“Söylə dərdin
bilənlərə”...
Qurbani insan qəlbini
oxumaqda mahir olub
Ömrü
həmişə səyahətdə keçən el şairi
Qurbaninin həyatı müxtəlif təbiətli insanlar
arasında keçib, kamillə nadanı, mərdlə namərdi,
yaxşı ilə yamanı görüb
seçmiş, onları naşı bağbanla şeyda
bülbül kimi qarşılaşdırıb. Ona görə
də Qurbaninin əsərlərində həyat fəlsəfəsi
güclüdür, onun sözləri çox zaman
ağıllı ağsaqqal məsləhəti kimi səslənir:
Söylə
dərdin bilənlərə,
Dərd
başına gələnlərə,
Hər
üzünə gülənlərə
Etibar eləmək olmaz.
Dərd
biləni dərd bilməzə
Giriftar eyləmək olmaz.
Qurbani gəncliyində
dost tutduğu, ülfət qıldığı, etibar elədiyi
adamların sonralar naqis və casus olduqlarını
görüb öz səhvlərini başa düşür.
Onun «Eylədim» rədifli şeirindən də aydın olur ki,
həqiqətən də dost bildiyi adamların toruna
düşmüş, onlardan böyük zərər
görüb.
Dost
yolunda yaxa yırtdım, baş açdım,
Gecə-gündüz dadü bidad eylədim.
Öz əlimlə
yıxdım özüm evimi
Müddəilər evin abad eylədim.
...Qurbani
der: bir namərdin yolunda
Cavan ömrüm heyif bərbad eylədim.
Qurbaninin feodal mühitinin adamlarını kamilliyə səsləyən
şeirlərinin gücü ondadır ki, o, humanist və bəşəri
fikirlərini xalq şeirinin, ozan ədəbiyyatının
ölçülərində, xalqın bədii
anlamalarında deməyi bacarıb. Buna görə də Qurbani şeirləri
beş yüz ildən artıqdır ki,
hafizələrdə yaşamaq qüdrətinə malik olub. Şairin «Bənövşə» rədifli şeiri o
dövrün ən yüksək poetik nümunələrindəndir.
Burada həyatı dərindən bilən insan,
cəmiyyət və təbiət arasındakı üzvi
bağlılığı aydın dərk edən şair onu
çox şirin, duyumlu poetik nəfəslə
canlandırıb. İnsanda ən yüksək
mənəvi keyfiyyəti olan sadəlik, zəriflik zamanın ədalətsiz
qanunları qarşısında sınır. Lakin Qurbani şeirində o, məğlubiyyət
hesab olunmur. O, gözəlliyin, dözümün bir
forması kimi portretləşdirilir.
Başına
döndüyüm ay qəşəng pəri,
Adətdir dərərlər yaz bənövşəni.
Ağ
nazik əlinlə dər dəstə bağla
Tər buxaq altında düz bənövşəni.
Qurbani poeziyasında bədii deyim həyat həqiqətlərindən
qidalandığına görə ictimai mündəricə zəngin
və dolğundur. El şairi elin həmdərdi olub, elin qəminə
qəmlənmiş, sevincinə sevinib. O, sevincə də,
qəmə də sadəcə olaraq gərdişin vərdişi
kimi yox, feodal ictimai münasibətlərinin, orta əsr əxlaq
normalarının mahiyyətindən doğduğunu aydın dərk
edib, bütün bu ictimai-həyati görüşlərini
xalq ruhuna məxsus boyalarla təsvir etməyi bacarıb.
Görkəmli el şairinin adı ilə bağlı
yaradılmış çoxversiyalılığı və
çoxvariantlılığı ilə seçilən
«Qurbani» dastanı «Əsli-Kərəm», «Tahir-Zöhrə»,
«Aşıq Qərib» dastanları qədər Şərqdə
geniş yayılmasa da, qonşu ölkələrdə, eləcə
də Azərbaycan ədəbi mühitində özünəməxsus
bədii keyfiyyəti ilə seçilmiş və
aşıqların repertuarında geniş yer tutub.
«Qurbani» dastanının Gəncə, Diri və Zəncan
adı ilə bağlı üç versiyası və hələlik
on variantı yazıya alınıb. Gəncə və Diri
versiyaları beşcildlik «Azərbaycan dastanları»nda
çap olunub. Lakin Zəncan versiyası və
digər variantlar bütövlükdə çap
olunmadığından «Qurbani» dastanı haqqında geniş və
ətraflı fikir söyləmək çətindir. Çap olunan versiyalar da hələ mükəmməl
və tam nüsxələr deyil. Qurbani və
«Qurbani» dastanından bəhs edən tədqiqatçıların
bəzilərinin fikrincə, XVI əsrdə yaşamış
el aşığı Qurbani bu dastanın ilk müəllifidir.
Aşığın xələfləri sonralar
dastanın yeni-yeni variantlarını yaradıblar. İkinci ehtimal ondan ibarətdir ki, bu hadisələr
həqiqətən Qurbaninin həyatında baş verib.
O da bu münasibətlə şeirlər söyləyib və
bu şeirlərin əsasında Gəncə və Qarabağ
aşıqları çoxvariantlı «Qurbani» dastanını
yaradıblar. Çap olunmuş Gəncə və
Diri versiyalarını, həmçinin M.H.Təhmasibin istifadə
etdiyi Zəncan versiyasını tutuşdurduqda bu versiyalar
arasında ana xəttin sabit qaldığını görmək
olar və onların poetik tərkibi Qurbaninin şeirlərindən
ibarətdir.
«Qurbani» dastanının Diri və Zəncan
versiyalarına nisbətən Gəncə versiyası daha zəngindir. Aşıqlar
arasında da Gəncə versiyası geniş yayılıb.
Qurbaninin Diri kəndindən qədim Gəncəyə
səfəri, Gəncənin mürəkkəb həyatının
təsviri dastanın əsasını təşkil edir.
Gəncənin ictimai mühiti, şəhərdəki
ixtilaf və ziddiyyətlər, tarixi şəxsiyyətlərlə
görüşlər, Qurbaninin el şairi və
aşığı kimi bu hadisələr burulğanına
düşməsi və öz məqsədi uğrunda
mübarizə aparması dastana ictimai-siyasi məzmun verib, onu
daha da zənginləşdirib.
Əlbəttə, «Qurbani» məhəbbət
dastanıdır və dastanda Aşıq Qurbaninin
başına gələn macəralar təsvir olunub. Bununla belə
dastandakı konkret coğrafi, tarixi-ədəbi mühit, real
tarixi hadisələr və şəxsiyyətlər onu müəyyən
tarixi dövrlə bağlayır. Gəncədə
Ziyadoğlular səltənətinin təsviri, məşhur el
aşığı Dədə Yediyarla görüş və
s. dastanın zaman və məkan hüdudunu müəyyənləşdirməyə
imkan verir. Dastandakı hadisələr Araz
sahilində Xudafərin körpüsü
yaxınlığında Diri kəndində baş verir (Diri
versiyatında da həmin yer təsvir olunur). Qurbani burada yoxsullaşıb, xanlıq səltənətini
itirmiş bir ailədə dünyaya gəlir. Nəzir-niyazla dünyaya gələn Qurbani mollaxanada
tərbiyə alır. Yoxsul atanın bu
yeganə övladı qabiliyyətli, zehinli, ayıq,
bacarıqlı və gözəl bir gəncdir. Atasının yoxsul və yazıq görkəmi
oğlunu sıxır. O, bu vəziyyəti daxilən
yaşayır və düşünür. Qurbani
Diri kəndində çöldə yer
şumladığı zaman mağarada yatıb buta alır.
Qurbani butadan sonra daha da kamilləşir, təriqətləri,
yol-ərkanı dərk edir, saz çalıb oxumağı,
sinədən söz deməyi, ürəkləri fəth etməyi,
fikirləri oxumaq qüdrətini əxz edir. Bütün bunlarla yanaşı, həm də
eşq badəsini içirib gəncəli Ziyad xanın
qızını ona buta veriblər.
Qurbaninin həyatının bu mərhələsi əslində
dastanın başlanğıcı və birinci hissəsidir. Əsas əhvalatlar,
Qurbaninin keşməkeşli günləri hələ Gəncəyə
çatmamış Şeyx gümbəzi yanından
başlayır. Burada dərvişlər
hiylə qurub onu məhv etmək istəyirlər. Qurbani Gəncədə hara gedirsə, eşidir ki, Pəri
adını çəkəni Qara Vəzir yox elətdirir.
Gəncə vilayətinin hakimi Ziyad xanın
qardaşı oğlu Mahmud bəy Qurbaniyə yol göstərsə
də, ona kömək edə bilmir. Mahmud bəyin
də, Pərinin də dediklərindən aydın olur ki, Ziyad
xan Gəncənin hakimi olsa da, mülayim, cəsarətsiz, iradəsiz,
dəyişkən təbiətli bir adamdır. Hiyləgər, tədbirli və nüfuzlu vəzir
isə onun bu xasiyyətindən istifadə edir. O, olduqca
qəddar, rəhmsiz və ədalətsizdir. Qurbaninin
Gəncəyə gəlib aşıqları
bağladığını eşidən gündən onu Gəncədən
uzaqlaşdırmağa, hətta məhv etməyə
çalışır. Bütün bunlara
baxmayaraq, Qurbani də ağıllı, cəsarətli və
qətiyyətlidir. O, düşdüyü hər
hansı məclisdə Pəriyə aşiq olduğunu, Pəri
üçün gəldiyini söyləyir. Hətta
elçi daşının üstündə əyləşib
Pərini sevdiyini Ziyad xana söyləyir. Dastanın
Gəncə versiyasında mübarizə və ixtilaf əslində
Qara Vəzirlə Qurbani arasında gedir. Vəzirin
hiylə və gördüyü tədbirlərə
qarşı Qurbani «mənəvi aləmdə özünü
yenilməz hesab edən qəhrəman aşiq, Fərhad
hünərli, Məcnun sədaqətli, vəfalı
insandır». Vəzir isə
güclüdür, əlində hakimiyyət var. «Cəllad
hazır ol» - deyən kimi cəlladlar əli
qılınclı müntəzir dayanırlar. Qurbaninin isə silahı sazı və
sözüdür. Qurbani vəzirin
ağır sınaqlarından ağlın gücü ilə
çıxır.
Məlumdur ki, Qurbaninin yaşadığı XV əsrin
sonu və XVI əsrin əvvəlləri Şah İsmayıl
Xətayinin hakimiyyət dövrünə təsadüf edir. Bu dövr həm
də şiə təriqətinin geniş yayılması ilə
səciyyələnir. Təriqətin belə
hakim mövqeyi Qurbaninin yaradıcılığına da ciddi
təsir göstərib. Bu təsir dastanda daha aydın
hiss olunur. Belə ki, buta alan Qurbani
aşıqlarla qarşılaşanda, dara düşəndə
şahi-mərdanı, Əlini və onun buyruqçusu Qəmbəri
köməyə çağırır və beləliklə
də, onun qələbəsi təmin olunur. Ancaq
onu da qeyd etmək lazımdır ki, Qurbani təriqət
qanunlarını sadəcə əzbərləməklə
kifayətlənməyib, o, dini təfəkkürə, Şərq
fəlsəfəsinə dərindən yiyələnib, zəngin
dünagörüşünə malik hazırcavab bir sənətkar
olub.
Dastanda yerli hakimlərin törətdiyi hərc-mərclik,
qətiyyətsizlik, bundan vəzirlərin, təriqət məddahlarının
öz məqsədləri üçün istifadə etmələri
ifşa olunur.
Bir tərəfdən də şahın qəzəbindən
ehtiyat edən ziyadxanlar müstəqil hərəkət edə
bilmirlər. Nəticədə adi bir
işdən ötrü rəiyyət şahın hüzuruna
gedib aylarla gözləməli olur. Qurbaninin
də şeyx oğluna şikayətə getməsinə Qara
Vəzirin hiylə və fitvası səbəb olub. Ümumiyyətlə, saray daxilindəki ixtilaf
fantastik bir şəkil alır. Saray
buyruqçuları bir tərəfdən Qurbaninin haqq
aşığı olmasından ehtiyat edərək onu səbəbsiz
və ya günahsız cəzalandıra bilmirlər. Digər tərəfdən, Qurbanini özlərindən
uzaqlaşdırmaq üçün müxtəlif imtahanlardan
keçirirlər. Təmiz, saf, ülvi məhəbbətə
və azad duyğulara qarşı saray məddahlarının
riyakar fitnə-fəsadına və cəza tədbirlərinə
baxmayaraq, Qurbani ümid və inamla mübarizə aparır.
O inanır ki, buta verən ağası dar gündə
işıqlı yol göstərəcək. Qurbaniyə
badə içirən ağası bütün qaranlıq
düyünləri ona əyan edir. O, ən çətin
bağlamaları belə asanlıqla açmağı
bacarır. Gəncə səfəri zamanı
Qurbani Bərdədə toy məclisində Aşıq Salehlə
qarşılaşır. Aşıq Saleh
tanımadığı gənc Qurbanini imtahana çəkib
müəmmalı bağlamalar deyir. Qurbaninin Aşıq
Salehə verdiyi cavab onun dərin bilik sahibi olduğunu göstərir:
Dost bizi
buyurdu xidmət şərifə,
Dedi ki,
baş üstə, kafü lamü kaf.
Fitnə
qaşlı, cadu gözlü sevdiyim
Çoxların eyləyib həyyü lamü kaf.
Mehdi
görər qoşununun sanını,
İnsan
üçün qurar haqq mizanını,
Bir gün
alar Qurbaninin canını,
Bir gözləri cəllad kafü lamü kaf.
Dastandakı şeirlərin mühüm qismi
aşığın bədii elmi təfəkkürünün
məhsulu olub bəşəri hisslərin ifadəsi kimi səslənir. Lakin
dastanın sonrakı variantlarında Qurbaninin şeirləri
XVIII əsr şairlərinin şeirləri ilə əvəz
olunub. Bu, dastandakı şeirlərin
üslubundan da aydın görünməkdədir. Belə ki, dastanın aşığın poetik
üslubu ilə Qurbaninin üslubu aydın seçilir. Hətta Aşıq Salehin Qurbani ilə deyişməsində
istifadə etdiyi şeir XIX əsrin şairi Nəbatinindir.
Get
dolangilən, xamisən hələ,
Püxtə olmağa çox hünər gərək.
Mürği-qafilə
həmzəban olub,
Dövrə qalxmağa balü-pər gərək.
Qara Namazov
professor
Xalq Cəbhəsi.- 2015.- 26 avqust.- S.14.