Yurdumuzun şöhrətidir dilimiz
Ataların, babaların gəldiyindən,
keçdiyindən...
Şair burda xalq adət-ənənələrinə böyük bir sevgi göstərməklə oxucusunu çırağa, ocağa hörmət göstərməyə, onları yeddi arxa dönənlərimiz kimi müqəddəs saymağa, ocağın, çırağın nurunda öz soykökünü yaxından tanımağa, hansı milli dəyərlərlə yaşadqlarını yaxşıca öyrənməyə çağırır.
Səhənd “Sazımın sözü” poemasında əcdadı türk oğlu türk olan Azərbaycan xalqının qorxmaz, mərd, alicənab, xeyirxah, acizin zalımı deyil, zalımın zalımı olmasından, bütün varlıqlarıyla haqqa bağlılıqlarından, təmiz və gözəl əxlaqa, yüksək mənəvi keyfiyyətlərə malik olmasından söhbət açır:
Dişi aslan, qoç igidlər,
Qulluğuna söyləyim mən.
Bu ellərin,
obaların,
Ataların,
babaların,
Gəldiyindən,
keçdiyindən,
Haqq badəsin içdiyindən.
Bu
torpaqda, bu diyarda,
Əsrlərdən
əsrlərə
Əlsizləri
talamayan,
Tüpürdüyün
yalamayan,
Dillərinə
yalan gəlməz,
Haqq
yolundan üz çevirməz,
Zülmkara
boyun əyməz
Arxasını düşmən görməz.
(“Cənubi Azərbaycan ədəbiyyatı
antologiyası” 4-cü dild. Bakı-Elm-1994. səhifə 195).
Ana məhəbbəti,
ana sevgisi Şimali Azərbaycan şairlərində olduğu
kimi heç bir zaman Cənubi Azərbaycan şairlərinin də
yaradıcılığından yan ötməyib:
Əzəldən
bu el, bu oba,
Analığa dərin hörmət bəsləmiş.
Ana
qarşısında Topal Teymur da,
Ayaq geri qoymuş, bağış diləmiş.
Bu
haqqı tanıyan, haqqı sevən el,
Mərifətdə incə yerlərə
çatmış.
“Ana
haqqı Tanrı haqqıdır”-deyə,
Belə bir bədii məsəl yaratmış.
(Sabir Nəbioğlu “Səhənd” Bakı-2006. səh.67).
Səhəndin şeirlərində işıqlı,
nikbin, mənəvi hisslərin tərənnümü, milli dəyərlərimizin
mənalandırılması yaradıcılıq səyinin təzahürüdür. Mənəvi
saflıq və təmizlik, həyata və insana tükənməz
sevgi, əcdada bağlılıq, xalqın nəcib əxlaqi ənənələrinə
sədaqət, insan haqqında yaddaşı qoruyub saxlamaq əsas
ideya xüsusiyyətləri meydana çıxır. Xalq adət-ənənələrinə geniş və
canlı münasibəti onun şeirlərinin bariz xüsusiyyətlərindəndir.
Biz şairin xəfif qüssəsini, vətəndaşlıq
düşüncələrini hiss edir, yaşayır və
bundan təsirlənirik.
Qədim zamanlardan xalqımız sazı və
sözü xalqın həyatını
yaxşılaşdıran, insanlar arasında həqiqəti,
işıqlı fikirləri, həyat və mübarizə
eşqini yayan, insanları pis əməllərə,
riyakarlığa, ədalətsizliyə qarşı səfərbər
edən təmiz, kəsərli, müqəddəs bir silah kimi
qiymətləndiriblər. Səhənd “Sazımın
sözü” poemasını Azərbaycanın əcdad səlnaməsi
olan Dədə Qorqud dastanının motivləri əsasında
yaratmaqla yanaşı, doğma Azərbaycan dilinin incəliklərindən,
məna dəyərindən, gözəlliyindən məharətlə
istifadə edərək, eyni zamanda bu əsərlə Azərbaycan
dilini susdurmağa çalışan, ona hucum edən
şovinistlərə qarşı çıxış edib və
Azərbaycan dilinin heç bir dildən əskik olmadığını,
bütün ruhunun və ifadə vasitələrinin nə qədər
yüksəkdə durduğunu canlı lövhələrlə
göstərib.
“İllər boyu İranın farsdilli elm və təhsil
sisteminin təlqin etdiyi, beyinlərə yeritdiyi “Azərbaycan
türkcəsi dil deyil, ləhcədir” ideyasını onun
yaratdığı “Sazımın sözü” əsəri
alt-üst edir.
O, bu əsəri yazarkən kamil bir söz ustası kimi mədəni
irsə yaradıcılıqla yanaşıb, ona həm fəlsəfi
məzmun, həm də yeni çalar və nəfəs verir.
O, Dədənin sazını əlinə alıb onun diliylə
yaşadığı dövrdə xalqının
düçar olduğu dərdlərindən böyük cəsarətlə
bəhs edir. O, eposu yenidən işləyərək
dastanın əvvəlinə və sonuna əlavə etdiyi
poetik parçaları xalqının çağdaş
ictimai-siyasi durumu, vəziy¬yətilə bağlayıb, öz
baxışlarını, fikirlərini söyləyir”. (“Güney Azərbaycan” “Orxan-Bakı” 2000. səh.426-427.
Şövkət Tağıyeva, Əkrəm Rəhimli,
Səməd Bayramzadə).
1946-cı ildə Milli Hökumətin məğlubiyyətindən
sonra Cənubi Azərbaycanda insanlarda bir ruhi
düşkünlük, pərişanlıq, məyusluq
hökm sürməkdə idi. Şübhəsiz ki,
bu ədəbi prosesə də öz təsirini göstərməkdə
idi. 1941-1946-cı illərdə Milli Hökumətin fəaliyyəti
zamanı böyük şövqlə, həvəslə əlinə
qələm alıb ümumazərbaycan ədəbiyyatı sərgisinə
ətirli güllər-çiçəklər bəxş edən
şairlərin, yazıçıların böyük bir
qisminə qarşı amansız təqiblər, haqsız ittihamlar
başlamış, Cənubi Azərbaycan şeirinin ən
görkəmli simaları günahsız və səbəbsiz
olaraq həbsxanalara salınmış, işgəncələrə
məruz qalmışdılar.
Şairin “Dədə Qorqud”a müraciəti təsadüfi
deyil. Tarixə marağı Səhəndin məhz xalq adət-ənənələrinə
marağının qanunauyğun davamı kimi onu “Dədə
Qorqud”la görüşdürür və bunu qəhrəmanlıq
dastanının motivləri zəminində davam etdirməyə
ən gözəl imkan tapa bilir. Bu əsərdə
hər şey əzəmət və vüsət duyğusu
oyadır. Səhənd poemada əsl ülvi eşqin intəhasızlığını
bəyan edir:
Eşqin,
məhəbbətin, mənəviyyatı,
Bir də
nişan verdi öz qüvvəsini!
Ürək
birliyinin ölməz qüdrəti
Dəyişdi
tanrının iradəsini...
(“Cənubi Azərbaycan ədəbiyyatı
antologiyası” 4-cü dild. Bakı-Elm-1994. səh. 209).
Bu bəndi həm hərfi, həm də simvolik mənada
əsərin leytmotivi hesab etmək olar. “Dədə Qorqud” eposunun
ruhu, musiqisi, ritmi, ifadə tərkibləri ilə poemanın
ideya, dil və üslubu arasında əla vəhdət
tapılıb ki, Səhəndin belə bir gözəl əsər
yaratmasına səbəb onun yuxarıda qeyd olunduğu kimi
şifahi xalq ədəbiyyatına sıx surətdə
bağlı olmasından doğub.
Mənəviyyat hər şeydən irəlidir ki, bizim əxlaq
idealllarımızdan ucada dayanan heç bir məhdud və
konyuktur istehlakçı mənafeyi mövcud deyil. Maraqlıdır
ki, bu ideya poemada doğruluq və şərəf haqqında ənənəvi
xəlqi təsəvvürlərin, halallıq, qeyrət və
namus anlayışlarının işığında öz bədii
ifadəsini və təsdiqini tapıb. Xalqın ən
yaxşı ənənələrini axıra qədər izləməyə
Səhənd poemada sazının sözü ilə nail olur.
Haşım Tərlanın
yaradıcılığını izləsək, şairin
xalq adət-ənənələrinə bütün
varlığı ilə bağlı olduğunu necə deyərlər,
hər misranın başında görərik. Şair məntiqli təşbihlərlə
öz lirik mənində daim Azərbaycan xalqının
yüksək mənəvi keyfiyyətlərini, milli istiqlal
arzusunu, vətənpərvərliyini, mərdliyini
nümayiş etdirir:
Əziz Vətən,
sənin doğma elində
Bitən lalə, açan güllər mənimdir.
Bu
şövkətli, əzəmətli torpağın
Qoynundakı igid ellər mənimdir.
Aslan kimi
xalqımdakı çox hünər,
Tarix bilir vüqarlıdır dağ qədər.
Bülbül
kimi nəğmə deyən hər səhər,
Sazındakı səsli tellər mənimdir.
Səadətdən
ilham aldı elimiz,
Günəş
çıxdı işıqlandı günümüz,
Yurdumuzun
şöhrətidir dilimiz,
Bu şöhrətli şirin dillər mənimdir.
İndi
doğma diyar geyinir əlvan,
Vətən göylərindən çəkilir duman.
Fəxridir
könlümə bu nur hər zaman,
Azərbaycan adlı elölər mənimdir.
(“Mənimdir”.“Cənubi Azərbaycan Ədəbiyyatı
Antologiyası” 3-cü cild. Səhifə
192. Bakı-Elm-1988).
Haşım Tərlan ustad şairdir, yüksək
zövq sahibidir. O, gözlənilməz fikir, məna dönüşləri,
daxili təzadlar yaratmaqda mahirdir. Onun “Azərbaycan Əncüməninə”
şeiri qoşma vəznində heyrətamiz ifadələrlə
olduqca zəngindir:
Ey
könül, fəxr elə, bizim əncümən
Günəş karvanının sırasındadır.
Dostların
məqamı, dostların yeri,
Qaşımla gözümün arasındadır.
Gəlin
alqış edək bu ülviyyəti,
Elə təqdim
edək şeiri, sənəti,
Bizim əncümənin
zəfər hikməti
Onun vəhdətində, şurasındadır.
(“Cənubi Azərbaycan Ədəbiyyatı Antologiyası”
4-cü cild, səh. 130. Bakı-Elm, 1994).
Haşım Tərlanın qoşmalarında incə ruh,
gözəllik duyğusu, məlahət və məhəbbət
hakimdir. Onun dilində adi sözlər füsunkar bir gözəllik
kəsb etməklə yanaşı iddiomlara çevrilir.
Haşım Tərlan şeirdə hissiyat
genişliyini, fikir dərinliyini sevir, hər şeyin ən
gözəlini, kamilini axtarır. Sağlam həyat
eşqi, nikbin ruh, insana inam və vətənə olan intəhasız
sevgi Haşım Tərlan qoşmalarının xalq ədəbiyyatı
bulağından, xalqın həyatından
götürdüyü şirin, billur damcılardır ki, misralara
çevrilib:
Əzəl gündən aşıq kimi yar oldum,
Sənə bu dünyada mehriban vətən.
Sevdim səni min eşqlə vuruldum,
Analıq haqqına hər zaman vətən.
İlham aldım sənin şən qucağından,
Mehriban ana tək süd verdin mənə.
Boy
atdım içdikcə hər bulağından
Odur qəlbimdə var məhəbbət sənə.
(“Vətən”.“Cənubi Azərbaycan Ədəbiyyatı
Antologiyası” 3-cü cild. səh. 191. Bakı-Elm, 1988).
Dünyanın bir çox xalqlarına bəllidir ki,
xalçaçılıq sənəti, xalça toxumaq Azərbaycan
xalqının həyatı, məişəti, mədəniyyəti,
mənəviyyatı, eyni zamanda adət-ənənəsi ilə
bağlı olduqca möhtəşəm bir sənətdir. Əsrlər boyu Azərbaycanda
belə bir adət var olub ki, xalça toxumağı bacarmayan
bir qız üçün elçi düşməz və həmin
qızı heç kim öz evində gəlin
kimi görmək istəməzmiş. Çünki
əgər bir qız uşağı xalça
toxumağı bacarırdısa, deməli, bacarıqlı, səriştəli,
istedadlı, çalışqan və zəhmətkeşdir.
Məlum məsələdir ki, xalça toxumaq
insandan böyük səbr, dözüm, möhkəm iradə,
çalışqanlıq, eyni zamanda ağır zəhmət
tələb edir. Xalça toxumağı bacaran bir qız
da bütün bu müsbət keyfiyyətlər olurdusa, deməli,
ondan qədəm basdığı evə gözəl gəlin,
ərinə sədaqətli həyat yoldaşı,
qaynatasına, qaynanasına arxa, dayaq, qaynına,
baldızına arxadaş, gələcəkdə dünyaya gətirəcəyi
övladlarına əsl ana olacaqdı. Bundan əlavə,
xalça toxumaq Azərbaycan xalqında artıq bir ənənə
şəklini almışdı. Belə
ki, demək olar, hər bir evdə xalça toxuyan dəzgah
var idi. Bu da hamıya bəllidir ki, Təbriz,
Ərdəbil xalçaları dünya sərgilərini bəzəyən
ən gözəl xalçalardır.
Haşım
Tərlan “Toxucu qız və Savalan” şeirinə dərin fəlsəfi
məna verməklə toxucu qızın və ümumiləşdirilmiş
obrazı və Savalan dağının xalqın tarixini
özündə yaşadan əzəmətli surəti ilə
xalqın ağrı-acısını göstərməklə
yanaşı, xalçaçılıq sənətinin
bütün incəliklərini nümayiş etdirib:
Ərişlərə
dolaşdıqca qızcığazın barmaqları,
Min kədəri
andırırdı, onun solğun yanaqları,
O, min xəyal
aləmində bir xalçanı toxuyurdu,
Dodaqları
arasında həzin-həzin oxuyurdu:
“Əndaz-ərişin
pambıq pulum gəlir sandıq-sandıq,
Əndazə oduna yandı, ona görə xırda
qaldı”.
Vüqar Əhməd,
Professor
Xalq Cəbhəsi.- 2015.- 25 aprel.-
S14.