Süzüldü ruhuma Azərbaycanım...
Bəxtiyar Vahabzadə qələmə
aldığı mövzunu, hadisəni sadəcə
müşahidə etməyib, onları yaşayıb
Bəxtiyar Vahabzadə qələmə aldığı mövzunu, hadisəni sadəcə müşahidə etməyib, onları yaşayıb, bilavasitə iştirakçısı olub, özündən heç nə uydurmağa çalışmayıb, duyduğunu yazıb və yaşadığı hisslərin, duyğuların həssas ürəkli bir şair kimi səmimi ifadəçisi olmağı bacarıb. Bu inancda olub ki, şair insan kimi duymalı, şair kimi yazmalıdır.
Bəs insan nə zaman həyatı və dünyanı duymağa başlayır? Təbii, iztirab odundan keçdikdən sonra... Bundan sonra başlanır yana-yana yaşamaq, bundan sonra başlanır
qorxu, ehtiyat, həyat...
“Qorxu” şeirində yazdığı kimi:
Mən oddan qorxmadım yanana qədər,
Mən qorxu bilmədim qanana qədər.
Elə ki, yandım,
Odla oynamaqdan qorxdum, dayandım...
Bu yanğının, odun, “qanmağın” nəticəsində sözlər
sinəsindən bulaq kimi qaynayıb daşıb, vulkan kimi alovlanıb, odu özünü də, oxucusunu da yandırıb-yaxıb. Duyub
hiss etdiklərini yazan
Bəxtiyar Vahabzadə
ilahilər təkin ana laylası ilə rişələndiyi,
kökləndiyi böyük
ruha sadiq qalıb. Daim o düşüncədə olub
ki, Muğam üstündə həzin-həzin
söylənən laylaların
ecazkar ahəngi körpəni minillərin
o üzündən süzülüb
gələn doğma ruha
– milli varlığımıza,
özümüzə, soykökümüzə
bağlayır. Bu məsələnin
önəmliliyini “Beşik”
şeirində göstərib
və
tərbiyənin, insanın
hansı ruhda formalaşmasının, kimliyini
dərk etməsinin məhz beşikdən, ananın südü ilə, pıçıldadığı
mətləblərlə, söylədiyi
layla, oxşama, bayatıların şirin ahəngi ilə başlandığını diqqətə
çatdırıb:
Laylanın hər xalı bir ümid, güman,
Onun ahəngilə
qaynadı qanım.
Anamın
yanıqlı laylalarından,
Süzüldü ruhuma Azərbaycanım...
Şair
insan qəlbində yanğının, doğma
dilə, ana torpağa, bağrından
qopduğu xalqa, Vətənə yanğının
– əbədi
sevginin laylalardan qaynaqlandığını əsərlərində
önə çəkir.
Onun üçün Vətən
gözəlliklər məskəni,
gözlə görünən,
əllə götürülə
bilən bir nəsnə, maddiyyat deyil. Vətən əbədi şölə
saçan günəş
də deyil. Vətən
ilk öncə, onun torpağı üstündə,
sinəsində gəzən
insanların tarixi, dili, dini, mədəniyyəti,
ədəbiyyatı, adət-ənənələri,
törələri, musiqisi,
ruhani dünyası – mənəviyyatıdır. Şair yaradıcılığında
bu mənəviyyatın
qədrini bilən müqəddəs keşikçiləri,
əbədi yaşadan
qələm sahiblərini,
kəfəni boynunda mübarizə meydanına
atılan, millətinin
tarixini yaradan və yazan, tarixin özü qədər dəyərli
və böyük olan ərənlərimizi,
şəhidlərimizi vəsf
edir,
iztirablarını poetik sözə çevirir.
“Şəbi-hicran”da dahi Füzulinin, “Ağlar-güləyən”də
ölməz Sabirin, “Zindanda şeir”də qüdrətli H.Cavidin,
“Nakam”da dərdli M.Hadinin, “İstiqlal” və “Şəhidlər”də
müqəddəs şəhidlərimizin
obrazlarını yaradan
Bəxtiyar
Vahabzadə onlara ədəbi heykəl qoymaqla bərabər, qədirdanlığını
da yansıdır. Şair
yazdı və yazdıqlarına inandı
ki:
İnsan
insan olur öz hünəriylə,
Millət millət olur xeyir-şəriylə.
Torpağın bağrına cəsədləriylə
Azadlıq toxumu səpdi şəhidlər.
1990-cı
ildən səpilən
azadlıq toxumları
öz bəhrəsini
verdi, Azərbaycan
tarixi müstəqilliyinə
qovuşdu, milyonlarla soydaşlarımız kimi,
Bəxtiyar Vahabzadə
də sandı ki, Bəxtiyarlığına
qovuşdu. Müstəqillik adlı əvəzsiz
nemətin qorunması,
əldən verilməməsi
üçün yenidən
mücadiləyə qoşuldu.
Lakin ömrü boyunca olduğu kimi, yenə də millətinin uğuruna, sevincinə sevindi, nöqsanlarına, çatışmazlıqlarına,
dərdlərinə kədərləndi.
İmperiya buxovlarından qurtulan
Azərbaycanın yeni
savaşa, Qarabağ uğrunda işğalçı
Ermənistanla ədalətsiz
müharibəyə sürüklənməsi
sinəsinə dağ
çəkdi. Qarabağ
dərdi dözülməz
ağrıya çevrildi
ürəyində... İtirilən
torpaqlarımızın, şəhid
ruhların fəryadından
qulaqları tutuldu. Ölkəni bürüyən
çadır şəhərciklərinin,
bu
şəhərciklərin döyməyə
qapısı belə olmayan, yağışdan sonra çıxan göbələyin papaqlarına
bənzər, eyni ölçülü, qoluzorlu
məmurların, erməni
tapdağında inləyən
əsir torpaqlarımızın
adlarını restoran,
şadlıq evləri
və kafelərə verərək yaşatmağa
çalışan vətən
övladlarının qeyrət
damarının bu dərəcədə boşalmasının
dərdini çəkir.
Onlara nələri itirdiyimizi, nə böyüklükdə mənəvi
itkilərə məruz
qaldığımızı, bu itkilərin miqyasını anlatmağa
çalışır...
Vətəni namusu, vicdanı,
şərəfi sanan
Bəxtiyar Vahabzadə
gözlərinə qaranlıq
çökə-çökə, nəfəsi kəsilə-kəsilə,
ağzında dili yana-yana: - Qarabağı itirdik, biz o cənnət torpağı cəhənnəmə
bənzəyən çadırlara
gətirdik, Qara
hara, ağ hara? Gəlin, “Qarabağlı” deməyək,
“çadırlı” deyək
orda yaşayanlara... Qarabağın yolunda sinəmizi gərmədik,
biz yalnız buz bulaqlı, saf havalı yaylaqları, kəklikli-turaclı, marallı,
ceyranlı-cüyürlü dağları
itirmədik, o yurddan
qəlbimizə əsən
yenilməz ruhu itirdik, bizi biz edən nəğmə bulaqlarının şırıltısını,
Qarabağda köklənən tarın
pərdəsindəki o təkrarsız
xalları, gələcək
nəğməkar Bülbülləri,
loğman Üzeyirləri
itirdik, əslində qarabağlı dahilər ölməmişdilər, onlar
Qarabağın öldüyünü
biləndə öldülər”
- deyirdi:
Budur məni yandıran,
Gecə-gündüz özümü
özümdən utandıran.
Torpaq – çölmü,
çəmənmi, torpaq
– qayamı, daşmı?
Torpaq – kolmu, çayırmı, ağacmı,
gəndalaşmı?
Torpaq – cəddim,
tarixim, torpaq – yurdum, məkanım.
Torpaq – mənim
namusum, torpaq – mənim ünvanım.
O torpaqda qeyb olan
şöhrətimin, şanımın,
öz adımın məzarı.
Necə dözdük bu dərdə, ay ellər,
biz daşmıyıq?
Düşmənə verdiyimiz o halal torpaqlara
halal vətəndaşmıyıq?
Biz Vətəni itirib Vətən torpaqlarında,
cansız,
ruhsuz daş olduq.
Vətəni itirirkən necə vətəndaş olduq?
Yalanlara
aldanıb doğrumuzu
itirdik,
düzümüzü itirdik...
Kişi
mənliyimizi salıb
ayaq altına,
özümüzü itirdik...
Bəxtiyar Vahabzadə lazım
gələndə meydanlara
atılan, ən mötəbər tribunalardan
belə sözünü
deməyi
bacaran, möhtəşəm
inqilablar etməyə
və qalibiyyət bayrağını ən uca zirvəyə sancmağa qadir olan bir xalqın
məqamı gəlincə,
onu azadlığına
qovuşdurub qalibiyyətini
daim əlində saxlayacaq, xoşbəxtliyə,
firavanlığa
aparacaq qəhrəmanlara
bütün zamanlarda ehtiyacı olduğunu dərindən anlayırdı...
Lakin “çadırlarda
Üzeyirlərin doğulmayacağını,
qoç Koroğluların,
Fətəli xanların
yetişməyəcəyini” də dərk
edirdi. Cəmiyyətdəki
çirkinlikləri, eybəcərlikləri
qamçılayan sələfləri
böyük Mirzə Cəlil, Sabir, dahi Üzeyir bəy kimi ölkədəki
hərc-mərcliyi, mövcud
durumumuzun mürəkkəbliyini,
ciddiliyini, hər bir sahədə, istər bədii yaradıcılıq olsun,
istərsə də istehsal sahəsi, fərqi yoxdur, “tost ənənəsi”nin kəhər atlartək şahə qalxmasını
da nəzərindən
qaçırmırdı... “Yanıq Kərəmi»yə
şıdırğı oynayan
cavanların zövqsüzlüyünün,
ana dilində danışmağı əskiklik
sayan ədabazların
əqidəsizliyinin, həyata
mədəsinin gözü
ilə baxan məsləksizlərin dərdi
isə şairin yuxusunu ərşə çəkirdi. Daim öz-özü ilə cəngi-cidalda olan, narahat ömür yaşayan, hər axşam özünü:
“Məni
yurddaş edən
bu el-oba üçün bü gün nə etdim?” – deyib
sorğulayan Vətən
oğlu kimi, xalqının heç olmazsa, ümummilli məsələlərdə cəbhələrə
bölünməyərək bir araya gəlməsi,
böyük Vətən
naminə, xoşbəxt
gələcək,
bütün dərd-lərdən
azad Azərbaycan naminə əl-ələ
verməyi vacibdən vacib sayan Bəxtiyar
Vahabzadə bu birlik olmayınca diriliyin taleyimizdən qaçaq düşəcəyinin
ağrısını yaşayırdı:
Verib yurdumuzu çirkin əllərə,
Bir ovuc vətəni məhəllələrə
Bölüb, kiçiltməyi tərgitməyincə,
Köhnə vərdişləri tərk
etməyincə,
Ucalıq
taxtından enən millətin,
Bu gün dilənçiyə
dönən millətin
şərəfi, şöhrəti,
ulu mənliyi,
Kimliyi, qüruru, bəy ərənliyi
Yenidən özünə qayıtmayınca,
Dilindən, dinindən, özündən
dönən,
Əhdə vəfasından, sözündən
dönən
Yaltaq tüfeylilər faş olmayınca,
Zibil qutusuna atılmayınca,
Vallahi, dünyamız
düzələn deyil.
Arzu etdiyimiz
gün gələn deyil.
Dollar qabağında diz çökənlərin,
Qaçqının payına göz dikənlərin
O həris gözləri ovulmayınca,
Yalanlar gerçəyə ov olmayınca,
Yalnız özümüzə güvənməyincə,
Dostun xoş gününə sevinməyincə,
Lap yeri gələrsə min bir hiyləni
Tülkü ermənidən öyrənməyincə,
Özünü danandan iyrənməyincə,
Bizə
tor atana tor atmayınca,
Dirçəldib, təzədən yaratmayınca
Əsrin
əjdahası udacaq bizi,
Heçə döndərəcək mənliyimizi.
Bu şeiri döyüşkən
ruhlu şairimiz 2000-ci
ildə qələmə
alıb... Bəzən
onu mövqeyində yumşalmalara görə
bica yerə qınayanlar, bəzi məsələlərin üstündən
70-ci illərin ehtiyatlılığı
ilə adladığını
söyləyənlər də
tapılır.
Qəribə xalqıq biz... Bir
sıra məsələlərdə
olduğu kimi, Bəxtiyar müəllimin
də yazdıqlarını,
illərdən bəri
qələmə
aldıqlarını saf-çürük
etmədən qərar
verməyə tələsirik
həmişə. “Məni
siyasətdə deyil, şeirlərimdə axtarın”,
deyən şairin axı bu üsyankar,
döyüşkən poeziyasının
hər misrasında onun yaralı, dərdli ürəyi çırpınır!
Esmira Fuad
ədəbiyyatşünas-publisista
Xalq Cəbhəsi.- 2015.- 12 avqust.-
S.14.