Məcməyi və nəlbəki dəsti
çalğı aləti kimi
Məişətdə məcməyidən
əsasən aş (plov), xəngəl və s. kimi xörəklərin süfrəyə
gətirilməsi üçün
istifadə edilir. Məcməyi məişət qabı olub, Yaxın Şərq və Qafqazın digər xalqları arasında da geniş yayılıb.
Məcməyini ölçüsünə görə, sininin böyük növü saymaq olar. S.Abdullayeva “Azərbaycan folklorunda çalğı alətləri”
əsərində qədimdə
məcməyidən folklor
mərasimlərində həm
də çalğı
aləti kimi istifadə olunduğunu bildirir. Məcməyinin yaranma tarixi
çox qədimdir.
Məişət qabı kimi
istifadə olunması
üçün hazırlanan
məcməyi Azərbaycanda
misgərlik sənətinin
inkişafı ilə
əlaqədar yaradılıb.
Məcməyinin yaranma tarixi
çox qədimdir.
Məişət qabı kimi
istifadə olunması
üçün hazırlanan
məcməyi Azərbaycanda
misgərlik sənətinin
inkişafı ilə
əlaqədar yaradılıb.
Azərbaycan ərazisində misdən hazırlanmış ən
qədim qab nümunəsi (qazan) Əlikömək təpəsindən
tapılıb. E.ə. II minilliyin II yarısına
aid edilən bu qazan bürüncdən hazırlanıb. İlk məcməyinin
də məhz bu dövrlərdə hazırlanılması ehtimalı
özünü doğruldur.
“Məcməyi” - ərəb sözü olub, dilimizdə mis və ya
başqa metaldan hazırlanmış dairəvi,
yastı iri qaba, iri siniyə
deyilir. Ə.Xaqaninin
“Amixteənd” (farscadan
tərcüməsi: “Tökürlər”)
adlı qəsidəsində
məcməyinin adına rast gəlirik:
Məcməye-eydiyo an udo şəkər
həst behəm,
Zöhəlo Zöhre ke ba
qorse xovər amixteənd.
Sətri
tərcüməsi:
Bayram məcməyisi yanında ud və şəkər
(bayram şirinliyi)
Saturn və Zöhrə
planetləri hilal şəklində qarışıblar.
Fikrimizcə, burada “bayram məcməyisi” söylənildikdə,
məcməyinin içində
şirniyyat olması deyil, məhz çalğı aləti
kimi istifadə olunmasına işarədir. Çünki məcməyinin yanında
ud çalğı alətinin olması bildirilir və udun məcməyi ilə müşayiət olunduğu vurğulanır.
Məcməyini metaldan, əsasən
misi qızdırıb
dairəvi formada döymə üsulu ilə hazırlayırlar.
Dairənin diametri bir metrdən artıq olur. Məcməyi yastı, dayaz
qabdır. Qabın
ağız hissəsinin
kənarları yarımdairəvi
kəsmələrlə, içərisi
isə nəbati, çilik, cidaburnu, zəncirvari, dama, paxlava, buta, aypara və s. kimi milli ornament və naxışlarla bəzədilir. Məcməyinin alt hissəsi tamamilə
saya, yəni naxışsız olur.
Azərbaycanda hazırlanmış nəfis
məcməyilər xaricdə
də böyük şöhrət qazanıb. Məcməyini əsasən qadın məclislərində folklor
musiqisinin icrası zamanı ifa ediblər. Məcməyi qeyri-mükəmməl və qeyri-müəyyən
səs yüksəkliyinə
malik olduğundan, məişətdən gəlmə
digər – sini, teşt, hövsər, qaşığek alətləri
kimi onun da inkişafı qeyri-mümkündür və
məhduddur. Adları sadalanan
alətlərdən bu
səbəbdən peşəkar
səhnələrdə, professional musiqilərdə istifadə
olunmur. Aləti ifaçılar bir
növ dəf əvəzinə səsləndiriblər.
Onu əllə döyəcləməklə,
daha doğrusu, şapalaq vurmaqla ifa edirlər. Məcməyidə müxtəlif ritmlər
– qaytağı, yallı,
el dili ilə desək, “üç badam, bir qoz”
və başqalarını
çalmaq mümkündür.
Deyildiyi kimi, məişət əşyası olan məcməyidən folklor
musiqisinin icrasında,
həmçinin xalq oyun və əyləncələrində
çalğı aləti
kimi istifadə olunur. Qədim “Fincan-fincan” el tamaşasında
məcməyidən çalğı
aləti kimi istifadə edildiyinin şahidi oluruq.
Oyunçular dövrə vurub oturur və qənşərlərinə ağzıüstə
çevrilmiş bir neçə fincan qoyurlar. İştirakçılar oyunçulardan birinin
otağı tərk etməsini xahiş edirlər. Daha sonra oyunçuların
əvvəlcədən şərikli
aldıqları qızıl
üzük və ya sırğa kimi bir sıra
həcmcə kiçik,
lakin dəyərcə
çox qiymətli belə əşyanı fincanlardan birinin altına qoyurlar. Bundan sonra bayıra çıxarılmış oyunçu
otağa dəvət olunur. O, üzüyün
hansı fincanın altında olduğunu müəyyənləşdirməlidir. Əgər düzgün tapsa, üzüyü udmuş olur. Yox, tapa bilməsə,
onda cərimə əvəzi məcməyidə
çalınan ritmə
uyğun rəqs etməlidir. Digər oyunçular
isə onu ruhlandırmaq üçün
ritmə uyğun əl çalmalıdırlar.
Beləcə, üzük tapılana
kimi “Fincanfincan” oyunu davam edir.
Lənkəranda fəaliyyət göstərən
“Nənələr” folklor
ansamblının üzvləri
ara-sıra etnoqrafik tədbirlərdə və
folklor musiqilərinin icrasında məcməyidən
çalğı aləti
kimi istifadə edirlər. Azərbaycan musiqi mədəniyyətinə
məişətdən gəlmə
alətlərdən biri
də nəlbəki dəstidir. Nəlbəki məişət qabı kimi, dulusçuluq sənətinin
ortaya çıxması
ilə əlaqədar
yaradılıb. Dulusçuluq
- gil məmulatının
hazırlanması və
bişirilməsi ilə
məşğul olan sənət sahəsidir. Nəlbəki – stəkanın, fincanın altına qoyulan, müxtəlif ölçüdə çinidən
və ya kaşıdan hazırlanan
qabdır. Kaşı
– üzərinə parlaq
şirdən naxış
çəkilmiş gil çini qabdır. Bu söz,
yəni kaşı İranda Kaşan şəhərinin adından
götürülüb. “Nəlbəki dəsti”
dedikdə isə bir neçə seçilmiş (səsli)
nəlbəki nəzərdə
tutulur. Qədim mənbələrdə nəlbəki adlı çalğı alətinə
rast gəlməsək
də, orta əsrlərdə müxtəlif
yüksəkli (tonlu) səs verən kasa və kuzələrdən
çalğı aləti
kimi istifadə olunduğu məxəzlərdə
təsdiqini tapır.
Arxeoloji
materiallar göstərir
ki, Azərbaycanda dulus qabları – kuzə, kasa, fincan, nəlbəki və s. dulus çarxında hazırlanıb
və xüsusi kürələrdə bişirilib.
XX əsrin 70-ci illərindən etibarən
virtuoz sənətkar,
müxtəlif növlü
çalğı alətlərinin
mahir ifaçısı,
əməkdar artist Həsənağa
Sadıqov bir neçə nəlbəkini
düzərək ardıcıl
səsdüzümü yaradıb.
O, iki nazik çubuqla nəlbəkiləri
döyəcləyib (ksilofonda
olduğu kimi), istənilən melodiyanı
və həmçinin
muğamları böyük
məharətlə səsləndirir.
Xatırladaq ki, H.Sadıqov
sazlı-sözlü bir
ocaqda dünyaya gəlib. O, tanınmış
el sənətkarı Aşıq
Qurbanın (1905-1977) nəvəsidir.
H.Sadıqovun istifadə etdiyi
nəlbəki dəstinin
dəqiq diapazonu bəlli deyil. Qardaşım Məhərrəm Nəcəfzadə də belə alətdən istifadə edir. İstər H.Sadıqov və istərsə də M.Nəcəfzadə müxtəlif
musiqi alətlərində
solo ifa edərkən,
arada dəyişik sayda nəlbəkilərdə
də çalırlar.
Bu səbəbdən nəlbəkilərin sayından
asılı olaraq, alətin diapazonu tez-tez dəyişir.
Hər halda nəlbəki dəsti əksər hallarda bir oktava
diapazonunda səsləndirilir.
Son illər bir sıra müxtəlif çalğı alətləri
ifaçıları – xalq
artisti Sadıq Zərbəliyev, əməkdar
artist Həsənağa Sadıqov,
Məhərrəm Nəcəfzadə
ara-sıra konsertlərdə,
toy şənliklərində, tele-verilişlərdə nəlbəki
dəstində xalq mahnıları, rəqslər
və muğamlardan müəyyən nümunələr
ifa edirlər.
Abbasqulu Nəcəfzadə
sənətşünas
Xalq cəbhəsi.-2015.- 1 avqust.- S. 14.