İsmayıl Şıxlı İlyas
Əfəndiyevin “Unuda bilmirəm” pyesi haqqında
İsmayıl Şıxlı İlyas Əfəndiyevi
psixoloji ziddiyyəti və çarpışmaları əsərlərində
ustalıqla əks etdirən yazıçı kimi səciyyələndirir. Onun “Unuda bilmirəm” pyesini
geniş təhlil edir, bu barədə yazır: “Unuda bilmirəm”
sırf psixoloji əsərdir. Müxtəlif səciyyəli
insanların mənəviyyatındakı
çarpışmalar, onların bir-biri ilə, yaxud özlərinin
daxili ikilik və ziddiyyətləri ilə apardığı
mübarizə əsərin aparıcı konfliktini təşkil
edir. Bu mübarizələr sadə məişət
məsələləri ilə məhdudlaşsa idi, əsərin
bədii siqləti azalardı. Lakin müəllif
məişət məsələlərini günün və
dövrün aktual hadisələri ilə
çarpazlaşdırdığına görə əsərin
təsir dairəsi genişlənib, məsələlər ailə
çərçivəsindən çıxaraq siyasi məna
kəsb edib”.
İsmayıl
Şıxlı “Unuda bilmirəm” pyesindəki Nərmin, Kamran,
professor Möhsünzadə, Kərəm dayı, Səadət
xanım, Cəmil obrazlarının daxili aləmini
açır, onların ən incə, zərif cizgilərini
tapır və təqdim edir. Hiss edirsən ki, İsmayıl
Şıxlı bu obrazların təhlili zamanı
yazıçı – vətəndaş mövqeyini və
hissiyyatını gizlətmir. Bu obrazların
bütün cəhətlərini məharətlə təhlil
edir. Məsələn, Nərminin
hamının sevimlisi olması təkcə ailəsinin,
professor ailəsinin yeganəsi olmaq deyil, həm də onun təbiətindəki
gözəlliklərdir. O, zərif, incə, təmiz,
mehriban olmaqla yanaşı, həm də təbiətində
düzlük və doğruluq var. Nərmin qəlbindəki
arzuları süni şəkildə pərdələməyə
çalışan bəzi meşşan təbiətli
qızlardan deyil. O, çətinlik görməmiş bir həyat
sürsə də, istəyir ki, daşlı-kəsəkli bir
həyat yoluna çıxsın.
İsmayıl Şıxlı Nərminin bütün
xüsusiyyətlərini üzə çıxarmaq
üçün bu rolu ifadə edən Amalya Pənahovanın
bir aktrisa kimi təbiiliyini də nəzərdən
qaçırmır. Nərmini tamaşaçıya sevdirən
həm də bu rolu oynayan Amalya Pənahovanın aktrisa
istedadıdır. Aktrisanın özündəki
ədalar, dilindəki ləhcə şirinliyi, sərbəstliyi
Nərmin obrazını daha da cazibədar edir.
İsmayıl Şıxlı Kamran obrazının da
özünəməxsus keyfiyyətlərini təhlil edir və
bu təhlil prosesində Kamranın kimliyini məharətlə
təqdim edir.
Kamran öz bacarığı, zəhməti ilə
yaşayan, heç kəsin qoltuğuna sığmayan adi bir tələbədir,
gəncdir. Onun ən gözəl xüsusiyyətləri
bunlardır: mərddir, mətanətlidir, namusludur. O, sevgiyə
də müqəddəs yanaşır. Çoxları
kimi “səni sevirəm” kəlməsini işlədən deyil.
Ancaq sevgiyə müqəddəs yanaşır,
namuslu vətəndaş olmaq istəyir, həmişə cəmiyyətə
xeyir vermək haqqında düşünür. O,
yalançı millət qəhrəmanlarına nifrət edir.
O, mənsəb, şöhrət üçün
çalışanlara, başqasının kölgəsində
gizlənənlərə qarşı barışmazdır. Başqasının qılığına girən,
onlardan istifadə edib, sonra cəmiyyətdə inkişafa əngəl
törədənlərə nifrət edir.
İsmayıl Şıxlı bu obrazın rolunu oynayan Həsən
Turabovun aktyor məharətini də unutmur. Qeyd edir ki,
Kamranı tamaşaçıya sevdirən həm də
aktyorun səhnə davranışının, təmkininin, səbrinin
yerində olmasıdır.
İsmayıl
Şıxlı Kamranla Nərmin barədə yazır: “Demək,
Kamranla Nərmin eyni cür düşünürlər. Onların həyata, insanlara münasibəti eynidir.
Onların mənəvi yaxınlığı məhəbbətlərinə
özül ola biləcəyi halda, bəs
necə olur ki, bu iki gəncin yolu ayrılır? Burada biz
üçüncü bir surətlə tanış
olmalıyıq. Elə bir surətlə ki,
dramaturq onun timsalında əngəl olan bir zümrəni, ailə
və məişətimizdə kübarlaşma meyllərini
verib. Bu meylləri professor Möhsünzadənin
arvadı, Nərminin anası Səadət xanım
özündə cəmləşdirib”.
Səadət xanım yalnız öz şəxsi mənafeyini
və mənfəətini güdən bir qadındır. O, başqalarının arzu
və istəyi ilə hesablaşmır. O
Kamranla qızı arasında olan istəyi, məhəbbəti
pozmaq üçün müxtəlif üsullardan istifadə
edir. Səadət xanım Kamranı ona
görə sevmir ki, Kamran onun qarşısında müti
deyil, o, sərbəstdir. İsmayıl Şıxlı Səadət
xanım obrazı barədə yazır: “Səadət
xanım hiss edir ki, Kamran onun kürəkəni olsa da, sərbəstliyini
itirməyəcək. Buna görə də Səadət
xanım qızını Kamrandan uzaqlaşdırmaq istəyir.
O, qızına deyir: “İndi təkcə ali
təhsillə uzağa getmək olmaz”. Bu eyhamla
Nərmini başa salmaq istəyir ki, Kamranı Bakıda
aspiranturada saxlamaq lazımdır. Onu
maraqlandıran elmdirmi? Bəlkə Səadət
xanım Kamranın istedadını qoruyur? Qətiyyən. Səadət
xanımı elm yox, elmi ad və onun arxasınca gələ
biləcək şöhrət və pul maraqlandırır”.
İsmayıl
Şıxlı Səadət xanımın qızı Nərminə
dediyi sözü yada salır: “Ondan sənə ər olmaz. Çünki o, Don Kixot kimi yel dəyirmanları ilə
vuruşur”.
İsmayıl Şıxlı onu da qeyd edir ki, bu sözləri
Səadət xanım obrazını oynayan Sofiya Bəsirzadə
səhnədə elə söyləyir ki,
tamaşaçılar namuslu adamların bu cür
yaralanmasına qəzəblənirlər. İsmayıl
Şıxlı Səadət xanımın öz vicdanı ilə
alver etdiyini nəzərə çatdırmaq
üçün professor Möhsünzadə və Kərəm
dayı obrazlarını da təhlilə cəlb edir. Bu iki obraz həm də ikiyə
parçalanmış Azərbaycanın dərdlərini
ürəklərində daşıyırlar.
İsmayıl Şıxlı yazır: “Onlar Cənubi Azərbaycanda
demokratik hərəkat boğulduqdan sonra Vətəndən
uzaq düşmüş qardaşlarımızı təmsil
edirlər. Möhsünzadə də, Kərəm
dayı da illər uzunu geri qayıtmaq həsrəti ilə
yaşayırlar. Lakin Araz yolu kəsib.
Onlar hələlik Arazın sahilində
dayanıb o tərəfə tamaşa etməklə təsəlli
tapırlar. Lakin onlar nikbindirlər”.
İsmayıl
Şıxlı Səadət xanımın eqoist hərəkətlərini
açmaq üçün Cəmil maşınla adam basanda Səadət xanımın söylədiklərini
xatırladır: “Nə olsun? Səksən yaşlı kişi idi. Bir ayağı burada
idi, o biri gorda, onsuz da bu gün – sabah öləcəkdi”.
Bundan sonra Səadət xanımın kim
olduğunu dəqiq bilməyə şübhə yeri
qalmır.
İsmayıl Şıxlı Cəmil obrazını
dolğun təhlil etməklə “yalançı kübar
mühitinin” yetişdirdiyi, “zənənə gözəlliyi”
olan bir gəncin kimliyini xarakterizə edir. Elm Cəmil
üçün şöhrət, gəlir mənbəyidir.
O, nə edirsə, öz mənfəəti naminə edir. Səadət xanımla birləşərək Nərminin
yolunu kəsir.
İsmayıl Şıxlı əsərin elə məqamlarını
təhlil edir ki, həmin məqamlar obrazların bütün
qabarıq keyfiyyətlərini bir daha üzə
çıxarır. Bu mənada əsərin sonunda
obrazların üz-üzə dayanması daha tipikdir.
İsmayıl Şıxlı yazır: “Əsərin sonunda
surətlər yenidən görüşürlər. Maşın qəzasından sonra Cəmilin mənəvi
miskinliyi, Səadət xanımın insan taleyinə “kübar
münasibəti” daha qabarıq şəkildə meydana
çıxır. Bu səhnədə
professor sarsılır, bir qədər ayılır. Kərəm dayının humanizm və
qayğıkeşliyi yeni əlamətlərlə zənginləşir.
Kamran özünün xırda hisslərdən
yüksəkdə dayandığını, mərdlik və mətanətini
bir daha nümayiş etdirir. Nərmin
yanıldığını, özünə xəyanət
etdiyini başa düşür. Onu da dərk
edir ki, geri qayıtmaq mümkün deyil. İndi
özü sərbəst yol seçməlidir”.
İsmayıl
Şıxlı Cəmilin iç üzünü, rəzilliyini
açır. Onun bu xüsusiyyətlərini
göstərmək üçün əsərin süjet xətlərinə
diqqətlə yanaşır. Konkret olaraq Cəmilin
hərəkətlərini açıq şəkildə tənqid
edir. Öz əvəzinə Kərəm
dayı kimi namuslu bir adamı həbsxanaya göndərmək
istəyində olmaq rəzillikdən başqa bir şey deyil.
İsmayıl Şıxlı “Unuda bilmirəm” əsərinin
səhnə taleyinin uğur qazanması səbəblərini də
araşdırır. Onun gəldiyi qənaətlərdən biri budur ki, bu
tamaşanın quruluşçu rejissoru Tofiq Kazımov surətlərin
daxili aləmini aça bilən aktyorları seçib və
gözəl ansambl yaradıb: “Rejissorun mizanları mənalıdır.
O, səhnə imkanlarından maksimum dərəcədə
istifadə edərək qəhrəmanlarının zəngin
daxili aləmini açmağa müvəffəq olub. Səhnədə zahiri pafosa, təbiiliyə xələl
gətirən hərəkətlərə rast gəlmirik.
Aktyorlar surətlərin daxili aləmini
açmaq üçün həm fərdi cizgilər
tapır, həm də öz oyunları ilə bir-birini
tamamlayırlar”.
İsmayıl Şıxlı “Unuda bilmirəm”
tamaşasının bədii tərtibatının əsərin
ruhuna uyğun olmasını, musiqisinin lakonik və
emosionallığını nailiyyət kimi qiymətləndirir. Ona görə,
yeni fikir, təmiz amal uğrunda mübarizə insanı həmişə
düşündürməlidir. Bəli, professor Möhsünzadənin
dediyi bu sözlər də adamı
düşündürür: “İnsan hər şeydən əvvəl
vətəndaş olmalıdır”.
“İnsan hər şeydən əvvəl vətəndaş
olmalıdır” fikri hər bir zaman insanı
düşündürməlidir. Həyat olan yerdə problem var.
Problem olan yerdə insan var. İnsan olan yerdə münasibətlər
var. Münasibətlər olan yerdə saf, təmiz münasibətlərlə
yanaşı, ziddiyyətli, barışmaz münasibətlər
də var. Bu mənada insan və onun taleyi ilə bağlı
məsələlərdən bəhs edən hər bir əsər
bütün dövrlərin oxucularının maraq dairəsindədir.
Bütün dövrlər üçün
aktualdır. Odur ki, “Unuda bilmirəm” əsəri
də, onun tamaşası da oxucuların və
tamaşaçılar mənəviyyatının zənginləşməsində
böyük əhəmiyyət kəsb edir.
Buludxan Xəlilov
professor
Xalq Cəbhəsi.-
20 avqust.- S.14.