İKT sahəsində həyata
keçirilən layihələrdə inkişaf da var...
Cəmiyyətdə informasiya texnologiyalarının rolu
hədsiz dərəcədə böyükdür. İnformasiyalı
cəmiyyətin inkişafı yeni texnologiyaların tətbiqi
ilə sıx bağlıdır. Milli
informasiya və kommunikasiya infrastrukturunun mütərəqqi
texnologiyalar əsasında müasirləşdirilməsi,
informasiya cəmiyyətinin inkişaf etdirilməsi hökumətin
həyata keçirdiyi siyasətin əsas istiqamətlərindən
biridir. Xüsusilə də yeni texnologiyaların
tətbiqi, elektron xidmətlərin genişləndirilməsi
ölkənin ümumi inkişafı baxımından
mühüm əhəmiyyət kəsb edir. Bu məqsədlə son illər respublikamızda
informasiya texnologiyalarının tətbiqi ilə bağlı
çox mühüm addımlar atılmaqdadır. Dövlət informasiya və biliklərə əsaslanan
rəqabətədavamlı iqtisadiyyatın qurulması, cəmiyyətin
informasiya məhsulları və xidmətlərinə tələbatının
dolğun ödənilməsi məqsədilə İnformasiya
Kommunikasiya Texnologiyaları (İKT) infrastrukturuna və xidmətlərinə
çıxışın təmin olunmasını
başlıca prioritetlərdən hesab edir. Son illər internet xidmətlərinin tariflərinin
aşağı salınması, yeni layihələrin həyata
keçirilməsi, dövlət qurumlarında İKT-nin tətbiqinin
genişləndirilməsi, elektron xidmətlərlə
bağlı ciddi tədbirlərin görülməsi respublikamızın
beynəlxalq hesabatlarda mövqeyinin
yaxşılaşmasında mühüm rol oynayıb.
Elektron xidmətlər dövlət orqanı ilə vətəndaş
arasında qarşılıqlı münasibətlərin səmərəliliyinin
və keyfiyyətinin artırılmasına, baş verə biləcək
bütün neqativ halların qarşısının
alınmasına, dövlət idarəetmə sisteminin ən
müasir standartlar səviyyəsinə yüksəltməyə
imkan yaradır, vətəndaşların tələbatlarına,
iqtisadi səmərəliliyə, vətəndaş nəzarətinin
açıq olmasına səbəb olur. Bu
sistem dövlət strukturlarının müasir informasiya
texnologiyalarından istifadə etməklə
istehlakçılara bilavasitə informasiya xidmətlərinin
təşkilinə şərait yaradır. İqtisadi idarəetmə sektorunda şəffaflıqla
yanaşı, e-xidmətlərin çeviklik, sürət, əlverişlilik,
operativlik, fasiləsizlik, interaktivlik, qənaətlilik,
miqyaslılıq kimi üstünlükləri vardır.
Son illər beynəlxalq təşkilatlar tərəfindən
İKT ilə bağlı müsbət qiymətləndirmələr
onu göstərir ki, Azərbaycan hökuməti qeyd olunan sahədə
inkişafa təkan verən mühüm addımlar atıb.
***
Azərbaycan informasiya azadlığını tanıyan
ölkələrdəndir və bu azadlıq Konstitusiyada qeyd
olunmaqla yanaşı, “İnformasiya əldə etmək
haqqında” qanunla da tənzimlənir. Bu proses elektron dövlət
quruculuğunun ilk mərhələsinə aiddir. İKT-nin inkişafı, eləcə də, elektron
dövlət quruculuğu üçün, ilk növbədə,
hüquqi baza olmalıdır. Ölkəmiz
Cənubi Qafqazda informasiya cəmiyyətinə keçid
strategiyası qəbul etmiş ilk və yeganə dövlətdir,
dünya üzrə isə birincilər sırasındadır.
Ölkəmizdə “Elektron imza və elektron sənəd
haqqında” qanun, “Azərbaycan Respublikasında rabitə və
informasiya texnologiyalarının inkişafı üzrə
Dövlət Proqramı (Elektron Azərbaycan) (2005-2008 və
2010- 2012)”, “Elektron hökumət” portalı haqqında əsasnamə,
2013-2015-ci illərdə dövlət orqanlarında elektron xidmətlərin
genişləndirilməsi və elektron hökumətin
inkişafına dair Dövlət Proqramı və s. normativ
hüquqi aktlarla fəaliyyət üçün hüquqi baza
yaradılıb.
Göründüyü kimi, Azərbaycanda İKT-nin
dövlət idarəçiliyinə tətbiqi və elektron
dövlətin inkişafı üçün lazımi qanunverici
baza mövcuddur və daim inkişaf etdirilir. “Bir pəncərə”
prinsipi ilə işləyən vahid elektron hökumət
portalı 2012-ci ilin sentyabrından əhalinin istifadəsinə
verilib. 2007-ci ildə korrupsiyanın
qarşısının alınması sahəsində fəaliyyətə
başlayan Azərbaycan hökuməti 2012-ci ildə
antikorrupsiya strategiyasının ikinci mərhələsini həyata
keçirməyə başladı. Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti yanında Vətəndaşlara
Xidmət və Sosial İnnovasiyalar üzrə Dövlət
Agentliyinin yaradılması elektron xidmətlərin inkişafında
mühüm addım oldu. Azərbaycanda vətəndaşlara
yüksək keyfiyyətli xidmətin vahid mərkəzdən
göstərilməsini təmin edən ASAN Xidmət Mərkəzləri
yaradılıb. Bununla yanaşı, 2012-ci
ildə Azərbaycan şəffaflığın
artırılması və açıq hökumətin təşviq
olunması məqsədilə Açıq Hökumət Tərəfdaşlığına
qoşulub. Vətəndaşlara Xidmət və Sosial
İnnovasiyalar üzrə Dövlət Agentliyi dövlət
orqanlarının informasiya bazalarının
qarşılıqlı inteqrasiyasını, elektron xidmətlərin
təşkili prosesinin sürətləndirilməsini, bu sahədə
idarəetmə sisteminin təkmilləşdirilməsini həyata
keçirən mərkəzi icra hakimiyyəti
orqanıdır. Elektron xidmətlərin təkmilləşdirilməsi
istiqamətində Dövlət Agentliyinin 2013-cü ildə təsdiq
edilmiş “Dövlət orqanlarında elektron xidmətlərin
təşkili və göstərilməsi üzrə qiymətləndirmə
qaydaları”na əsasən, elektron xidmətlərdən
istifadə dərəcəsinin müəyyən edilməsi məqsədi
ilə 40 dövlət orqanı tərəfindən göstərilən
elektron xidmətlərin qiymətləndirilməsi həyata
keçirilib. Ədliyyə sistemində
korrupsiyanın qarşısının alınması
üçün son illər İKT-nin üstünlüklərindən
istifadə olunur. 2009-cu ildə təsdiq edilmiş
"Azərbaycan ədliyyəsinin inkişafına dair
2009-2013-cü illər üçün Dövlət
Proqramı"nın əsas vəzifələrindən
biri kimi məhkəmələrdə yeni informasiya və
kommunikasiya texnologiyalarının tətbiq edilməsi
işinin sürətləndirilməsi, müasir tələblərə
cavab verən iş prosesinin təşkil edilməsi və vətəndaşların
müraciət imkanlarının genişləndirilməsi
göstərilib. 2014-cü ildə Prezident
İlham Əliyev “Elektron məhkəmə” informasiya sisteminin
yaradılması haqqında sərəncam imzalayıb.
Bu sistemin yaradılması ilə insanlar məhkəməyə
gəlmədən, elektron formada müraciət edə biləcək,
proses barədə məlumatları elektron
daşıyıcıda alacaq, audio-video və digər texniki
vasitələrlə qeydə alınan məhkəmə
prosesini onlayn rejimdə müşahidə etmək imkanı
yaradılacaq, proses iştirakçıları məhkəmənin
gedişi, qərarlar, onların icra vəziyyəti və s. məlumatları
əks etdirən elektron "şəxsi kabinetə" malik
olacaq, işlərin elektron dövriyyəsi təşkil ediləcəkdir.
Dünya Bankı ilə birgə həyata keçirilən
"Ədliyyə sisteminin müasirləşdirilməsi"
layihəsi çərçivəsində Məhkəmə
Hüquq Şurası, Ədliyyə Nazirliyi, habelə bir
sıra ədliyyə və məhkəmə orqanlarında
müasir İT infrastrukturunun qurulması tamamlanmış,
elektron sənəd dövriyyəsi, məhkəmə işlərinin
elektron idarəetmə sistemləri, habelə proseslərin
elektron qeydiyyatı sistemi hazırlanıb.
Azərbaycan elektron dövlət quruculuğu ilə
bağlı beynəlxalq təcrübənin öyrənilməsində
də maraqlıdır. Belə ki, 2013-cü ildə Azərbaycanda elektron
hökumət layihəsi ilə əlaqədar təlim mərkəzlərinin
yaradılması məqsədilə Rabitə və Yüksək
Texnologiyalar Nazirliyi (RYTN) ilə Koreya İnformasiya cəmiyyəti
problemləri, Respublikasının Xarici İşlər
Nazirliyi arasında 3,7 milyon dollarlıq saziş imzalayıb.
***
Təhlillər göstərir ki, Azərbaycanda zəruri
qanunvericilik bazası mövcud olsa da, elektron dövlət
quruculuğunda bir sıra problemlər mövcuddur. Problemlərdən
biri təlim keçmiş kadr potensialının
çatışmazlığı və ucqar ərazilərdə
İKT-nin geniş yayılmamasıdır. Məsələn, elektrik, kompüter kimi infrastruktur
və avadanlıqlarla təchiz olunmamış ucqar ərazilərdə
elektron dövlətin tətbiqi heç kəsə fayda
vermir. Elektron dövlətin tətbiqi
üçün rəqabətqabiliyyətli, ucuz
telekommunikasiya infrastrukturunun yaradılması vacibdir. Elektron dövlət ilə bağlı problemlərdən
biri də rəqəmsal fərqlilikdir (bərabərsizlik).
Rəqəmsal fərq gəlir və təhsil səviyyəsi,
yaş, cins kimi sosial-iqtisadi şərait baxımından
müxtəlif fərd və qrupların İKT-dən istifadə
bərabərsizliyi deməkdir. Bəzən
belə fikir formalaşır ki, elektron dövlətin tətbiqi
məmurlara ehtiyacı azaldır və bu da işsizlik
problemini artırır. Doğrudur, bu zaman
müvafiq əməliyyatları həyata keçirən məmurlara
ehtiyac qalmasa da, İT mütəxəssislərinə tələbat
artır. İKT inkişaf etdikcə yeni
texnologiyalar daim köhnəlir. Buna görə
də yüksək səviyyəli mütəxəssislər,
kadr potensialı olmalıdır. Beləliklə,
İKT-nin dövlət idarəçiliyinə tətbiqi,
elektron dövlət quruculuğu problemsiz
ötüşmür. İKT bəzi
problemləri həll etməklə yanaşı, özü ilə
birlikdə yeni problemlər də gətirib. Lakin bu problemləri nəzərə alaraq yeniliklərdən
istifadədən imtina da məqsədəuyğun deyil. Çünki elektron dövlət prosesləri sadələşdirmək
və vaxt itkisinin qarşısını almaqla yanaşı,
korrupsiyanın qarşısının alınmasında
effektiv vasitədir. Bu vasitənin daha səmərəli
olması üçün informasiya cəmiyyətinin yeni
problemlərinin həlli yolları tapılmalıdır.
***
Azərbaycan
İnternet Forumunun direktoru Osman Gündüzün fikrincə,
ölkədə İKT sahəsində bir sıra tədbirlər
görülsə də bir sıra mühüm göstəricilər
var ki, onlar bu tədbirlərin nəticəsini əyləcləyir:
"Çünki, bizdə hələlik bu sahədə ciddi
problemlər var. Birinci məsələ budur ki, hələ də
bu sahədə sərbəst rəqabət yoxdur. Bu deyilənlərdə o zaman uğur əldə etmək
olar ki, bu bazarda sərbəst, azad rəqabət olsun. Bu yoxdur. Bu da RİTN-nin
özünün funksiyaları ilə bağlıdır, buna
aydınlıq gətirilməlidir. Hələ
də RİTN bu bazarda hegemon mövqe tutur. Yəni nazirlik kommersiya ilə, dövlət idarəetməsi
və tənzimləmə ilə məşğuldur. 3 funksiyanın üçü də nazirlikdə
var. Məsələn, biz indi müşahidə edirik ki, bir
sıra kommersiya yönümlü layihələr var ki,
nazirliyin qurumları həyata keçirir. Məsələn,
nazirliyin nəzdindəki nəhəng qurum olan Məlumat
Hesablama Mərkəzi. Biz son dovrlərdə
müşahidə edirik ki, bu nəhəng dövlət qurumu
kommersiya qurumuna çevrilir. Bu bazarda rəqabətin
qarşısını alan amillərdən
biridir. İkinci ciddi problem investisiya
qoyuluşları ilə bağlıdır. Bazarda indiyədək əsas investisiyaları mobil
operatorlar qoyub, bu göstərici 70-80%-dək onların
payına düşür. Amma özəl
sektorda internet sahəsində ciddi yatırımları
müşahidə etmirik. Bizdə
investorlar tikiniyə, şadlıq evlərinə, və sair
yerlərə investisiya qoyur, amma İKT layihələrinə
investisiyaları müşahidə etmirik. Həm
dövlət tərəfindən, həm də digər şəxslər
tərəfindən bu müşahidə olunmur. Bu da olmayanda bu bazarın inkişafı haqqında
ciddi fikir söyləmək olmur. Üçüncü
amil infrastrukturla bağlıdır. Düzdür,
bu sahədə bizdə son dövrlər müəyyən
addımlar atılır, amma mən hesab edirəm ki, həm
internet infrastrukturunda, həm də özəlləşdirmə
ilə bağlı ciddi problemlər qalmaqdadır. Məsələn, telekommunikasiya məkanında
dövlət sektorunun xüsusi çəkisi çox yüksəkdir.
Aztelekom, Baktelekom və digərləri dövlətə
məxsusdur. Yəni infrastrukturda müəyyən
liberallaşdırma aparılmalıdır. Həmçinin, kadrların hazırlanmasına diqqət
yetirilməlidir".
Ekspert bundan başqa ölkədə İKT-nin
inkişaf tempi və informasiya texnologiyalarından istifadə
edənlərin artım tempi ilə bu sahədə Azərbaycan
dilindən effektiv istifadənin uzlaşmadığını
qeyd edib. Yerli ekspertlərin rəyinə görə, Azərbaycanda
İKT sahəsində Azərbaycan dilinin istifadəsi ilə
bağlı problemlər mövcuddur. Ölkədə
bu prosesin daha səmərəli və effektiv qurulması,
İKT sahəsində Azərbaycan dilinin tətbiqinin daha da təkmilləşdirilməsi
zəruridir.
***
Problemlərdən söz açmışkən,
noyabrın 16-da Azərbaycanın qlobal internet şəbəkəsinə
əlaqəsini təmin edən milli operator - “Delta-Telekom” MMM
Data Mərkəzinin əsas kabellərinin birində yaranan
qısaqapanma nəticəsində ölkədə uzun
müddət internetin kəsildiyi olayını da yada salmaq
yerinə düşərdi. Həmin gün ölkədə
fəaliyyət göstərən kütləvi informasiya vasitələrinin
fəaliyyəti iflic oldu, bank sektoru, hava limanı, hasilat sənayesi
kimi sahələrin fəaliyyətində çətinliklər
yaşandı. İnternet əlaqələrinin
kəsilməsi, beynəlxalq aləmdən təcrid
olunması bir tərəfə, çoxlu sayda insanın
kartları bankomatlarda qalıb, ödənişlər
dayandırılıb. Maraqlı məqam ondan ibarətdir
ki, ölkə iqtisadiyyatına, eləcə də
istehlakçılara dəyən ziyanın məsuliyyətini
heç kim üzərinə götürmək
istəmədi. Baxmayaraq ki, ölkədə bu
günə qədər internetin verilişində fasilələr
müşahidə olunur. Bundan başqa, Azərbaycanda
internet tarifləri ilə problemin həll olunması ilə
yanaşı, qiymət qarşılığı ilə
keyfiyyətdə nöqsanlar mövcuddur. AİF-in
keçirdiyi monitorinqin nəticələrinə görə,
internet provayderlərin böyük hissəsi hazırda istifadəçilərə
təklif etdikləri sürətləri onlara təqdim etmirlər.
İstifadəçi daha yüksək sürətin
pulunu ödəsə də, provayder ən yaxşı halda
700-800 kbit/s sürətlə internetə qoşulma imkanı təqdim
edir.
Baş verən hadisələr deməyə əsas verir ki, Azərbaycanda rabitə və informasiya texnologiyalarının yüksək sürətli inkişaf tempinə baxmayaraq, sözügedən sahədə həll olunması vacib sayılan çoxsaylı problemlər hələ də həllini gözləyir. Həmin problemlərdən biri də internetlə bağlıdır.
Cavid
Şahverdiyev
Xalq Cəbhəsi.- 2015.- 4 dekabr.-
S12.