çünki
azərbaycanlı analar ta qədim zamanlardan bəri körpələrinin
beşiyi başında və yaxud çağasını
qucağına götürərək layla çalmışlar.
Laylalar, oxşamalar xalq
mahnılarımızın, xalq nəğmələrimizin
bünövrəsini təşkil edib.
Ustad Şəhriyar bu əsərdə eyni zamanda
özünün irfani, təqvalı bir şair olduğunu
olduqca kövrək boyalarla büruzə verir.
Təndirə çörək yapmaq
xalqımızın adət-ənənələri içərisində
əhəmiyyət kəsb edib. Belə ki, dahi Şəhriyar
özünün misilsiz “Heydərbabaya salam” əsərində
buna da biganə qalmayıb:
Səhər
tezdən naxırçılar gələrdi,
Qoyun-quzu dam-bacadan mələrdi.
Əmməcanım
körpələrin bələrdi,
Təndirlərin
qovzanardı tüstüsü,
Çörəklərin gözəl iyi, istisi.
Havalar istiləşməyə başlayanda elin
yaylağa köçməsi hələ çox qədim
zamanlardan Azərbaycan xalqında adət şəklini
alıb. Azərbaycan xalqı bir xalq kimi formalaşan zamandan
oturaq həyat sürsə də, qış vaxtı
qışlağa, yay vaxtı yaylağa köçmək
onun həyatında böyük əhəmiyyət kəsb
edib. Yaylaqlar dağ ətəklərində,
qışlaqlar isə aran yerlərində olduğu
üçün yaylağa köçən ərəfədə
şairin dediyi kimi dağ-dərələr çiçəklənib
gülür.
İstər Cənubi, istərsə də Şimali Azərbaycanın
bir çox, əsasən təbiət etibarı ilə
füsunkar olan bölgələrdə bahar çağı
novruzgülü yetişən zaman gənc qızlar xoş
arzularla novruzgülü dərib səbətə
yığırlar.
Təbrizdə
doğulub boya-başa çatmış,
yaradıcılığına da bu əfsanəvi diyarda
başlamış, sonralar Şimali Azərbaycanın Quba
şəhərinə köçmüş Mir Mehdi
Çavuşi istər Güney Azərbaycanda, istər də
Quzey Azərbaycanda yaradıcılığında əsasən
azadlığı, istiqlaliyyəti, vətəni, xalqı tərənnüm
etsə də, xalq adət-ənənələrini şərbətə
gül şirəsi qatılan kimi
yaradıcılığına qatıb. Məlum
məsələdir ki, ağsaqqal, ağbirçək
sözü, valideynin övladına öyüd-nəsihəti,
tövsiyəsi Azərbaycan xalqının həyatında, məişətində
böyük əhəmiyyət kəsb edir. Ümumiyyətlə, valideynin övladını tərbiyə
etməsi milli dəyərləmizdən
sayıldığı üçün milli dəyərlərimiz
də adət-ənənələrimizin içində önəmli
yer tutmaqdadır. Mir Mehdi Çavuşu “Tənbəl
oğluna atanın nəsihəti” şeirində tənbəlliyin
insan həyatı üçün nə qədər bəlalı,
təhlükəli olduğunu göstərməklə
yanaşı qədim zərbi-məsəllərdən
qaynaqlanan dərin hikmətanə sözlərlə, tək
bir tənbəl oğlana deyil, minlərlə işləmək
istəməyən, gününü yatmaqla keçirən gənclərə
olduqca ibrətamiz dərslər keçir:
Xoş səmər
verməz oğul, insanə yatmaq bu qədər,
Bil ki, ömrün bu gözəl saətinin qiyməti
var.
Bir təkan
ver özünə, qalx ayağa gözlərin aç,
Gör ki, tənbəllərə əsrin nə
ağır töhməti var.
Xabi-qəflətdə
yatanlar ayılır indi bütün,
Çünki vaxtın olara verdiyi bir fürsəti var.
Gərçi,
dünyada yatıb ədlilə zülmün ələmi,
Nuri-Haqq qalib olub, yer üzünə nüsrəti var.
Leyk səndən
də gərək, oğlum, ola bir hümmət,
Çün yaşar dəhrdə ol kəs ki, onun
hümməti var.
Müftə
bir loğma çörək heç kəsə verməzlər
inan,
Gərək
insan özünə iş görə, kim
qeyrəti var.
Kişidən
istənilən-himmət ilə qeyrətdir,
Olsa hər
kəsdə yəqin et ki, onun qüdrəti
var.
İndi
dünya dəyişir sürət ilə öz vəzin,
Dur ki, insanlara hər yerdə onun diqqəti var.
Daha bəsdir
bu qədər nikbət ilə əmr eləmək,
Ya ölüm, ya ki, zəfər-bu məsəlin
şöhrəti var.
Açılıb
sübhi-səadət, qurulub bəzmi-nişat,
Qafil olma,
çağır ol kəsləri kim zinəti
var.
Bil ki, zinət
deyilən elm və ədəbdir bəşərə,
Hər kəsin varsa, onun xalqa böyük minnəti var.
Talib olmaz
pula dünyadə olan əhli-kamal,
Çünki dünyada onun elm kimi sərvəti var.
1946-cı ildə Milli Hökumətin məğlubiyyətindən
sonra Cənubi Azərbaycanda insanlarda bir ruhi
düşkünlük, pərişanlıq, məyusluq
hökm sürməkdə idi. Şübhəsiz ki,
bu ədəbi prosesə də öz təsirini göstərməkdə
idi. 1941-1946-cı illərdə Milli Hökumətin fəaliyyəti
zamanı böyük şövqlə, həvəslə əlinə
qələm alıb ümumazərbaycan ədəbiyyatı sərgisinə
ətirli güllər-çiçəklər bəxş edən
şairlərin, yazıçıların böyük bir
qisminə qarşı amansız təqiblər, haqsız
ittihamlar başlamış, Cənubi Azərbaycan şeirinin ən
görkəmli simaları günahsız və səbəbsiz
olaraq həbsxanalara salınmış, işgəncələrə
məruz qalmışdılar. Cəfər Kaşif Rza
şahın cəlladları tərəfindən vəhşicəsinə
qətlə yetirilmiş, Səməd Behrəngi
insanlığa sığmayan bir tərzdə fars şovinistləri
tərəfindən Araz çayında
batırılmış, Səhənd, Əlirza Nabdil Oxtay və
bir çox başqaları isə zindana
atılmışdılar.
Lakin Milli Hökumətin süqutu Cənubi Azərbaycan
şairlərinə nə qədər ağır təsir
göstərsə də, onlar həbsxana divarları
arasında, işgəncələrə məruz
qaldıqları anda belə əvvəlkindən də mükəmməl
və dəyərli əsərlər yaradırdılar.
“Səhəndin
həbsxanada olduğu illərdə (1951-1953)
yaradıcılığında dərin izlər buraxan “Araz” və
“Xatirə” kimi ağır çəkili, ədəbi-bədii
dəyərli poemaları onun yüksək qiymətləndirilən
qələm məhsulları sıralarına daxil oldular. Bizə elə gəlir ki, bu marağın
izahını ən azı iki özül üzərində
aparmaq mübahisəyə səbəb olmazdı. Bizcə həmin poemaların yaranmasında şairin
həbsxana şəraitində belə özünün siyasi
və ədəbi-bədii baxışlarına sədaqəti,
sənətkar qətiyyəti başlıca rol oynayıb.
Səhəndin köksündə səngimək
bilməyən Vətən eşqi və yaradıcılıq
ehtirası, hətta həbsxananın dörd divarı
arasında onun gözlərinə işıq, zəkasına
aydınlıq bəxş edib”.
Səhənd Azərbaycan poeziyasının çoxəsrlik
parlaq ənənələri zəminində yetişmiş və
öz qiymətli əsərləri ilə onu daha da zənginləşdirmiş
sənətkarlardan idi. Səhənd bütün əsərlərində
əsl Azərbaycan şairi kimi çıxış edib.
Onun şeirlərinə xas olan bir cəhət
var. Bu şairin təsvir obyektinə hədsiz məhəbbətidir.
Səhəndin şəxsiyyəti ilə
yaradıcılıq amalı, fərdi keyfiyyətləri ilə
sənət aləmi arasında mənalı bir ahəngdarlıq
duyulmaqdadır. Səhənd həssas qəlbli
lirik şair, insan qəlbinin incəliklərini dərindən
duyan zövqlü sənətkardır. Bunun
əsas səbəbi isə şair yaradıcı
ilhamını bütün varlığı ilə
bağlı olduğu xalqdan, onun mənalı
keçmişindən almasından irəli gəlir.
Səhəndin yaradıcı keyfiyyətlərindən
biri də onun folklora yaradıcı münasibəti idi. Şairin
“Sazımın sözü” poeması hər şeydən əvvəl
məqsəd aydınlığı baxımından səciyyəvidir.
Səhənd “Dədə Qorqud” eposunun motivləri
əsasında yaratdığı bu əsərdə incə
yaradıcılıq işini elə həssaslıqla həll
edib ki, dastanın ümumi ruhuna, ideya mahiyyətinə, obrazlar
aləminə qətiyyən xələl gəlməyib, surətlərin
dünya baxışındakı, təfəkkür tərzindəki
ilkinlik təmin edilib, dastanın monimentallığı
qorunub. Odur ki, xalqın haqqın, ədalətin təntənəsinə
inamı, əmin-amanlıq, vətən yolunda təmənnasız
xidmət, lazım gələndə ölümü əsl kişi kimi qəbul etmək qənaəti əsərdə
açıq-aşkar özünü göstərir.
Bütün bunlardan başqa isə Səhənd peşəkarlıqla
bu əsərdə poetik mətləbi şəxsi, subyektiv məqamdan
xalqın olduqca zəngin adət-ənənlərinə
doğru yönəldib:
Şeytan
yaranmışı tanıtdıraraq
Əzəldən qarğımış gecəni insan.
Ocaqlar, məşəllər
yazmaqla ancaq,
Qaçmışdır gecədən, qaranlıqlardan.
Hələ
də, hələ də bizim yerlərdə
Sadə insanların andı “çıraq”dır.
Xalqın
arasında kənddə, şəhərdə
Müqəddəs yerlərin adı “ocaq”dır.
İşıqdan
doğursa istilik, istək,
Qaranlıqdan doğur soyuq, aldanış.
Məhəbbət
axtaran insanlıq demək,
Ona baş endirmiş, bunu qarğımış.
Vüqar Əhməd,
professor
Xalq Cəbhəsi.-
2015.- 23 aprel.- S14.